Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Odotan kyllä tulevalta Suomen hallitukselta aivan uudenlaista otetta raskaan liikenteen strategiaan ja tiekarttaan liittyen ja vahvaa suunnan näyttämistä vetyinfran rakentamiseen tukien muodossa. Manner-Suomessa päästäisiin hyvin liikkeelle 20-30 vetyasemalla pääteiden ja ruuhka-Suomen alueilla. Kun muistaakseni EU:n linjaustenkin mukaan asemia pitäisi olla 2027 100 km välein. Tavoitteena n. 1500 vetyasemaa Euroopassa 2030. Ruotsi, Norja ja Tanska ovat hyvin kartalla ja Ruotsissa on jo päätökset 50-70 asemasta.

Isossa ikkunassa olisi syytä keskittää voimia. Suomen tiekartan mukaan kaasu olisi merkittävä ratkaisu. Kuitenkin kaasuauto on polttomoottoriauto. Uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään jo 2035. Ei erityisen strategista panostaa kaasuun. Lyhyellä tähtäimellä esim. biokaasu on ihan ok-ratkaisu mutta ”iso ratkaisu” se ei ole.
Sähkö on lyhyen kantaman ratkaisu esim. jakeluliikenteeseen ja bussiliikenteeseen. Laajan maan pitkille taipaleille ja Eurooppa-liikenteeseen siitä ei ole.
Kun vetyasemaverkosto saadaan kuntoon, voivat myöskin kevyempi liikenne esim. pakettiautot ja henkilöautot hyödyntää sitä.

16 tykkäystä

Uutisen mukaan Kiirunasta on löytynyt maailman suurin tunnettu harvinaisten maametallien esiintymä. Pitkäjänteisempi varmasti miettii mistä tuotetaan sähkö, kun esiintymästä ryhdytään jalostamaan metallia.

14 tykkäystä

Hienoa nähdä, että Suomeen alkaa oikeasti syntyä tällaista:

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_arviointi/Ymparistovaikutusten_arviointi/YVAhankkeet/Freyr_Battery_Finland_Oy_CAMtehdas_Vaasa

Aktiivisen katodimateriaalin (LFP) valmistamiseen tarkoitetun tehtaan YVA aloitettu siis Vaasassa! Juho Heiska twiittasi, että on ensimmäinen vastaava tehtaan alku Euroopassa.

Bonus:

10 tykkäystä

Varsin pieni on vedyn osuus tuossa, viimeaikainen hypetys huomioonottaen.
Tietenkin IEA voi myös olla väärässä.

3 tykkäystä

Kyllä se nyt on niin, että vety on iso tekijä tulevan parin vuosikymmenen aikana. Kun seuraa vaikkapa USA, UK, Espanja, Saksa, Norja, Kiina, Intia, Australia, Afrikan maista mm. Marokko yms. yms

Tässä Norjalaista infoa tältä päivältä;

10 tykkäystä

LKAB kertoo, että tuotanto voidaan aloittaa 10-15 vuoden kuluttua. REE saadaan rautamalmin louhinnan sivutuotteena, mikä alentaa yksikkökustannuksia. Europe's largest deposit of rare earth metals is located in the Kiruna area - LKAB

Esiintymä on kooltaan mekittävä (Euroopan suurin), samaa mittaluokkaa kuin Mountain Pass. Mountain Pass mine - Wikipedia

10 tykkäystä

LKAB on 100 % Ruotsin valtion omistama. Se omistaa puolestaan merkittävän osuuden suurimpana omistajana SSAB:sta. Mitä tuosta otsikosta voisi päätellä, niin LKAB:n johto painottaa tuulivoimaa sähkön tuotannossa:

Maametalliesiintymästä:

Vedyn varastointikokeilu Luulajassa etenee hyvin:

10 tykkäystä

H2 Green Steel ei (itse) ilmeisesti paljoa pilottivaiheita perusta:

6 tykkäystä
15 tykkäystä

Ruotsi ei ole jäämässä Suomen jalkoihin merituulivoiman rakentamisessa. Tanskalainen Orsted A/S suunnittelee Ruotsiin kuutta jättimäistä merituulivoimapuistoa. Luvat on hakusessa yhteiskapasiteetiltaan 18000 MW:n tuulivoimapuistoille.

(BloombergTV+)
image

25 tykkäystä
20 tykkäystä

Olemme erittäin tyytyväisiä nopeaan kehitykseen.
Moottorin päästöt ovat selvästi alle EU:n tiukkojen raja arvojen. Jälkikäsittelyä ei tarvita.

Raaka suomennos.
Nyt alkaa olla asiaa.

Motti käy 100% vedyllä ja sitä on testattu penkissä kuukausien ajan (välillä tehty ilmeisesti muutoksia)

Edit: vastaus ei taaskaan toimi puhelimella…

8 tykkäystä

Ja range riittää…

6 tykkäystä

320 maili noin 500 kilsaa Range.
Kyllä pitäis riittää jakelukäytössä yleensä.:+1:

5 tykkäystä

Kyllä ja siihen ”tankkausaika” 15-20 minuuttia. Normaali jaloittelu- ja kahvitauko. Ja taas mennään 500 ”kilsaa”:+1:

8 tykkäystä

Vaihtaisin kyllä.jo kuljettjaakin välillä😁

Tähän liittyen Tata Motorssin lausunto:

Eli Tata motorssin mielestä vetypolttomoottori kaupallistuu ennen polttokennoja, koska valmiiksi löytyvä tuotantoketju sekä matalammat vaatiumukset vedyn puhtaudelle. Jälkimmäinen kohta ei välttämättä ole kovinkaan merkitsevä, sillä kehitys kehittyy. Mutta tuo ensimmäinen kohta on oleellinen. Muihin lähteisiin nojaten myöskin tuotantokustannukset ovat kaikista alhaisimmat polttomoottorissa vs akusto/polttokennot.

Tässä on potentiaalia olla se distruptoiva teknologia kun mennään kohti co2-päästötöntä maailmaa. Sillein hauska juttu.

10 tykkäystä

Millaiset elinkaarikustannukset? Polttomoottoriautossa liikkuvien osien määrä lienee monikymmenkertainen sähkikseen verrattuna.

1 tykkäys

Käsittääkseni nykyaikaiset moottoriöljyt ovat niin hyviä, että yleisempiä kustannuseriä kuluttajalle on alustan osien kuluminen. Moottorin käyttöikä aika vanhoillakin polttomoottoriautoilla on monta sataa tuhatta kilometriä ja jopa kymmeniä vuosia.

Sitä en tiedä kuluisko sähköautoissa alusta enemmän, koska ovat merkittävästi raskaampia?

2 tykkäystä

Minkä mittainen on se sinun elinkaaresi? Polttomoottorilla se on vuosikymmeniä. Olen linkittänyt Liikenteenvoimalinjaketjuun ja Hyzon ketjuihin bussien tarjouksia jossa akkubussien akut menivät jo 6 vuoden kohdalla vaihtoon- akkubussien elinkaarikustannukset olivat muita merkittävästi korkeammat.

Polttokennot pystynevät samoihin tuntimääriin kuin polttomoottori ja ne vaativat pienempää huoltoa. Mutta tuotantokustannukset ovat tällä hetkellä korkeammat ja tuotantoketjuja ollaan nostamassa pystyyn (osalla valmistuu isommat tuotantolinjat jo tänä vuonna). Sen lisäksi Liebherrin mukaan polttomoottori sietää mekaanista rasitusta EV-voimalähteitä paremmin.

Uskon kyllä että esimerkiksi konesalien varavoimakoneina polttokenno iskee läpi samantien jne. Mutta polttomoottorilla lienee siltikkin todella iso osa vielä vuosikymmeniä.

Edit: Sama tie vissiin edessä noilla kaasuturbiineillakin.

7 tykkäystä