Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Tästä syystä perustulo jota ei voi menettää työtä tekemällä ja joka ei ole kuitenkaan niin suuri että sen varaan haluisi jäädä laiskottelemaan.

7 tykkäystä

Tärkeä huomio on, että 2008 kriisissä oli kyse sub prime asuntolainoista ja nyt puhutaan auto- ja kulutuslainoista.

CNBCllä oli joku tyyppi tosta selittämässä ja summat mistä tässä puhutaan on jotain pyöristysvirheen luokkaa verrattuna noihin 2008 sub primeihin.

Asuntolainoihinhan ylipäätään on leivottu vähän se oletusarvo sisään että niistä ei juuri defaultata ja asunto myymällä pitäisi tällaisessakin tilanteessa saada useimmiten jäljellä oleva lainapääoma kuitattua (ellei asuntojen hinnat romahda kuten kävi 2008)

Tällaisissa kulutusluottotyyppisissä lainoissa (kuten autolainat) pitäisi kai lainaajan oletuskin olla että näistä defaulttaa ihan merkittävä osa. Itse miellän tämän enemmän sellaiseksi kovien korkojen pikavippibisnekseksi. On tällä varmasti signaaliarvoa mahdollisista tulevista ongelmista mutta itsessään tämä ei pitäisi kovin paljoa hetkauttaa

21 tykkäystä

Miten minusta tuntuu että ollaan edelleen kaiken kuplassa.

3 tykkäystä

Neva forget :slight_smile:

4 tykkäystä

Belgium has become the first country to introduce a compulsory 21-day quarantine for monkeypox patients after reporting four cases of the disease in the last week.

Ja taas mennään…

Edit

toistaiseksi ei ole tarvetta esimerkiksi matkustusrajoituksille, mutta järjestö korostaa, että infektioita voi esiintyä joukkotapahtumissa

4 tykkäystä

Nyt on kyllä taas niin luokatonta ”analyysia” arvopaperissa että… Sampoa kannattaisi ostaa sen takia kun nyt on halpa osinkodipin jälkeen :man_facepalming: Olisiko jopa ihan osingon verran halvempi kuin ennen sen irtoamista…

44 tykkäystä

Itse asiassa oli Sampo perjantaina vähän kalliimpi kuin pekän osingon irtoamisen puolesta olisi voinut olettaa, vaikka moni muu osake tippui. Ajattelin sen kenties johtuvan omien osakkeiden mitätöinneistä, mutten ollut niin kiinnostunut kuvitteellisesta arbitraasista, että olisi viitsinyt laskea. Riitti todeta, ettei mitään erityistä ostopaikkaa ollut.

Mutta juu, joka kevät on Kauppalehdessä peipposen laulun aikoihn se juttu “vielä ehdit ostaa näitä osakkeita ennen kuin osinko irtoaa”… ei hyvää päivää.

6 tykkäystä

Tuli tämmöinen vastaan jos kiinnostaa katsella foorumpoliisin kiitospuhe. :slightly_smiling_face:

26 tykkäystä

Kyllä tästä on jo muistutettu monta kertaa, mutta pitänee vielä muistuttaa. Tämä muutamassa minuutissa luettava juttu ei ole maksumuurin takana.

Reilun 1,6 miljoonan palkansaajan ja eläkeläisen pitää tarkistaa ja tarvittaessa täydentää esitäytetty veroilmoitus viimeistään huomenna tiistaina 24. toukokuuta.

Tässä alla on vielä Antin tekemä juttu, jossa annetaan vinkkejä veroilmoituksen täyttämiseen. :slight_smile:

11 tykkäystä

Olisin toivonut Lagardelta tällaisia kommentteja silloin, kun tavalliset ihmiset eivät vielä olleet menettäneet rahojaan krypto-huumassa. Oikeastaan aika surullista, että EKP:n johtaja jälkiviisastelee asiasta tässä tilanteessa.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-21/lagarde-says-crypto-is-worth-nothing-and-should-be-regulated

Toisaalta, haave äkkirikastumisesta on aina ajanut ja ajaa jatkossakin ihmisiä käsittämättömään riskinottoon, vaikka varoittelijat huutaisivat korvaan.

6 tykkäystä

Surullisempaa on mielestäni se, etteivät ihmiset itse ole ymmärtäneet, mihin ovat “sijoittaneet”. Samoin kuin kulta, sillä on arvoa vain, jos ihmiset uskovat niin En voisi puhua bitcoineista ja sijoittamisesta samaan aikaan.

10 tykkäystä

Sunnuntailisäaiheesta vielä, miksi sunnuntailisä on korkeampi kuin lauantailisä? Jos jompikumpi pitäisi valita työpäiväksi niin itse valitsisin aina sunnuntain, siis vaikka palkat olisivat samat.

Tämä koko keskustelu on taas esimerkki suomen rakenteiden muuttamisen mahdottomuudesta, jotain pitäisi tehdä, mutta ei juuri tässä asiassa koska se koskettaa minua. minä minä minä.

15 tykkäystä

Yhtälailla fiat-rahalla on arvoa, kun ihmiset uskovat siihen. Saa nähdä miten tulevaisuudessa.

Jestas mikä kommentti. Et taida paljon seurata uutisia? Lagarde ja kaikki muutkin keskuspankkiirit ovat varoitelleet kryptoista siitä lähtien kun niistä tuli koko kansan villitys. Jostain syystä kryptobuumin keskellä varoituksia ei otettu kovin tosissaan.

16 tykkäystä

Jestas mikä kommentti. Älä ammu postimiestä vaan kaivappa ne uutiset tänne näytille.

Lagarde ei ole kertaakaan sanonut, että kryptot eivät ole minkään arvoisia. Hän on varoitellut niitä käytettävän rahanpesuun, varoittanut niiden korkeasta volatiliteetista ja sanonut, että ne eivät ole valuuttoja. Et taida paljon seurata uutisia?

2 tykkäystä

Nyt aletaan olla jo lasten hiekkalaatikon tasolla. Jos Lagarde ei ole sanonut sanatarkasti ennen vuotta 2022, että kryptot ovat “Worth nothing”, mielestäsi kaikki muut varoitukset ovat olleet turhia ja nyt jälkiviisastellaan :man_facepalming: Lagarde on kuitenkin vuosia sitten käyttänyt mm. ilmaisuja “highly speculative” ja “suspicious”, kuten varmaan itsekin googlaamalla löysit?

19 tykkäystä

Näinpä, eikös tuosta voi jo lukea rivien välistä että pysykää erossa niistä kryptoista :joy:

1 tykkäys

En tiedä, miksi tämä asia meni tunteisiisi. Ei tässä mielestäni ollut aihetta olla hyökkäävä. Kuulun siihen joukkoon ihmisiä, joilla on aikaa lukea maailman uutiset hyvin laajasti ja usein suodatan niitä tänne foorumillekin. :slight_smile:

Luen siis uutisia ja kuten varmasti tähän mennessä jo huomasit, Lagarden ulostulo on täysin poikkeuksellinen. Siksi asian tännekin linkkasin. Euroopan keskuspankin johtajan selkeä kommentti kryptojen sääntelystä on myös hyvin poikkeuksellinen. Toivon hartaasti, että EKP ottaa asian viimein tosissaan ja että säästönsä kryptoihin pelanneet eurooppalaiset jäävät lajinsa viimeisiksi.

7 tykkäystä

Sunnuntailisä-aloitteessa oli vain yksi vika: sen esitti väärä puolule ja siksi se ei kelvannut.

2 tykkäystä

Fiat raha on ”virallista” ja sillä saa ostettua tavaroita ja palveluita alueella missä kukin valuutta käy. Mikä tärkeintä, verojen maksamiseen tarvitaan myös paikallista Fiat-valuuttaa. :sunglasses:

22 tykkäystä