Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Okei, kiva juttu että toimii edes jossain!

Täällä päässä ei inahdakaan.

Ja nämä oli osiossa “aloitteleva sijoittaja” :upside_down_face: :rofl:

Toki kysyjä sai vastauksen siihen mitä kysyi ja hienoa että pitkää osaamista jaetaan heti mutta silti hajoilin. Mitenköhän tähän menisi Massen vastauksen viimeinen rivi… :face_with_hand_over_mouth:

5 tykkäystä

Kertoo paljon siitä kuinka hankala eläin DCF-malli on käsiteltäväksi!

3 tykkäystä

Onko muilla investing.com kurssit toimineet tänään? Meikällä ei suomi/ruotsi akselin kurssit näytä elon merkkejä?

1 tykkäys

Nasdaqin päässä kun on kerran ongelmia niin ei mun käsittääkseni minkään palveluntarjoajan näyttää kursseja oikein!

2 tykkäystä

Taitaa olla Altian osake ja osakkaat hyvässä päivähuppelissa tänään :partying_face:

[Alkoholijuomayhtiö Altia ja norjalainen Arcus yhdistyvät – Altian osuus uudesta yhtiöstä yli puolet | Yle Uutiset](Alkoholijuomayhtiö Altia ja norjalainen Arcus yhdistyvät – Altian osuus uudesta yhtiöstä yli puolet | Yle Uutiset

1 tykkäys

Otin vähän firman tuptteita, niin ei tuo linkitys onnistu puhelimella :wink:

3 tykkäystä

Kaikista näistä malleista saa kyllä niin monimutkaisia kuin vain haluaa rakennella, mutta valitettavasti ennustustarkkuus ei välttämättä kasva monimutkaisuuden mukana. Usein malliin kun joutuu heittämään lukuja “hatusta” ja kun yritetään approksimoida osakkeen koko elinkaaren tulevia kassavirtoja niin tarkkuus on usein heikompi kuin meteorologeilla.

Piensijoittajalle on mielestäni sijoitusharrastukseen käytettävän ajan rajallisuuden vuoksi hyödyllisempää koittaa pitää DCF-malli mahdollisimman yksinkertaisena. Voidaan esimerkiksi lähteä katsomalla nykyhetken vapaa kassavirta puhdistettuna kertaluontoisista eristä ja katsoa sitten liikevaihdon ennustetun kehityksen avulla konservatiivinen arvio sen muutoksille seuraavan 20 vuoden ajalle ja diskontata näiden kassavirtojen summa osakkeen nykyarvoksi. Helppoa, yksinkertaista ja tarpeeksi tarkkaa 99 prosentille piensijoittajista.

Se 1 prosentti voikin sitten käydä vaikka tämän Damodaranin 30h oppitunnin valuaation saloista :sunglasses:

12 tykkäystä

Joo, allekirjoitan noi kaikki huomiot. Mutta ongelmakshan tulee pitkälti se, että jopa diskonttauksen käsite ja diskonttokoron määrittäminen menee täysin yli ymmärryksen :slight_smile: Eli DCF menee ns. nollasta sataan todella nopeesti.

Ite oon itseasiassa vähän katellutkin noita Damodaranin MBA:n valuaatiokurssin videoita - on kyllä hyviä, vaikkakin joskus ajoittain hankalia! :star_struck:

2 tykkäystä

Jahas, siis Aston ei ole myymässä sedänkään kuutti-lappuja. Hyvä niin…

Meinaan kun kuuttia ja sen uutisvirtaa maailmalta seuraa (= Astonin postaukset, toim.huom :slight_smile: ), niin kovin nopeasti huomaa, että kuutti on ostanut Miksulta @Mikael_Rautanen sen vanhan Nokian lätkämailapiirroksen. :rofl: :rofl:

Nyt siis ollaan lähtemässä mailan lavasta varsiosalle, mutta ihan eri yhtiön kyydissä :wink:

Masse-setä, FA, toivottavasti se varsiosa on samaa mittaluokkaa kuin Laineen Patella!

23 tykkäystä

Hyvin siirtyy viestit kahvihuoneeseen nykyään :grinning:. Kiitos modet!

6 tykkäystä

Täällä välillä (ainakin) yksi mode vähän siirtelee viestejä paikasta toiseen :wink:

7 tykkäystä

Mukavaa, kun kaikki sujuu jo niin rutiinilla…

Ensin @Masse käy turinoimassa niitä-näitä ja Aston-läppää…

Mode bongaa ja siirtää…

Masse, mode, Aston ja kaikki ovat tyytyväisiä…

Keväällä tämä vielä aiheutti porinaa, mutta niin on nätisti opittu tavoille. Ai että, tätä on ilo seurata :joy:

Hiemanhan tässä jo sama kaava toistuu :joy::man_shrugging:

T. Aston, Masse-huumorin fani, ex. Oraakkeli

17 tykkäystä

Fun fact: Tietenkin esim. @Verneri_Pulkkinen voi huomauttaa jos on tästä eri mieltä, mutta mielestäni mä bongasin tästä Discoursen platalta (jonka pohjalle tää foorumi siis on tehty) tuon mahdollisuuden siirtää viestejä :smile: Toi vaan jännästi puhuu “pilkkoi juuri tämän ketjun”, en nyt ihan tiedä onko viestien siirtäminen ketjusta toiseen parhaiten määriteltävissä näin, mutta fine by me :joy:

Seuraava askel olisi sitten automaattisesti aloittaa/jatkaa keskustelua kafferoomin puolella! :wink:

8 tykkäystä

Kuinkahan monta uutta smart eye osakkeenomistajaa tällä foorumilla on, jotka eivät ole esim. kertaakaan itse käyneet yhtiön nettisivuilla tai vilkaissutkaan jotain yhtiön julkaisemaa tiedoitetta? :thinking:

13 tykkäystä

:wave::crazy_face: Täysin foorumin viestien varassa ja lähinnä koemielessä

5 tykkäystä

Ihan pakko sanoa, että täällä foorumilla kyllä jo aika pitkälle ponnistaa uutisvirran osalta, ite en twitteriä käyttelen, vaikka selvästi olisi loistava sijoitus hommiin, mutta onneksi tänne vähän viiveellä moni viesti löytää.

Muutenkin hankala kuvitella sijoittamista ilman foorumia ja inderesin palveluita.

Ihan eri homma itse kaivaa jotain tietoa vaikkapa, että onko sulatetun alumiinin käyttö energian varastoinnissa loistoidea ja kaupallistettavissa aurinkovoiman kanssa (onneksi redeye sanoo, että joo). You get the point. Olis kiva, että olis joku indeläinen sanomassa, että siemens gamesa ropelleita tulee joka rannikolle ja että dfc laskelma me antavat tavoite hinnaksi xx eur ja että valtava megatrendi on takana ja että uusi offshore tehdas valmistuu oikeaan aikaan…

Voisiko inderes palkata jonkun tutkimaan uusiutuvia ja vetyä :roll_eyes::pray:

Ps. Varmaan löytyisi muutamia muitakin kiitollisia :thinking:

6 tykkäystä

Silloinhan palattaisiin perinteisiin eli fundamenttien tutkimiseen ja “jalkatyöhön” (joko kirjaimellisesti tai kuvainnollisesti) :slight_smile:

Tai kuten google sanoo:
image

1 tykkäys

Eikö tämä pidä paikkansa vain, jos tavoitteena on mahdollisimman tehokas hajautus ilman mitään painotuksia?

Itsellänikin on useampia kymmeniä lappuja salkussa. Yhtenä syynä on se, että uskon tiettyjen alojen kasvavan voimakkaasti lähitulevaisuudessa, ja haluan panostaa niihin. Otetaan esimerkiksi tämän vuoden suosikkihype, vety. Tai lääkefirmat. Tämän höpinän kannalta valittavalla kakkupalalla ei ole merkitystä.

Minulla ei ole tietotaitoa / resursseja perehtyä jokaiseen alan firmaan, joista osa on vielä kohtuullisen nuoria / pieniä, joten tietoakaan ei ole niin runsaasti saatavilla kuin isommista pelureista. Niinpä valitsen tuolta alalta vaikkapa 10 firmaa, joiden joukosta uskon löytyvän muutama voittaja, kun tilanne etenee. Mitään tähän sektoriin sijoittava rahastoa ei ole, joten se ei ole vaihtoehto. Varmoja voittajia, vaikka 1-3 kappaletta, en osaisi poimia. Joten ammun haulikolla.

Tämän lisäksi olen valinnut n. 10 firmaa, jotka ottivat huomattavan paljon osumaa koronasta, ja joiden uskon nousevan jaloilleen muutamassa vuodessa. Osittain samaa ajattelua kuin energiapuolella. Pari voi kaatuakin, mutta jos muut nousevat edes lähelle vanhoja tasojaan, jään kivasti plussalle. En varmuudella pysty sanomaan mitkä ovat lähinnä reuna, joten otan varman päälle ja valitsen useamman.

Tämän lisäksi haluan “oikeasti hajauttaa”, ja se tuo salkkuun sen 10-20 firmaa, edellä mainittujen pelien lisäksi.

Koronalaput myydään pois kun aika on kypsä, ja energialappujen määrä vähenee pikkuhiljaa, kun jyvät alkavat erottua akanoista. En vaan aio odottaa sinne sijoittamisen aloitusta niin kauaa, vaan hyppään puolisokkona mukaan jo nyt. Jos siitä joku harmistuu, niin se ei onneksi maksa minulle mitään. Ja toisaalta, en myöskään aio jättää tuota “yleishajautusta” väliin siksi, että minulla on jo salkussa 10 lappua yhdeltä kapealla sektorilta.

Ymmärrän kyllä tuon “kaikkien pitäisi tietää kaikista firmoista kaikki”, tai ainakin osata unissaan referoida omassa salkussaan olevien firmojen edellinen rapsa takaperin, mutta oikeasti… mikähän olisi osakemarkkinoiden arvo, jos sinne saisivat sijoittaa vain em. kriteerin täyttävät henkilöt ja tahot?

Ainakin termin “kansanosake” saisi heti poistaa sanakirjasta :smile:

Te, jotka pystytte edellä mainittuun valinta- ja seurantaprosessiin tietotaitojenne ja elämän resurssien puolesta, onneksi olkoon.

Monilla päivän vapaa-aika, joka tuntuu usein olevan miinusmerkkinen, jakautuu muutaman minuutin pätkiin kaiken muun hässäkän keskellä, eikä esim. minulla olisi tänä aamuna ollut mitään toivoa perehtyä Smart Eyen uusimpiin tietoihin, vaikka ehkä olisikin halunnut. Muksut on hoidettava, työt on hoidettava, eikä noista viime yön 4 tunnin unistakaan oikein viitsinyt nipistää :wink:

Aion silti sijoittaa, sillä tiedolla, taidolla ja resursseilla, jotka minulla on käytössäni. Jos joku haluaa minut johonkin alempaan kastiin sijoittajien luokkajaossa lokeroida, niin kaikin mokomin, sekään ei ole minulta pois :kissing_heart:

P.S. Lapsen kädessä olleesta aseesta ammuttu luoti on yhtä vaarallinen, kuin ammattisotilaan ampuma. Tämä ei ole verhottu uhkaus, vaan tarkoitan sitä, että jos katson parhaaksi beesata kun foorumin 5 “isähahmoa” kaivelee positiivisia asioita firmasta X, niin minun ostamani osakkeet tuottavat saman kuin heidänkin, vaikka ne on ostettu ohkaisemmilla tiedoilla ko. firmasta, tai jopa sektorista.

P.P.S. Kiitokset vaan näille isähahmoille, you know who you are :+1:

P.P.P.S. @Johannes_Sippola olisin vastannut kafferoomin puolelle, mutta päätelaite ja peukalo eivät kommunikoi, en saa linkitettyä, siirrätkö. Kiitos!

14 tykkäystä

HALOO, nk. besservisserit: Yllä olevaa Astonin kuutti-näkemystä ja Masse-sedän siihen tekemää kommenttia ei ole kukaan Mode siirtänyt yhtään mihinkään, vaan sedän tämä hurjasti tykätty kommentti on, perskules vie, tehty erään vanhemman sijoittajakonkarin toimesta ihan itse suoraan kafferoomiin!!! Onnistui :slight_smile:

Masse-setä, FA, vanha kunnon ATK rulettaa, nytkin 5 näyttöä auki yhtäaikaa :muscle:

3 tykkäystä