Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Talenomin tuloslivessä hajoilua firman vuokraläppäriin.

Eikö firman kannattaisi hankkia parhaat mahdolliset työvälineet analyytikoille?

Analyytikoiden työaika on kallista, ja läppärin kustannukset siihen nähden pisara meressä.

Mitä paremmin välineet toimivat, sitä paremmin analyytikkokin pystyy toimimaan.

Itse suosin Macbookkia, ei ole videoissa moisia näkynyt.

6 tykkäystä

Tämä ei taida liittyä Inderesiin sijoituskohteena kauheasti, mutta Juha käyttää töihin normaalisti pöytäkonetta mutta sitä on vaikea siirrellä niin siksi hän lainasi Kajaanin vanhan resetoidun läppärin.

(Tietysti herää kysymys, miten Kajaani jaksoi töissä niin pitkään tuollaisella koneella… :thinking: )

Lisäys: analyytikot eivät käytä mäkkejä mallien takia käsittääkseni. Excelillä on jtn biiffiä Applen kanssa sattumalta.

Sen sijaan Flikillä vaihtelevasti ja meidän Yhteisötiimissä mäkkejä vilisee ainakin nyt. :slight_smile:

65 tykkäystä

Tässä myös esimerkki joka pongahti silmille inderesin tarjoamista palveluista Kauppalehden sivuilla:

21 tykkäystä

Ensimmäinen analyytikko Ruotsin valloitukseen haussa :sunglasses:

83 tykkäystä

Ketju on verrattain hiljainen, joten sallin itselleni luvan spekuloida vastuuttomasti ja varsin rajallisella tiedon määrällä:

QT on ilmeisesti ainakin toistaiseksi lopettanut TJn haastatteluiden tilaamisen inderesin kautta, johon voi olla inderesistä liittymättömiäkin syitä, kuten TJn kiireet “tärkeämmissä” asioissa - mutta valitaan mielenkiintoisempi (ja paremmin tarinaan sopiva) syy tilauksen lopettamiselle.

Inderesillä vuoden alussa aloittanut CCO (Chief Commercial Officer) Mikael Orvomaa (Mr Hinnoitteluvoima) totesi Q4 tuloksen yhteydessä vapaasti lainaten ja muokaten:

Inderesillä on hyvin hinnoitteluvoimaa, mutta sitä ei ole ehkä hyödynnetty niin hyvin kuin olisi ollut mahdollista.

Vaikka inderesin yhtenä kulmakivenä on kasvaa nykyisten asiakkuuksien sisällä ristiinmyymällä muita tuotteitaan ja palveluitaan, niin onko CCO-Mikael saanut CEO-Mikaelin vakuutettua, että ystävänpäiväkortin välissä kannattaa pokkana laittaa +30% hinnankorotukset - koska onhan 20%-EBITA-marginaali naurettavan alhainen, jos otetaan huomioon kaikki se arvo ja näkyvyys mitä inderesin palvelut tuottavat asiakkailleen.

Listautumis esite:

Tästä suivaantuneena QT päätti lopettaa TJ haastattelut, ja mennään ristiinmyynnissä väärään suuntaan - kunnes palaavat häntäkoipienvälissä, kun sijoittajat vaativat kuulla yöuni-kuulumisia.

Vaikkei QT enään koskaan palaisikaan tämän palvelun tilaajaksi ja QT-sijoittajat tästä vähän kärsisivätkin, niin inderes-sijoittajille tämä voi olla todella hyvä vaihtokauppa. Lainaten CCO-Mikaelin ex-työnantajan slidea, joka oli podissakin nähtävillä: On kannattavampaa nostaa hintoja kuin volyymeja (vaikkei inderes toki mitään muttereita kauppaakkaan ja volyymienkin kasvu skaalautuu varmasti nätisti):

31 tykkäystä

Pieni tarkennus. Johdon videohaastattelut myydään lähtökohtaisesti lähes aina osana yhtiöseurantapalvelun kokonaisuutta, eli jos yhtiö ei halua haastattelua, he jättävät käyttämättä palvelun osan josta ovat “maksaneet”.

74 tykkäystä

Kuinka monta haastattelua/vuosi tuohon kokonaisuuteen kuuluu? 4 vai vähemmän? Vai onko yhtiön päätettävissä/tarpeiden mukaan?

4 tykkäystä

Vähän tarkemmin taustaa mitä teemme kaupallisella puolella. Kolme vuotta sitten meillä oli yksi päätuote ja reilu sata potentiaalista asiakasta. Myynnin malli oli äärettömän yksinkertainen ja tehokas. Nyt meillä on n 5 päätuotetta ja kansainvälinenkin ulottuvuus mukana. Tarjooman paketointi, hinnoittelu, myynnin mallit ja myynnin johtaminen pitää miettiä vähän uusiksi. Pyrimme rakentamaan yhtenäistä tarjoomaa, joka on asiakkaalle selkeä ja helppo ostaa. Tässä ollaan siis rakentamassa laajemmin kaupallisia kyvykkyyksiä yhtiölle, mikä on kasvun seurauksena hyvin luontevaa. Jos hinnoittelumme kauttaaltaan olisi niin pielessä, että joulukortteja lähettämällä voisi nostaa hintoja, niin riittäisi kun joku alkaa postittamaan kortteja :slight_smile:

70 tykkäystä

Katselin eilen (ja tänään) Qt:n webcastia. Siellä näytti olevan käytössä hyvin paljon Videosyncin näköinen alusta. URL:ssa ei kuitenkaan näkynyt mainintaa videosyncistä. Eipä sitä näytä kyllä olevan esim virtuaalikirkossakaan. Alhaalla oli kuitenkin Otavamedian copyright merkintä. Onko siis Otavamedialla vastaava tuote vai myykö Videosync ohjelmistoaan heille?

Pystyiskö joku tietäjä esim @Janne_Vainionpaa avata tätä, kun Tubolev ei nyt oikein handlaa, että miten nää bundlaa?

13 tykkäystä

Otavamedia webcastit

https://www.live.otavamedia.fi/webcast-podcast

Osavuosikatsaukset hoituu

Esimerkki ceissi; Hinta alkaen 3600 euroa.

Juha & Jouni eilen samassa studiossa

JW Player

Jenkki striimausalusta

2017 lopputyö

51 tykkäystä

Normaali rytmi on osavuosikatsausten yhteydessä, joskus tehdään muidenkin tilanteiden yhteydessä jos ovat sijoittajan kannalta kiinnostavia.

12 tykkäystä

Tuossa Arimatti vastasikin aika tyhjentävästi tähän kysymykseen, kiitokset siitä! Ja näin se tosiaan on, emme ole minkäänlaisessa kaupallisessa yhteistyössä Otavamedian kanssa alustan osalta, eli käyttävät jotain muuta alustaa omissa tuotannoissaan.

21 tykkäystä

@Mikael_Rautanen

Onko seurannan aloitusajankohdasta jo tarkempaa kerrottavaa? Milloin kuulemme asiasta lisää? Listautumisen yhteydessä puhuttiin muistaakseni n. 6 kk viiveestä?

6 tykkäystä

Tämän vuoden Q2 oli aikataulu, josta kerroimme ja tähän ei ole tullut muutoksia :+1: Olen tämän suhteen vähintään yhtä malttamaton kuin te :sweat_smile:

37 tykkäystä

Henkilökohtainen ilahdus :rofl:. Inderesin (Flik) kannalta varmaan hyvä, jos laajemminkin yhtiökokoukset edelleen etänä tai vähintään livelähetys-hybridinä.

11 tykkäystä

Nyt on virallisesti :sweden: markkinat auki :wink:

109 tykkäystä

Ja foorumilla kirjoitukset on jo alkaneet! :smiley:

36 tykkäystä

Kiitos jo osallistuneille! :slight_smile: Tämä kieltämättä helpottaa valtavasti pohjan luomista, kun ruotsia taitavat suomalaiset hyppäävät paikalle niin saadaan palstalle eloa.

Yhteisönrakentaminen on muutenkin hyvin pitkä ja vaikea, vuosien projekti kun pitää saada trafiikkia, rakennettua luottamusta ja lopuksi saada aikaan se yhteisöllisyyden tunne. :slight_smile:

41 tykkäystä

Tästä @Mikael_Rautanen jakamasta tviitistä tuli mieleen, miten Inderesin kaltaiselle pienelle trafiikista elävälle palvelulle sosiaalisen median muutokset ovat varsinkin ennen olleet isoja haasteita, mutta myös mahdollisuuksia.

Multa kysytään silloin tällöin, onko Inderes “media”. Onhan Inderesissä todella paljon mediamaisia piirteitä ja journalistishenkistä sisältöä, jos analyysia miettii. Toisaalta Inderesin ansaintalogiikka ei ole mainokset, mikä tekee tästä täysin mediasta poikkeavan. Mutta toisaalta taas, ilman yhteisöä ja sen aktiivisia jäseniä olisi vaikea myydä yhtiöille palveluita (“osta meiltä analyysi ja osariwebcastit, ei ole yleisöä mutta haittaako se?” :smiley: ).

Monet näkee Inderesin analyysikauppana tai webcast-putiikkina, mutta tämähän on samalla käytännössä firmoille pääsylippu (vuosimaksulla) Suomen suurimman, tai ainakin laadukkaimman sijoittajayhteisön ääreen.

Etenkin alkuvaiheessa Inderesin sivut, jossa vieraili tyyliin henkilökunta (13 kun aloitin 2016 lopulla) ja pari muuta, olivat täysin riippuvaisia Facebookista. Mutta onneksi, munkilla, taidolla tai intuitioilla, keksittiin mistä Zuckerberg halusi silloin ja se oli Facebook livet. Ja niitähän tehtiin useita päivässä ja algoritmit heitteli niitä koko kansan eteen vaikka sijoittaminen ei olisi kiinnostanutkaan.

Alusta alkaen oli silti selvää, että yhteisö (joka siinä vaiheessa oli pelkkä sana firman sisällä, tuskin kukaan aamarin lukija tiesi kuuluvansa johonkin “yhteisöön” :smiley: ) olisi rakennettava omaan palveluun jonka tulevaisuudesta kontrolli on omissa käsissä. Facebookin algoritmit muovautuivat jo silloin jatkuvasti.

Eikä FB ollut ainoa syy: pienen nettisivun on helppo joutua hubitetuksi. Tietynlainen itsenäisyys piti säilyttää ja vahvistaa, ettei ainoa trafiikki tule vaikka Nordnetin aamarin kautta. Toisaalta 2017 iso huolenaihe ainakin itselläni oli, mitä jos OP kopioi koko yhteisöajattelun: sehän oli silloin paljon kokeilevampi firma eri tonteilla, kuin tänä päivänä. :smiley: Onneksi eivät kopioineet, niin tämä sai kasvaa rauhassa.

Se taisi olla 2018 kun tietoinen painopisteen muutos tapahtuikin Youtubeen, joka on edelleen tärkein videosome Inderesille. Facebookin painopiste laski, kun markkinointirahalle ei saatu enää vastinetta ja postausten levikki romahti. Meillä kävi kyllä munkki, kun @Yu_Gong ehdotti että “kopioidaan” oma sijoitusryhmä sinne Sijoituskerhon inspiroimana. Nythän meillä on melkein 60 000 ihmisen ryhmä FB:ssä! :smiley: Se on ollut kyllä alihyödynnettynä tovin… Mutta samalla itse FB kanavana on Inderesin vinkkelistä muuten melkein kuollut.

Markkinointiin, jos kun sitä taas tehdään, se on silti kätevä.

Youtuben algot muuttuu hitaasti koko ajan, mutta toisin kuin monet muut Googlen omistamat paikat (Googlehan on tunnettu äkillisestä projektien muutoksista ja sammutuksista) Youtube ei ole muuttunut superradikaalisti vuosien varrella. Perusidea, videot, on suht sama. Siksi se on platform johon uskaltaa panostaa. Youtubessa insentiivit on myös suht terveelliset : tee videoita, joita ihmiset jaksavat katsoa, niin kaikki hyvin. Eli laadukasta ja asiapitoista, pidempää sisältöä!

Samalla silti meillähän olisi yksi vaihtoehto ladata videot esim. Videosyncin kautta omille sivuille, mutta silloin tuben valtava tavoittavuus jäisi saamatta. Tubehan on FB:n jälkeen isoin some. Yksi konkreettinen lisä on myös työn alla oleva, tuleva Audio apps joka tuo Inderesin sisällöt suoraan jäsenten taskuun ja on tässä mielessä ainutlaatuinen Inderesille ja yhteisölle.

Twitteri, huolimatta sen valtavasta R&D budjetista, ei ole muuttunut mihinkään. IG elää koko ajan, samoin TikTok mutta niissä kohderyhmä on nuoremmat ja poppoo pienempi.

Nykyäänhän Inderes on suhteellisen riippumaton somekanavien muutoksista, joskaan ei tietenkään täysin immuuni. Varsinkin tästä foorumista, missä yhteisö oikeasti on täysin konkreettinen ilmiö persoonallisine sijoittajineen ja keskusteluineen, on tullut tärkeä vallihauta palvelulle.
Tässä on se etu, että ei tarvitse maksaa vuokraa näkyvyydestä FB:lle tai Googlelle, mutta nämä portinvartijat muuttavat pelisääntöjä jatkuvasti, joten tilannehan elää koko ajan.

Kirjoitin tämän tänne tuomaan maustetta Inderesin tarinaan ja toisaalta yhteisövinkkeliä siihen, kuinka altis varsinkin ennen myös Inderes oli somealustojen muutoksille.

Ja jos esimerkiksi Youtubeen tulisi iso muutos yön yli, tiedätte että yhteisötiimin aamu on pilalla. :smiley:

122 tykkäystä

Tiedotimme tänään nimitystoimikunnan ehdotukset yhtiökokoukselle: sama hallitus jatkaa samoilla palkkioilla (paitsi @Sauli_Vilen ei saa palkkaa :face_with_hand_over_mouth:). Meillä on ollut tosi hyvä tiimi hallituksessa ja olen toimarina iloinen, että sama porukka on käytettävissä uudelle kaudelle.

Ensi kaudella tarkoituksemme on ottaa nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan mukaan yksi henkilöstön ja yksi yhteisön edustaja (työjärjestys tiedotteen liitteenä).

59 tykkäystä