Jos joitain nykyisiä omistuksiani mietin ja yksinkertaistan “vallihauta-ajatteluani”, niin jotenkin näin ehkä se menisi:
Enphase: Mikroinverttereistä liikkeelle lähtenyt nykyisin varsin laajalle B2C smart home (energy) solutions tarjoajaksi kasvanut vonkale.
Fortum: Vesivoimalla on luonnon omat varsin vahvat vallihaudat.
Nio: BaaS kiinnostaa liiketoimintainnovaationa, ei mikässään nimessä varma nakki mutta jos saa alleen kriittisen massan niin voi olla varsin vahva etu first moverilla.
Uraani/litium: Hajautusta arvoketjun yläjuoksulle, materiaalit ovat myös rajallisia. Yksittäisiä voittajafirmoja täältä toki melko vaikea suht maallikkona lähteä poimimaan, siksi esim Sprott. Molemmilla näillä alkuaineilla on kuitenkin sellaisia kemiallisia ominaisuuksia, joita on vaikea muilla alkuaineilla täysin korvata.
Wärtsilä: Oman alansa kokeneita johtajia, polttomoottorit eivät juuri ketään visionäärejä kiinnosta, joten toimii jatkossa sopivan vähän kilpaillulla markkinalla, jolla kuitenkin tullee olemaan rooli myös nollapäästöisessä maailmassa vähintään joustovoiman tarjoajana.
Nibe: Uskon, että lämpöpumppumarkkinaan tulee jossain kohtaa samantyylinen kupla kuin mitä sähköautoilussa oli, koska on samanlainen no-brainer ratkaisu jota on jarruteltu lobbaamalla kaikin keinoin. Niben uniikista positiosta kilpailussa muita lämpöpumppufirmoja vastaan en ole varma, uskon ehkä enemmän tässä siihen että jotain firmaa olisi hyvä olla.
Stem: Edes jollain tapaa pääomakevyempi ja enemmän ohjelmistopainotteinen firma, jonka kasvu on kuitenkin vahvasti sidottu uusiutivien ja sähkövarastoinnin kasvuun. Tässäkin early mover advantage yksi vallihauta johon uskon, koska kumppaneita on jo hyvin ainakin USA:n markkinalla.
Olen miettinyt myös muita enemmän niche-aloja, joissa olisi kiva olla. Esimerkiksi mieleen tulee japanilainen Shimano joka on todella vahvasti läsnä lähes kaikessa sähköpyöräilyyn liittyvässä. Uskon vahvasti, että tulevaisuuden liikenne on erittäin paljon kaikkea muuta kuin ihmisiä ajamassa töihin yksin isoilla sähkö-SUV:eilla, mitä se valitettavan paljon on tänä päivänä (toki enemmän ice/hybrid SUV). Moista resurssien tuhlausta emme vaan voi jatkaa.
Toivottavasti näistä heräsi jotain ajatuksia Ehkä pointtini oli tässä että energiamurrosta pitää ajatella laajemminkin kuin vaan paneeli- ja tuulivoimalavalmistajien kautta, missä erityisesti tuulen osalta on jo nyt nähty race to the bottom joiltain osin.