Inderesin kahvihuone (Osa 5)

En muista moista nähneeni sitten vuoden 2021. Toivottavasti värisokeus ei ole tuloillaan… :wink:

7 tykkäystä

Vastailen tänne sumppihuoneen puolelle ettei Haarumi puuroutuisi yhtään enempää.

Mutta asiaan. Samaa mieltä, että suomalaiset firmat tyypillisesti ovat keskittyneet liikaa tuotteiden ominaisuuksiin jättäen myynnin, markkinoinnin ja erityisesti brändäämisen liian vähälle huomiolle. Tai sanotaan niin, että ovat hoitaneet tuotekehitystä ”väärästä” tulokulmasta / eivät ole sisällyttäneet markkinointia ja asiakaskokemusta tuotekehitykseen. Valitettavan usein Suomessa markkinoinnin nähdään olevan mainostamista / hakukoneoptimointia tms. digimarkkinointia, vaikka todellisuudessa se sisältää myös aika paljon muuta. Suomessakin pitäisi ymmärtää markkinoinnin strateginen rooli yritysten toiminnassa. Markkinoinnin tulisi olla mukana ihan ylimmän tason strategisista päätöksista alkaen, siirtyen markkinatutkimukseen, tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen, kaupallistamiseen, myyntiin ja tukeen, and repeat.

Siitä olen eri mieltä, ettei tuotteen laadulla ja ominaisuuksilla olisi isoa merkitystä (mikäli ymmärsin pointtisi oikein). Loppujen lopuksi tuotteen laatu, ominaisuudet, odotukset ja niistä muodostuva käyttö- ja asiakaskokemus on se, jonka perusteella tehdään päätöksiä jatkosta. Markkinoinnin keinoin voidaan yrittää luoda tiettyä kuvaa tuotteesta/palvelusta, mutta kokemukset ovat lopulta ne, jotka ihmiset muistavat.

Muuan Steve Jobs loruili aikoinaan näin:

”Customers don’t form their opinions on quality from marketing, they form their opinions on quality from their own experience with the products, or the services. And so one can spend enormous amounts of money on quality. One can win every quality award there is. And yet, if your products don’t live up to it, customers will not keep that opinion for long in their minds.

And so I think where we have to start is with our products and our services. Not with our marketing department. And we need to get back to the basics and go improve our products and
services.

Now, again, quality isn’t just the product or the service; it’s having the right product. You know, knowing where the market’s going and having the most innovative products is just as much a part of quality as the quality of the construction of the product when you have it.”

2 tykkäystä

Kuva tai video sanoo enemmän kuin tuhat sanaa.

13 tykkäystä

Tuossa videon lopussa voisi vielä olla twistinä tuo kolmas koira, joka alkaisi koinia toista urosta hanuriin, kun raukka on jumissa… vertauskuvallisesti Kiina siinä osoittaa Venäjälle ns kaapin paikan.

2 tykkäystä

Onkohan Inderesin analyytikko kohdannut koskaan painostusta toimistolla, että et kehtaisi mennä hetkeksi vähennä-puolelle, kun muiden työntekijöiden salkut on täynnä Tokmannia turskaamassa eikä pääse eroon?

Ehkä pitäisi esim. vuoden toiseksi viimeinen pörssipäivä laittaa kaikki suositukset Osta ja viimeinen päivä kaikki suositukset Myy, että edes kerran vuodessa pääsee eroon riippakivistä?

6 tykkäystä

Ok tämä oli varmaan parasta kettuilua mihin olen ikinä törmännyt. :smile:

27 tykkäystä

Sähkönhinta puhuttaa joten linkataan arkistosta juttu Einarista, joka oli vähän kovempi kaveri treidaamaan sähköjohdannaisilla. :smiley:

28 tykkäystä

Huomasin itsessäni yllättävän reaktion viime viikolla, kun oli (olikohan keskiviikkona) se hyvä nousupäivä uraaneissa. (Tässä siis salkun kanssa lasketeltu karkeasti viimeinen vuosi aika härskisti ja ei enää muutaman tonnin päivätappiot oikeastaan olleet aiheuttaneet sen kummempia tuntemuksia, vaikka omassa heikohkossa taloudellisessa tilanteessa kyseessä on aika merkittävä summa.)

Niin hyvänä nousupäivänä pumppu hakkasi, kun oli niin kivaa ja jännitti ja päässä tuntui, että aivosuoni kohta poksahtaa, kun meinasi oikein innostua. Jos olisi joku vuosi sitten väittänyt, että ei meinaa terveys kestää hyvää nousupäivää, niin en olisi uskonut, mutta tulipa tuokin nähtyä. :grinning:

7 tykkäystä

Ja Fortumin pääomitus vielä tähän päälle…

2 tykkäystä

Pitääkö tässä alkaa oikeasti huolestumaan :thinking: tuntuisi olevan yllättävän yleistä :face_with_monocle: - Itsellänikin siis sama ilmiö havaittavissa.

2 tykkäystä

Niinhän siinä taas on käymässä, että Suomen politiikassa ei kannusteta yksilön vastuuseen omasta taloudesta, valtio kyllä ryntää apuun: IS:n tiedot: Näillä keinoilla hallitus on tukemassa sähkölskujen kanssa kamppailevia - Politiikka - Ilta-Sanomat

Juuri pisti silmään (mediaa en muista) vanhan pariskunnan valitus siitä, että kuinka heidän isossa ja vanhassa sähkölämmitteisessä omakotitalossa kaukana palveluista on asumisen kustannus noussut viime aikoina. Minulle heräsi heti kysymys, että miksi pari vanha pariskunta asuu isossa sähkölämmitteisessä omakotitalossa kaukana palveluista, mikäli heillä ei ole siihen varaa.

Otetaan toinen esimerkki, missä kaksi eri taloutta asuu identtisissä sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Toinen talous on investoinut etukäteen leivinuuneihin ja takkoihin. Toinen talous on matkustellut ja ryypännyt vastaavat rahat. Pitääkö valtion tukea tätä jälkimmäistä, koska sillä ei ole viisautta tai halua varautua.

Ja olen siis sitä mieltä, että valtion pitää tukea kun tulee markkinashokki, on se sitten koronasta tai geopolitiikasta johtuvaa. Mutta kyllä se tukeminen pitää perustua siihen, että myös yksilön vastuu omasta taloudesta tulee huomioida.

36 tykkäystä

Hyvä pointti, mutta asiat täytyy tehdä isossa kuvassa ja varsinkaan nyt ei ole aikaa taikinoida ja kehitellä jotain erittelyprosessia, jossa käydään perheiden leivinuuni-investoinnit tai lomareissut läpi.

Mielestäni ovat jo vähän myöhässä aiheen tiimoilta, mutta eivät liikaa :crossed_fingers:

Missä on muuten Stockmann-meemit viime päiviltä? Saisko sen sammakko-meemin jälleen - Kiitos! :star_struck:

10 tykkäystä

mMctlNZo7Kmoo

Ei vaan nyt on lappua kohtuuhinnalla tarjolla jos uskoo keissiin

45 tykkäystä

Kuulostaa yks yhteen myös Euroopan Unionin politiikan suhteen. Olemme löytäneet liittomme, heh!

13 tykkäystä

Voittanut indeksin pulkkailussa! Tässähän pitää kohta vähän alkaa miettimään että pitäisikö tähän puukkoon tarttua… :thinking:

9 tykkäystä

Jos olisimme Kauppalehden keskustelupalstalla, vastaisin: “Aloitan Stonkmann-ostot sitten, kun saan eurolla.” :crazy_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä

Erästä pesää tyhjentäessä törmään kaikenlaiseen. Viimeksi se oli Stockmann-mitali ja harmikseni jätin vinkin noreeraamatta ja olin silloin ostamatta Stockaa kahden euron pintaan. Pitäisiköhän nyt ostaa Sampoa? Vai Danskea? Vai Leoniaa? Suomen Postia? Vaatii vähintään sijoitusarkeologian maisterin tutkinnon, että näistä perillisistä enää ottaa selvää…

Ajankohtainen viesti edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen.

10 tykkäystä

Vaikka foorumilta löytyykin monia hyviä sammakkotietäjiä, niin välillä on hyvä astua pois omalta lumpeeltaan. Kävin siis lukemassa Kauppalehden palstalta mitä meidän yhtiöstä kirjoitetaan. Eräs kirjoittaja toteaa näin:

“Nyt näyttää huonolta, odotan Stockalta tulosvaroitusta syyskuun aikana. Syynä Lindexin myynnin sakkaaminen ja keskeneräiset riita-asiat, mitkä nyt näyttävät kääntyvän Stockan tappioksi. Lindex ei saavuta asetettuja tavoitteita, koska ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia uusia hepeneitä, vanhat paikataan mustalla karhunlangalla. Kurssi tulee edelleen vajoamaan kohti 2 euroa.”

Mikäli kirjoittajan ensimmäiset sanat toimivat huonona enteenä kuten lähes tismalleen vastaavat Estonian kapteenin sanat aikanaan, niin olisikohan jollain vinkata potentiaalisia karhulankaa valmistavia yhtiöitä pörssistä? :thinking: Ei sitten tule ainakaan ensi keväällä vilu, jos me sammakot joudumme etsimään kuivempaa paikkaa mahdollisen kevättulvan varalta.

5 tykkäystä