Tästä @Mikael_Rautanen jakamasta tviitistä tuli mieleen, miten Inderesin kaltaiselle pienelle trafiikista elävälle palvelulle sosiaalisen median muutokset ovat varsinkin ennen olleet isoja haasteita, mutta myös mahdollisuuksia.
Multa kysytään silloin tällöin, onko Inderes “media”. Onhan Inderesissä todella paljon mediamaisia piirteitä ja journalistishenkistä sisältöä, jos analyysia miettii. Toisaalta Inderesin ansaintalogiikka ei ole mainokset, mikä tekee tästä täysin mediasta poikkeavan. Mutta toisaalta taas, ilman yhteisöä ja sen aktiivisia jäseniä olisi vaikea myydä yhtiöille palveluita (“osta meiltä analyysi ja osariwebcastit, ei ole yleisöä mutta haittaako se?”
).
Monet näkee Inderesin analyysikauppana tai webcast-putiikkina, mutta tämähän on samalla käytännössä firmoille pääsylippu (vuosimaksulla) Suomen suurimman, tai ainakin laadukkaimman sijoittajayhteisön ääreen.
Etenkin alkuvaiheessa Inderesin sivut, jossa vieraili tyyliin henkilökunta (13 kun aloitin 2016 lopulla) ja pari muuta, olivat täysin riippuvaisia Facebookista. Mutta onneksi, munkilla, taidolla tai intuitioilla, keksittiin mistä Zuckerberg halusi silloin ja se oli Facebook livet. Ja niitähän tehtiin useita päivässä ja algoritmit heitteli niitä koko kansan eteen vaikka sijoittaminen ei olisi kiinnostanutkaan.
Alusta alkaen oli silti selvää, että yhteisö (joka siinä vaiheessa oli pelkkä sana firman sisällä, tuskin kukaan aamarin lukija tiesi kuuluvansa johonkin “yhteisöön”
) olisi rakennettava omaan palveluun jonka tulevaisuudesta kontrolli on omissa käsissä. Facebookin algoritmit muovautuivat jo silloin jatkuvasti.
Eikä FB ollut ainoa syy: pienen nettisivun on helppo joutua hubitetuksi. Tietynlainen itsenäisyys piti säilyttää ja vahvistaa, ettei ainoa trafiikki tule vaikka Nordnetin aamarin kautta. Toisaalta 2017 iso huolenaihe ainakin itselläni oli, mitä jos OP kopioi koko yhteisöajattelun: sehän oli silloin paljon kokeilevampi firma eri tonteilla, kuin tänä päivänä.
Onneksi eivät kopioineet, niin tämä sai kasvaa rauhassa.
Se taisi olla 2018 kun tietoinen painopisteen muutos tapahtuikin Youtubeen, joka on edelleen tärkein videosome Inderesille. Facebookin painopiste laski, kun markkinointirahalle ei saatu enää vastinetta ja postausten levikki romahti. Meillä kävi kyllä munkki, kun @Yu_Gong ehdotti että “kopioidaan” oma sijoitusryhmä sinne Sijoituskerhon inspiroimana. Nythän meillä on melkein 60 000 ihmisen ryhmä FB:ssä!
Se on ollut kyllä alihyödynnettynä tovin… Mutta samalla itse FB kanavana on Inderesin vinkkelistä muuten melkein kuollut.
Markkinointiin, jos kun sitä taas tehdään, se on silti kätevä.
Youtuben algot muuttuu hitaasti koko ajan, mutta toisin kuin monet muut Googlen omistamat paikat (Googlehan on tunnettu äkillisestä projektien muutoksista ja sammutuksista) Youtube ei ole muuttunut superradikaalisti vuosien varrella. Perusidea, videot, on suht sama. Siksi se on platform johon uskaltaa panostaa. Youtubessa insentiivit on myös suht terveelliset : tee videoita, joita ihmiset jaksavat katsoa, niin kaikki hyvin. Eli laadukasta ja asiapitoista, pidempää sisältöä!
Samalla silti meillähän olisi yksi vaihtoehto ladata videot esim. Videosyncin kautta omille sivuille, mutta silloin tuben valtava tavoittavuus jäisi saamatta. Tubehan on FB:n jälkeen isoin some. Yksi konkreettinen lisä on myös työn alla oleva, tuleva Audio apps joka tuo Inderesin sisällöt suoraan jäsenten taskuun ja on tässä mielessä ainutlaatuinen Inderesille ja yhteisölle.
Twitteri, huolimatta sen valtavasta R&D budjetista, ei ole muuttunut mihinkään. IG elää koko ajan, samoin TikTok mutta niissä kohderyhmä on nuoremmat ja poppoo pienempi.
Nykyäänhän Inderes on suhteellisen riippumaton somekanavien muutoksista, joskaan ei tietenkään täysin immuuni. Varsinkin tästä foorumista, missä yhteisö oikeasti on täysin konkreettinen ilmiö persoonallisine sijoittajineen ja keskusteluineen, on tullut tärkeä vallihauta palvelulle.
Tässä on se etu, että ei tarvitse maksaa vuokraa näkyvyydestä FB:lle tai Googlelle, mutta nämä portinvartijat muuttavat pelisääntöjä jatkuvasti, joten tilannehan elää koko ajan.
Kirjoitin tämän tänne tuomaan maustetta Inderesin tarinaan ja toisaalta yhteisövinkkeliä siihen, kuinka altis varsinkin ennen myös Inderes oli somealustojen muutoksille.
Ja jos esimerkiksi Youtubeen tulisi iso muutos yön yli, tiedätte että yhteisötiimin aamu on pilalla. ![:smiley: :smiley:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/smiley.png?v=12)