Sijoituspalstalla kun ollaan niin keskipisteessä on tietysti tuotto, mutta tunnustaako kukaan palstan rahamies, että olisi koskaan sijoittanut tai jättänyt sijoittamatta yritykseen myös aivan puhtaasti tuloksenteosta irrallisista syistä? Itse olen nimittäin kipuillut paljonkin sellaisten yritysten kanssa kuin esimerkiksi Facebook, Alphabet tai monen palstalaisen suosikkiosake Kamux, joiden tiedän hyvin todennäköisesti tarjoavan pitkällä aikavälillä mainiota tuottoa, mutta yritykset itsessään ovat vain niin tavattoman vastenmielisiä, että en mä noihin vaan pysty rahojani laittamaan. Oma lukunsa ovat sitten varmaan vielä kaikenmaailman Kiina-osakkeet, joihin tunnustakin itsekin kyllä pari kertaa sortuneeni enkä kehtaa myydä, kun olen tappiolla, mutta en mä näidenkään omistamisesta kovin innostunut ole. Niin surkealta kuin se kenties kuulostaakin kyllä mulle se vaan on kumman tärkeää, että yritys itsessään on myös vain jollain tavalla miellyttävä, ja tekee jotain, josta voi kuvitella olevan jollekulle ihan jotain aitoa iloakin. Avaruusalan yrtyksiinkin tekisi mieli laittaa rahaa ihan vain siksi, että sillä tavoin voi leikisti kuvitella olevansa ihmiskunnan maailmankaikkeudenvalloituksessa mukana.
Ei sillä, etteikö mua silti harmittaisi, etten vuoden alussa iskenyt rahojani Altriaan niin kuin joku mulle suositteli.