Tämä Pohjolan Ekan eilinen sitaatti Pörssien Suunta -ketjusta tuli kyllä itsellekin heti mieleen kun näin tuon Kempower-suosituksen. Eka on kyllä ajoituksen mestari .
Mutta vakavasti puhuen, en ole ehtinyt itse asiaa kommentoimaan ja oletan, että asiasta on varmasti “poissaollessani” käyty foorumilla paljonkin keskustelua, mutta omissa silmissä Inderesin analyysien uskottavuus on rapistunut aika pahasti viimeisen parin vuoden aikana. Tämä rapautuminen alkoi jo koronakiimassa kun aina vain löydettiin niitä isompia kaukoputkia millä extrapoloitiin pidemmälle tulevaisuuteen ja aina löydettiin syy että kannattaa ostaa lisää (Qt tästä räikeimpänä esimerkkinä). Nyt tulee ihan mieleen että onko edelleen 2021 kevät kun vieläkin läiskitään näitä positiivisia suosituksia näille aivan poskettoman valuaation yrityksille. Puhumattakaan siitä että monen “lemppariosakkeen” kanssa ollaan menty vähän kärjistäen viimeiset kaksi vuotta “osta”-suosituksella niin ylä- kuin alamäet. Logiikka tuntuu olevan, että “hyviä yhtiöitä” kannattaa ostaa aina ja mihin tahansa hintaan. Eka taisi olla sekin, joka jossain ketjussa totesi, että tällä tavalla sijoittavaa kutsutaan yleensä bulleroksi. Itse ainakin odotan jo mielenkiinnolla, että kuinka isosti Inderes tuo esille ensi vuoden alussa sitä miten sen analyytikot ovat v. 2022 pärjänneet ja tuoneet ylituottoa. Edellisinä vuosinahan tätä on hehkutettu paljon kun tulokset ovat olleet mairittelevia.
Itsekin olen ihmetellyt tuota Kempowerin valuaatiota ja miten hyvin se on pitänyt tämän vuoden pörssimyrskyssä. Eiköhän tämä kupla jatku ainakin vielä hetken kun Inderes kävi lyömässä vähän lisää polttoainetta raketin moottoriin.
Nightingalekin näyttää edelleen olevan “screaming buy”…
Tämä kyllä osui ja upposi.