Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Nordnet on ulkomaisissa osakkeissa sikamaisen kallis välittäjä. Asema on muodostunut selvästi liian vahvaksi.
Mukaan tulivat valuutan vaihtopalkkiot ja prosentuaaliset palkion osat kiinteiden tilalle. Esim. Ruotsin osakkeissa välityshinnat melkein 2-kertaistuivat. Saksa maksaa eurosta riippumatta lähes saman. USA ihan omassa luokassaan.
Degiroon siirtyminen harkinnassa, mutta en ole toistaiseksi saanut aikaiseksi.
Veroja lankeaisi jne…

8 tykkäystä

Ei hitto mikä otsikko :smiley: Kuka täällä tunnustaa treidaavansa kännissä?

21 tykkäystä

@mika75

Viljakaisen Antti oman Q2 raporttinsa lopussa taisi tokaista, että fuusioyhtiön kyytiin saattaisi päästä edullisemmin Neleksen kautta; “Lukitun vaihtosuhteen takia suosittelemme fuusioyhtiöstä kiinnostuneita sijoittajia tarkkailemaan myös Nelestä (ei seurannassa), sillä halvin hintalappu fuusioyhtiön kyytiin voi tulla saataville myös Nelesin kautta.” Tällöin Valmetin osake oli kuitenkin 36,68e ja Nelesin 13,63e

Yhtä Neleksen osaketta kohden saa sulautumisvastikkeena 0,3277 Valmetin osaketta ja 2e lisävarojenjaon

Valmetin päätöskurssi tänään 33,09e ja
Nelesin 12,57e

En itse ole jaksanut vaivautua kikkailuun ja nyt kun mielestäni Valmet antaa muutenkin siimaa kurssilaskun muodossa, niin lisäilen mieluummin suoraan sitä

1 tykkäys

Tein elämäni kaupat kännissä, kun viimevuonna pistin viistoista tonnia (puolet salkusta) Sasoliin, euron kappale. Harmi kyllä vähensin seuraavana päivänä selvittyäni panoksen kolmasosaan. Sehän siinä sitten ten-bäggäs. Ei harmita yhtään niin paljon että tän vuoden osalta ollaan aika pahasti miinuksilla (uusiutuvien kevätkyykky), kun se on tavallaan ilmasta rahaa :smiley:

34 tykkäystä

mutta näin,tämä vain oma huomioni… Itse tosiaan miettiny lisäämistä Nelesin kautta…

Kompa. Tässä pitäisi tietää onko Matilla salkussa Qtta.

8 tykkäystä

Hei vaan sijoittajat… Täytys mun vissiin pysytellä vaan näis suomi osakkeissa …ja ehkä kryptoissa. 4 KANADA laista firmaa salkussa ja kaikki yli 10% pakkasella.tänää jo nevada copper yli 40% Mites muilla jopa Orocokin painunu syvään päätyyn… :man_shrugging:

5 tykkäystä

Vielä nuo sinnittelee yhteensä plussalla:

5 tykkäystä

Monta vuotta sitten yritin vero-optimoida pikkujoulun jälkeen ( jenkkipörssi vielä auki eli ei kovin myöhään mutta kuitenkin kännissä ). IBM sijasta joka oli tappiolla tulikin myytyä Inteliä joka oli seuraava rivi ja liikaa voitolla.

Sen jälkeen en ole tuota enää harrastanut. Taisin maksaa tuossa ennenaikaisesti joku 10+k veroja ja samalla meni jonkun aikaa kertynyt hankintameno-olettama.

13 tykkäystä

Hyvä pointti, mitä olisi voinut käydä videollakin.

Chipotlella on läpi sen pörssihistorian suh hyvät kasvu- ja kannattavuusnäytöt. Isoimmat romahdukset ovat olleet 2008 finanssikriisissä, mikä johtui yleistaloudesta: Chipotle itseasiassa kasvoi voimakkaasti läpi kriisin.

Mutta esimerkiksi 2015–> monttu johtui kolikriisistä (mikä yhteensattuma!). Tämä venyi pidemmäksi rumbaksi, mikä romautti tuloksen (joka on itseasiassa edelleen alle 2015 huipputuloksen vaikka liikevaihto rikkoo ennätyksiä jo).

Joka tapauksessa, mietin tätä hyvänä esimerkkinä koska osa romahduksista on johtunut ulkoisista syistä (finanssikriisi), osa sisäisiä mutta ei välttämättä vahvalle brändille kuitenkaan kuoliniskuja.

Kaikille huippufirmoille iskee pahoja paikkoja: Berkshire Hathaway on puolittunut jokusen kerran. Amazon laski 90 % it-kuplan puhjetessa ja meinasi mennä konkkaan, jne.

Sijoittaminen ja pitkäjänteisyys vaatii uskoa ja näkemystä, koska tällaisia “kolikriisejä” ja muita romahduksia osuu kaikkien kohdalle ajan myötä väistämättä. Sitä halusin tuoda esiin, osakkeiden holdaus kun on ollut lyhyttä koronakriisin sukellusta lukuunottamatta harvinaisen helppoa viime vuosina.

Tottakai tässä esimerkissä on paljon jälkiviisautta: on myös lukuisia esimerkkejä firmoista, jotka olivat laadukkaita, ajoivat kriisiin eivätkä selvinneet. Kaikkea ei kannata holdata väkisin hampaat irvessä. :smiley:

(En olekaan hetkeen avannut 10-K raporttia. :smiley: On nämä kyllä ylivertaisia selkeydessään huolimatta puisevasta ulkoasustaan. :smiley: )

19 tykkäystä

Mä ostin Teslaa viime uudenvuoden aattona ja juhannuksena lisäsin Gamestoppia :laughing: Täysissä ruumiin ja sielun voimissa tietenkin :wink::sunglasses: Mutta en ole katunut ja olisin voinut tehdä samat kaupat ihan arkenakin. Ja kumpikaan näistä ei ollut mihinkään treiditarkoitukseen…

1 tykkäys

2023 Teslaan kesänakit alle Tesla Bot humanoidin vaihtamana?

Robotti on suunniteltu suorittamaan esimerkiksi sellaisia vaarallisia, itseään toistavia tai tylsiä tehtäviä, joita ihmiset eivät halua itse tehdä. Muskin mukaan 172 senttimetriä pitkä robotti pystyy esimerkiksi kiinnittämään pultteja aitoihin tai noutamaan ostoksia kaupasta.

3 tykkäystä

Nyt all in Teslaan. Niin vakuuttava esitys.

9 tykkäystä

Puuh… Muskilla taas ihan hienoja ideoita, mutta voisi pitää siellä verhon takana kunnes on jotain oikeasti valmista. Menee jo mielestäni hieman “pumpataan osaketta hypejutuilla”-sektoriin. Joo, ymmärrän että tavoite ilmoitettiin jotta saadaan palkattua lisää osaavaa väkeä mutta senkin olisi voinut tehdä vähän eri tavalla. Lisäksi tietty voisi keskittyä ensin jo työn alla oleviin asioihin ennen kuin lähdetään taas uusiin seikkailuihin…

4 tykkäystä

Sanoisin, että tietyt kanadalaiset firmat ovat pieniä ja tuntemattomia ja kun sentimentti on huonoa, niissä tapahtuu liikettä alaspäin, kun sentimentti on hyvää tapahtuu liikettä ylöspäin.

Lisäksi osassa on taustalla itselleen seuraajia kerännyt YouTube hahmo ja hänen juttujensä seuraajat, jollain volatiliteettia voi siitäkin aiheita. Kuitenkin Yhtiöt joutuvat raportoimaan kuten muutenkin pörssiyhtiöt, joten niiden kehitystä voi siltä kannalta seurata.

Oroco stä on tullut ihan hyvää materiaalia ja siinä odotellaan ensimmäisten reikien tuloksia parin kk sisään. Eka taitaa olla northissa ja viistoporaus joka on varmasti mietitty tarkkaan siten että porataan kartoitetulta alueelta viistoon mahdollisimman hyvään ja syvään 3dip sähköäjohtavuusalueeseen, jotta saadaan mahdollisimman hyvä kuva mitä siellä syvemmällä on (tämä siis oma OLETUS, niin minä tekisin) .
Eli itse yhtiössä ei ole tapahtunut mitään mikä vaikuttaisi kurssiin tässä kun kurssi on laskenut.

Seuraavaa tietoa odotellaan, ajattelin katsoa kortit.

Voxtur esim. Etenee, jokseenkin kuten on luvattu ja siinä eri palasia kootaan yhteen ja 2022 ratkaisee, jos silloin näyttää huonolta, ehkä kannattaa olla huolissaan.

En epäile kiinteistöalan digitalisaatioon tarvetta. Voxtur vaikuttaa potentiaaliselta uudistajalta. Itse en ainakaan tällä hetkellä myy tai osta vaan pidän nykyistä positiota, joka on hyvässä skenaariossa merkityksellinen ehdottomasti.

Sitten Kanadassa on valtavasti kaikenlaisia pikkuisia yhtiöitä, ostin juuri vähän (erittäin vähän) sellaista joka ai avulla kehittää videoiden hämäräkuvausta jne. Joka on qualcomin kanssa mm. Tekemisissä ja samoin 2 muun siruvalmistajan kanssa. Venturessa ja kassa riittä 2-3kvartaalia jos ei ala tulosta tulemaan… Jne. Riskit syytä tiedostaa, mutta jos on vaikkapa 2 edellämainitussa mukana itselleen sopivalla panoksella, niin kai pari kvartaalia kannattaisi olla mukana ainakin, että näkisi miten käy, tietysti lopputulos voi olla epätoivottukin.

Ei nuo osakkeet ole tosiaan mitään sampo ja jotka etenevät hitaasti päivästä toiseen ja joiden liiketoiminta on vakiintunutta, siksi ehkä volatiliteettia kannattaa sietää tai sijoittaa johonkin muuhun.

Kivempi tietysti tukevasti voitolla olisi odotella, mutta muutoin joutuu järkeilemään tilannetta oletettujen tosiasioiden pohjalta

Kai esim Orocossa 1. Reikä ja sen tulokset voisi olla massiivinen hetki arvon kannalta?

8 tykkäystä

Yksinkertaiselle ihmiselle sopii yksinkertaiset osakkeet. Siksi oli aikanaan no-brainer ostaa Sieviä. Nyt tää fuusio saa mut tuntemaan itteni jakomielitautiseksi. Aamulla olen yhtä mieltä ja illalla toista.

Vähän tässä nyt tulee sellainen fiilis, että Sievin omistajana mua kiltisti sanottuna viilataan linssiin, mutta kun siitä saa ihan jees korvauksen lyhyellä aikavälillä niin vaikea valittaakaan.

12 tykkäystä

En tiedä mihin kirjoittaa, mutta itellä nyt tilanne että ei saa Aamukatsausta näkyviin. Inderes.fi ohjaa jostain syystä englannin kieliselle versiolle sivulle eikä löydy keinoa vaihtaa sitä. Kun sieltä pistää morning letter niin tulee vaan kehotus hankkia premium. Aamarit kuitenkin tähän asti olleet free kamaa. Onko syy siis se että aamukatsaukset muuttuneet maksullisiksi vai se että olen englantilaisessa limbossa? Onko muilla tapahtunut vastaavaa?

Kokeiles tuota linkkiä? Mulla kyllä toimii ihan moitteetta :man_shrugging:

3 tykkäystä

Joo linkki toimii. Kiitos. Eli vika on siinä, että jostain syystä sivu väkisin ohjaa minut enkku sivulle

1 tykkäys

Oma tulosrivinsä ennusteissa hyväntekeväisyydelle. Voihan tuosta talebanitkin saada jotain.

2 tykkäystä