Narvi on siinä mielesäs ihan hyvä verrokki, että heidän bisnes pitkälti vain kiuasmyyntiä (käsittääkseni). 2017-2019 liikevaihto tasaisesti tuollaista 8,5 - 9,3 Me paikkeilla, kunnes koronabuumin myötä nousi tuonne 11,5-12,5 Me tasoille eli vastaa tuollaista n. 40 % nousua.
Olen omissa tiedostoissani pyöritellyt eri skenaarioita läpi (pieni pintaraapaisu näistä tuolla viesteissäni ylhäällä) ja olen itse arvioinut, että koronabuumi on tehostanut kiukaiden myyntiä noin +50 % normaalista vuodesta- tässä mielessä Narvinkin lukemat ovat hyvin oletetun kaltaiset ja tukee että ollaan oikealla pallokentällä. Ei siis mitenkään niin dramaattisia lukemia kuin monet antavat ymmärtää.
Harvian marginaaleista vielä. Kuten @Arimatti_Alhanko hyvin jo toi tuossa esille, niin kyllähän Harvian kannattavuus voi väliaikaisesti laskea selvästikin. Se, että kannattaako tällaista lähteä sitten ekstrapoloimaan tulevaisuuteen on eri asia ja kuinka iso vaikutus tällä on käypään arvoon? Laskekaa itse läpi valuaatiota ja hahmotelkaa, kuinka merkityksellisiä oikeasti vuoden 2022 ja 2023 tulokset olevat oikeasti yrityksen arvosta, etenkin kun Harvia on vahvataseinen yritys. Ja HUOM! Tämä ei tarkoita etteikö hinta voisi laskea vaikka kuinka, koska markkinat käyttäytyvät lyhyellä aikavälillä miten käyttäytyvät
@Zen65 minun mielestäni Harvian suurin vallihauta koostuu seuraavista tekijöistä ja näiden vuoksi mielestäni kannattavuus ei laske lähivuosina keskivertotasolle:
- Toimitaan niche-alalla, jossa TAM ei ole iso eikä se kasva räjähtävästi. Tämä tekee yhtälöstä sellaisen, että ei monia jättifirmoja kiinnosta sauna- ja spa-ala, koska ei siellä ole isoja rahoja tiedossa.
- Harvialla TÄYTYY olla joitakin merkittäviä kilpailuetuja tuotannossa ja/tai jakelussa, koska Harvian marginaalit ovat olleet jo pitkään eri planeetalta muiden alan kilpailijoiden kanssa.
- Harvia on sauna-ja spa-alan jättiläinen; tällöin “suuruden ekonomia” tuo tiettyjä merkittäviä etuja, joita on kilpailijoiden vaikea viedä. Tämähän on tyypillistä tällaisille Harvian kaltaisille vanhan “lineaarisen liiketoimintamallin” omaaville yrityksille.
Vaikea rehellisesti uskoa, että alalle tulisi joku ulkopuolinen tekijä, joka murentaisi Harvian huippumarginaalit. Maailmassa on tällaisia niche-taskuja, joissa pystyy tekemään poikkeuksellisen korkeita kannattavuuksia pitkäänkin. Ja ne löytyy juurikin tälläisiltä hitaasti kasvavilta tylsiltä aloilta - ei mistään seksibumtsibum SaaS-vety -sektorilta, jossa TAM kasvaa 30 % p.a. Tietysti on täysin mahdollista että sauna- ja spa-ala ei ole tällainen niche-tasku, mutta mielestäni Harvialla on kaikki elementit olla tällainen pitkään dominoiva peluri. Eli @Zen65 - raha suuntautuu sinne missä on suurimmat absoluuttiset tuotot, ei aina sinne missä on parhaat kannattavuudet, jos TAM on hyvin pieni.
Ja @Zen65, ainakin toimarien mukaan AHS:n ja Sentiotecin kannattavuudet ovat kehittyneet mielettömän hyvin koko ajan ostohetkestä lähtien. Mitään numeroitahan Harvia ei näistä erikseen julkaise, mutta kun katsoo konsernin tilinpäätöstä ja tietää että Muurame on ylivoimaisesti kannattavin yksikkö, niin on aika selvää että muidenkin yksiköiden kannattavuudet ovat kehittyneet hyvin suotuisasti kun konsernin EBIT % on tuota tasoa.