Hyväntekeväisyys

Tässä on paljon samaa kuin omassa ajattelussani. Sen verran olen aikoinani urheiluseurojen puolella toimihenkilönä ollut, että tiedän siitäkin puolesta. Suomessa on todella paljon seuroja, joissa kukaan aktiiveista ei käytännössä saa palkkaa (eli rahat ei mene herrojen komiteoihin) ja ovat siten “turvallisia” kohteita.

Monilta seuroilta (tai niiden lähellä toimivilta säätiöiltä) löytyy usein jokin stipendirahasto tai vastaava, jonka kautta tuetaan nuorisourheilua (menestyksen perusteella) ja/tai tuetaan niitä, joiden perheillä ei ole varaa maksaa vuosimaksuja ja vastaavia. Toki säännöt per seura vaihtelee paljon, eli perehtymistä vaaditaan. Nuo stipendirahastot ym on usein aika hyvin “piilossa”, eli niistä ei puhuta nettisivuilla tms. Merkittävät lahjoittavat toki yleensä saavat esittää toiveita/ehtoja kriteereihin.

Muistan historiasta tapauksia, joissa paikkakunnalla hyvin tunnetut henkilöt saattoivat myös ottaa “anonymisti” suoraan yhteyttä yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaan kysyäkseen sopivaa tukikohdetta ja maksoivat tietyt kulut suoraan kaikessa hiljaisuudessa (esim välinehankintoja jne).

6 tykkäystä

Sinänsä absurdia pohtia tällaisia asioita kun varallisuutta ei (vielä) ole niin paljon että sitä voisi jakaa pois, mutta silloin tällöin olen miettinyt että voisin lahjoittaa rahaa yliopistolle ja/tai tutkimustyöhön. Tosin näissäkin haluaisin nähdä selvityksen siitä mitä sillä rahalla aiotaan tehdä, mihin se käytetään. Kiinnostavia ja hyvää tuottavia projekteja voisin rahoittaa. Tietyin varauksin voisin lahjoittaa rahaa koulukseen, esim. stipendi meritoituneelle opiskelijalle/hakijalle. Periteisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin suhtaudun kyllä hiukan epäilevästi, niissäkin on käsittääkseni välikäsiä ja epäilen hiukan sitä että meneekö se raha sinne minne sen pitäisi mennä.

3 tykkäystä

Lahjoitan kk-lahjoittajana muutamalle järjestölle pienen summan, mm. Finnwatch. Sen lisäksi teen vuosittain muutaman vähän isomman kertalahjoituksen vaihteleviin kohteisiin. Sijoittamisen aloitettuani päätin, että osan tuotoista laitan kasvamaan hyvää korkoa korolle maailmalle rahalahjoituksin. Saan siitä itsekin arvokkaan osingon: antamisesta tulee hyvä fiilis.

Testamentissani olen myös muistanut joitain järjestöjä. Toki toivon, ettei se realisoidu vielä vuosikymmeniin!

Joskus olen funtsannut (ja muutaman kerran toteuttanut), että voisi tuota lahjoittamista hoitaa enemmän ihan kädestä käteen reissuillaan. Paljon tulee käytyä maissa, joissa osa ihmisistä elää toivottomassa köyhyydessä - se on ihan tutkittukin, että kun sellainen ihminen saa avun suoraan seteleinä, tulokset ovat paremmat kuin materiaalisena apuna. Voin kertoa, että sitä fiilistä ei korvaa mikään, kun näkee asian merkityksen ihmisen silmistä siinä tilanteessa. Jättää lähtemättömän jäljen.

7 tykkäystä

Olen päätynyt siihen, että annan suuremman potin myöhemmin ja varallisuus saa kasvaa vielä toistaiseksi omissa nimissä. Sitä on tullut mietittyä mikä olisi kustannustehokkain tapa auttaa ja yksi mikä tuli mieleen, setelin antaminen ihmisille, jotka keräävät pulloja roskiksista. Heitä näkee säännöllisesti kaduilla ja 100% lahjoituksesta menisi suoraan saajalle. Joskus, kun maailma palaa normaaliin arkeen ja voi taas lähestyä ihmisiä alle metrin päähän.

2 tykkäystä

UFF:n en laita enää vaatteita, koska tekevät niillä businesta, televiso ohjelma avasi silmät, luulin että olisivat meneet niitä tarvitseville. Paras tosiaan jakaa Tori.fi:ssä tai muuten suoraan niitä tarvitseville ihmiseille.
Aika paljon ehdin Uffille laittaa, jopa käyttämättömiä vaatteita kun muutettiin pienempään kämpään omakotitalo asumisen jälkeen. Monet vaatteet eivät enää istuneet päälle ja uudet oli ostettu optimistella mielellä, selvennykseksi, mitkään vaatteet eivät olleet liian isoja :wink:

2 tykkäystä

Jaahas kiitos tiedosta, pitääkin googlata tuo UFF dokkari.

Tärkein juttu itselle, että vaatteet menevät edes käyttöön, eikä suoraan jätteeksi. UFF on aika usein “kaikki vaatteet euron kappale” -päiviä, eli aivan tolkuton heidän busineksen teko noilla käytetyillä vaatteilla ei voi olla.

1 tykkäys

Tottahan sekin on tietysti, mutta itselle jäi paska maku kun katsoin sen ohjelman. Jopa rikkinäisiä vaatteita jaettiin Keniaa myöten, ei voi olla ilmaista touhua jo pelkkkä kuljettaminen maksaa jotain.

2 tykkäystä

Itse sain viime vuonna viikkoa ennen joulua ajatuksen, että varmaan joillain vielä jouluruoat epävarmuudessa. Laitoin kuntani faceen myöhään illalla ilmoituksen, että tarjoan kolmelle perheelle joulupöydän ruoat. Aamulla olivat perheet tiedossa. Olin laskenut suurinpiirtein rahan menon ja pohdin miten saisin hieman paremman setin. Toimin elintarvikealalla ja yhteistyössä liha- ja kalatukkujen sekä valmisruoka yritysten kanssa. Kysely pystyyn ja kaikki mukana, mutta tässä tuli se yllätys itselle, että osa lahjoittajista ei halunut heitä mainittavan, koska yleensä aiheuttaa puhelutulvan lahjoitusten pyytäjistä. Lisäksi sain eräältä naapurikunnan luokalta joulukuuset jotka joku oli heiltä ostanut lahjoitettaviksi.

Muuten tulee lahjoiteltua epäsäännöllisesti. Joulutempauksen ajatteli vähintään toistaa.

16 tykkäystä

Oma taloudellinen tilanne ei tällä hetkellä salli rahallista hyväntekeväisyyttä ja menneisyydessäkin se on enemmänkin ollut ihmislähtöistä ja panokseni pitkälti ammatilliseen ja empiiriseen kokemukseen pohjautuvaa. Tulevaisuudessa tilanteen taas mahdollistaessa, kanavoin panokseni neuropsykiatristen erityispiirteiden dg:n omaavien lasten harraste ja vapaa-ajan toiminnan järjestämiselle ja parhaani mukaan kehittämiselle.

4 tykkäystä

Sentään jaettiin, eräs tuttavani kertoi nähneensä Afrikassa kun lahjoitettuja vaatteita myytiin paikallisille. Myös tiedän lähistöltäni erään vaatekeräysfirman, jonka työntekijät ottavat kuormasta parhaat päältä itselleen ja lumput eteenpäin. Itse laitan käytöstä poistuvat vaatteet, joko siivous/öljyräteiksi tai uffille. Roosanauhakeräys oli kiva niin pitkään ennenkuin sitä tuli ovista ja ikkunoista ja alkoi ärsyttää niin vaihdoin kohdetta. Itselläni on mahdollisuus auttaa myös suoraan avun tarvitsijoita lähellä kun en missään rikkaassa lähiössä asustele.

Tämä. Lisäksi lahjoittanut jo useiden vuosien ajan pienen summan WWF:lle. En koe että tämä olisi mistään pois.

5 tykkäystä

Ollaan Vaimon kans funtsittu, et kun pääsee eroon päivitttäis vastuista.
Niin vois vaikka kokeilla harkita vapaaehtoistyötä, hyväntekeväisyyden muotona.
Tää nyt on tietenki ettei mitään sellaista toivota tapahtuvan missään, et tarvis auttaa.
Mutta yksi vaihtoehto.

4 tykkäystä

Aikoinaan omistin ravintolan. Tarjottiin viimeisenä jouluna paikallisille vähävaraisille perheille pikkujouluillallinen. Nykyinen yritykseni on laittanut joka vuosi pikku summan lastenklinikoiden kummeille. Tätä on jatkunut nyt 20 vuotta. Saan siitä edes jollain muotoa hyvän omantunnon.

25 tykkäystä

Kivan mikrolainoja pyörii jatkuvasti. Kaikki olen saanut takaisin uudelleen lainattavaksi.Compensate on harkinnassa.Heidän hankkeensa vaikuttavat mielenkiintoisilta.Paikalliselle Yliopistolle olen lahjoittanut pikku summia eri hankkeisiin.Jouluisin lahjoittanut pikku summia lahjakeräyksiin.Pienet summat kaikissa kyseessä.Lahjoittamisesta tulee aina hyvä mieli.

8 tykkäystä

Mä olen rahan sijaan luovuttanut kahden kuukauden välein verta SPR:lle. Omalle kohdalle se on tuntunut mukavan konkreettiselta tavalta auttaa.

18 tykkäystä

Joulu alkaa olemaan ovella. https://jouluapua.fi/

Pienikin apu saattaa muutta lapsen/perheen joulun. Sieltä avaa kartan ja etsii omalta alueelta autettavan perheen.

Kokemuksella voin sanoa että auttamisesta tulee itsellekkin hyvä mieli.

Edit: Ja mikä olisikaan parempi syy voittojen kotiutukseen kuin ostaa tuntemattomalle perheelle jouluksi mielenrauhaa lahjojen muodossa

26 tykkäystä

Pitäskö tää laittaa kaffe huoneelle, juuri mietin,että mihis tänä jouluna laitettaisiin keräystä, kun viimevuonna tuo hurstin keräys sai sijoittajat vahvasti liikkeelle, tässä myös hyvä kotimainen kohde​:christmas_tree::gift::mrs_claus::santa:t3: Siis takkuparran kohdetta meinaan, en vaan osaa tägätä

2 tykkäystä

Hieno nosto.

Tuli tämän kautta nyt tänä vuonna osallistuttua avun tarjoamiseen. On kyllä vaikea löytää parempia keinoja saada parempaa mieltä. Kun miettii, että jos omaa perhe olisi vastaavassa tilanteesssa, niin kyllä silmän kulmat kostuvat. Joka kerta.

7 tykkäystä

Tuossa joku päivä sitten vähän googlettelin asiaa ja yritin metsästää, että missä keräyksissä voisi laittaa tiimin pystyyn ja kerätä Inderes-/somesijoittajien kesken isomman potin joulumieltä. Muistan, että joillakin keskustelufoorumeilla on ollut menneinä vuosina tällaisia keräyksiä, joissa ollaan voitu yhdessä anonyymeinäkin kerätä hyvä potti oman porukan nimiin.

Täällä Inderesin foorumilla ja Twitterin puolella olisi varmasti hyvin väkeä osallistumassa nyt kun kaikkien tuottograafit osoittaa koilliseen. Saisi meinaan ihan reilusti jo joulumieltä esim. vähävaraisiin perheisiin.

Itse olen omien lasten kanssa ostanut joululahjoja Hope ry:n kautta vähävaraisten lasten perheisiin siten, että jälkikasvu saa päättää lahjat, jotka itse haluaisivat ja ne sitten tilataan oman alueen paikallistoimiston kautta jaettavaksi. Tänä vuonna voisi hieman enemmänkin panostaa.

14 tykkäystä

Kyllä, voitas joku isompi pläjäys yhdessä tehdä❤️

4 tykkäystä