Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Olisihan tässä eri tilanne jos ei olisi geopoliittista kriisiä, timontti!

Aion itse kyllä kytätä silmä kovana kurssia, mitään osto tasoa en kyllä ole määrittänyt toistaiseksi.

11 tykkäystä

Viime vuonna näitä laatuyhtiöitä kuten Harviaa ostettiin millä tahansa valuaatiolla sillä verukkeella että “ne kurovat kyllä arvostuksensa kiinni”. Sitten kun tuleekin tällänen käänteinen twin engine tilanne, jossa tulosennusteet sekä kertoimet tippuvat alaspäin niin alamäki vaikuttaa loputtomalta. Hyvä yhtiö =/= hyvä sijoitus.

7 tykkäystä

Tässä alla on teille tahatonta viihdettä ja kaikenlaista varoittavaa esimerkkiä. En jaksanut kerätä tähän kaikkia mokiani ja kaikkia tahattomasti hauskimpia perustelujani, mutta eipä tarvitse ihmetellä, miksi ei ole kovin hyvin mennyt… edelleen peilistä löytyy vastaus. Tarvitsen monta peiliä, kun harrastan itsetutkiskelua. :joy:


Voin vain kuvitella, että jatkossakin näitä tulee, mutta toivottavasti vähemmän ja toivottavasti vähän järkevämmillä argumenteilla. Toki mulla on usein ollut pilkettä silmäkulmassa kirjoittaessani, mutta kyllä mä ainakin noita vakavissani olen ostanut, en mä nyt tahallani huonoja tuottoja ole hommannut. :smiley:

EDIT: Ei nuo ihan kaikki ole varsinaisia mokia, vaikka tuolla ovatkin. :slight_smile:

66 tykkäystä

Samasta syystä olen koettanut kirjoitella omiani mokiakin tuonne kaupankäyntiketjuun ilman sensuuria, aina voi palata taaksepäin ja todeta kuinka meni. Toki puolustaudun sillä, että kun suorat osakkeet aloitti 2020 marraskuussa, oli tilanne aika nurinkurinen psykologisesti. Tuntui että voittoa tuli, vaikka olisi hakannut silmät kiinni näppäimistöä. Esimerkiksi lohilo 2021 helmikuussa, josta sai tuurilla raapaistua osalle ostoeristä yli 100% tuoton. Vaikka kirjallisuutta olin lukenut jo aiemmin, olisi aloittaminen ollut itselle helpompaa kunnon laskumarkkinassa.

Tähän käy hyvin se punttiesimerkki. Alussa tuloksia tulee, kunhan edes muistaa mennä salille. Ei siinä paljoa ohjelmia tullut vielä mietittyä. Myöhemmin havahdut siihen, että asioita pitää oikeasti suunnitella ja miettiä, jos haluaa tuloksia.

21 tykkäystä

Oi, oi, oi! Tämä lainaus on pörssien suunta -ketjusta.

Tätä on niin hyvä kuulla täällä toistamiseen🙏, kun on tähän asti kantanut sitä, aika painavaa - huonon ajoituksen sankarinviittaa.

Sitä olen miettinyt usein, että jos lyhyen välin sijoitusmenestys ei ole merkki muusta kuin tuurista -
tai huonosta tuurista, niin miten pitkään pitää sijoittaa, että voidaan sanoa, että oletpa sinä taitava sijoittaja tai, hmm. Sinähän se vasta surkea sijoittaja olet :upside_down_face:

Pitääkö malttaa odottaa se vähintään 10 vuotta, että saa omista taidoistaan käsityksen?

8 tykkäystä

Samaten itsekin mietin juuri pörssien suunta ketjun äärellä tuota ajoittamisen ja arvostusdilemmaa.
Ajallinen hajautus toki toimii ja on useimmille hyvin fiksua. Siihen liittyy toki se, että missä vaiheessa sijoitusuransa elinkaarta on.

Tein sijoittajan elinkaaresta tämmöisen frameworkin. Näkisin, että mitä enemmän oikealla olet, sitä vähemmän on mahdollista ajallisesti hajauttaa ja sitä enemmän voi olla perusteltua murehtia arvostustasoja.

Otetaan vielä gallup: Missä vaiheessa koet itse olevasi sijoittajana:

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 äänestäjää

Edit:

Hyvin saa jäädä haluamalleen tasolle. Ei oteta tästä stressiä.

8 tykkäystä

Jee, hajautus pelasti jälleen päivän. Siinä missä Harvia vetää syväsukellusharjoituksia, salkun toisella nurkalla lähti taas Pukk Party käyntiin (Incap :rocket: ) ja näin maailmanloppu on taas kerran peruttu!

Kannattaa hajauttaa!

39 tykkäystä

Sama mulla. Hajautin Harvian lisäksi Kamuxiin ja se on tullut alas vain 55% vuodessa.

102 tykkäystä

Hmmm… Verneri näköjään tänään ostanut ruotsalaista Momentum Groupia. Pienen googlailun perusteella villi veikkaus, että kiinnostus herännyt verrokki Boreon kautta. Mielenkiinnolla odotellaan perusteluja.

Joonas kirjoitti Boreo-ketjussa muutaman rivin Momentum Groupista taannoin: Boreo - teollinen omistaja ja sarjayhdistelijä - #37 by Joonas_Korkiakoski

EDIT: Sieltähän se Vernerin ostosesittely jo tulikin: Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 4) - #7474 by Geologiopiskelija

6 tykkäystä

En julistanut tuomiopäivää enkä tuumaillut, ettei tähän ole järkeä sijoittaa. Tuottoahan sitä haetaan ja sijoitus on hyvä jos pääse ostamaan aliarvostettuna. Erikoistilanteissa pitää olla kuitenkin tarkkana. Onvestin myyntiaika oli houkutteleva ostopaikka, mutta kuinkas kävikään? Evli Suomi Pienyhtiöt- rahasto sattui olemaan salkussa ja seurannassa tuolloin ja hekin irtautuivat Harviasta hyvään hintaan. Nyt nämä liikut näyttävät todella järkeviltä, vaikka silloin haukuin nämä muistaakseni itsekin tai ainakin ihmettelin kovasti.

Uusia ATH-hintoja tehdessä Harvia ylitti ennusteita kerta toisensa jälkeen, kertoimet venyi ja paukkui. Nyt pysytään hädin tuskin ennusteissa tai alitetaan ne. Tuloksen ja kertoimien heikkeneminen näkyy samalla tavalla kurssissa, mutta suunta on päinvastainen. Lujaa mennään myös tähän suuntaan.

Pointti on siinä, ettei 2/3 arvosta ole sulanut turhaan vaan täysin ymmärrettävistä syistä. Jotain on todellakin vialla. Suunta on kääntynyt jo aikoja sitten ilman huumorilla heitettyä Kummeli-juttuakin ja omia tuntemuksia. Jos firman arvo laskee tarpeeksi niin toki tämäkin voi olla hyvä ostopaikka. Minä haluan kuitenkin todisteita käänteestä parempaan ennen kuin hyppään takaisin kyytiin. Mielestäni tuossa on vielä laskuvaraa jos tehtaat nilkuttaa vähemmällä työvoimalla jatkossakin.

Ja tosiaan yhtä lailla voidaan vetää johtopäätös, että laskuvaraa löytyy niin kauan kuin mille tahansa negatiiviselle uutiselle löytyy paljon puolustajia. Ihan sama homma monen muunkin Suomi-firman kohdalla aina Kamuxista Tokmanniin. Sama millainen kura lävähtää sijoittajien kasvoille niin tuumaillaan vaan, että eihän tuo ollut pahakaan. Sitten kun näitä uutisia alkaa tulla enemmän niin puolustelijatkin vähenevät sitä mukaan. Lopulta suostutaan uskomaan, ettei se oma suosikki ollutkaan niin hyvä kuin piti. Näin kävi ainakin minulle. :slight_smile:

9 tykkäystä

Pidän kaaviota erikoisena. Ei sen noin tarvi mennä, eikä yleensä menekään, että lopulta ei enää sijoiteta ja pyritään tuhlaamaan lopussa säästöt. Paremminkin on tullut malttia ja vahvemmat hermot vuosikymmenien myötä. Toki jälkipolville jätän mieluummin jotain käyttökelpoisempaa kuin osakkeita, eli neuvoja ja taitoja, mutta raha rauhoittaa heitäkin. Olen toki nähnyt sitäkin, kuinka omaisuus osataan tuhota hetkessä. Syykin kyllä sellaiseen on tunnistettavissa.

1 tykkäys

“Osakepoiminnan merkitys korostuu”
Kuvamateriaalia siitä kun mallisalkkutiimi koittaa viimein pilkkiä Stockmannia salkkuun 2,35 tasolta, mutta kurssi karkaa ja muuttuu liian kalliiksi että sitä voisi ostaa.

36 tykkäystä

Meemirintamalla on hiljaista. Läpimurtomeemini Harviasta toi mestarin tittelin foorumilla, mutta sijoituspuolella Harvia-positioni on yli 50 prosenttia miinuksella. Selkeästi keskityin vääriin asioihin.

Olen aina pohtinut mitä seuraavassa sketsissä odotetaan:

Ehkäpä:

23 tykkäystä

Kyllä, mutta tuolloin ei ollut sotaa, korkojen nousua, energiakriisiä ja kaikkea muuta raaka-aine pulaa.
Vaikea on myös osata ennakoida pohjat, kuuttia sai viime viime viikolla 63 eurolla, kun nyt se on 73 euroa. Saako tätä lisää syksyllä 53 eurolla, 43 eurolla vai 83 eurolla? Vai onko peräti firma ostettu pörssistä pois 150 euron kappalehintaan? Vaikeita aikoja, jolloin pitkäjänteisyys tasaa. Tai on tasaamatta :face_with_peeking_eye:

8 tykkäystä

Tammikuussa käytiin Haarumissa melko kiivasta väittelyä kurssitasosta ja sen kestävyydestä ynnä muusta. Muun muassa oma näkemys kurssin puolittumisesta sai laadukasta ja vähemmän laadukasta opponointia. Alla keskustelusta poimittu viesti, joka ei kyllä ikääntynyt kovin hyvin (lihavoinnit omia). Ajattelin kuitenkin vastata tähän kysymykseen, kun tietoa on viimein saatavilla.

Harvian ympärillä on jankutettu pelkkää koronaboostia varmaan sieltä 30€ osakehinnasta lähtien. Siinä sivussa on tehty yritysostoja, rakennettu uutta tehdasta jenkkeihin sekä Suomessa laajennettu vanhaa. On ostettu bisnestä ympärille ollen koko ajan loistavasti aallon harjalla. Näiltä pohjilta tuntuu, että jos Harviaa saa taas 25€/osake markkinasta johtuen, niin missä hinnassa sen muun markkinan täytyy silloin pyöriä? Mitä tulee ennusteisiin, niin kaksi laajennusta käynnissä ja liikevaihdon kasvu tiputettu ennusteissa viime vuoden 67%–>27%, joten ei tämä nyt ihan kuplaennusteelta tunnu? Pelkästään joulukuussa keskon myynti on kasvanut 7,5% vuoden takaisesta näin vertailukohtana.

Harvian päätöskurssi oli 19.1.2022 51,00€. Ja Seligsonin OMXH25 rahasto noteerattiin puolestaan 71,22€. OMXH25 ETF (eli ns. muu markkina) klo 13.40 kurssiin 62,42€. Harvian kurssi klo 13.47 22,96€.

Vastaus siis kysymykseen “jos Harviaa saa taas 25€/osake markkinasta johtuen, niin missä hinnassa sen muun markkinan täytyy silloin pyöriä?”:
Tuosta hetkestä siis Harvia ~ -55%. Muu markkina ~ -12,4%.

joten ei tämä nyt ihan kuplaennusteelta tunnu?

Ei se ehkä kuplaennusteelta tuntunut, mutta kuplassa oltiin ehdottomasti

22 tykkäystä

Eilen ostettu auto alkoi toimia saman tien vaurastumisen jarruna, kun vetoakseli katkesi ja koiranluu murtui katsastuksessa.

56 tykkäystä

Onneksi olkoon! Kannattaa lohduttaa itseä sillä että raha menee kuitenkin johonkin näkyvään paikkaan. Vielä kun ikuistaa kirjahyllyyn katkenneen vetoakselin niin ei sekään mene hukkaan.

7 tykkäystä

Tässä on nyt pian jokainen käynyt kertomassa, kuinka oli oikeassa. Onko tässä jotain pointtia vai käydäänkö sama keskustelu läpi joka ikisen firman kohdalta, joka junnaa odotuksista huolimatta kaukana tavoitteista? Niitä voi helposti nimetä sen 20 ja moni näistä ei edes tuota voittoa edelleenkään.

Selvää on, että odotuksista jäätiin, mutta mitäs jos sama lauma mutuilisi nyt sitä tulevaisuutta? :slightly_smiling_face:

39 tykkäystä

Uusia trendejä tuomassa muodin mekkaan. Selvästi kysyntää on, kun tätä yritetään kirjaimellisesti repiä käsistä.

50 tykkäystä

Nämä mitä minä sanoin tarinat olisivat paljon parempia jos kurssin/yhtiön kehitys olisi mennyt kuten arveltiin eikä vaatinut ulkoista shokkia(inflaatio/energiakriisi/sota).

1 tykkäys