Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tiedossa ja myös sangen typerä juttu. Ajatuksena oli varautua mahdollisiin isompiin matalasuhdanteisiin ja tarpeen tullen ostaa ihan manuaalisesti vivuttaen vastaavia ETF:iä, joihin kk-säästökohdistuu.

1 tykkäys

Löytyisikö hyvin lähelle samanlaisia ETF:iä? Esim. saman indeksin eri ETF:iä voi ostaa useampia ja pelkästään niillä täyttää ehdon. Toki, jos kyseessä joku eksoottisempi kohde, jolle haluaa sijoittaa yli 20% niin ei välttämättä löydy vastaavia.

Itse olen ratkonut tämän kk-säästämällä 4 x ETF + 2 x rahasto. Täällä on valintani, paitsi että 2B7K on vaihtunut nyt SPYI:

3 tykkäystä

Itse en ole asian kanssa paininut, mutta nähnyt Sharevillessä ratkaisuja asian tiimoilta. Ensinnäkin ETF säästäminen tehdään eri tilille kuin Superluotto jolloin kk-säästäminen onnistuu. Itse osuuden pienetäminen sitten lähellä olevalla ETF.llä tai rakennettaan vastaava indeksi tai lähelllä oleva indeksi pilkkomalla.

Esimerkki: iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD(IUSQ) puolitetaan ja toinen puoli tehdään (EUNL+IS3N) eli kehittyvät kehittyneet markkinat erikseen ja samalla saadaan astetta pienemmät kulut. Saman voi tehdä valitsemalla USA+Eurooppa ja Aasia erikseen. Sitten löytyy esimerkiksi SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF, joka sisältää vielä pienet osakkeet. Nämä yhdistelemällä sinulla käytännössä maailma indeksi hyvin lähellä ja pienemmät osat.

Mikäli sijoittaa USA:han niin voit ottaa osinkot uudelleen sijoittavan SRX8 ja sitten osingot ulos maksavaa IUSA siivun jolloin häviää hiukan verotuksessa, mutta saa osuudet pienemmäksi ja voi käyttää pienempää yksikkö hintaa.

Kolmanneksi voi toimia niin, että kerää esimerkkinä USA pottia indeksirahastoon esimerkkinä Handelsbanken USA Indeksi ja Eurooppa pottia Handelsbanken Eurooppaindeksi. STorebrandilta löytyy All Contries joka lähellä maailmaindeksi. Sinulla jonkun aikaa joitakin kymmenyksiä kalliimpi omistus, mutta myynnit ja ostot on ilmaisia ja toiseksi, jos myyt vuosi tasolla alle 1000€ saat myynnit verottomana.

3 tykkäystä

Eipä tolla superluottokorolla hirveästi voita verrattuna ihan perustason korkoonkin. Silloin matalampien korkojen aikana ero koroissa oli suuri.

image

10 tykkäystä

Henkilökohtaisesti uskon, että se matalampien korkojen aika vielä tulee ja superluoton korotkin laskevat sitä myötä lähemmäs sitä mitä ne aikoinaan oli.

Olisi vähän lyhytnäköistä hajauttaa huonosti ja pilata mahdollisuus superluottoon, koska superluottokorot ovat tällä hetkellä lähellä normaalia korkoa.

11 tykkäystä

Nämä keinot ovat itselläni käytössä. Luotolla sijoittaminen on tällä hetkellä vastoin sijoitusajatustani, mutta aikojen muuttuessa voi ajatuskin muuttua.

Tällöinhän kuukausisäästämäsi etf:t ei toimi vakuutena?

Olen joskus miettinyt tätäkin ratkaisua, mutta aika huonosti toimii pitemmän päälle, koska käytettävissä olevan vivun suhteellinen määrä pienenee koko ajan.

Jos arvopaperien siirto arvo-osuustililtä toiselle olisi edullisempaa kuin 30e per ISIN, niin tämä voisi olla ihan toimivaa. Siirtäisi vain esim. kerran vuodessa kk-säästötilille kertyneet laput superluottotilille.

3 tykkäystä

Kiitos kaikille vastauksista - aika lailla odottamiani ajatuksia tuli eikä tähän taida olla kuin epäoptimaalisia tapoja.

Oma tilanne on vielä siinä mielessä ikävä, että on tullut säästettyä ihan merkittävän kokoinen salkku käytännössä kolmeen ETF:ään (tuli noudatettua aika pitkään EUNL+IS3N -taktiikkaa paremman tiedon puutteessa). Nykyomistusten pilkkominen maksaa (veroseuraamus) enemmän kuin vivusta saatava odotettu tuotto vuosienkin juoksuajalle laskettuna ja taas uusilla panostuksilla hajauttaminen veisi oletettavasti vuosia. Uuden salkun rakentaminen taas ei tarjoa mahdollisuutta toivomaani vipuun vakuusarvon pienuuden vuoksi.

Taitaa edelleen toimivin ja kustannustehokkain ratkaisu olla pommittaa asiakaspalvelua, että tästä typeryydestä voitaisiin luopua…

4 tykkäystä

Aiheesta sijoitussidonnainen eläkevakuutus:

Minullakin on sellainen, 90-luvulla startattu. Erittäin hapan olen kohti tahoa Valtio - siinä on neljä kirjainta joihin voimme aina luottaa juu sano. Ehtoja on konffattu monta kertaa - ja aina huonommiksi totta kai.

Em. syystä en ole sinne laittanut latiakaan yli kymmeneen vuoteen. Koossa kuitenkin 6-digit pääoma.

Yllytän sinua käyttämään sitä sijoitustesi sellaisena osana jossa voit tehdä siirtoja rahastosta toiseen ilman veroseuraamuksia.

===

Ja toinen juttu jonka yllytän tsekkaamaan aikanaan on osittainen vanhuuseläke. Jos arvioit että pystyt voittamaan sen aiheuttaman verotaakan ja varsinaisen eläkkeen alenemisen sijoittamalla, hyödynnä se. Minä olen tehnyt niin. (Olen siis vielä duunissa.)

1 tykkäys

Mikä on halvin tapa sijoittaa 30k yhteen etf:ään nordnetissä? Laittaa kk säästösummaksi toi 30k ja valita sitten se etf minkä haluaa, niin kulut on vaan 2,5€ siitä vai toimiiko se noin?

Ja mitkäs niitä kustannustehokkaimpiä maailmanlaajuisia etf:fiä olivatkaan?

1 tykkäys

Oma mielipide, jos kerralla ostaa tuollaisella sunmalla, niin se 15e normaalilla ostotoimeksiannolla versus 2.5e kuukausisäästösopimuksella ei merkkaa mitään.

Sijoitussuosituksia ei saa antaa, joten ohjeistan perehtymään esimerkiksi tämän ketjun viesteihin tai lukemalla Martin Paasin Nordnetin blogikirjoituksen parhaista etf-rahastoista. Esa Juntusella aka Omavaraisuushaasteella on myös hyvä kirjoitus rahastoista ja etf:stä blogissaan. Suosittelen perehtymään näihin ja mikäli sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta etf-/rahastosijoittamisesta (oletan näin kysymyksen perusteella) niin tutustu aiheeseen ennen kuin isket rahat vain jonnekkin äkkiä. Sijoitettavan summan merkityksestä omaan talouteen kannattaa myös miettiä sijoitusten hajauttamista ajallisesti.

Nämä omia mielipiteitä, ja toistan vielä, että eivät ole sijoitussuosituksia.

3 tykkäystä

30,000 €:n sijoituksen kulu olisi 90 €. Kunhan tuota ei tule myymään, niin eihän se 90 € ole sekään iso raha kymmenien vuosien sijoituksesta. Mutta jos haluaa niin voi toki odottaa kuukausisäästöä…

Itse ehdotan SPYI-etf:ää, mutta se ei ole sijoitussuositus. Se vain on kaikista kattavin koko maailmaan sijoittava ETF. Sillä omistaa välillisesti siivun käytännössä jokaisesta maapallon julkisesta osakkeesta.

2 tykkäystä

Kuukausisäästön kautta on ilman muuta halvin, siinä ei taida maksimisummaa olla. Ero 2,5€ vs 90€. Tuo 87,5€ säästö on aika mukava summa.

8 tykkäystä

Itse olen suorien ohella säästellyt viime vuosina EUNL+IS3N-komboon. Mutta se ei taida enää olla paras vaihtoehto ETF-kk-säästöstä. Mitäs meillä on tarjolla jos ajatuksena koko maailma fyysisellä uudelleensijoittavalla ETF:llä ja minimikuluilla:

EUNL: 0,2% (kehittyneet) - kurssi 95,5 e - omistukset 72,1 mrd (1467 omistusta)
IS3N: 0,18% (kehittyvät) - kurssi 32,3 e - omistukset 19,4 mrd (3103 omistusta)

Ylläolevia sitten sopivassa suhteessa salkkuun (tyyliin 85% + 15%).

IUSQ: 0,2% (koko maailma) - kurssi 79,33 e - omistukset 13,1 mrd (2451 omistusta)
SPYI: 0,17% (koko maailma) - kurssi 213 e - omistukset 1,5 mrd (3534 omistusta)

1 tykkäys

Asiaan on tuossa yläpuolella n. kolmekymmentä kommenttia.

1 tykkäys

Miksipä tarvitsisi muita osakeindeksirahastoja kuin tämän :slight_smile:

2 tykkäystä

Ei välttämättä miksikään. Ellei 213e hinta aiheuta ongelmia sellaiselle joka sijoittaa esim. pienemmillä summilla ja haluaisi säästää kuukausittain. Lähinnä mietin, että onko joku vielä edullisempi tai paremmin hajautettu vaihtoehto tarjolla, jonka olen missannut?

SPYI on kaikkein laajimmin hajautettu ETF: kehittyneet ja kehittyvät markkinat, isot ja pienet yritykset.

2 tykkäystä

213€ hinta aiheuttaa varmasti monelle ongelmia säännölliseen säästämiseen. Vaihtoehtona tuolle voisi olla rahastot, Nordnetin kautta löytyy edullisia vaihtoehtoja.