Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Mäkisellä on tiettävästi Suomen parhaasta päästä olevaa julkista tuottohistoriaa (podissa mainitsi 80 % per annum yli kymmenen vuotta). Nomadien viime vuosien performanssi puhuu puolestaan.

Varmasti nimimerkkien takaa löytyy jokunen vielä parempi, mutta en tiedä toista parempaa joka esiintyy omalla nimellä, puhuu nöyrästi ja yrittää jatkuvasti oppia uutta. :slight_smile:

Ehkä olisi pitänyt tarkemmin sanoa “tiettävästi Suomen parhaat sijoittajat” tai jotain sinne päin. :smiley:

50 tykkäystä

Muistan kuinka Sharevillessä Mäyräkoira2 tuottokäyrässä indeksi näytti vaakaviivalta. Uskomattoman tasaiseen nakutti indeksistä eroon.

Nimimerkkien suojista:

25 tykkäystä

Eikö mavrick ollut joku norjalainen kaveri?

1 tykkäys

Joo, kyllä. Kuva on haastiksesta.

Nykyinen menestys vähän vaatimattomampi.

9 tykkäystä

https://thumbs.gfycat.com/KindCapitalFiddlercrab-size_restricted.gif

40 tykkäystä

Eikös kaikki Inden työntekijät saa jo niin paljon lappuja hyvästä työtstä, ettei sen ipoon tarvitse käteistä varata😄

11 tykkäystä

quote=“Verneri_Pulkkinen, post:564, topic:20549”]
Yhtä kaikki, portfoliossa on nyt snadisti enemmän käteistä etsimässä uusia kohteita. Syksyllä listautuu eräs mielenkiintoinen mahdollisesti, kenties siihen voisi heittää vielä jotain vanhan rahan perään. ;D
[/quote]

Annetaanko tässä myt ymmärtää, että tämä on joku listautumaton yritys atm? :thinking:

E: ammattitason quote, lol.

6 tykkäystä

Se on Hyzonille ja muille tulevaisuuden tuottolapulle ihan mahdollista -50% nykytasolta ja ei edes välttämättä riitä, jos oikein aletaan ”korjailemaan”. Itse käytän näissä lottolapuissa aina tiukkaa stopparia. Miten muut palstalla?

1 tykkäys

@Johannes_Sippola kin ilmeisesti päässyt tähdittämään traders clubin juhlajaksoa, vai käytkö useamminkin “Jukan treidaustoimistolla”? :+1:

12 tykkäystä

Oon treidaustiimin jäsen :slightly_smiling_face: En oo tainnut Foorumilla mainita asiasta :sunglasses:

29 tykkäystä

Annetaanko tässä myt ymmärtää, että tämä on joku listautumaton yritys atm? :thinking:

E: ammattitason quote, lol.
[/quote]

Toi quote meni kyl putkeen. :smiley:

Ei ole osakepalkkioita niin joutuu ihan omaa kuvetta kaivamaan! :o

21 tykkäystä

Kiitos varmasti vilpittömistä toivotuksista mutta kyllä tässä pärjäillään!:heart:

6 tykkäystä

Hyvä keskustelunosto Mikko Mäkisestä ja Nomadista. Svillen Mäyräkoira tiliä en muistanutkaan. Kuuntelin tuon Inderespodin :+1: ja hienoa ja maanläheistä tekemistä vaikka treideri onkin. TA:n sijaan enmmän yhtiöihin ja makroon tutustuvana Mäkisellä myös aika hyvä kuva markkinoista ja sijoituskohteista. Oma sijoitustoiminta perinteisempää mutta välillä treidailen ja aina voi oppia ammattilaisilta. Kikkoja ja tekniikoita toki mutta ennenkaikkea kiinnostaa pron “state of mind” treidauksesa.

PS: On muuten 95+% cashinä tuo Mavrickin tili. Treidaava kaveri, kertooko jostain mene ja tiedä?

1 tykkäys

Mavrick taitaa tradee vain erittäin lyhyttä kauppaa tuolla tilillä, siksi suuri käteismäärä sharevillessä. On sanonut long salkun olevan erikseen.

1 tykkäys

Apple on kyllä jäätävä yhtiö. Tuntuu, että se olisi ollut aika vähintään kohtuullinen sijoitus, kun asiaa on pohtinut. Ostin aiemmin tänä vuonna M1 Macbookin ja tuo on heittämällä paras läppäri, jonka olen omistanut vaikka sydän sykkiikin Linuxille. Myös talouden iPad on vakuuttanut laadullaan ja kestävyydellään. Puhelimessa olen yhä Android -leirissä, mutta pitäisikö tuota siirtyä omistajaksi parissakin merkityksessä :thinking:

Tällaista ihmettelyä myöhäisen aamukahvin ääreltä. Työn alla on myös Oksaharju et. al. Laatuguru ja satelliittisalkun strategiakin muotoutuu pikkuhiljaa. Isoja muutoksia, koska olen jo viisi vuotta ollut paatunut indeksisijoittaja.

3 tykkäystä

Minun piti lähteä kiertämään naapureihin kertomaan Premium-jäsenyyden ilosanomasta, mutta päätinkin sitten kirjoittaa tänne. Minä olen toinen niistä asiantuntijoista, joka tiesi (=no arvasi) Nokian toisen vuosineljänneksen vertailukelpoisen liikevoiton miljoonan euron tarkkuudella. Vaatimattomuus ei kaunista. :cowboy_hat_face:

Premiumi on ollut minulla siis vain vähän aikaa, mutta halusin silti jo jakaa kokemukseni siitä. Sain sen ilmaiseksi, mutta tavallaan nyt ihmettelen, miksi en ole ottanut sitä aiemmin, sehän maksaa vain 200 euroa vuodessa. Onhan se niin, että jo pelkästään Inderesin ilmaistarjonta tarjoaa suurimman osan hienoista jutuista meille, mutta koen Premiumin tarjoavan sen verran tärkeää extraa ja arvokasta lisätietoa, josta kannattaa maksaa. Lyhyen kokemukseni perusteella yhtiöraportit ovat se tärkein juttu tässä. Esimerkiksi eräästä yhtiöstä, josta olen ollut kiinnostunu, niin olen lukenut juttuja mediasta, selannut sen ketjun läpi, katsonut siitä videon jos toisenkin Tubesta sekä lukenut “lyhyitä” artikkeleita siitä. Inderes osaa hienosti tiivistää ja koota tärkeimmät seikat lyhyisiin Tubepätkiin sekä artikkeleihin, mutta kyllä nuo yhtiörapsat antavat paljon lisää lihaa luiden ympärille. Fiksuimmat sijoittajat saavat lisää yksityiskohtaisempaa ja haastavampaa tietoa, mitä maallikot eivät välttämättä pysty pureskelemaan kauhean helpolla, mutta tällainen suhteellisen tietämätön sijoittaja saa yhtiörapsojen kautta lisää vastauksia ja perusteluja asioihin, mitä ei ehkä tiiviimmistä seteistä ymmärrä tai saa. Yhtiöraporttien kautta saa lisää perusteluja, vastauksia miksi-, miten- ja mitä-kysymyksiin, kyllä ilmaisjäsenenä saa suurimman osan tiedoista, mutta Premiumin avulla koen saavani varmemman olon ja ymmärryksen yhtiöistä. Olin kiikun ja kaakun yhden yhtiön hankinnan kannalla, niin yhtiörapsan luettuani uskalsin tehdä päätöksen, mitä teen sen kanssa. :slightly_smiling_face:

Mallisalkku on useille tärkeämpi, mitä kukaan kehtaa myöntääkkään ja sama juttu tässä. Premiumin avulla olet enemmän ja syvemmin kärryillä tästäkin. :sunglasses:

Sisäpiirin omistajatiedot ja kaupat näkyvät nyt Premiumin avulla kätevästi Inderesin sivuilta, eli ei tarvitse niin paljon ruveta googlettelemaan tai etsimään. Näitä en ole vielä ehtinyt pahemmin käyttämään hyödykseni.

Kesän päättyessä sitten tulee varmaan enemmän törmättyä näihin Premium-artikkeleihin ja -makroihin, eli niihin en ole kerennyt tutustumaan. Se täytyy sanoa, että Inderesin Tube-pätkät, blogit, artikkelit, Sijoituskoulut ja muut vastaavat ovat minusta sijoittalle ihan parasta antia. Inderesillä on huimaa asiantuntevuutta, mistä on varmasti erityisesti hyötyä vähän tietäväisimmille sijoittajille (miksei minunkinlaisilleni), mutta Inderes tarjoaa myös tuoreemmille sijoittajalle poikkeuksellisen hyvää matskua, koska tässä putiikissa osataan tiivistää ja kertoa asiat selkeästi. Fiksuimmat tahot osaavat kertoa asiat mahdollisimman yksinkertaisen ammattitaitoisesti jättämättä mitään olennaista kertomatta. :+1:

Periaatteessa suosittelen Premiumia kaikille, mutta ehkä en sitten ihan niille, jotka lukevat vain keltaista lehdistöä ja jotka eivät muutenkaan lue pahemmin sijoitus- ja talousaiheisia juttuja. Premiumi antaa ehdottomasti kokeneemmille, että myös tuoreemmille sijoittajille rahanarvoista settiä, joka maksanee itsensä takaisin. Yhden huonon mahdollisen sijoituspäätöksen välttäminen voi säästää runsaasti rahaa ja toisinpäin - tieto on rahaa tai jotain sinnepäin. Mikäli muutenkin seuraa paljon sijoitusmaailmaa, niin miksei maksaisi rahanarvoisesta tiedoista, mikä voi parhaimmillaan tuoda ehkä moninmoninmoninkertaisesti rahat takaisin. On kai mahdollista, että voitte ostaa tämän putiikin osakkeita jossain vaiheessa, niin ehkä kannattaa tutustua firmaan hankkimalla Premiumi. :wink:

Pahoittelen, jos tekstissä on asiavirheitä ja niitä on voinut tulla ihan vahingossa, vaikka koetin vielä tarkistaa tekstini. Tämä viesti vaan sisältää omia ajatuksiani ja mielipiteitä, mutta mun on pakko kehottaa harkitsemaan Premiumia. Ehdottomasti tärkeintä on, että jos maksat Premiumista, niin Sinä saat sen hienon Inderesin kangaskassin. :slight_smile:

Kiitos, tieto on sijoittajalle rahanarvoista ja tehkää myös hyviä osakepoimintoja + muitakin rahanarvoisia hankintoja! :slight_smile:

66 tykkäystä

Itse olet vielä vapaamatkustaja, mutta kysyn muulta Premium-väeltä: saako tuon 200e vähentää verotuksessa pääomatuloista?

Viime vuonna puljasin pelkällä OST:llä, mutta tänä vuonna piti avata AOT:kin niin että että saattaa tulla pääomatuloakin.

(Nimim. “harrastekulut verovähennyksiksi!”)

1 tykkäys

Saa. lisää merkkejä koska spämmirajoitin

2 tykkäystä

Pikku vinkki tähän keskusteluun liittyen, että Suomen Osakesäästäjät ry kautta saa saman 150e/vuosi ja jäsenmaksun voi myös vähentää verotuksessa + saa muut lisäedut päälle, jotka jäsenyystarjoaa (Loppu vuoden jäsenmaksu 19,9e.)

Lisätietoa vaikkapa tämän ketjun kautta tai suoraan täältä: Suomen Osakesäästäjät - Suomen Osakesäästäjät

11 tykkäystä

Eipä ole kangaskassia näkynyt vaikka premiumi on ollut käytössä jo monta kuukautta. Tiedä sitten, onko tässäkin asiassa “asiakkaita” ja asiakkaita.

1 tykkäys