Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Vastasin molempiin näistäkin kysymyksistä jo:

Eli 1. Mineraalit eivät lopu, ja akkuja saadaan tuotettua, järjestelmällä meni pari vuotta löytää uuden nopean tarpeen aiheuttat mineraalit mutta ne ovat siellä.

Historiassa on kymmeniä ellei satoja kertoja spekuloitu että mineraalit loppuu, öljy loppuu? Monen näistä resursseista tuotanto on tästä moninkertaistunut, resurssien määrä on moninkertaistunut. Akkujen puolella on myös lyijy akkuja ja ligniittä. Resurssit eivät lopu.

Ja 2. Kuten sanoin DSO akut, ja toimijoiden omat akut. Huoltamoile ja muille asennetaan akkuja jotka mahdollistavat peak loadit. Mutta eivät rasita verkkoa yhtä massiivisesti…

  1. PPA sopimukset ovat pitkiä ja niihin ei juuri vaikuta vuoden - 2 spotin muutos? Besides se missaa pointin. Vaikka vaikuttaisi se hinta on se joku disinventoi vedyn käyttöä… se on aika sama mistä se tulee.

Aiheesta: https://media-publications.bcg.com/Turning-the-European-Green-H2-Dream-into-Reality.pdf

1 tykkäys

Aivan. Mun moka. Odotin siis vain vähän erityyppistä vastausta kuin että joku nimimerkki foorumilla toteaa ettei ne lopu ja ennusteet ja media on väärässä.

Sama juttu tässä. Luulin vastauksen saattavan sisältävän taas jotain muutakin kuin mutupuhetta. Ei kai siinä joka asemalla akut ja toimioiden omat akut. Tää onkin helppoa ja turhaan yritetty kuumeisesti ratkaista näitä asioita. Toimioiden omat akut ilmeisesti myös takaavat riittävän rangen ja nopeat latausajat. Eiköhän vedyn tuleminen sitten näiden perusteella voida kuopata ja haudata, oli kallis ja turha kokeilu. Outoa silti ettei näistä mitään vielä ole. Ei sen kummemmin latausasemia kuin raskasta kalustoa. Siis sellaisia että nopea lataus onnistuu ja range on pitkä.

Kyllä vaikuttaa :joy:

Ei kai tässä muuta ja minä en enempää kuormita sinua lisäkysymyksillä. Aikahan sen sitten näyttää kuinka nämä asiat suttaantuvat.

5 tykkäystä

Kannattaa lukaista tuo BCG raportti, se puhuu aiheista ja samoista asioista.

1 tykkäys

Hieman kommenttia noiden luonnonvarojen riittävyyteen liittyen, kun töissäkin osa niistä on keskeisesti esillä. Selkeyttää jossain määrin keskustelua jos vetää yhtäläisyysmerkit näin:
Mineraalia/metallia on maaperässä, mutta sitä on liian kallista kaivaa x määrän jälkeen = mineraali/metalli on vähissä/loppumassa. Voihan sitä sanoa että mikään metalli ei lopu maapallosta niin kuin ei täydellisesti lopukaan, mutta ihan turhaa saivartelua kun sen järkevä saatavuus (hinta, mitä jätetään vielä jälkipolvien ulottuviin) on se pointti. Eli tietenkin primääriset raaka-aineet loppuvat jossain vaiheessa. Toiset aiemmin kuin toiset.
Totta kai kaivostekniikat ja etsinnät kehittyy, mutta jossain se raja menee. Ja kun raja lähestyy niin samalla raaka-aineen hinta kasvaa. Toki aina voi poliittisella päätöksellä käskeä kaikkia ajamaan vaikka kullasta tehdyillä autoilla ja se sitten maksaa mitä maksaa…

9 tykkäystä

Juu, juuri näitä asioita meinasin itekkin. Aika ei vaan riittänyt puhelimella isäinpv:nä avamaan niitä.

Yleisesti ottaen raaka-aineiden löydökset ovat historiallisesti esim Öljy, hiili, kupari jne jne. Resursseja on historiallisesti aina löytynyt lisää kun tarve on kasvanut. Vesa ahoniemi linkkasi tästä hyvän blogin joka kertoi monesta näistä hyvin. Tullut itselle myös vastaan mm opinnoissa ja taloushistoriaa lukiessa.

Tutkimus siitä että lithium ei ole loppumassa:
https://www.researchgate.net/profile/Marion-Perrin-6/publication/241756900_Assessment_of_world_lithium_resources_and_consequences_of_their_geographic_distribution_on_the_expected_development_of_the_electric_vehicle_industry/links/5f881cd4458515b7cf8201cb/Assessment-of-world-lithium-resources-and-consequences-of-their-geographic-distribution-on-the-expected-development-of-the-electric-vehicle-industry.pdf

3 tykkäystä

Koska osa ei jaksa kuitenkaan linkkejä ilman klikkiotsikkoa avata, niin laitan tuosta mielestäni kaksi parasta kalvoa jakoon:

Saksassa vihreän vedyn vuotuista kysyntää 0,4 Mt hintaan 6€+/kg, josta 60% öljynjalostukseen

Pari vuotta sitten tehdyt ennusteet alhaisesta vihreän vedyn hinnasta ovat osoittautuneet n. 2x ylioptimisiksi

6 tykkäystä

Ja esim Vesa ahoniemi piti tuota tutkimusta hyvänä, se vastaa Nesteen sähkö/Vetytoiminnasta ja oli aikaisemmin Fortumin johdossa… Ei oo ihan “kuka tahansa” vaan kova ammattilainen.

Tuossa kalvossa nousee esiin nuo nousseet pääoman kustannukset.

Tätä meinasit, mutta päinvastaista kuitenkin kirjoitit :rofl:

1 tykkäys
  1. Verkko puhdistuu vauhdilla, tulevaisuuden ratkaisuja pitää punnita tulevaisuuden gridfactor ym. arvojen mukaan eikä menneisyyden.
  2. Vety ei ole vihreää (EUssa), ellei sitä varten ole tehty uusiutuvaa sähköntuotanota, jatkossa vaatimukset kiristyvät esim. tuotantoajankohtien on täsmättävä tarkemmin. Tavoitteena on, ettei vedyn tuotanto nosta sähkön hintaa ja että vety on aidosti uusiutuvaa.

Raskaan liikenteen päästöjen siivoamissa vetyä ja akkuja yhdistää se ettei kumpaakaan käytännössä käytetä. Molemmat on ihan pilot/esittely vaiheessa, Suomeen ei rekisteröidä kumpiakaan. Se että vedyllä on ongelmansa, ei tarkoita että ne olisi välttämättä suuremmat kuin akuilla tai biopolttoaineissa.

Biopolttoaineet on ollut ainoa keino raskaan liikenteen päästöjn pudottamiseksi Suomessa. Ja se ei todellakaan ole halpaa, vaan jopa himo verotettua dieseliä kalliimpaa. Lisäksi biopolttoaineiden hinta tulee olemaan ihan toisella tasolla kuin nyt jos ne jäävät ainoaksi vaihtoehdoksi raskaalle liikenteelle.

1 tykkäys

Juu olen about näistä kaikista samaa mieltä.

En tiedä tuleeko akut koskaan toimimaan raskaassa liikenteessä, itselle todennäköisimmältä vaihtoehdolta vaikuttaa atm tilanne jossa koko raskaan liikenteen siirtymä myöhästyy parilla vuodella.
Ja biodiesel korvaa tätä sen aikaisesti. Kyllä biodiesel on nyt kallista, mutta korkeita on Nesteen marginaalitkin. Se kilpailu tulee sieltä…

Vedyn startti ei kuitenkaan nyt näytä vahvalta, kuten ylläolevissa esim BCG postauksissa näkyy.
Koko postauksen pointtina nyt oli että vedyn vaatima verkon puhdistuminen ja sähkön hinnan lasku tasolle jotta vetytuotanto olisi kannattavaa on viivästynyt. Esim korkojen nousun takia.

Kun ihmiset kuten Nesteen sähköpuolen johtaja joka vastaa vedystä toteavat sitä, tuppaan heitä uskomaan. Samaa olen nähnyt muista lähteistä.

Sen sijaan täällä tunnutaan jäävän kiinni sematiikkaan, mineraalien “loppumisesta” kun yritän yksinkertaistaa asiaa, kun siitä tivattiin vastausta.

5 tykkäystä

Kysyit aikaisemmin koenko että maailmasta loppuu akkujen vaatimat resurssit, vastasin juuri dennyn tyyppisesti pitkästi, että näiden raaka-aineiden reservit tai resurssit eivät ole loppumassa. Niitä löydetään lisää.

Tämä vastaus ei sinulle riittänyt, kysyit yksinkertaista vastausta, vastasin että “ei lopu” johon aloit huudella. Ja vaatia lisäperustelua, kun pari yksinkertaista googlausta olisi voinut tähän vastata.
Postasin myös lähdetutkittuja tutkimuksia, jotka tulivat johtopäätökseen että esim Lithium ei ole loppumassa.

Alla on oxfordin tutkijan tekemä hyvä postaus lithiumin määrästä ja siitä miten medialla on usein outo bias, koska se ei ymmärrä termistöä. Kyllä, denny on teknisesti oikeassa että mikä tahansa alkuaine voi loppua, myös happi. Mutta näin ei ole käymässä Lithiumin kohdalla.

Maailmassa on parissa vuodessa herätty lithiumin kasvaneeseen tarpeeseen, tämän jälkeen resurssien ja reservien määrät ovat räjähtäneet kasvuun kun tarve löytää uusia reservejä on kasvanut. Alla olevat datat ovat USGS ja kasvun odotetaan jatkuvan.



Tässä kuva erilaisista lithiumin tarpeista eri ennusteissa, ja nykyinen reservimäärä joka tulee tod.näk vielä kasvamaan vauhdilla kuten edelliset vuodetkin.

Ihmisillä on joku outo harha että resurssien määrä olisi vakio. Näin ei ole. Kuvat kuvaavat "CURRENT RESOURCES tilanne 2050 on aivan muuta ja lisää tulee löydettyä, mahdolliseksi kaivaa jne.

Lithiumin kaivostoiminta on viime aikoina räjähtänyt, tämä näkyy mm metso outotec tilauskannassa.

Tässä vielä oxfordin tutkijan postaus aiheesta.

5 tykkäystä

No jos lainsäätäjä päättää ettei raskaan liikenteen päästöjä tarvitse siivota, niin silloin ei tietenkään tapahdu mitään muutosta. Jos annetaan käsky että fossiilisista polttoaineista pitää luopua niin joku muutos väistämättä tulee.

Vedyn tulevaisuutta helpottamaan voisi päättäjät lailla säätää viimeisen käyttöpäivän fossiilisista valmistetulle vedylle ja ammoniakille, samaan tyytiin kuin Suomessa laitettiin kielto kivihiilen enegiakäytölle. Uskon että laki nopeutti muutosta. Eikä energiateollisuus suinkaan odottanut viimeiseen käyttöpäivään, mutta tieto siitä että muutos kuitenkin tulee, nopeutti investointeja.

Juu, tämä on aivan mahdollista. Ja tässä tilanteessa vety olisi tietty yksi validi vaihtoehto.
Meillä on kuitenkin muitankin toimi aloja joita sähköistää ja puhdistaa, ja raskaan liikenteen päästöjen osuus kokonais CO2 päästöistä on vielä aika mitätöntä. Suurempiin globaaleihin säästöihin voitaisiin päästä mm myymällä sähköä ultrakorkea jänniteverkoilla maihin jossa tuotanto likaista jne. keinoja on monia.

Jos koemme että raskaan liikenteen puhdistaminen on “pakko” tehdä tässä ja nyt olen tuosta aivan samaa mieltä että se voidaan toteuttaa. Ja se voi toteutua näin. Politiikka ei aina mene sieltä mistä olisi helpointa tai fiksuinta mennä.

Mutta nykyisillä verkon CO2 päästöillä, tämä tilanne ei ole vielä sellainen että raskas liikenne kannattaisi vedyllä toteuttaa. Mutta nyt lähdetään kiertämään. En sinäänsä ole tuosta aiheesta eri mieltä.

Vety on yksi vaihtoehto, halusin vain tuoda tänne vähän omaa näkemystä, kun kanava tuntuu olevan niin vahvasti “vety vie seuraavan 2v aikana” painottunut. Koen että tähän on tapahtunut iso lommo.
ja en osaa sanoa mihin suuntaan mennään ja koska.

Ajurit muutoksella ovat epävarmemmat, ja tilanne ei ole läheskään yhtä “helppo” kuin vaikka vuosi, kaksi sitten ajateltiin. Haasteita on ja ei ole varmaa tapahtuuko muutos koskaan.
Vedyn tilaukset ovat hypänneet nyt 2v “ihan just” Noh saa nähdä mitä tapahtuu.

2 tykkäystä

Yksi muuttunut tekijä on elektrolyysereiden investointikustannukset. Aikaisemmassa skenaariossa nopeasti kasvava tuotanto pudotti tuotantokustannuksia. Koska investoinnit eivät ole lähteneet liikkeelle eivät tuotantomäärät nouse ja kustannukset putoa niin rajusti kuin pari vuotta sitten ennustettiin.

1 tykkäys

Ranskalaiskaupunki vaihtaa vetybusseista sähköbusseihin, vetybussien jatkuvien ongelmien ja korkeiden huoltokustannusten vuoksi.
https://www.hydrogeninsight.com/transport/french-city-that-pioneered-hydrogen-buses-will-opt-for-battery-electric-in-future-due-to-ongoing-problems-and-high-costs/2-1-1551821?fbclid=IwAR06_E4Tfu6i8KxbqlEKKiTrFV7yI0UtuFWqmZbziL3Iv-kEMFWRF_jtnJc

3 tykkäystä

Liekö jonain päivänä Suomessa;

20231111_01_04.png

Hydrogen-powered HiAce to be used for feasibility testing in Australia


Hydrogen HiAce in Australia. Toyota has installed the hydrogen engine in a commercial HiAce to conduct on-road feasibility testing operated by companies on public roads in Australia. In doing so, Toyota says it will hone the hydrogen engine technology it continues to refine through participation in the Super Taikyu series even further toward practical application

7 tykkäystä

@Taitoo Tossa saattaa olla ensimmäinen ZEV pakettiauto, joka saattaisi tehdä jopa tuottoa valmistajalle…

@Beginner

Alahan säästää.

Koehlerin h2-moottori:

Lisää yrittäjiä vedynjakeluverkon rakentamiseen.

3 tykkäystä

Mack:n.sähköiset kuorkit eivät suoriutuneet tehtävästä. Tiesin jo aiemmin, että nykissä varustetaan roskisautot auroilla. Seuraavaksi vetykäyttöiset roska-autot testiin?

Edit:

MANnin vetymoottori:

The MAN H4576 hydrogen combustion engine can be brought to market quickly thanks to its existing technology.

4 tykkäystä

Juu. Päätös on jo tehty. Kun Suomessa on henkilöautoille yli 10 vetyasemaa (järkevän etäisyyksien päässä) ja pks-seudulla niistä vähintään kaksi, meillä on taloudessa yksi vetyauto😀”Lantikka” hyvä vaihtoehto …tän voi siirtää kahvihuonepalstalle😀

3 tykkäystä

Rio Tinton video akkuteknologiasta, joka pyritään ottamaan käyttöön kaivoskoneissa:

Valmistusta:

3 tykkäystä