Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Hankala uskoa. Credit impulse on laskenut globaalisti Q121 lähtien. 2018 FED nosti korkoja 2,5%, mutta elvytys aloitettiin pian uudelleen, kun credit impulse meni pakkasen puolelle. Mikä tälle on muuten suomenkielinen termi?

Sepelhanhen hinta on nousussa! Ostosuositus.

Auttaa, jos tietää, että sepelhanhi on englanniksi brent goose.

22 tykkäystä

Tein katsauksen päättyneen vuoden lukuihin ja oppeihin. Ehkä näiden analysoinnista on apua myös tänne kahvihuoneen puolelle eksyneille kanssasijoittajille. :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä

Liputettu viesti ei nykyään kauaa pysy foorumilla. Yleensä annetaan edes se 10min armonaikaa. @Sijoittaja-alokas is that you? :smile:

5 tykkäystä

Maanantaina lounasaikaan salkku oli +4% ytd ja ATH. Aurinko paistoi, tuore kahvi tuoksui hyvältä. Ulkona oli mukava talvipäivä. Voisiko vuosi alkaa paremmin.
Nyt salkku -5% ytd. Tuoreet kryptot jotka hankin ilmaisen Netflixin takia -23%. Ulkona pirun kylmä ja paska sää muutenkin. Kauppalähetys korvannut lempiruokani jollain Mustin ja Mirrin herkulla. Jääkaapissa ei yhtään olutta. Voisiko vuosi alkaa vielä paskamaisemmin.

124 tykkäystä

Kiitos viestistäsi ja hyvä saada palautetta! Vastaan tällä kertaa tätä kautta perjantain kunniaksi, meinasin siirtää Liputusketjuun ja jatkaa keskustelua siellä, mutta perjantain kunniaksi vastaan täällä. :smiley: Jatkossa keskustellaan näistä Liputusketjussa. :slight_smile:

Aika ripeästi asiat tapahtuu, kun on pollareita useampia paikalla, että lähtee työt välillä “nenän edestä”, mutta minä en tainnut antaa armonaikaa kauheasti sinulle, jos/kun näissä on tapana antaa(?). :smiley: Kirjoitat usein hyvin ja tiedät asioista, mutta sinut on liputettu mielestäni aiheesta, kuten varmaan tiesitkin. Muut poliisit näkevät nämä viestimme ja tiedot liputuksista etc. (ja mainitsinkin palautteestasi heille), niin keskustelen heidän kanssaan toiminko oikein ja vastaan sulle sitten (EDIT: Sippola vastasikin jo puolestani). :slight_smile: Olen kai tähän asti toiminut aikaa hyvin (?), olen toki varmistellut useampia kertoja kokeneemmilta kollegoilta, jotta meillä olisi sama (hyvä) linja.

Ei mitään, palataan asiaan ja näistä kirjoitellaan jatkossa “liputus”-ketjussa. Hyvät viikonloput Sulle ja muille! :slight_smile:

Tässä minä yritän tehdä parhaani mukaan töitä yhteisön eteen:
image

22 tykkäystä

Anteeksi että ei mene liputusketjuun.
Oletan että Inderes modernina teknologia yhtiönä käyttää foorumin moderointiin alustataloudesta opittuja temppuja. Ensiksi moderaattorit ulkoistetaan yrittäjiksi. Sitten moderoinnin palkkaus muutetaan tulospohjaiseksi. Kolmanneksi työvuorot poistetetaan. Kännykkä piippaa(24/7) kun lippu heilahtaa. Nopein reagointi palkitaan keikalla. Palkkaus elää dynaamisesti lippumäärän ja aktiivisten moderoijien määrän mukaan.

15 tykkäystä

Nordean kaverit lähtenyt taas hitaalla uuteen vuoteen ja osti naapuri yhtiön osakkeita kun piti omia ostaa (nordea hoitaa vincitin omien ostoja):

PS. toki korjaustiedotekin tuli jo, ja ilmeisesti vain tullut viafinin teksti vincitin tiedotteeseen, molemmat ostaneet omia tänään.

2 tykkäystä

Vastaan @Sener omalta osaltani myös, että mä itse myös poistelen suhteellisen nopeasti ainakin tietynlaisia viestejä, jos ne sattuu kohdalle :slight_smile: Se, että miten nopeesti modet näkee jonkun liputuksen on useimmiten aika randomia, koska viestin liputusajankohtahan voi teoriassa olla mikä vaan, ja jos mode sattuu paikalle juuri kun liputus sattuu, niin viestin moderointiaika voidaan tietyissä tapauksissa mitata varmasti jopa alle 30 sekunnissa (uskallan väittää, että tää on mun nopeimpia moderointiaikoja joihinkin nollalisäarvon viesteihin joita olen poistanut). Eli sikäli joidenkin viestin poistonopeus ei sellaisenaan kerro mitään, pikemminkin se on paljon isompi signaali, että viesti on ylipäätään poistettu, eikä sitä esim. ole siirretty, tai vaihtoehtoisesti lippua ei olla vain hyväksytty sellaisenaan ja jätetty viestiä ennalleen. Me modet täällä tehdään mahdollisimman tehokasta työtä Foorumin hyväksi, ja joskus se voi tarkoittaa sitä, että joku viesti poistetaan todella nopeasti, jos mode sattuu olemaan oikeaan aikaan paikalla :smile:

11 tykkäystä

Vastaan @palse tänne kahvihuoneen puolelle. Olet aivan oikeassa, että kurssien nousun jälkeinen yksi laskupäivä ei tee osakkeista “halpoja”. Käyn paljon kauppaa lyhyemmällä aikavälillä, joten näen kurssimuutokset erilaisina kuin pidemmän aikavälin sijoittajat. Viestini on ehkä hieman harhaanjohtava, kun ilmoitin oston syyksi salkun päivän pudotuksen. Lisäsin sen viestiin hieman huumorimielessä. :grin:

Tullut myös itse törmättyä useasti kyseiseen ajatusharhaan erityisesti aloittelevien sijoittajien kanssa keskustellessa, että yksi tai kaksi miinuspäivää tekee osakkeesta halvan, vaikka takana olisi millainen nousulegi. :grin:

7 tykkäystä

Vuoden kestänyt haaste loppui tänään. Haasteen aikana sijoitin osakkeisiin 11 983,68€, josta puolet meni salkkuun johon valitsin osakkeet silmät sidottuna tikkaa heittämällä ja puolet taas salkkuun johon katsojat Youtubessa valitsivat osakkeet.

Haasteen lopputuloksesta sekä salkkujen tuotoista tulossa videota lähiaikoina.

79 tykkäystä

Valitsin ja palkkasin juuri ensimmäisen työntekijäni. Ahdistaa niin että ilmoituspuhelun jälkeen olin oksentaa. Myöhemmin seuraavien työntekijöiden kohdalla homma helpottuu, mutta ekassa on niin iso henkilöriski ettei mitään järkeä. Wish me luck!

136 tykkäystä

Harva asia tuntuu yhtä hyvältä kun aloittaa 2022 salkun suurimpina Berkshire ja käteinen. :massage_man:

10 tykkäystä

Onko parempaa perjantai-iltaa kuin lueskella Buffettin viisauksia?

Selailin menemään “muistiinpanojani”, toisin sanoen kopioituja tekstinpätkiä Berkshiren sijoittajakirjeistä.

Silmiin osui tämä vuoden 1987 kirjeestä napattu pätkä:

There’s not a lot new to report about these businesses - and
that’s good, not bad. Severe change and exceptional returns
usually don’t mix. Most investors, of course, behave as if just
the opposite were true. That is, they usually confer the highest
price-earnings ratios on exotic-sounding businesses that hold out
the promise of feverish change. That prospect lets investors
fantasize about future profitability rather than face today’s
business realities. For such investor-dreamers, any blind date
is preferable to one with the girl next door, no matter how
desirable she may be.

Experience, however, indicates that the best business
returns are usually achieved by companies that are doing
something quite similar today to what they were doing five or ten
years ago. That is no argument for managerial complacency.
Businesses always have opportunities to improve service, product
lines, manufacturing techniques, and the like, and obviously
these opportunities should be seized. But a business that
constantly encounters major change also encounters many chances
for major error. Furthermore, economic terrain that is forever
shifting violently is ground on which it is difficult to build a
fortress-like business franchise. Such a franchise is usually
the key to sustained high returns.

Boldaukset omia. Ken tuntee piston sydemessään? Bumtsibum-bumtsibumbum…

Vuoden 1987 kirje vaikuttaa olleen täyttä timanttia, sillä tästä on erityisen paljon pätkiä tallessa. Jaetaas nyt vielä yksi kerta vauhtiin päästiin:

The value of market esoterica to the consumer of investment
advice is a different story. In my opinion, investment success
will not be produced by arcane formulae, computer programs or
signals flashed by the price behavior of stocks and markets.
Rather an investor will succeed by coupling good business
judgment with an ability to insulate his thoughts and behavior
from the super-contagious emotions that swirl about the
marketplace. In my own efforts to stay insulated, I have found
it highly useful to keep Ben’s Mr. Market concept firmly in mind.

Following Ben’s teachings, Charlie and I let our marketable
equities tell us by their operating results - not by their daily,
or even yearly, price quotations - whether our investments are
successful. The market may ignore business success for a while,
but eventually will confirm it. As Ben said: “In the short run,
the market is a voting machine but in the long run it is a
weighing machine.” The speed at which a business’s success is
recognized, furthermore, is not that important as long as the
company’s intrinsic value is increasing at a satisfactory rate.
In fact, delayed recognition can be an advantage: It may give us
the chance to buy more of a good thing at a bargain price.

Jälleen boldaus oma. Siinäpä muutama hyvä viisaus harvinaisen terävästä kynästä. On nämä herkkua, jokaisen, jokaisen sijoittajan pitäisi nämä lukea kaikki.

20 tykkäystä

Päteekö lyhyt pito 300kpl myös nopeaan tappioiden katkaisuun ja 200kpl pitkään holdaamiseen vaikka kurssi kuinka laskisi?
Ei sillä, että tietäisin minne markkina/QT olisi menossa, pisti vaan silmään ns. varmat pikavoitot-viesti.
Ei sinulle, mutta palstalla vallitsee välillä ajatus ikuisesta noususta. Minusta jokaisen kerran kun euroja sijoitat, on aina mahdollisuus menettää sijoituksen. Se on hyvä sisäistää niin ei harmita jälkikäteen.

13 tykkäystä

Tappion sietokyky nyt melko hyvä ja riskin tiedän ja olen myös joutunut nöyrtymään ja maksamaan oppirahoja.
Tässäkin ostojen ajoitus oli hieman hätäinen.
200 kpl voi olla salkussa vaikka 15 vuotta, mikäli QT jatkaa hyviä esityksiä.
300 kpl menee myyntiin 115 € - 130 € joka tapauksessa tammikuun aikana koska ovat sellaista osaa budjetista jota ei pitkäksi aikaan sidota.
Sinulta oli kyllä hyvä muistutus kaikille, että pitää olla valmis häviämään se raha mitä sijoittaa. Itselle tuo vielä mahdollista hävitä. Olihan tuo minun viesti kovin varman oloinen.

13 tykkäystä

Tai sitten jos kuuntelee erästä ihan kohtuullisen menestynyttä vanhaa herraa Atlantin toisella puolella niin päinvastoin.

25 tykkäystä

Minä olen tuollaista ajattelua vastaan. Riskit on hyvä tiedostaa, mutta hajautetussa salkussa ei pitäis olla mitään tarvetta sisäistää tuollaista ajattelua, että kaikki voi mennä. Jos kaikki pullahtaa yhtäkkiä nollaan niin maaimassa on aika varmasti tapahtunut jotain sellaista, ettei niitä euroja enää tarvita mihinkään. Laskukausia tulee riittämään jatkossakin, mutta siinä vaiheessa ollaan ehkä väärän lajin parissa jos joitain maailmanlopun konkurssiskenaarioita pitää miettiä jokaisen sijoituksen kohdalla.

51 tykkäystä

Tarkoitin tuossa yksittäistä sijoitusta, en tietenkään sitä että menetät muutkit omistukset jos yksi dippaa.

4 tykkäystä

Tähän Paulin betsiin on hyvä palata nyt viikon päätteeksi. Alkuperäinen twiitti 31.12 kurssin ollessa $1056 oli:

Bought 300 $TSLA Jan 07 1150 call options for around 300k. Fingers crossed for next week.
If Tesla ends next week under 1150 i lose 300k. At 1200 these options would be worth 1.5m and at 1300 worth 4.5m.

Tietämykseni kaupankäynnistä optioilla on tasoa “valtava kerroin, valtava riski”, joten ennustin Paulin vuoden alkavan 300 kilon turskalla perustuen puhtaasti minusta järjettömältä tuntuvaan vetoon riskin/kertoimien perusteella. Teslan tämän viikon päätöskurssista ($1027) huolimatta ennustukseni meni pieleen. Pauli sulki position noin $1m voitolla jo maanantaina.

En halua ihannoida uhkapelaamista, mutta nostan Paulille hattua että osasi sulkea position silloin kun kurssi lähtee kohti kuuta. Itselläni on jäänyt pari kertaa Musta Pekka käteen kun ahneuksissani olen odotellut että päästään kuuhun asti. Opettavainen veto siis Paulilta. Jälkikäteen on helppo sanoa, mitä olisi kannattanut tehdä.

Viikon tulos:
Pauli: $1m profit
Lupiini: -4% YTD

59 tykkäystä