Disclaimer: Olen ilonpilaaja. Ehkä katkeroitunut sellainen.
Itse olen seurannut tätä kryptohuumaa hiukset pystyssä. Upeita miljonääritarinoita ja valehtelisin jos en sanoisi että olisi ollut kiva olla Bitcoin omistaja viimeiset 10 vuotta. Mutta. Aina se Mutta… olen kuitenkin Krugmanin kanssa samoilla linjoilla. 12 vuotta IT:ssä…
Bitcoin, the first and biggest cryptocurrency, was introduced in 2009
… on mittaluokkaa tektonisia aikakausia. Tällä hetkellä Bitcoinin (ja muiden kryptovaluuttojen) suurin käyttö on kiristäjillä, joille pitää maksaa kiintolevyn salauksen purkamisesta sekä rikollisilla jotka siirtävät suuria rahasummia tavanomaisten kanavien ulkopuolella. Kaikki muu käyttö kryptovaluutoilla on täysin marginaalista. Suuren volatiliteetin (krypton arvo verrattuna keskuspankkien tekemään rahaan) vuoksi siitä ei ole normaalin kaupankäynnin välineeksi. Tuote kun voi maksaa huomenna 1 tai 2 bitcoinia, riippuen kurssista. Zimbabwe ja Weimarin tasavalta ovat esimerkkejä miten käy kun rahan arvo heittelee rajusti päivien mukaan.
Twelve years is an eon in information technology time. Venmo, which I can use to share restaurant bills, buy fresh fruit at sidewalk kiosks, and much more, was also introduced in 2009. Apple unveiled its first-generation iPad in 2010. Zoom came into use in 2012. By the time a technology gets as old as cryptocurrency, we expect it either to have become part of the fabric of everyday life or to have been given up as a nonstarter.
Jos kryptovaluuttoja verrataan mihin tahansa muuhun teknologiseen innovaatioon, joka voidaan helposti monistaa, muille on löytynyt hyvin käyttöä maailmassa. Kryptot on vielä ainoastaan spekulaation väline, jolla ei ole sen arvoa takavaa yhteyttä reaalimaailmaan.
But I’ve been in numerous meetings with enthusiasts for cryptocurrency and/or blockchain, the concept that underlies it. In such meetings I and others always ask, as politely as we can: “What problem does this technology solve? What does it do that other, much cheaper and easier-to-use technologies can’t do just as well or better?” I still haven’t heard a clear answer.
On aivan mahdollista että kryptovaluuttojen pitää vain “aikuistua” ja levitä sopivassa määrin, jotta niillä voidaan ratkaista jokin oikea olemassa oleva ongelma. Mutta toistaiseksi en näe mikä niiden tuoma lisäarvo on nykyisiin valuuttoihin nähden. Siksi pysyn niistä erossa… ja ehkä hieman köyhempänä kuin kryptosijoittajat, joiden perse kestää kohteen kovan heilahtelun, sen myönnän.
Koko juttu, josta em. lainaukset on otettu.