Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Progressiivinen verotus on kyllä kustu. Eipä tarvi olla kummoisetkaan tulot että marginaaliverotus ylittää 50% ja siihen vielä työnantajamaksut päälle. Ei jotenkin tunnu oikeudenmukaiselta jos minä sovin työnantajani kanssa ylityötunnista niin verottaja tienaa 40 minuutilta ja minulle jää palkkaa 20 minuutilta.
Suomi on nyt seitsemäntenä OECD maiden kokonaisverotuksessa suhteessa bruttokansantuotteeseen. Pienellä pinnistyksellä saamme hieman veroja ylös ja bkt:ta alas ja voimme taas ylpeillä olevamme maailman paras maa.

9 tykkäystä

Mielenkiintoisia aikoja

3 tykkäystä

Miksi? Yhdysvallat on toiminut aina samalla tavalla kun talouskriisi iskee. Koska hyvinvointivaltiota ei ole käytännössä olemassa, niin silloin on pakko jakaa rahaa tarvittaessa, jos on oikeasti tarvetta. Joustava ja halpa systeemi. Normiaikoina oman talouden vastuu siirtyy jokaiselle kansalaiselle.

3 tykkäystä

kurssiliikkeitä ajattelin, että saapa nähdä mitä tuleman pitää

2 tykkäystä

Itse opiskelin kokopäiväduunin ohella yliopistossa valtiotieteiden maisteriksi ja pre-korona oli kyllä nihkeetä menoa luentojen kanssa joillain kursseilla. Piti rukkaa omii kurssei uudelleen kun ei vaan päässy sitten tarpeeksi monille luennoille. Nyt toki varmasti erilainen kun kaiken voi tehdä etänä. Mutta itse opiskelumäärään niin koen kyllä, että oli ihan hemmetisti luettavaa aina joka luentoa ja seminaareja varten (+ tietty kurssityöt ja tentit). Suurin osa omista kurssikavereista ei käynyt töissä, vaan opiskelivat ihan kokopäiväisesti. Joten näin jälkikäteen ajateltuna en tekisi uudelleen (juuri palautin gradun muutama viikko sitten), mutta ihmiset ovat tietty erilaisia.

Ps. Alla on myös amk- tutkinto ja mun mielestä vaadittavan opiskelumäärän suhteen ei näitä edes voi verrata. Lisähuomiona kaveri suoritti samaan aikaan YAMK- opintoja töiden ohella ja oli sitä mieltä, että vähän leikittelyä välillä. Ei kokenut, että kauheasti olisi tarvinnut huhkia tutkinnon eteen. Kouluja sekä tutkintoja on tietysti monenlaisia ja jokaisella henkilöllä on omanlaisensa kokemukset.

4 tykkäystä

Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavanlainen lista Helsingin pörssin tuotoista, vaikka toki varmasti oltaisiin jenkkien takana ja huolella.

2 tykkäystä

Onko Jenkit kesäajassa ? Vaikuttaako se aukioloihin ? Eli 15:30-22 ?

Nordnetin sivuilla oli ainakin asiasta tiedote, joten kyllä.

4 tykkäystä

En osaa arvioida miten hyvin tämä on rinnastettavissa, mutta mulla on radiotekniikan DI-koulutus, jonka aikana työskentelin koko ajan osa-aikaisesti (vaihteli 20-80% välillä). Sen verran oli raskas, etten siihen olis kahdessa vuodessa kyennyt kokopäivätyön ohessa kun on kaksi pientä lastakin, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Tehtäviä riitti paljon ja osa kursseista oli haastavia. Mut sit taas ilman töissäkäymistä en olis kahta vuotta viitsinyt kuluttaa siihen, ei se niin raskasta ollut :sweat_smile:

Tällä hetkellä opiskelen liiketalouden tradenomiksi kokopäivätyön ohella ja olen pähkäillyt, että pitäiskö myös jatkaa KTM-opintoihin myöhemmin. Joten mielenkiinnolla seuraan näitä vastauksia.

1 tykkäys

Olenkohan ainoa, joka ei ole erityisen innostunut tuosta nimestä “Vernerin vartti”? Ymmärrän ettei melkein minuutti enää vastaa videoita ja nimen vaihtaminen on sinällään paikallaan.
@Verneri_Pulkkinen miten olisi listaus nimiehdotuksista ja äänestys täällä kahvihuoneessa parhaasta nimestä? (Jos kaikki muut ovat tästä nimestä innoissaan, niin poistun kulmaan häpeämään :flushed:)

1 tykkäys

Et varmasti ole. :smiley: Aina kun jotain vaihtaa, niin joillekin se on jees ja toisilla ymmärrettävästi se aiheuttaa muita tuntemuksia. Parin kuukauden päästä voi olla niin, ettei kukaan muista edellistä nimeä. :smiley:

Tuo oli suosituin ehdotus tuben kommenttiosioissa ja pidin siitä itsekin. :slight_smile:

1 tykkäys

Meille tekee tutalainen opiskelijaporukka tällaisen kyselyn, mikä on heille kans samalla koulutyö. :slight_smile:

Auttakaa heitä saamaan kyselyyn vastauksia ja saamaan projektista hyvä koulutyö, ja auttakaa samalla Inderesiä kehittymään. :smiley: Vastausaika ehkä max. 5min ellei halua antaa erikseen kirjallista palautetta.

https://link.webropol.com/s/Inderes-sijoitusmediakysely

42 tykkäystä

image

Kyllä siinä on Osuuspankin porukalla ihmettelemistä Enedon kanssa. Samaan aikaan KL:n kovin nousija ja laskija.

42 tykkäystä

Sen verran hiljaista tänään foorumilla että pelkäsin laskupäivää. Mukava olla väärässä :grin:

kuva

WSB termit taas muuttuneet, eli enää ei retardit ja degeneratet yolottele menemään, vaan nyt apinat on kehissä ainakin AMCn osalta :smiley:

7 tykkäystä

Lyhyet Melkein Minuutissa videot olivat siinä mielessä oivia, että ne pystyi katsomaan heti aamulla, kun ne eivät vielä paljoa aikaa ja keskittyminen lyhyeen videonpätkään on helppoa. Oli ns. pörssin päällä jo aamusta alkaen. Nämä pidemmät joutuu jättämään iltaan, että voi keskittyä, mutta ovat samalla paljon kattavampia katsauksia ajankohtaisiin graafeihin sekä sun muihin uutisiin ja ilmiöihin.

9 tykkäystä

Yhtiökokouksia koskeva aluehallintovirastojen linjaus on muuttunut:

“Aluehallintovirasto linjaa, että yhtiökokouksiin ja muihin vastaaviin sääntömääräisiin tai lakimääräisiin kokouksiin, joihin lähtökohtaisesti voivat osallistua vain yhteisön jäsenet sekä kutsuttuina eräät muut, ei pääsääntöisesti enää sovelleta yleisötilaisuuksia koskevia kokoontumisrajoituksia. Tämä koskee esimerkiksi asunto-osakeyhtiöitä, osakeyhtiöitä ja osuuskuntia sekä rekisteröityjä yhdistyksiä. Pääsääntöisesti näitä kokouksia ei enää tulkita yleisötilaisuuksiksi tai yleisölle avoimiksi kokoontumisiksi kokoontumislaissa tarkoitetussa mielessä.” Kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia kokouksia, Tiedote 15.3.2021 - Aluehallintovirasto

Tosin samassa tekstissä kiinnitetään huomiota osallistujamääriin ja koronaturvallisuuteen. Ei taas oo kovin helppoa ymmärtää mitä yrityksiltä ja ihmisiltä tänä keväänä vaaditaan.

Foorumilla on useita sijoituselämästä twiittaavia. Ei kukaan haluaisi kokeilla ja ilmoittaa miten kävi? :slight_smile:

image

1 tykkäys

Ei kolise kuulemma enää, Twitter fiksannut kamansa. Ilmeisesti ko. nimi oli jotenkin onnistunut pääsemään Twitterin listalle jolla bannaillaan porukkaa…

1 tykkäys

Itse otin eilen 12h banaanit kyseisestä kaupungista.

2 tykkäystä