Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tarttis ehkä kirjoittaa luvut auki, jotta ei olisi niin helppo kuvitella taivutuksia sanoihin… “neljäsosa tuplanneesta positiosta” vs “neljäsosan tuplanneesta positiosta” :wink:

1 tykkäys

Mietin kyllä itsekin tuota Tesla-ketjua lukiessa, korvaako nyky hinnalla ostavien henkistä ja aivoille aiheutettua vahinkoa potentiaalinen tuotto. Vaikka ei miettisi edes riskejä.

Ymmärrän kyllä niitä veijareita, jotka ovat ostaneet osaketta kymmenysosalla sen nykyhinnasta mutta tällä hetkellä massiivinen ylituotto ~750 miljardin markkina-arvon firmasta jota seuraa valtava määrä jengiä… Korvaako se kaiken vaivan. :smiley: En ymmärrä miten paljon tunteita voi yksi yhtiö aiheuttaa. Ikään kuin sen kassavirtoihin vaikuttaisi täällä esitetty viha tai hehkutus.

38 tykkäystä

Onko @musa_2 koskaan vielä ollut härkätuulella? :thinking::smiley:

9 tykkäystä

Hyvä termi tuo ylös-alaisin markkina, jossa huonot uutiset vahvistavat kursseja. Onko historiassa esimerkkejä tämänkaltaisista tilanteista ja minkälaisen prosessin tai resetoinnin kautta on palattu oikeinpäin markkinaan?

2 tykkäystä

Elimme juuri sen kaltaisessa markkinassa käytännössä 2009–2017 (suunnilleen) ja sitten taas 2020–2021.

Inflaatio rikkoo sen käytännössä, koska se kertoo talouden ylikuumentumisesta. Sen jälkeen “hyvät” talousuutiset kertovat kuumentumisen pahenevan, mikä taas tarkoittaa rahapolitiikan kiristämistä.

Sehän ei itsessään ole huonoa, jos talous on vahva mutta jos kun se lähtee heikkenemään korkojen nousu on äkkiä osakkeille kökkö yhtälö.

5 tykkäystä

Meinaatko, että Twitter rahat on jo Muskilla kasassa ?

Onhan Possu muistaakseni sanonut että on pikkuhiljaa ostellut ja isohkolla osakepainolla ollut koko ajan. Näin siis huomattavasti isompi (korjaus)härkä kuin allekirjoittanut joka ei ole kumpaakaan. :wink:

5 tykkäystä

Olen ollut vivutetusti longina :slight_smile:

21 tykkäystä

Olen hyvä arvaamaan, eli sulla on vivulla Hyzonia ja Bumtsibumcoinia? :thinking:

3 tykkäystä

Se liittyi tähän ja ehkä oli Hyzon, ehkä ei :smiley:

8 tykkäystä

Munger raapi kyllä komeat tuotot tuolloin.
kuva

70-luvusta vielä hyvä twiitti:

Moni tuntuu odottavan karhumarkkinan pohjia kuin kuuta nousevaa.

Mitä syvemmällä käydään, sitä parempi tuotto-odotus sieltä eteenpäin. Mitä pidempään kynnetään pohjamutia, sitä enemmän ehtii ostaa.

Minä ainakin toivon, että kun härkämarkkina koittaa, olen ehtinyt ostaa mahdollisimman paljon lisää tavaraa salkkuun. Toivottavasti ei olla vielä pohjilla, tai jos ollaan niin toivottavasti täältä ei nousta vielä pitkään aikaan :smiling_imp:

41 tykkäystä

Konttorille tiedoksi :facepunch: :facepunch: :facepunch:

:grin:

42 tykkäystä

Kiitos kun kirjoitit tämän! Olen itse ollut kokoajan samalla fiiliksellä, eikä salkku ole stressannut ollenkaan. Toivon, että maailmalla tilanne rauhoittuisi, mutta että osakemarkkinat kyntäisi todella pitkään. Viime vuosien euforia omasta rikastumisesta on kääntynyt vastaavasti siihen, että saan lapselleni pitkään peliin näiltä tasoilta varmasti mukavampaa riski/tuottoa, kun 2021, jolloin hänen salkku aukesi!

5 tykkäystä

Kävin tässä katsomassa huvikseni Haarumi-ketjua viestiesi osalta ja siellähän sitä sinäkin hypettelit.

4 tykkäystä

Aika kultaa muistot, mutta tilinauhasta katsottuna aikamoiset rahat sai ainakin tehtyä.

En viitannut viitannut pelkästään harviaan vaan yleisesti tän foorumin kulttimeininkiin.

1 tykkäys

Ahahahah mä ainakin yritän tykätä Inderes-kriittisistä kommenteista aina jos ne on järkeviä. Hyvä että @Sijoittaja-alokas tekee samaa.

Se on konkurssin alku kun me korporaation työntekijät/alihankkijat/jäsenet aletaan peittelemään ongelmia eikä uskalleta puhua niistä ääneen. Tämä on siis oma filosofiani. :smiley:

Ymmärrän täysin miksi joku lopettaisi Premiumin tilaamisen viimeisen vuoden osuvuuden perusteella! :smiley: Onneksi siitä on hyötyä muutenkin.

Kävinpä itsekin tykkäämässä.

Lisäys 1: En pidä meidän Qt-analyysejä liian kiltteinä, mutta onhan monesti raportit varsin diplomaattisia kieleltään vaikka riippumattomuus toteutuisikin suositusten kautta. Sen lisäksi yhtiöt päästetään aivan liian helpolla toimarihaastiksissa. Kehitettävää löytyy vaikka ja kuinka tuolta saralta!

60 tykkäystä

Hyvä että vaihdoit tykittämisen tykkäämiseen :wink:

6 tykkäystä

Joo onneksi tajusin typon melko nopeasti. :smiley:

2 tykkäystä

Maallikko-näkemykseni on, että tavoitehinta toimii lähinnä osinko-yhtiön osalta, kun on selkeät ja vakaat numerot joiden ympärillä homma pyörii, ei tule ylläreitä suuntaan eikä toiseen. Kasvuyhtiön osalta homma menee simpanssi&tikkataulu-operaatioksi. Biotech puljussa voidaan antaa yhtiölle exit-hinta, jos tuote on jo faasi1-2:n osalta idioottivarma, mutta on mahdonta sanoa koska se realisoituu, 2 vai 6v päästä, eli perinteinen tavoitehinta ei toimi niissäkään.

Arvostustasoista puheenollen, katselin pitkästä aikaa Inderesin aamuraporttia, nyt pitäisi olla romahdus päällä ja nousua odotellessa, kuitenkin kun katson kurssihintoja, niin Helsingin pörssistä on hyvin vaikea löytää mitään todella mielenkiintoista ostettavaa näiltä tasoilta. :thinking:

Taisiis kun esim. 2018 ostin n. 13 eurolla Reveä, pidin myyjää idioottina, nyt nämä idiootit tuntuvat loistavan poissaolollaan.

3 tykkäystä

Olen erimieltä. Hexistä löytyy paljon ostettavaa joiden keskimääräinen p/e ja tuotto-odotus on houkkuttavalla tasolla.

10 tykkäystä