Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

LKAB kertoo, että tuotanto voidaan aloittaa 10-15 vuoden kuluttua. REE saadaan rautamalmin louhinnan sivutuotteena, mikä alentaa yksikkökustannuksia. Europe's largest deposit of rare earth metals is located in the Kiruna area - LKAB

Esiintymä on kooltaan mekittävä (Euroopan suurin), samaa mittaluokkaa kuin Mountain Pass. Mountain Pass mine - Wikipedia

10 tykkäystä

LKAB on 100 % Ruotsin valtion omistama. Se omistaa puolestaan merkittävän osuuden suurimpana omistajana SSAB:sta. Mitä tuosta otsikosta voisi päätellä, niin LKAB:n johto painottaa tuulivoimaa sähkön tuotannossa:

Maametalliesiintymästä:

Vedyn varastointikokeilu Luulajassa etenee hyvin:

10 tykkäystä

H2 Green Steel ei (itse) ilmeisesti paljoa pilottivaiheita perusta:

6 tykkäystä
15 tykkäystä

Ruotsi ei ole jäämässä Suomen jalkoihin merituulivoiman rakentamisessa. Tanskalainen Orsted A/S suunnittelee Ruotsiin kuutta jättimäistä merituulivoimapuistoa. Luvat on hakusessa yhteiskapasiteetiltaan 18000 MW:n tuulivoimapuistoille.

(BloombergTV+)
image

25 tykkäystä
20 tykkäystä

Olemme erittäin tyytyväisiä nopeaan kehitykseen.
Moottorin päästöt ovat selvästi alle EU:n tiukkojen raja arvojen. Jälkikäsittelyä ei tarvita.

Raaka suomennos.
Nyt alkaa olla asiaa.

Motti käy 100% vedyllä ja sitä on testattu penkissä kuukausien ajan (välillä tehty ilmeisesti muutoksia)

Edit: vastaus ei taaskaan toimi puhelimella…

8 tykkäystä

Ja range riittää…

6 tykkäystä

320 maili noin 500 kilsaa Range.
Kyllä pitäis riittää jakelukäytössä yleensä.:+1:

5 tykkäystä

Kyllä ja siihen ”tankkausaika” 15-20 minuuttia. Normaali jaloittelu- ja kahvitauko. Ja taas mennään 500 ”kilsaa”:+1:

8 tykkäystä

Vaihtaisin kyllä.jo kuljettjaakin välillä😁

Tähän liittyen Tata Motorssin lausunto:

Eli Tata motorssin mielestä vetypolttomoottori kaupallistuu ennen polttokennoja, koska valmiiksi löytyvä tuotantoketju sekä matalammat vaatiumukset vedyn puhtaudelle. Jälkimmäinen kohta ei välttämättä ole kovinkaan merkitsevä, sillä kehitys kehittyy. Mutta tuo ensimmäinen kohta on oleellinen. Muihin lähteisiin nojaten myöskin tuotantokustannukset ovat kaikista alhaisimmat polttomoottorissa vs akusto/polttokennot.

Tässä on potentiaalia olla se distruptoiva teknologia kun mennään kohti co2-päästötöntä maailmaa. Sillein hauska juttu.

10 tykkäystä

Millaiset elinkaarikustannukset? Polttomoottoriautossa liikkuvien osien määrä lienee monikymmenkertainen sähkikseen verrattuna.

1 tykkäys

Käsittääkseni nykyaikaiset moottoriöljyt ovat niin hyviä, että yleisempiä kustannuseriä kuluttajalle on alustan osien kuluminen. Moottorin käyttöikä aika vanhoillakin polttomoottoriautoilla on monta sataa tuhatta kilometriä ja jopa kymmeniä vuosia.

Sitä en tiedä kuluisko sähköautoissa alusta enemmän, koska ovat merkittävästi raskaampia?

2 tykkäystä

Minkä mittainen on se sinun elinkaaresi? Polttomoottorilla se on vuosikymmeniä. Olen linkittänyt Liikenteenvoimalinjaketjuun ja Hyzon ketjuihin bussien tarjouksia jossa akkubussien akut menivät jo 6 vuoden kohdalla vaihtoon- akkubussien elinkaarikustannukset olivat muita merkittävästi korkeammat.

Polttokennot pystynevät samoihin tuntimääriin kuin polttomoottori ja ne vaativat pienempää huoltoa. Mutta tuotantokustannukset ovat tällä hetkellä korkeammat ja tuotantoketjuja ollaan nostamassa pystyyn (osalla valmistuu isommat tuotantolinjat jo tänä vuonna). Sen lisäksi Liebherrin mukaan polttomoottori sietää mekaanista rasitusta EV-voimalähteitä paremmin.

Uskon kyllä että esimerkiksi konesalien varavoimakoneina polttokenno iskee läpi samantien jne. Mutta polttomoottorilla lienee siltikkin todella iso osa vielä vuosikymmeniä.

Edit: Sama tie vissiin edessä noilla kaasuturbiineillakin.

7 tykkäystä

Joo, se on selvä, että nykyiset ICE valmistajat haluavat pitää niistä kiinni kynsin hampain ja voi olla, että osittain onnistuukin. Kuitenkin yksi suurimmista argumenteista vetyliikennettä vastaan on ollut tankkausinfran puuttuminen. No jos/kun sellainen rakennetaan ICE käyttöön, niin sitten on tie täysin auki myös polttokennolle, joka kyllä hakkaa ICEn päästöissä (NOX) ja meluttomuudessa. Mutta hyvä sparraaja tuo ICE on polttokennojen rakentajille. Markkinatalous - ja osin poliitikotkin - sitten näyttävät, minne mennään ja milloin.

3 amigoa käynnistää P-Amerikan vetyliittouman:

https://www.hydrogeninsight.com/policy/us-canada-and-mexico-agree-to-develop-north-american-clean-hydrogen-market/2-1-1387025?utm_content=234539604&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-10026

Siellä on näköjään myös Kanadaan tulossa reipas tax credit vedyntuotannolle.

9 tykkäystä

Yhtiö sai ensimmäiset tilaukset A-Series lyyseistään ja kurssi on raketoinut vuodenvaihteesta sen vuoksi. Onko miten tuttu yhtiö ja näiden alkaline lyysit?

5 tykkäystä

Nopealla silmäilyllä arvostus kohonnut aika korkeaksi. HydrogenPro:lla esim. Isoja sopimuksia olemassa (Mitsubishi ym) 849MNOKin arvosta ja iso pipeline 17GW.

Isoista soppareista alkaa liikevaihtoa kertymään Q42022.

Hyproa omistan, tätä en, enkä ajatellut tähän sijoittaa lähiaikoina. Harmittaa tietysti tuo alkuvuoden raketoinnin missaaminen… nyt on jo mielestäni vähän myöhäistä (lyhyellä tähtäimellä).

1 tykkäys

Mitä sitten tarkoitetaankaan ”kaupallistamisella”? Kyllähän polttokennoja myydään kaupalliseen tarkoitukseen? No joka tapauksessa on ollut mielenkiintoista muutaman viimeisen kuukauden aikana seurata usean moottorivalmistajan ulostuloja nimenomaan vedyn saralla. Huikeita askelia ollut tuolta 10-25% tasoilta aina 100% saakka! Löytyy oikeita testituloksia MAN energylta, MAN trucksilta, MTU, Agco power, JCB todella pitkällä ja rummuttanut työkonepuolella paljon viime aikoina, Wärtsilä, Deutz, Bergen, Hyundai Heavy Industries, Cummins, Caterpillar, Liebherr jne jne. Kaikilla on kova kehitys menossa. Samalla monesta yliopistosta ja tutkimuslaitoksista tulee paljon dataa ulos koko ajan. Pääasiassahan nämä on juuri merenkulkuun, kevyisiin ja raskaisiin työkoneisiin ja voimalaitoksiin. Eli ei niinkään maantieliikenteeseen. Mutta samaan aikaan Toyota, Yamaha ja muutkin miettivät mitä vetytankkausverkoston leviäminen ja teknologian kehittyminen off-road puolella oikeasti voisi tarkoittaa polttomoottorille. NOx:in saa vedynkin palamisessa optimoitua. Kaikki eivät halua äänetöntä autoa. Joten kyllä ne moottoritkin tulee ainakin osana ratkaisua säilymään todella pitkään.

7 tykkäystä

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat? Eikö HYPRO ole juuri HydrogenPro. Mitä siis omistat ja mitä et?