Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Vastasin FLXE, koska pidän sekä sen ideksin metodologiasta, että nykyisestä sisällöstä enemmän kuin toisista, ja en ennen kuin ehdin painaa äänestysnappia tajunnut, että suomeksi kysyit mihin minä sijoittaisin, mutta kysely englanniksi oli muotoiltu mihin mielestäni sinun tulisi sijoittaa.

Siinä tapauksessa, että 5% salkustani olisi jo EM Small Cap ETF:ää niin valitsin kyllä itseasiassa tuon Value Factorin, (5MVL), koska siinä on aivan eri yhtiöt suurimmalla painolla (paitsi TSMC - eikö siitä pääse millään eroon?) ja merkittävästi vähemmän firmoja. Eli siis toisin sanoen yrittäisin ottaa mahdollisimman paljon aktiivista näkemystä passiivisella indeksillä :smiley:, lieneekö tuo kovin fiksua, mutta mitä karhu karvoilleen voi. Ja sitten vielä olisin valmis maksamaan siitä 20 bps enemmän hallinnointikuluja…

2 tykkäystä

Kiitos perustellusta vastauksesta. Olinpas huolimaton suomennokseni kanssa. En oikeastaan arvannut, että tuo lisätieto SPYX:stä muuttaisi kenenkään vastausta, koska kaikki vaihtoehdot on kumminkin large cap rahastoja :sweat_smile:

@anon1925 kerro edes tikkeri!

1 tykkäys

Tähän liittyen, olen ihmetellyt ulkomaisen välittäjäni listoilta kun Seligssonin OMXH25 ETF:ää ei voi ostaa, kuulemma puuttuu KIID, mutta Seligssonin sivuilta se kyllä löytyy englanninkielisenäkin. (Päivitetty 03/2023) Laitoin viestiä viimeviikolla mutten saanut vielä vastausta.

2 tykkäystä

Mikä välittäjä kyseessä? Olisi kyllä hienoa jos esim. IBKR:stä saisi tuota ostettua…

Toistaiseksi en omista mitään EM rahastoa, mutta varmaan olisi value rahasto 5mvl, jos pitäisi valita. Nykyisin olen huolissani EM:lle ominaisesta diluutiosta ja siksi en sijoita sinne, mutta ehkä valuesektoreilla sen vaikutus voisi olla pienempi.

1 tykkäys

Minäkään en pidä asiakkaiden eriarvoisesta kohtelusta. Näistä rahastoista voisi kirjoittaa sosiaaliseen mediaan esim. X:ään julkaisun jossa on vastineet (rahasto/etf) noille nordnetin suomalainen-maksaa-enemmän rahastoille ja suositella vaihtoehtoja nordnetin kalliimpien rahastojen sijaan. Hyvässä lykyssä julkaisua jaettaisiin eteenpäin laajemminkin. Mutta minulla ei ole x tiliä joten en voi moista kirjoittaa (ja vaikka nyt perustaisin tilin ei ole yhtään seuraajaa). :thinking:

7 tykkäystä

Swedbank, ja tänään sain vastauksen, että valitettavasti tätä ETF:ää ei voi ostaa Swedbankin kautta.

Ihme touhua…

En sulkenut vielä kyselyitä, mutta tulos alkaa olla molemmilla foorumeilla selvillä.

Inderes näyttäisi kallistuvan tutun ja turvallisen IS3N puoleen lähes 80% kannatuksella.

Rational reminder päätyi FLXE:hen, mutta IS3N näyttäisi olevan hyvänä kakkosena. Unohdin listalta pois WTD8, jota olen myös joskus harkinnut. Harmi ettei kukaan ehdottanut sitä. Rational reminder puolella kolme ääntä meni DFA Emerging Markets Targeted Value rahastolle, mutta tuo ei käsittääkseni ole suomalaisille saatavilla.

3 tykkäystä

Natalia Salmelalta hivenen triggeröivä kirjoitus Talouselmässä (taitaa olla maksumuurin takana): Natalia Salmela lyttää passiiviset indeksisijoittajat ja kertoo, miten itse nousi kahteen miljoonaan | Talouselämä

Jostain syystä moni ajattelee, että sijoittamisessa passiivisuus on ihmelaite. Napsauta vain automatisoitu rahastosijoitus päälle ja kohta olet miljonääri. Voi pyykätä kalsareita, lenkkeillä, syödä makaronilaatikkoa ja sijoitukset kasvavat kasvamistaan. Kun tätä jatkaa noin eliniän ajan, niin tulokset taatusti palkitsevat. Tai sitten eivät. Saat kasaan summan, joka ennen inflaatiota riittäisi jopa puolikkaaseen yksiöön kaupungin laitamilta.

Tällainen itsensä huijaaminen kertoo joko siitä, että passiivista sijoittamista romantisoivat eivät tiedä paremmasta – tai tyytyvät todella vähään.

Miksi tyytyä tylsän rahaston seitsemään prosenttiin, jos sen perään voi saada useamman nollan perään?

Salmela siis kertoo, että hän itse on tehnyt varansa asuntosijoittamisella ja ollut sen saralla aktiivinen - on remontoinut yms.

Oli niin ärsyttävä kirjoitus, että halusin jakaa tänne :smiley: Ihan vain teidän kiusaksi.

22 tykkäystä

Salmelan kritiikki passiivista indeksisijoittamista kohtaan nojaa ilmeisesti siihen, että 1. vaurastuminen kestää liian pitkään 2. suurimmalla osalla ei ole sijoittaa niin paljoa rahaa että vaurastuisi ollenkaan, ainakaan Salmelan mittapuulla.

Salmela on itse ollut aktiivinen asuntosijoittaja. Aktiivisuus tässä sijoittamisen muodossa on tarkoittanut asuntojen ahkeraa remontoimista ja sitä kautta saatua arvonnousua. On selvää että ko. sijoittamisen alalajissa tuonkaltainen aktiivisuus tosiaan on hyvästä tuoton näkökulmasta. Hän tuntuu kuitenkin ajattelevan että samaa logiikkaa voisi soveltaa osakesijoittamiseen: mitä enemmän käyt kauppaa, eli ostat ja myyt, sitä parempi tuotto. Älä vain kk-säästä rahastoihin ja holdaile vaan käy aktiivista kauppaa ja vieläpä vivuttamalla.

Aika totaalisesti lytätään se mistä sijoitusoppaat ja alan ammattilaiset ovat puhuneet kautta aikojen. Olisi hienoa saada Martin Paasin tai muun vastaavan vastine tähän kirjoitukseen.

23 tykkäystä

Joo ja itseni tekisi mieli pistää muutama Ben Felixin video vastaukseksi.

“Do you really think you can be as good as the 10 guys Warren Buffet thinks can beat the index…?”

Vai miten nyt menikään.

5 tykkäystä

Kyllähän tuosta paljastuu, että Salmelan tietämys osakesijoittamisesta on melko vähäistä.

Aktiivisuudesta on toki hyötyä myös indeksisijoittajalle. Jos tekee reippaasti ylitöitä tai jotain muuta ansaitakseen enemmän on enemmän mitä sijoittaa.

20 tykkäystä

Minua ärsyttää tuossa Salmelan kirjoituksessa eniten se että annetaan neuvo, joka on sattumoisin sopinut juuri itselle, ja lytätään tutkimuksiin perustuva neuvo, joka sopisi erittäin suurelle joukolle (indeksisijottaminen).

Olen melko varma että jos 10 000 suomalaista aloittaa 20k summalla asuntojen flippaamisen vs. että 10 000 suomalaista aloittaa 20k säännöllisen indeksisijoittamisen, niin Suomi rikastuu enemmän vaihtoehdolla kaksi. Tämän takia en muutenkaan oikein tykkää äärimmäisen positiivisesta aktiivisen sijoittamisen puolesta puhumisesta ja isojen tuottojen mainostamisesta. Etenkään ns. isoissa medioissa. Tulee antaneeksi helposti huonon neuvon. Ja sieltä syntyy näitä kaikki talvivaarassa tms. tarinoita. Nämä henkilöt sitten jättävät sijoittamisen ikuisesti isojen epäonnistumisten takia, jotka johtuivat liiasta riskinotosta, koska joku pumppasi osaketta tai asuntosijoittamista tai mitä ikinä kauppalehdessä tms. Uskon että jutuilla on oikeasti vaikutusta.

Muutenkin asiat tuossa ei oikein ole vertailukelpoisia. Jos lopetan työt ja alan remontoimaan ja flippaamaan asuntoja, niin ehkä se tuottaa paremmin kuin indeksisijoittaminen. Mutta epäilen että se tuo parempaa lopputulosta kuin se että jatkan töitä ja uralla kehittymistä ja sijoitan säännöllisesti siivun palkastani indeksirahastoihin.

Toki voihan tuon myös lukea niin, että hän kannustaa esim. yrittämiseen ja että sillä voi rikastua kuin laittaa itsensä likoon. Se on ihan totta ja kannustettava asia. Mutta passiivinen indeksisijoittaminen on ihan eri asia - uskon että passiiviset sijoittajat tietävät tuotto-odotuksen suurin piirtein, minimoivat sijoittamisen vaivan tarkoituksella, keskittyvät uraan ja säännölliseen säästämiseen ja vaurastuvat hitaasti mutta varmasti. Kilpikonna usein voittaa jäniksen. Sijoittamisessa jänikset tuppaavat jäämään auton alle.

Ainaisena skeptikkona myös kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin lukujen taustaa aina kun sanotaan jotain että muutin 20k kahdeksi miljoonaksi. Mahdollisesti se on totta, mutta puhutaanko nettovarallisuudesta, käytettiinkö velkaa, onko tuo puhtaasti asuntosijoittamisen tuloa vaiko myös sosiaalisen median bisneksien jne.

Ehkä Salmelan tarkoitus oli provosoida ja saada näkyvyyttä. Ja onnistui kyllä siinä erinomaisesti, ainakin meikäläisen kohdalla :smiley:

23 tykkäystä

Täsmälleen näin. Mielestäni kovin vastuutonta laukoa tällaista erityisesti nyt, kun asuntomarkkina on hyvin hyvin haastavassa tilanteessa. Mikäli tällaisten vaikuttajien seuraajat innostuvat liian pienellä ymmärryksellä, on jälki todella rumaa.

Mietin myös tuota tarkoituksella provosointia, mutta miksi sitä tekisi tuollaisella alustalla, jossa vuoropuhelu on vain yhteen suuntaan?

2 tykkäystä

Nii en tiedä. Ehkä kaikki huomio on hyvästä jos työ on noin julkinen kuin hänellä.

1 tykkäys

Terve!
Mihin Rahastoon/ETF:ään sijoittaisitte juuri nyt?
Tarkoitus olisi mahdollisesti nostaa pois kesän alussa, ja maksimaalista tuottoa hakea. S&P 500 olen miettinyt mutta mutta. Mietin jos on liian kovat kulut ja syö liikaa tuottoa.

Tähän kysymykseen on todella vaikea vastata antamatta palstalla kiellettyä sijoitusneuvontaa.

5 tykkäystä

Olet mielestäni väärässä ketjussa jos aikajänne on nuin lyhyt.

14 tykkäystä

Noin lyhyellä aikajänteellä aika 50/60 mikä ETF (tai indeksi) on noussut tai laskenut. Itsellä on mm. Nasdaq 100 ETF:ää, mutta olen ostanut jo useampi vuosi sitten, enkä ole näillä näkymin myymässä, jos nyt en myymässä muutakaan sijoittaakseni siihen lisää.

2 tykkäystä

Nasdaq 100 tai mikä tahansa osakeindeksi voi hyvin olla tyyliin -20% kevääseen mennessä. Eli jos rahaa varmasti tarvitsee johonkin noin lyhyellä aikavälillä, niin osakkeet ei oikea paikka.

Toki jos mahdollisuus jättää ne sinne holdiin niin eri asia.

6 tykkäystä