Ehkä kuitenkin laadukas analyysi vaatii hivenen enemmän kuin sen tunnin aikaa tutustua lukuihin? Sinällään oli mielenkiintoista peilata Inderesistä tehtyä analyysiä H1 esityksen ollessa vielä menossa, analyysi putkahti jo pihalle SEB:lta (no joo, olihan tulos ollut ulkona sen 2h siinä vaiheessa). Mutta toisaalta kyseessä oli hyvin “tiivistetty” kommentti tuloksesta. Eli kyllä itse pidän näistä Inderesin hivenen enemmän mietityn oloisista kommenteista, jotka tulevat seuraavana pörssipäivänä yleensä. Itse siis arvostan analyytikon käyvän kaikki rivit ajatuksen kanssa läpi. Tavallaan tehtävät livekommentoinnit usein osoittavat ettei sitä ihan nopeasti asioita pureksita läpi vaikka pääajatuksen saa kyllä nopeasti tuotua esille.
Tuo ajatuksesi yhteisön mukaan ottamisesta analyysiin on mielestäni hyvinkin kannustettava ajatus. Olen itse pyöritellyt hivenen samansuuntaisia ajatuksia ja tällöin kenties yhteisön jäsenetkin voisivat oppia paremmin analyysin tekemisen haasteet. Mutta tämä voi olla myös analyytikolle aikamoinen kivireki, eli ajattelisin yhteisön mukaan ottamisen vaativan jonkinlaista “inderes approved” leimaa yhteisön jäsenille. Omassa hyvin vajavaisessa ajattelussa reitti voisi olla jonkinlaisen koulutuksen kautta, jossa edetään portaittain tyyliin (tätä varmaan pystyisi kehittämään paremmaksi):
- Opi lukemaan analyysiä (mistä analyysi koostuu ja mikä on perusajatus, ehkä yleisimmät tunnusluvut)
- Yhtiön mahdollisuuksien tunnistamista
- Yhtiöön liittyvien riskien tunnistaminen
- Tulosrivien ja tasee tulkinta (Sektori ja liiketoimintamallin mukaan kohdennetut?)
- Yhtiön tulevaisuuteen katsominen
- Avoimet kysymykset/mitä tulisi pyrkiä selvittämään johdolta? Tässä tulisi myös ymmärtää mihin johto voi ja ei voi vastata ja miksi
- Muut tietolähteet
- Yhtiön arvon määrittäminen (mikä on paras malli jne.)
Ainakin ensimmäiset askeleet olisivat oikeasti hyödyllisiä kaikille sijoittajille ja toisaalta en usko kaikilla olevan aikaa tai kiinnostusta kehittyä täysipainoiseksi analyysin tekijäksi. Mutta jollain tämäntapaisella mallilla voisi saada yhteisön jäsenet sitoutumaan toisella tavalla analyysiin sekä alkamaan ymmärtämään siihen liittyviä haasteita. Ja toisaalta parhaassa tapauksessa tämän sijoittajien ja analyytikkojen välisen vuoropuhelun tuloksena voisi syntyä uusia oivalluksia itse analyysin sisällöstä ja kehittää sitä puolta vastaamaan esimerkiksi paremmin yleisiin markkinoiden heilahteluihin (muuten mielenkiintoista todeta syklisissä yhtiössä tämä ajatus on sisällä, mutta kasvuyhtiössä yleisellä markkinakehityksellä tuntuu olevan vähemmän painoa vaikkakin kyllä niillekin tulee niitä hitaamman kasvun vaiheita)…
No uskoisin jotain tämäntapaisia ajatuksia Inderekselläkin pyörineen ja voihan olla joidenkin yhtiöketjujen sekä yhteisön jäsenten kohdalla heiltä saatavat kommentit huomioidaan paremmin? Mutta tuohon dialogiin pääsemin olisi mielestäni kyllä hieno asia (ja samalla näen erittäin paljon haasteita siihen pääsemisessä). Valittevan usein näkee analyytikon joutuvan opastamaan perusasioiden tuntuisten asioiden kanssa yhteisön jäsenten villiä analysointia. Eli ehkä pitäisi pohtia miten saadaan yhteisön osaamistasoa nostettua korkeammalle?
Tuo ajatusmalli on erittäin kiehtova ja ainakin itselläni olisi huomattavaa halua oppia enemmän yhtiöiden analysoinnista. Juuri tänään kaffehuoneen puolella oli kirjavinkkejä Inderesin kahvihuone (Osa 5) - #1127 by Verneri_Pulkkinen .