Inderesin kahvihuone (Osa 1)

-86 tais olla 6 ainetta? Sain Suomenkielen aineesta 2 L:ää, LiianLyhyt.

4 tykkäystä

Kiitti Yu vielä tokan kerran :heart:

1 tykkäys

Ja @Masse:lle mitä nöyrimmät kiitokset, foorumin ainoa oikea FA :heart:

2 tykkäystä

Tää on vähän samaa kastia kuin allekirjoittaneen jääkiekko reissu Neuvostoliittoon joskus 11v iässä.
Oli nuukalle hyvä matka. Sai 3 yhden hinnalla. Ensimmäinen, ainoa ja viimeinen.

6 tykkäystä

No niin Kahvihuonelaiset! Tässä tulee mun YO:n essee, josta toivottavasti saatte selvää heikosta tekstin laadusta huolimatta! Huomasin just (kuten sensorikin), että tuolla on kaks kertaa tehty virhe Sammon (!) genetiivimuodossa, toivottavasti @Mirko_Sampo_IR antaa tämän anteeksi kun YO-kokeen jälkeen en enää käyttänyt tuota muotoa, vaan oikeaa genetiivimuotoa (Sammon) :smile_cat:
@Mikael_Rautanen




E:
Tekstissä mainittu Kotipizzan video tässä:
http://yle.fi/plus/abitreenit/2020/kevat/2020-03-12_A_E_fi/attachments/index.html#H
Ja Ylen kolumni tässä:
http://yle.fi/plus/abitreenit/2020/kevat/2020-03-12_A_E_fi/attachments/index.html#B
E2:
Huomasin vasta nyt, että toi teksti on käyny kahdella sensorilla, ollaan näköjään tarvittu enemmän ku yks sensori tarkistamaan mun tekstiä :smile:

29 tykkäystä

Tän kerran :wink:

53 tykkäystä

Hieno teksti kaiken kaikkiaan! Näkökulmasi aiheeseen eroaa massasta ja sisältökin täyttä timanttia. Itse en keksinyt vuosi sitten ylioppilaskirjoituksissa yhtä omaperäistä ja persoonallista näkökulmaa

2 tykkäystä

No voi kiitos @Tomas_K, toi näkökulma varmasti aiheutti myös osittain sensoreille päänvaivaa selvästi ku vaadittiin kaks sensoria arvostelee tota :smile: :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Mulla ei olisi muuta kuin sinisellä ja punaisella merkittyjä kohtia, mutta ton Sammon olisin saanut oikein😂

E: Hyvää stoori ja kovat paprut. Hyvä Johannes ja onneksi olkoon💪

1 tykkäys

Joo, siis mua suoraan sanoen v*tuttaa kun menin kaikista mahollisista asioista ton mokaamaan YO-kokeessa :joy: @Mirko_Sampo_IR on tosin ton YO-kokeen jälkeen lukuisilla meemeillä Twitterissä onnistunut karistamaan ton ison virheen tehokkaasti pois mun kieliopista (osittain tietämättään :wink:) :smile_cat:

Ja kiitos tosi paljon @MikkoVee :heart:

1 tykkäys

Hyvä, että olet päässyt tehostetun opetuksen piiriin​:joy::joy:.

1 tykkäys

“Esseistinen tyyli kärsii alan erikoissanastosta”

Olenko ainoa, kenen mielestä tämä on hieman outoa kritiikkiä? :smiley: Hankala tuosta aiheesta on esseetä tehdä ilman alan sanastoa. Mielestäni alan sanaston osaaminen on hyvä asia ihan äidinkielen osaamisenkin kannalta

4 tykkäystä

Oli kiva lukea! Harjoittelit foorumilla ja täällä kahvihuoneella samoja juttuja etukäteen jo niin paljon, että itse kirjoittaminen oli varmaan aika helppo ja nopea suoritus.

Saako nykyään olla “lähdematskuja” mukana vai muistitko kaikki ulkoa? Ja sitten kyssäri sedältä, jota ei varmaan saisi tehdä, mutta setä tekee kumminkin: saako äidinkielen aineen kirjoittaa nykyään koneella? :slight_smile:

Masse-setä, FA, 70-luvulla kynä ja 2 arkkia konseptipaperia ja 6 tuntia aikaa, … oi niitä aikoja, oi niitä aikoja :notes: :notes:

3 tykkäystä

Mun eräs kaveri, joka kirjoitti 6 Laudaturia juuri, ihmetteli, että miten ihmeessä sain kirjoitettua noin paljon tekstiä, niin mulla siis käytännössä viidessä minuutissa kokeen alkamisesta tuli mieleen, että tästä kirjotan. Olin n. 5 tunnin kohdalla valmis, ja siinä oli sitten vielä reilusti aikaa viimeistellä tekstiä! Tekstin kirjoittaminen on helppoa kun siitä nauttii, ja aivan kamalaa jos sitä tekee pakkopullalla!

Joo, nykyään siis on pakotettu käyttämään kahta aineistoa, jotka saa valita muistaakseni kahdeksasta aineistosta, jotka kokeen yhteydessä annetaan (tai siis ovat diginä saatavilla kokeen yhteydessä koejärjestelmässä…) :slight_smile: Sen takia mäkin oon käyttänyt tota Kotipizzan videota ja tota Ylen kolumnia tossa - oisin tosin mielelläni kirjottanut ton tekstin jopa ilmankin noita aineistoja, mutta kun ei voi. Damodaranin sitaatin muistin ulkoa.

Nykyään äidinkieli tehdään täysin tietokoneella, sekä lukutaidon koe (entinen tekstitaidon koe) ja kirjoitustaidon koe (entinen esseekoe) :slight_smile: Mulle tää oli käytännössä pelastus, mullahan on ollut alakoulun viidennestä luokasta lähtien tietokone käytössä apuvälineenä, kun mulla on pikkukeskosuuden jäljiltä hienomotoriikassa jotain problematiikkaa, joka näkyy kirjottaessa käsin pahana käden kipeytymisenä jo muutaman virkkeen jälkeen :confused: Monet on kuitenkin kritisoineet tätä sähköistymistä, mutta kaikista eniten on kritisoitu matematiikan sähköistymistä, mitä osittain kritisoin itsekin, mutta en liikaa, koska minulle siitä on etua. Pitää vielä sitten kun lääkisopinnot on tarpeeks pitkällä, niin tutustua noihin diagnooseihin, saisi jopa itsekin tarkan ymmärryksen mistä on kyse.

10 tykkäystä

Onneksi olkoon! Lääkärin ammatissa toimiminen vaatii myös kykyä ottaa toinen ihminen huomioon yksilöllisenä sekä kyvyn mentalisoida. Kun sisään pääsee pelkillä arvosanoilla mihin tahansa nykyään, on muistettava kehittyä myös niissä asioissa, mitä tekevät hyvän työntekijän. Papereiden merkitys loppuu opintoihin sisään pääsyyn. Kyllä ehdottomasti pitäisi olla mahdollisuus myös valintakokeisiin, mitkä mittaisivat enemmän motivaatiota ko. alaan. Ja kyllä isoista kaupungeista Tampere stadia kivempi ja rauhallisempi paikka on, vähemmän ihmisiä ja ryysistä, paljon kulttuuria ja urheilua.

2 tykkäystä

Onnittelut hyvästä rivistä :slight_smile:

Läheltä lääkärin työnsarkaa seuranneena en kyllä voi tuota uralinjaa suositella kenellekään. Toisin kuin moni luulee esim. terveyskeskustyö ei ole nykyään asiantuntijatyötä vaan lähinnä vänkäämistä ja siksi kohtuullisen kuluttavaa hommaa. Sopii se tietysti silti joillekin ihmisille.

1 tykkäys

Johanneshan ei sitä vielä itse tiedä, mutta näillä näytöillä foorumilla hän löytää itsensä jo ensimmäisenä opiskeluvuonna Mehiläisen hallituksesta pohtimassa pörssiin listautumista :slight_smile:

Siitä sitten vaan Johanneksen klinikat pystyyn kautta maan, kun sote-uudistus taas kaatuu ja kansa tarvitsee palveluja.

Ei siis tarvitse Johanneksen kinata kenenkään kanssa kasvotusten vaan hoitelee opinnot loppuun Oy Johannes-Klinikka AB:n toimarin pöydän takaa - kätevästi etänä. Samalla voi katsoa päivän treidit kännyllä :wink: :wink: :wink:

Masse-setä, FA, foorumin meedioksikin kutsuttu :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Kiitos paljon @Berliinin_Muuli ja @kabu :heart:

1 tykkäys

Bravo! Olisinpa ollut itse ollut lukion päättyessä tuolla syvyystasolla ajattelussa sijoittajana, olisi jäänyt ainakin ABI-kevään Elcoteq ja Benefon -ostot tekemättä :slight_smile:

En lukiossa pitänyt kirjoittamisesta ja olin keskinkertainen kirjoittaja, sain aina C-tason arvosanoja aineista. YO-kokeessa äidinkielen tokassa aineessa (ekasta tuli C:n pisteet) osui kohdalle jokin maaginen flow kun pääsi kirjoittamaan itseä kiinnostavasta aiheesta. Napsahti Laudatur ja aine julkaistiin jossain kokoelmakirjassa. Siitä asti kirjoittamisesta on nauttinut ja se osoittautunut kaikin puolin hyödylliseksi taidoksi elämässä :+1:

14 tykkäystä

Kiitos paljon suosionosoituksista @Mikael_Rautanen! :heart: Pakko kyllä myöntää, että tuohon esseeseen nimenomaan pörssiyhtiöiden “tarinankerronnan” osalta Nokia sopi epäonnistuneeksi esimerkiksi täydellisesti. Siksi tuosta sai jopa hiukan liiankin helposti hyvin selvästi ilmaistua faktat ja omat mielipiteet tekstiin. Jos tuota esseetä alkaa tarkasti syynäämään, niin tuo lyhyen aikavälin kaupankäynnin käsittely on hiukan monimutkaisempaa kuin tuon esseen yksi kappale antaa ymmärtää, mutta kaikista tärkein totuus siinä kuitenkin mielestäni säilyy: Jopa treidaajille koituu todella suuria ongelmia jos treidaa sellaisella osakkeella/kohde-etuudella jota ei ymmärrä, tai jonka tarinaan/toimintamekanismiin tms. ei usko! Esimerkki: En mä esim. koskaan uskaltaisi treidata jotain yhtiötä, jossa on päällä selkeä kassakriisi, vaikka tuotot voisi parhaassa tapauksessa olla huikeita. Ja tää johtuu puhtaasti siitä, että jos yhtiö on kassakriisiin asti päätynyt, niin yhtiön menestymiseen jatkossa on todella vaikea uskoa (varsinkin kun yleensä taustalla on epäonnistunut tarina, esim. strategia ei ole onnistunut odotusten mukaan tms.). Pitkälle aikavälille mielestäni kaikki pointit, jotka olen tekstiin kirjoittanut, ovat aivan fundamenttisijoittamisen ytimessä.

Vaikka oonkin varmasti todella monen mielestä, jotka mua tarkemmin tuntee, aikamoinen numeronikkari (myös osakkeiden arvonmäärityksessä), niin oon huomannut sellaista kehitystä itsessäni sijoittajana, että aina käyn edes pintatasolla läpi päässäni yhtiön “profiilin”, eli toimialan fundamentit pääpiirteissään, liiketoiminnan syklisyyden ja mahdolliset yhtiön kilpailuedut/kilpailuetujen olemattomuuden. Tai vaihtoehtoisesti kun oon käyttänyt niin paljon aikaa Inderesin analyysien lukemiseen, niin etenkin tietyistä OMXH25-kohteista, ja tietyistä small-capeistä muistan jo miltei ulkoa ainakin pelkistetyn kuvan em. asioista. Pohdin tossa eilen esimerkiksi Nokian Renkaille järkevää arvostusta, jos sitä haluaisi poimia pitkään salkkuun, niin mieleeni tuli heti, että toimialan ollessa todella kovassa paineessa, tarvitaan turvamarginaalia. Tätä kautta huomasin aika nopeasti, että perinteiset P/E- ja P/B-luvun tuijottamiset ja osinkotuoton haarukoiminen olisi varmasti ajaneet nopeasti metsään, jos ei fundamenttejä, ja yhtiön tarinaa (-> laatuyhtiön leima kenties hiukan kulunut…) olisi pohtinut ennen hyväksyttävän arvostuksen haarukointia.

Tässä kohtaan on tietenkin pakko muistuttaa, että on varmasti olisi tässä pisteessä sijoittajana ilman Inderesin sisältöä ja tätä yhteisöä. On ollut uskomatonta nähdä mihin asti itse on kehittynyt sekä fundamenttisijoittajana Inderesin ansiosta, että treidaajana foorumin yhteisön ansiosta, ja toisaalta kuinka paljon foorumilaiset arvostaa minun kirjoituksia, ja pyrkii ottamaan niistä oppia tietyiltä osin! Paljon kertoo se, että en olisi uskonut nauttivani todella paljon koko n. 6 tunnin pituisesta äikän kirjoitustaidon YO-kokeesta - tuota tekstiä oli oikeasti niin kiva kirjoittaa!

Mulle on todella tärkeää päästä elämässä auttamaan ihmisiä millä tahansa mahdollisella tavalla, ja on aivan mahtavaa kun ainakin oman käsityksen mukaan oon pystynyt auttamaan mm. monia täällä olevia foorumilaisia esimerkiksi TA:n parissa. Tää muiden auttaminen on sellainen asia, jota haluan jatkaa lopun elämäni, täysin riippumatta siitä mitä vastaan tulee, ja muun muassa tämän vuoksi en varmasti poistu tältä foorumilta varmaan edes pakotettuna :smile:

20 tykkäystä