Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Excelillä ainakin itse olen tuollaisia tehnyt.

4 tykkäystä

Ylläolevien kanssa samaa mieltä. Ylipäänsä tässä on tapahtunut paljon asioita, jotka voisivat hyvinkin tukea talouden kasvua ja kehittymistä.

  1. Omassa lisääntymisikäisessä kuplassa monet ns. ikisinkut tuntuvat pariutuneen ja siirtyneet kotoilemaan jatkuvan hedonismin ollessa kortilla. En yllättyisi, jos syntyvyys lähitulevaisuudessa kääntyisi nousuun.
  2. Usein kriisien aikana organisaatioita saadaan tehostettua ja resursseja suunnattua, kun ei ole normaalinkaltaista muutosvastarintaa
  3. Syntyy kokonaisia uusia aloja, kun etätyöstä tulee joillain aloilla poikkeuksen sijaan normi.
  4. Opiskeluissa on siirrytty yhä laajemmin digitaaliseen toteutukseen, jolloin koulutus on laajemmin saavutettavissa suuremmille ihmismäärille.
  5. Mikäli käsidesit ovat tulleet jäädäkseen ja ihmisille jää ymmärrys flunssan välttämisestä voi työpoissaolotkin vähentyä jatkossa merkittävästi ja terveydenhuollon resursseja säästyä.
  6. Patoutunut kysynytä matkailuun purkautuu
  7. Biden valittiin ja on käynnissä valtava murros uusiutuviin siirryttäessä.

Tästä tuli vähän tajunnanvirtaa, mutta ehkä se kahvihuoneeseen sopii. :smiley:

12 tykkäystä

Ainakin Nordnetissä jos Shareville käytössä, niin sieltä saa suoraan tuollaisen. Excelillä saa sitten vielä hienompia itse väännettyä.

2 tykkäystä

Etäopiskelun tiedän olevan laadultaan nykyisin vielä erityisen heikkoa etenkin kommunikaation osalta opettajan ja opetettavan välillä - sähköposti tai jokin keskustelupalsta ei ole riittävä mielestäni korvaamaan kasvokkaista opetusta.

Kuitenkin opetuksen hienoja puolia on se, että opetuksen voi katsoa milloin vain ja kelata aina tarvittaessa niin paljon kun huvittaa.

Myös etäduuni on pitkän päälle äärimmäisen tylsää. Kyllä toimistolla on virkistävää käydä aina silloin tällöin.

6 tykkäystä

Riippuu kyllä vähän opetettavasta aiheesta. Itse opiskelen kahta tutkintoa kahdessa eri yliopistossa ja toisessa opetus rullaa mainiosta etänä. Luennot on katsottavissa milloin haluaa, apua voi kysyä ja joissain kursseissa zoomitellaan 1 on 1 proffan kanssa. En sinänsä kaipaa lähiopetukseen, kun voin ottaa läppärin mukaan ja mennä vaikka Ibizalle (rajojen auettua) tekemään hommia. Toinen tutkinto taas vaatii lähiopetusta, mitä ei ole mielekästä suorittaa etänä, mutta isoimman osan voi helposti toteuttaa etänä tässäkin.

Ja on kyllä vaikea nähdä paluuta aikaan, milloin luentoja ei voinut katsoa 1,5x-2x nopeudella. Opiskelutehokkuus suoraan tuplaantuu ja ajatus ei harhaile yhtä helposti :wink:

7 tykkäystä

Itsellä kohtuullisen haastavia konsepteja ja projektitöitä, joissa vaadittaisiin ainakin omalta osaltani kohtuullisen paljon opastusta. Sähköposti on kovin hidas tässä.

2 tykkäystä

olihan tuo jo 4h sitten

3 tykkäystä

Surun ja ilon päivä, enemmän surun… Siltronic tulossa ostotarjous… 125 eur, suorastaan vähän harmittaa vaikka jonkinlainen positio onkin.

Nyt voisitte minun kanssa katsoa, että mikä piikiekkovalmistajan tilalle. Ostajako?

Miksi näitä firmoja aina salkusta ostellaan pois. Toivottavasti verot voi venyttää ensi vuodelle…

5 tykkäystä

nyt on kyllä mielessä niin monta kohdetta, että ihna on hankala päättää mihin kaikkiin sijoittaa…

4 tykkäystä

Viimeinen kuukausi on ollut poikkeuksellinen. Vaaleja edeltänyt lokakuun lopun dipin syvyys tuli monille ammattilaisillekin puun takaa ja sijoittajatwitter täyttyi mittavista tappiotwiiteistä (30.10.2020 S&P500 kävi 3233,8 pisteessä). Markkina ei tuolloin totellut perinteistä teknistä analyysiä ja oli ns. ”choppy”. Noin 100% ihmisistä oli ennen vaaleja epätietoisia ja koronan toinen aalto alkoi vyöryä. Vaalien jälkeistä sekasortoa väläyteltiin, pitkät oikeustaistelut mahdollisesti värittäisivät tulevia kuukausia ja Trump heittäytyisi tietysti hankalaksi, eikä suostuisi suosiolla häviämään. Kaikki halukkaat voivat onneksi viimeistään 20.1.2021 klikata unsubscribe-nappia ja eräs aikakausi tulee päätökseen.

Vaalit käänsivät odotetusti suunnan. Noin 100%:n markkinoille myrkyllinen epätietoisuus vaihtui päivissä alle 50%:n lievään tai hieman vakavampaan tyytymättömyyteen, kun toinen yli 50%:a USA:n kansasta juhli kaduilla. Sijoittajat kuitenkin päättivät kollektiivisesti, että USA:n tuleva hallintokokoonpano on markkinoille optimaalinen ja mahdolliset pörssisentimenttiin vaikuttavat ylilyönnit blokataan republikaanienemistöisen kongressin toimesta. Tuotto-odotus tällä kokoonpanolla olisi historiaan peilaten reilu +13%/vuosi. Marraskuun kolmen maanantain rokoteuutiset käänsivät sijoittajien katseet tulevaisuuteen ja välitön vaikutus oli euforiaruiske markkinoille. Jokaisen uutisruiskeen vaikutus oli julkaisuhetkellä edellistä vaimeampi, mutta yhteisvaikutusten kasaantuessa lopputulos oli huumaava. Masiivisen elvytyksen tulo olisi vain ajan kysymys ja FED:n lupausten perusteella rahanpainamista ei jätettäsi tällä kertaa finanssikriisin tavoin puolitiehen.

Marraskuun lopussa sijoittajat postaavat massiivisia tuottokäyriään, jotka alkavat vaalidipin pohjasta ja tarkastelujaksona toimii 1kk. Onnesta ja onnistumisista saa iloita. Uusien sijoittajien tulviminen markkinoille on jatkunut vahvana ja foorumit täyttyvät kirjoittajien lyhyistä kurssikeskeisistä tuuletuksista. Sektorirotaatio myös käynnistyi pikkuhiljaa ja S&P500 sekä Nasdaq nousivat molemmat n. +12% kuukaudessa ja Russell 2000 hulppeat +22%. Sektoreista energia (XLE) oli vahvin +36,84% nousulla. EV ja vety osakkeet raketoivat eniten ja +50-100%/kk alkoivat tuntumaan jo normaalilta. Toimivin marraskuun sijoitusstrategia oli seurata muita, ostaa mitä tahansa hype-osaketta, buustata omia ideoitaan nettipalstoilla ja pysyä vivutettuna markkinoilla. Ja myydä kultaa ja hopeaa.

Arvostuskertoimilla ei ole huumassa lyhyellä aikavälillä paljon väliä, eikä järkeilyllä, ja yhä useammasta pitkäjänteisestä sijoittajasta nousi esiin sisäinen treidari. Laskutaitoiset, tunnusluvuista niuhottavat ja itsepäiset eivät pärjänneet markkinoilla ihan yhtä hyvin. Styroksi alkoi kellumaan, koronakärsijät olivat voittajia ja FOMO on käsinkosketeltava. Muilla palstoilla osakkeiden paremmuutta sekä nousupotentiaalia verrataan toisiinsa osakkeiden dollarimääräisten hintojen perusteella. Seitsemänvuotias sukulaispoika teki vastaava vertailua Microsoftin ja Amazonin paremmuudesta, kun hän punnitsi kumpaa haluaisi salkkuunsa lahjaksi. Taitavasti ja onneksi hän valitsi Microsoftin, kun on ihan selvästi halvempi. Useat pätevät ammattitreidarit Twitterissä povaavat S&P500:sen päätyvän lähelle 4000 pistettä tämän vuoden loppuun mennessä. Markkinavetureina toimisivat taas tutut teknot. Pörssi muuttui hetkellisesti psykologiseksi rahantekokoneeksi.

Uhkakuvia on vaikea keksiä ja miksi hyviä bileitä kukaan haluaisikaan pilata. Kaikkihan tästä markkinanoususta hyötyvät ja reaalitalous lähtee kurssikäyrien perusteella hurjaan nousuun jo ensi vuonna. Joulupukki- ja tammiralli ovat ihan kulman takana ja kaikki dipit ostetaan ylös. Varsinkin digimurros nopeutui ja sitä ei estä enää mikään. Puhelin on soinut kahden viikon aikana enemmän, kuin aiemmin ja yleensä keskustelu on ohjautunut heti osakevihjeisiin tai sijoittamisen aloittamiseen. Rahaakin on tarjottu reilusti sijoitettavaksi. Harva haluaa jäädä rallista paitsi ja pitkä nousukausi voi olla vasta alussa. Mikä voisi mennä pieleen.

Omaa sijoitusastetta on kuitenkin perjantaina kevennetty suunnitelman mukaisesti 100% → 86,4%. Marraskuu oli ensimmäinen kuukausi, jolloin olin all in ja yhtä päivää lukuunottamatta kaikki päivät tekivät ATH:n. Salkussa on jäljellä enää tarkkaan harkittua kasvua/laatua. Aloin tietysti varalta keräämään lisäkäteistä sitä -1% dippiä varten.

(Disclaimer. Muutan mieltäni usein. Teksti voi kuulostaa kyyniseltä tai sarkastiselta. Ote on omasta sijoituspäiväkirjasta, jolla voin tulevaisuudessa palauttaa mieleen menneen kuukauden tunnetilat. Vilpittömästi onneksi olkoon kaikille marraskuussa sijoittamisessa/treideissä onnistuneille.)

46 tykkäystä

Kun miettii pitkäaikaisia sijoituksia tässä tapauksessa taisi olla kyseessä lapselle eli sijoitushorisontti +18vuotta kannattaa pohtia tulevaisuutta ei nykyisyyttä. Tällä hetkellä elämme murrosta ja vihreä energia on seksikästä ja kasvavaa. 20 vuoden päästä se varmaan on mörnivää ja tylsää mutta kassavirtaa hyvin tuottavaa. 20 vuoden päästä tämän kaltainen megatrendi indeksi voi hyvinkin olla +500% ja veroseuraamukset melkoiset. Mutta osinko tuottokin saattaa olla nykyisten öljy-yhtiöiden luokkaa ja estää lapsen opintotuet.
Tämän vuoksi itse valitsin lapselleni osingot uudelleen sijoittavan Handelsbankenin kestävä energia rahaston tuon iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) sijasta. Vaikka kuluissa häviääkin 1.5% vs 0.65%.

5 tykkäystä

Itse olin ennen vaaleja poikkeuksellisen ”varma”, että vaaleista alkaa nousumarkkina. Mutta en ehtinyt vetämään vipuja tappiin ja valitsin huonoja kohteita, niin nyt on salkku ”vain” +12% kuukaudessa.
Ainakin alunperin ajattelin, että nousu jatkuu kevääseen asti, mutta enpä tiedä enää, kun euforia valtasi markkinat poikkeuksellisen vahvasti jo nyt.

1 tykkäys

Mä odottelen tammikuun dippiä. En osaa perustella miksi, musta vain tuntuu et näin käy.

1 tykkäys

Futut punertavat, eli onko tänään / joulukuun alku nyt sitten vihdoin hiukan hengenvetoa markkinoilla, ennen kuin vedetään tonttulakit päähän ja päästellään taas pulkalla ylämäkeen😊

5 tykkäystä

Itse odottelen rokoteuutisia. Saatetaan saada jo parhaimmillaan tällä viikolla, joten sitä ajatellen olisi hieno nähdä vähän hengenvetoa.

1 tykkäys

Kamux-ketjussa käyty nopea ajatustenvaihto. Varainhallintaan ja sijoittamiseen keskittyvällä foorumilla voi äkkiä iso kuva vääristyä. Taloussanomissa oli keväällä artikkeli jossa sanottiin, että Lähitapiolan teettämän kyselyn mukaan yli puolella suomalaisista talouspuskuri on 3000e tai alle. Itse en ole ollut ikinä rikas mutta pyrkinyt säästäväisyyteen ja pitänyt huolen käteispuskureista niin välillä on tullut itsellekin yllätyksenä kun on kysynyt kavereita mukaan johonkin vapaa-aikaan, minkä kulua pitänyt itse aika pienenä, ja vastaus: “ei pysty kun ei ole rahaa”. Jotkut oikeasti elävät kädestä suuhun.

8 tykkäystä

@Wondadog ooks tosissas?

1 tykkäys

Itse käsitin tämän niin että muutaman tonnin Avensis ei ole ylimääräinen hankinta vaan pakollinen hankinta. Uusi ja kiiltävä auto on aina ylimääräinen hankinta koska sama funktio mutta kalliimpi hinta. Käytetty kosla ostetaan vain ja ainoastaan tarvetta varten.

6 tykkäystä

Mikäli kysymyksesi oli sarkastinen, niin saatoin ymmärtää alkuperäisen viestisi väärin, kuten sinulle vastannut kirjoittajakin.

2 tykkäystä

Norja. Tuo puoliksi napapiirillä sijaitseva hiihtomaa.

#EskimotTreidaa

12 tykkäystä