Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Siinä vaiheessa on avauspostaus mennyt nappiin kun @Aston_Livingstone siitä qt ketjussa kiittää ja kysyy skaalautuvuudesta ja näkymistä… voi morjens. @luettelo tervetuloa foorumille

12 tykkäystä

Nyt kyllä vähän jänskättää huominen, varsinkin Nordean raportti. Tuli laitettua pientä betsiä, toivottavasti nyt ei vaan tule mitään syväkyykkyä huomenna. :joy:

1 tykkäys

@Verneri_Pulkkinen Onko jossain infottu mistä yhtiöistä tulee tuloslive? Ilmeisesti ainakin Neste uutena perjantaina ja nokia huomenna. Onkohan sampo ja kamux vielä mukana myös?

1 tykkäys

Kirjoitit laskiaispullasta pitemmän analyysin kun keskiverto sijoittaja seuraavasta hankinnastaan ennen ostonappia vuonna 2021.

58 tykkäystä

Kertoo paljon ajan hengestä. Mutta onhan sitä kiva lueskella välillä vähän rennompaa analyysiä vaikkapa sitten laskiaispullista.
Seuraavan analyysin ja raportin haluisin lukea huoltoasemien kampaviinereistä. Näitä kuulemma saa myös shelliltä ja nesteeltä,miten näiden myynti kontraa osakkeiden arvostukseen

2 tykkäystä

Tätähän oli harvinaisen helppo frontata. @Joni_Gronqvist kommentoi marraskuussa solteq ketjuun, että lähiaikoina tulee. Vaikkakin osakeessa on ollut harvinaisen paljon volatiliteettia loppu/alkuvuodesta.

Kyllä on tarkoitus tehdä molemmista!

8 tykkäystä

Olen päätynyt samaan lopputulokseen. Jos yhtiön breikkaustodennäköisyys on lähes binäärinen (0 tai 1), on kassavirtojen tarkka laskeminen itsensä huiputtamista. (Kuten esimerkkisi lääkeyhtiöissä.) Tai ekonomihuumoria, kuten silloin kun kansantalouden kasvuennuste julkaistaan kahden desimaalin tarkkuudella…

Pitkälle menevät stetsonennusteet näyttävät helkkarin uskottavilta, mutta mutun osuus kasvaa liian isoksi. Toisaalta, ilman mittapaaluja osakkeiden keskinäinen vertailu käy vaikeaksi ja jää helpoati rannalle. Olen itse pitänyt (koronasta tuttuja) turvamarginaaleja jälkikäteen arvioituna liian suurina. Paranoidi optimisti (by Siilasmaa) on jäänyt patologisten optimistien jalkoihin.

2 tykkäystä

Tän jos laittaisi toteutukseen niin tulis kyllä SEEtimesiakin vahvemmin kieroutunut printtimedia :joy: olis tietysti sopiva vastavoima SEEtimesille ja yhden miehen sota ”vääryyttä” vastaan :joy::rofl:

”AL times - parasta mitä voit lukea housut jalassa”

Vai ”AL times - tissejä ja moottoreita”

Siinä olis päätoimittajalla tiukka valinta ja linjakysymys kumpiko.

15 tykkäystä

Messuilla kävisit muiden bootheilla paitsi SEE :smirk:

10 tykkäystä

Olen huomannut saman, mutta selittänyt itselleni että sokkonakin tehty sijoitus on odotusarvoltaan todennäköisesti positiivinen. Huonoimmassakaan skenaariossa ei (keskimäärin) menetä koko tonnia, joten todellinen summa on tavallaan pienempi.
Olipa sekava viesti.

11 tykkäystä

Mun outokummun osuus on 42% koko salkusta. Näettekö miten suurena riskinä?:smiley:

1 tykkäys

Suoraan sanottuna näen 42% riskinä koko salkusta. 20% olisi vielä ihan ok/kohtuullinen jos haluaa isoa painoa, 10-15% optimi kuitenkin. Mulla ei ole yhtään osaketta yli 15% painolla vaikka pari aika lähellä. Riippuu myös sijoitusstrategiasta hyvin paljon… Mua alkoi sen verran kiinnostaa että mitä haet tällä ylisuurella osuudella? Ylituottoa tietysti, mutta mitkä perustelut ettei ylituottoa tulisi myös 2-3 lapulla jotka on yhteensä tuon 42%? Mä hajauttaisin myös ne osakkeet joilla haluan ylituottoa (kuten oon tehnytkin).

1 tykkäys

Itsellä oli Kamux + Sampo yhteensä 60% salkusta yhdessä kohtaa koronadipin jälkeen mutta nyt onneksi suurin enää 20% :rofl:. Mitään myymättä

Itsekin pelaan aika pienellä yhtiömäärällä salkussa, mutta oon pyrkinyt pitämään osuudet alle 20 prosentin.

Välillä tietenkin isompiakin settejä, kuten olin juuri viimeisimmän viikon aikana Smart Eyessä. Olisiko jopa ollut päälle 40% muutaman tunnin ajan perjantaina :thinking:

Tietysti jos omaa massiivisen luoton Outokumpuun, niin mitä enemmän, sitä parempi. Itse en noin suuria osuuksia tosiaan pitkäaikaisesti pidä salkussa

1 tykkäys

juu kiitos neuvosta! alunperin olin ostanut outokumpua joskus 5euron kurssiin, mutta siinä vaiheessa kun osakkeen tuotto näytti -70% päätin ostaa lisää, jotta saisin keskihintaa alemmaksi. Tämän takia on päässyt painottumaan aika Kovasti. Nyt juuri tulin voitolle koko osakkeessa, mutta haluan odottaa ainakin osarin ajaksi koska uskon että voi tulla jopa aika hyvä. (en ole siis sijoittanut mitenkään paljoa siihen, noin 1900e näin 16 vuotiaana)

9 tykkäystä

No nyt sitten jos haluat pitää osakkeen niin alat tasapainottamaan salkkua ostamalla jotain muuta uudella rahalla tai myymällä tuosta puolet osarin jälkeen ja ostamalla myynnin jälkeen saadulla rahalla. Tää on vain vinkki, ei suositus.

1 tykkäys

Tuo rahamäärä pienentää riskiä, joten jos katsot kummun olevan hyvä, niin voi antaa olla ja ostaa jatkossa muita. Outokumpu tosin on syklinen osake, jonka horisonttia on vaikea nähdä.

1 tykkäys

jeps, kiiitos oikeasti vinkistä!

syklisyyden olen kyllä huomannut:D tuolloin kun oli -70% miinuksella outokummusta tuli jonkin sortin meemi ja kun tavallisesti kaverit kysyivät: “mites osakkeet” niin tuolloin se olikin: Mites paljon outokumpu on miinuksella?"