Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Tuohon ei taidettu ikinä saada varmuutta että mitä tuo 50 rekkaa tarkoitti.
Jos se olisi ollut holthausenin toimitukset ja aasiasta olisi toimitettu 37 autoa olisi liikevaihto (kappale hinnoilla 400k ja 200k) 27,4M.
Mikäli euroopasta ei ole toimitettu kuin vaikka 10 rekkaa tippuukin liikevaihto jo 19,4 miljoonaan.

Tuo 50 eurooppaan toimitettua tuntuu itsestä epätodennäköiseltä kun hyzonhan on itse sanonut että suurin osa autoista myytiin viime vuonna aasian markkinoille.

3 tykkäystä

Ei jenkkilässä hype-lappujen kanssa tarvita mitään muuta, kuin otsikko SEC-tutkinnasta, mikä riittää täyteen paniikkiin. Ei siellä suurin osa retaileista lue näitä otsikkoa pidemmälle :slight_smile: Tuskin tuolla ns. negarilla olisi ollut kovin paljon vaikutusta kurssiin yksinään. Nyt shortit ja karhut saivat tuosta sec-uutisesta makeaa mahan täydeltä ja koko linjan hyökkäys on varmaa. Kurssi halutaan saada jo pressä kyykkäämään mahdollisimman paljon, jotta saadaan porukka paniikissa myymään alussa ja stopparit paukkumaan.

16 tykkäystä

Kyllä edelleen pidän tässä maailman tilanteessa hyvänä suorituksena että rekkoja on saatu pihalle noinkin paljon. Viimeisimmän rapsan jälkeen tuntui että yleinen mielipide oli että tuohon ei ikinä tulla pääsemään.

Liikevaihdosta on jääty, mutta tämä oli tiedossa. Ei voi tehdä Euroopassa ilman komponentteja, sille ei vain voi mitään. Itselle on tässä vaiheessa toimintaa tärkeämpää että rekkoja saadaan toimitettua ja tilauksia on. Ehkä olen liian sinisilmäinen, mutta mielestäni Hyzonin kehitys on tähän asti ollut huikeaa yrityksen ikä huomioon ottaen.

42 tykkäystä

Oli tärkeää, että luvatut rekat 2021 saatiin toimitettua, niinkuin moni on todennut. Osa rekoista oli pienempää luokkaa ja Kiinan kanssa sovitut kpl hinnat alhaisempia. Toki tuotot näistä alhaisemmat ja liikevaihto sen mukainen. En vetäisi tästä vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Olihan tässä lisäksi liisauspilotti, joka mielestäni ilmentää yhtiön kykyä olla joustava asiakkaiden suuntaan ja luoda luottamusta kokonaan uuden energiamuodon käyttöönotossa.

Hyzonilla on hyvä suunnitelma. Hyzonin suunnitelmassa on tuottaa rekkoja joka puolella maailmaa ja pääpaino tulee olemaan tulevina vuosina Class 8 malleissa, joista suunnitellun mukaiset tulot. Mikään ei ole muuttanut tätä suunnitelmaa.

Olipa onni vielä saada lisää osakkeita 6 euron pintaan.

38 tykkäystä

Tais paniikkuhuoneella jengi tunkee avauksesta laput laitaan ja monella jäi ostot tekemättä :sweat_smile: ainakin äänestyksen perusteella.

25 tykkäystä

Tässä ei sinällään mitään uutta tälle foorumille, mutta mielestäni laadukas juttu raskaanliikenteen tulevaisuudesta. Mielenkiintoisia lähivuosia edessä myös täällä roudan raiskaamassa pohjolassa :slight_smile:

8 tykkäystä

Jep. Ite sain mitä halusin, en vaan tarpeeksi. Mutta vielähän tässä on päivää jäljellä ku indeksit muisti et ei pitäny rallatella ja käänti suunnan.

Mielenkiintoista muuten et antoivat tiedotteen useampi tunti ennen avausta. Aikaisemmat tiedotteet ovat tulleet lähes poikkeuksetta aina 30min ja joskus aivan muutama minuutti ennen avausta. Välillä ei ole kerennyt paneutumaan tiedotteeseen tarpeeksi hyvin kun on tullut niin myöhään. Hyvä siis et tuli tänään aikaseen ja toivottavasti myös jatkossakin samalla tavalla.

13 tykkäystä

Vähän positiivisempaa juttua päivän uutisista:

23 tykkäystä

Nyt kun @Verneri_Pulkkinen on poissa, niin vastuu Hyzon-karhuilusta taitaa langeta allekirjoittaneen harteille.

Sitä kun olisi luullut että Nikola-hypekupla olisi rokotuttanut Inderesin foorumilaiset vetyrekkatarinayhtiöiltä, mutta kummasti tästä Hyzonista on tullut foorumin oma Tesla :truck:
Hyzonin markkina-arvo on siellä puolentoista miljardin päällä. Jos otetaan pois 500 M€ kassa, niin jäljelle jää Harvian kokoinen miljardiyhtiö, joka toimittaa tällä hetkellä alle 100 rekkaa vuodessa. :thinking:

Tiedän, että siellä powerpointeissa luvataan lätkämailamaista räjähdyskasvua vuodelle 2022, mutta niin lupaavat kaikki muutkin Amerikkalaiset yhtiöt. Kalvot ovat halpoja ja puhe ilmaista, erityisesti jos kohteena on piensijoittaja. Nämä startup-yhtiöt aina kovasti hehkuttavat hähmäisiä puitesopimuksia erilaisten isojen ja nimekkäiden firmojen kanssa, mutta näillä ei oikesti ole mitään arvoa koska puitesopimusten tekeminen on puoli-ilmaista ja suuret toimijat tekevät niitä pitkälti kaikkien kanssa. Vain tilauksilla ja näistä saatavalla liikevaihdolla on aitoa merkitystä!

Vetyteknologia ei ole monimutkaista, mutta silti sektorilla on sijoittajien pääomia hurjat määrät liikkeellä ja kilpailusta tulee lähivuosina todella kovaa. Jotta päästäisiin luvattuihin Teslamaisiin voittomarginaaleihin pitäisi yhtiön omistaa koko tuotantovertikaali, jolloin kaikki tuotettu lisäarvo kertyisi rekkavalmistajan pussiin. Hyzoni sen sijaan näyttäisi hakevan nopeasti skaalavaa tuotantoa käyttämällä huimasti erilaisia alihankkijoita. Tämä ei välttämättä ole väärä ratkaisu koska sinänsä yksinkertaisessa vetyteknologiassa on vaikea saada muita kilpailuetuja kuin iso skaala. Joka tapaukseessa yhtiö polttaa tällä hetkellä kassaa vauhdilla ja uskon ensi vuonna tappioiden syventyvän, kun Hyzon siirtyy tarinassaan “liikevaihdon hankkiminen hinnalla millä hyvänsä” -vaiheeseen. Amerikkalaiset hypeyhtiöt eivät nimittäin koskaan ole välittäneet voitollisuudesta vaan ovat aina olleet valmiita hankkimaan lisää liikevaihtoa, maksoi mitä maksoi.

Samalla kun odotatte sitä ihan just luvattua hokistik-kasvua tappiollisen rekkayhtiön tahdissa niin teidän osakepositiot laimennetaan pikkuhiljaa pois. Hyzonilla on ilmeisesti viime rapsan mukaan 247 644 709 osaketta ulkona. Osakemäärä ei kuitenkaan selvästikään näin pieneksi jää:

2021 Equity Incentive Plan

The number of shares of the Company’s common stock reserved for issuance under the
2021 Plan is 23,226,543 shares.

The number of shares of common stock available for issuance under the 2021 Plan will also include an annual increase on the first day of each year beginning in 2022 and ending in 2031, equal to the lesser of (A) two and one-half percent of the shares outstanding on the last day of the immediately preceding fiscal year and (B) such smaller number of shares as determined by the Board of Directors.

Former CTO Retirement Agreement

Subject to conditions of the Letter Agreement, the 1,772,000 stock options previously granted pursuant to his employment agreement with the Company will continue to vest annually in equal installments on April 1, 2022 through April 1, 2025. He also will be entitled to receive 250,000 RSUs of Hyzon, half of which vested after his retirement date and half of which will vest on or after the one-year anniversary of his retirement date.

Stock-based Compensation Activities

During the three months ended September 30, 2021, the Company granted 864,765 RSUs with a weighted average grant date fair value of $8.04 per share.
As of September 30, 2021, there were 19,757,800 options with a weighted average exercise price of $1.13, and 2,171,946 RSUs outstanding.

Warrants

As of September 30, 2021, there were 19,300,742 warrants outstanding, of which 11,286,242 are public warrants (the “Public Warrants”) and 8,014,500
were Private Placement Warrants. Each whole warrant entitles the registered holder to purchase one share of common stock at a price of $11.50 per share.

On selvää että myös vuonna 2022 tulee lisälaimennusta, kun johto jakaa itsellensä lisää isoja bonareita tai tekee jotain kivaa M&A aktiviteettia saadakseen liikevaihtoa ja jänniä tiedotteita!

Noh, kukaanhan ei oikeasti tiedä nouseeko vai laskeeko Hyzonin kurssi tänä vuonna. Osakemarkkina ja erityisesti tarinaosakkeet ovat hyvin arvaamattomia liikkeissänsä ja kurssiheilahtelut suuntaan tai toiseen ovat tyypillisesti äärimmäisiä. Tässä yhtiössähän riskit ovat katossa kun yhtiö on tappiollinen, kallis ja dilutoituva.

Vielä lienee liian aikaista sanoa onko Blue Orca oikeassa vai väärässä shorttirapsassaan, mutta haluaisin silti muistuttaa että hajautus ja järkevät positiokoot ovat ystäviänne, sillä sijoittajien rahojen vieminen Jenkkipörssissä ei ole mikään Amerikantemppu :cowboy_hat_face:

209 tykkäystä

Palatakseni vielä tähän SEC-tutkintaan… Noita uutisia tästä tutkinnasta lukiessani sain kuvan että isoin epäkohta liittyisi tähän Shanghai Hydrogen HongYun-yhtiöön, josta Hyzon kumminkin tiedotti, että ne 29 rekkaa lähetettiin just tälle kyseiselle firmalle. Blue Orca raportissaan väitti, että firma olis perustettu muutamaa päivää ennen tän MoU:n julkistamista, mutta kuitenkin Bloombergissä sanotaan että firma ois perustettu 2002.

https://www.bloomberg.com/profile/company/0888038D:CH

Pienellä etsiskelyllä oletan että tästä yhtiöstä olisi kyse. Voiko olla että heiltä on sitten muodostettu jonkinlainen tytäryhtiö joka liittyy sitten näihin vetyä käyttäviin kulkuneuvoihin. Vaikea tutkia asiaa kun ei Kiinan kieli taitu.

Mielestäni myös varsin outoa että Blue Orca ennen raportin tekoa, ei pyytänyt Hyzonin johdolta mitään todistuksia tai tietoa liittyen yhteistyökumppaneihin ja heidän näkemiin epäkohtiin Hyzonin tiedotuksesta. Ja nyt silti SEC on saman asian kimpussa. Hyvä merkki on se että Hyzon on tiedottanut tekevänsä yhteistyötä SEC:in kanssa, vaikka tuskin siitä kieltäytyä voikaan…

Vapaasti saa korjata jos tietää asiasta paremmin, tai tuoda omaa näkökulmaa asiaan.

12 tykkäystä

HongYun is a broker. Like TR Group, the largest auto dealer in Australia. Each region has very specific client connections, regulations, taxes, etc., so these brokers connect the clients to Hyzon. HingYun’s transactions resulted in so far 29 deliveries to Baowu, the largest steelmaker in the world. “Hyzon is excited about its partnership with Shanghai Hydrogen HongYun Automotive Co., Ltd. (“Shanghai HongYun”), which is a special purpose entity seeking to provide third-party clean energy logistics services to corporate customers.”https://investors.hyzonmotors.com/news/news-details/2021/Hyzon-Motors-issues-statement-strongly-rejecting-misleading-and-inaccurate-short-seller-report/default.aspx

20 tykkäystä

Baowu is parent company to Baoshan, that just made big headlines by signing strategic partnership with Nio:

Funny how all my investment seem to be linked to one another :face_with_hand_over_mouth:

7 tykkäystä

Toimitti 93 ajoneuvoa viimeisen 3kk aikana. Sitovat tilaukset ensivuoden ~650 ajoneuvolle on jo tehty, kapasiteetti on olemassa ja tuo vaatii tuotantotahtiin n. 25% kiristyksen per kvartaali. Kohtuutonta?

Diluutiota on tosiaan n. 10% (?) tulossa muistaakseni kun kurssi nousee yli 15 dollarin. Kestäisin kyllä tuon vajaan 200% nousun jälkeen… Jos tarkoitus on dilutoida nykyinen omistus pois, niin olisiko CEO ostanut osakkeita miljoonalla? Pelaa 4D sakkia?

46 tykkäystä

A lot of text Pohjolan Eka. How should we think about Hyzon CEO Craig Knight. He bought 166 000 Hyzon shares at $8.22 late November. Craig Matthew Knight - HYZN / Hyzon Motors Inc. Class A - Insider Trade Report Total value of $1.4 million. Is it so that he doesn’t know what he is doing, doesn’t understand stock market, has blind belief in his company or should we think that he actually knows what he is doing and this could be taken as a relatively positive sign?

40 tykkäystä

Ansiokkaasti karhuiltu. Listalle voisi lisätä vielä Horizonin suuren omistusosuuden ja sen tuomat riskitekijät. Tuolta suunnalta tulevat toimijat eivät näytä nyt olevan kovin suuressa huudossa jenkkimarkkinoilla. Ja kilpailu isompien, kuljetusalalla jo polttomoottoritekniikalla vakiintuneiden toimijoiden kanssa tulee varmasti olemaan kovaa, kunhan ne kilpailijat nyt saavat ensin jotakin myytävää aikaiseksi :wink:

Mutta on minulla myös vasta-argumentteja. Aloitetaan vaikka tuosta puolen miljardin kassasta. Eihän sitä nyt voi, tai ainakaan kannata, noin vain “ottaa pois” jos firmalle on tarkoitus miettiä jotain järkevää arvostustasoa? Sehän nimenomaan antaa pelivaraa ja mahdollisuuksia panostaa kasvuun ilman että heti tarvitsee olla antia järjestämässä ja omistajien taskuja kaivamassa. Eri asia jos tuo kassa makaisi pankkitilillä ja johto pähkäilisi hiki hatussa jotain sopivaa sijoituskohdetta sille, mutta sitä ongelmaa tuskin Hyzonilla on.

Rahaa siis kyllä varmasti kuluu ja tappiot syvenee, mutta olisin huolestunut jos näin ei olisi. Ennustettuihin myyntilukemiin vaikka vuonna 2025 ei varmasti päästä ilman merkittäviä panostuksia nyt.

Laimennus on tietty aina kurja juttu, eikä noilla antamillasi luvuilla ihan pieni edes, vaan noin 9,4%. Ja lisäksi vielä jatkossa mahdollisuus 2,5% vuosittaiseen osakemäärän lisäämiseen. Ja mikäänhän ei varmaan estä keksimästä uusia bonusohjelmia ja jatkuvaa osakkeiden printtausta Valoen tyyliin, mutta itse en tähän jaksa uskoa.

RSU:t noin muuten ovat kuitenkin hyvä ja laajalti käytetty tapa sitouttaa henkilöstöä, ja kasvuyrityksen on omasta mielestäni mielekkäämpää hoitaa ne uusilla osakkeilla kuin ostamalla omia osakkeittaan vapailta markkinoilta. Säästyy nekin rahat tuotekehitykseen ja tehtaisiin. Siihen en osaa ottaa kantaa onko nuo määrät kohtuuttomia vai ei, mutta käsittääkseni osaajista on tällä hetkellä kova kilpailu.

Nikola-vertaus sataa mielestäni täysin Hyzonin laariin: Nikolan markkina-arvo on kolminkertainen Hyzoniin verrattuna, ja onkohan se vielä myynyt yhtään vetyrekkaa? Trevor myy osakkeitaan, Knight taas ostaa - viimeksi $8 hintaan, eikä ihan pikkuhiluilla (no kyynisempi voi tietty miettiä että ehkä hänen budjetillaan kyseessä on taskurahat jotka voi uhrata kurssimanipulointiin). Knightin olemus kuitenkin huokuu uskoa Hyzonin tekemiseen, ja jos hommasta joskus paljastuu jotain Nikolan tyylistä moottorittoman rekan työntelyä alamäkeen, niin siinä vaiheessa täytyy todeta hänen näytelleen roolinsa mainiosti.

Lopun kommentteihin hajautuksesta ja kohtuullisesta position koosta on taas helppo yhtyä. Hyvä aina pitää mielessä kun tuijottelee analyytikkojen tavoitehintoja.

59 tykkäystä

Nyt täytyy sanoa että nämä sitovat tilaukset ovat minulta menneet täysin ohi. Kuka on tehnyt sitovia tilauksia?

Jos vilkaistaan niin HongYungilta ei ole sitovia tilauksia, Geesinknorba Groupilta ei ole sitovia tilauksia, MiTAC-Synnexiltä ei ole sitovia tilauksia, ITOCHUilta ei ole sitovia tilauksia, Hiringalta ei ole sitovia tilauksia. On vain kasa puitesopimuksia, joista voi tulla myyntiä tai sitten ei.

Älä ymmärrä väärin; uskon että Hyzon myy ensi vuonna reilusti yli 100 raskasta ajoneuvoa, mutta mielestäni on liian aikaista kuuluttaa kirkossa että päästään noin hurjiin myyntilukuihin ja vaikka päästäisiinkin niin se ei silti tarkoita että nykykurssi olisi oikeutettu. Mielestäni sijoittajalla on tässä hyvin aikaa rauhassa katsella sivusta ja odotella että alkaisiko niitä aidosti sitovia tilauksia jossain vaiheessa tulemaan ja odottaa tarkempia tietoja ajoneuvojen myyntikatteista ja Hyzonin tulevien investointitarpeista, -suunnitelmasta ja kokoluokasta.

Tässähän on tietysti myös tuo Kiinan kuvio, josta toivottavasti tihkuu lisää tietoa erityisesti nyt kun Blue Orca esitti varsin rajuja väitteitä. Jos koko Eurooppa ja Yhdysvallat alkavat käyttämään vetyä raskaissa ajoneuvoissa, niin se siirtymä ei ole yhden tai kahden vuoden juttu, vaan mukaan kerkeää kyllä mielestäni myöhemminkin paremmilla tiedoilla varustettuna. :sunglasses:

It is always a clear positive signal when CEO buys shares and Knight seems like a cool guy. Still, it is only a signal. Even smart and wealthy people are only human and make mistakes like the rest of us and therefore I don’t believe one should give excessive value to such actions. Anyway, good job Craig :+1:. I hope this works out for him and other investors

Myös minun ajatusmaailmassani tuo kassa tullaan käyttämään seuraavan kolmen vuoden sisällä kokonaan liikevaihdon kasvattamiseen ja muihin kuluihin. Näin ajatellen yhtiöllä ei ole vapaata kassaa taseessa vaan nuo rahat on jo ‘menetetty’ ja niillä joko onnistutaan luodaan omistaja-arvoa tai sitten ei. Sinänsähän tuon kokoisella kassalla pitäisi pystyä ponnistamaan voitolliseksi, mutta epäilen hieman että tämäkin yhtiö pelaa upporikasta ja rutiköyhää vetymarkkinoiden herruudesta. Toisaalta eikö tämä juuri sellainen ajatusmaailma mitä nykysijoittajat haluavatkin :cowboy_hat_face:

Jokaisella jenkkiyhtiöllä on aina töissä parhaat ammattilaiset, jonka vuoksi jokainen yhtiö aina osaa sitouttaa johdon maksamalla suuria bonuksia. Meillä on selvästi hieman erilaiset laskut laimennusvaikutuksesta, mutta itse lähtisin siitä että noiden yllä mainittujen sitoumusten lisäksi 2022 eteenpäin tulevien lisäosakkeiden/bonarien/warranttien laimennusvaikutus on luokkaa 10% vuodessa. Tappiolliset kasvuyhtiöt pyrkivät pääsääntöisesti varjelemaan kassaa ja maksamaan omalla osakkeella aina kun vain on mahdollista, oli kyseessä sitten johdon bonukset, yritysostot tai velkakirjat. Valitettavasti sijoittajat harvoin muistavat laskea tätä laimennusvaikutusta mukaan kun hahmottelevat tulevia isoja voittoja.

Voi tietysti käydä niin että Hyzon arvostetaan Nikolan standardeilla ja jos näin on, niin kurssin täytyykin varmaan sitten moninkertaistua. Minä kuitenkin näen asian niin että jos Nikolan tapainen kyseenalainen osake on noin kallis, täytyy koko sektori olla vieläkin täynnä kuumaa iltaa ja kaikilla sektorin firmoilla joiden markkina-arvo ei perustu liikevaihtoon tai tulokseen on kyllä hyvin tilaa tulla reilusti alaspäin. :cowboy_hat_face:

54 tykkäystä

Hyvää karhuilua @Pohjolan_Eka näitä aikani pyörittelin päässä ja omalta osalta alkoi riittää hekeksi tämän lapun holdaaminen ja luovuin viimeviikolla karmealla tappiolla lapuista. Haluan nyt hetken seurata sivussa menoa, saattaa jopa jokunen verisuoni säästyä kun verenpaineita nostattavia liikkeitä joka viikko.

Odotan ensin Q4 lukuja, mitä sieltä käteen jää. Uuden polttokennon lanseeraus ja sitovia kauppoja. Asiakas kokemuksia.

Yksi tärkeä uusi asia tämä SEC-tutkinta. Jos puhtain paperein selviää niin voisi omalta osalta olla paluu ajankohtainen.

Nyt HYZN on viikosta toiseen niin rajustu shortattu ettei näillä vaihdoilla päästä nousemaan.

Itsellä kävi niin että tykästyin liikaa yritykseen ja en vaan osannut ajoissa luovuttaa. Hetken keskityn nyt muualle mutta seuraan tottakait tiiviisti. Oma näkemys on että taidetaan mennä vielä pitkään näissä hinnoissa ellei jopa lasketa vielä lisää. Yrityksessä ei mitään vikaa, päinvastoin. Erittäin asiallista tekemisen meininkiä jalat maassa.

Käteiskassan kasvattaminen siis alkakoon :grin:

17 tykkäystä

“What it all means for Hyzon investors

I don’t see a big need to sell right now on this news.”

https://www.fool.com/investing/2022/01/12/the-sec-investigation-wasnt-hyzons-only-bad-news-t/

9 tykkäystä

“Spoke to $HYZN CEO today. Says SEC looking at shortseller claims is ‘fair’ and a ‘great step’ to resolving what it calls salacious accusations. Said new FY range for delivs is 500-700 FCEVs. 85 FCEVs delivered in 21. Reminder $NKLA FCEV is still ~2 years away.”

https://twitter.com/edludlow/status/1481405491242618880?s=21

25 tykkäystä

Ei sitten ennustus menny ihan putkeen tälläkään kertaa mutta ei tämä kuitenkaan pahalle näytä vielä. Hyzon valmisti viime vuonna käsittääkseni 87 laskutettua ja 8 testiin mennyttä eli 95 yhteensä autoa, näistä 93 Q4:sen aikana. Sha Steel groupin trialia ei ilmeisesti vielä ole toimitettu? Q4 on mennyt vielä tuotannon ylösajoon ja suurin osa noista autoista on toimitettu loppuvuodesta joten olen hyvinkin luottavainen että tänä vuonna toimitetaan vähintään ennustetut 658 autoa. Huono uutinen on se että suurin osa noista menee todennäköisesti kiinaan ja katteet on sen mukaiset ja tietysti noille 658 autolle pitäisi myös löytää ostajat. Mutta odotettavissa on myös hyviä uutisia kuten SEC tutkinnan valmistuminen puhtain paperein, gen 3 polttokennojen myynnin aloitus ja trial asiakkaiden uudet tilaukset. Sitten huolestuisin jos uutisia isommista tilauksista uusilta asiakkailta ei ala q1 aikana kuulumaan.
Huonoja vaihtoehtoja ei olisi myöskään jos isompi autovalmistaja ostaisi hyzonin pois tai hyzon keskittyisi polttokennotekniikan tuotekehitykseen ja myyntiin raskaan kaluston valmistajille.

15 tykkäystä