Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Harmillisesti joudun totemaan että ei taida Almakaan kuulua kyseisiin indekseihin.

18 tykkäystä

:smiley: joo sen tiedän. Luovuin nasdaq ajatuksesta.

1 tykkäys

Nyt on kyllä ollut due diligence kohdallaan. Et ostamasi teknon nimestä hoksannut päätellä, että tämä ei taida olla jenkkilappu? :smile:

3 tykkäystä

Ei se nimi tai kotipaikka yhtiön listautumispaikkaa määritä

1 tykkäys

S&P500 matkaa alas vielä 45% keskiviikon closesta Granthamin mukaan
Investor Jeremy Grantham Sees Stocks in ‘Super Bubble,’ Says Selloff Has Started - Bloomberg

9 tykkäystä

Pidetään peukkuja!!! Netto-ostajalle tuollainen indeksien syöksy tarjoaisi laatufirmoja varsin miellyttävillä kertoimilla :money_mouth_face:

21 tykkäystä

Itsellä tuo puolijohdejätti minkä myit on ollut pitkän salkun ylivoimainen voittaja. Miksi Alma valikoitui salkkuun? Minulla Sanomaa ja Ilkkaa löytyy osinkolappuina -mielenkiintoista tuo Alma valinta ja siksi kyselenkin tässä :blush: Ilkkahan omistaa Almasta osan joten oma istuva härkä mukana jonka sarvia tarkkailen.

1 tykkäys

Kiitos @anon55587152 !

”All 2-sigma equity bubbles in developed countries have broken back to trend. But before they did, a handful went on to become superbubbles of 3-sigma or greater: in the U.S. in 1929 and 2000 and in Japan in 1989. There were also superbubbles in housing in the U.S. in 2006 and Japan in 1989. All five of these superbubbles corrected all the way back to trend with much greater and longer pain than average.

Today in the U.S. we are in the fourth superbubble of the last hundred years.”

” The final feature of the great superbubbles has been a sustained narrowing of the market and unique underperformance of speculative stocks, many of which fall as the blue chip market rises. This occurred in 1929, in 2000, and it is occurring now.”

”What is new this time, and only comparable to Japan in the 1980s, is the extraordinary danger of adding several bubbles together, as we see today with three and a half major asset classes bubbling simultaneously for the first time in history.”

11 tykkäystä

En ihmettele vaikka Grantham olisi oikeassa. Vuosikymmenen kun huutelee kuplaa niin kyllä se joskus nappaa

34 tykkäystä

Saattaa hyvinkin olla, että suomalaiset osakepoimijat ovat löytäneet bisneksen, joka tulee mullistamaan raskaan liikenteen alan: vetyrekat.

Myös aiemmin historiassa suuri joukko sijoittajia ovat löytäneet liikkumisen vallankumouksen keksinnöt, kuten fillarit ja rautatiet.

Kääntöpuolena valitettavasti on ollut, että krapulan vallatessa markkinat vain kourallinen uuden teknologian firmoista selviää hengissä. Esimerkiksi polkupyörämanian jälkeen Britannian fillariyhtiöistä yli 70 prosentille jäi luu käteen.

Todennäköisyydet sille, että juuri se poimimasi tappiollinen yhtiö olisi yksi harvoista voittajista on häviävän pieni.

Kieli poskessa tehty muistutus Hyzon-huuman keskellä eläville muille tuoreille sijoittajille :slight_smile:

36 tykkäystä

kieltämättä. pitää kuitenkin muistaa keskuspankkien rooli finanssikriisin jälkeen. onko tosiaan niin, että ilman seurauksia keskuspankit voivat estää normaalit suhdannetaantumat, jyrkät tai lievät. kohta se nähdään mitä tapahtuu, kun QE lopetetaan ja aletaan ajaa alas FEDin tasetta. kukaan ei tiedä, muta vaikutukset voivat olla valtavia joka puolella.

2 tykkäystä

Kiitokset! Onhan tässä viime aikoina näitä muistuttelijoita tosin riittänyt, että eiköhän tuo ole selväksi jo tullut…:sweat_smile:

13 tykkäystä

Käsittääkseni ei ole tarkasti ottaen ”huudellut kuplaa” ennen kesää -20, toki marmattanut osakkeiden kalleudesta vuosia ja ollut väärässä niiden suunnasta pitkään. Kallis markkina ei ole kuitenkaan vielä automaattisesti kupla. Esimerkiksi keväällä 2019:

Grantham’s comments come ahead of the bull market’s 10-year anniversary. Since March 9, 2009, the has skyrocketed more than 200 percent.

“I was really hoping there would be a magnificent bubble ending to this, as there had been to the three great recent experiences,” he said referring to the tech bubble bursting, the housing crisis and Japan. “They were all classic. They ended with euphoria and a rapidly accelerating stock market. They’re easy; you know they’ll be followed by an abject decline. This one, I was hoping that would happen. It doesn’t look like it will and, therefore, you’re going to have a decline of a different nature.”

“You can’t get blood out of a stone,” he said. “At these prices, even the bears and the bulls and everyone in between at GMO agree that over a long horizon, like 20 years, the U.S. market will be delivering 2 or 3 percent real [returns]. In the last 100 years, we’re used to delivering perhaps 6 percent.”

“This is not incredibly painful, but it’s going to break a lot of hearts when we’re right,” Grantham added.


Ei mitään kauheaa kupla-rommauspelottelua kuitenkaan?

Grantham on ollut viimeiset 10 vuotta enemmän väärässä kuin oikeassa, ja monien silmissä hän on nyt sen johdosta täysi pelle. Ymmärrän tämän. Jos kuitenkin katsotaan viimeisten 50 vuoden träkkiä ja sijoitusprosessia, se on nähdäkseni edelleen ihan ok, siksi edelleen ihan mielenkiinnolla luen mitä hän sanoo.

13 tykkäystä

Kyllä, paljon kysymysmerkkejä ilmassa. Ja eipä tuo haittaa vaikka Grantham olisi oikeassa.

Tldr; buy value, especially EM value and underweight US.

Minä, intellektuelli, raskaasti vivutetun value portfolion kanssa
kuva

12 tykkäystä

Tässä se taas nähdään ettei oman aikansa neroja arvosteta vielä heidän elinaikanaan. :pensive:

15 tykkäystä

En tunne Hyzonia, mutta vety ja sitä kautta polttokennot tulevat olemaan raskaankaluston ratkaisu pitkän matkan rekka- ja bussiliikenteessä. Autoihin ei voi ainakaan ottaa kymmentä tonnia akkuja mukaan.

18 tykkäystä

Rekrymarkkina kuuma talouskasvun myötä, iltalehti + kauppalehti + muut lehdet ja niiden mediatila ja lukijatilaukset kasvussa, kovaa kasvavan Boltin omistus ja nettiauton & autojerryn & etuoven & urakkamaailman osittain jopa monopolistinen luonne,
.
Uskoa ylipäätään löytyy mainonnan kasvuun talouskasvuympäristössä.

1 tykkäys

No nyt on jo kohtuu karhu ennustus. Menee jo Malisen akselille. -45% eiliseen sulkuun taitaisi viedä sepen hiukan syvimmän koronamontun alle :grin:

5 tykkäystä

Mitä vikaa on dieselissä? Jos muu autoteollisuus siirtyy sähköön ja pitkän matkan rekat/bussit jatkavat dieselin käyttöä niin eikö siinä ole tarpeeksi päästövähennyksiä saatu aikaiseksi? Mihin vetyä tarvitaan? :man_shrugging:

10 tykkäystä

No no, Eka! Tuo nyt oli jo asiaton kysymys! Seuraat varmasti mitä maailmalla tapahtuu vedyn suhteen ja tiedät varmasti sille olevan aikansa ja paikkansa.:blush:

8 tykkäystä