Inderesin kahvihuone (Osa 5)

image

85 tykkäystä

Käsitin ehkä väärin, mutta jos olet 90% osakkeissa ja 10% käteisenä niin mielestäni noin pienen summan hajauttamisessa 9kk aikaan ei ole paljon hyötyä. Ellei sitten osu edes sillä prosentin siivulla pohjaan jossa osake kyykkää -99% ja sittenkin nousee sieltä ylös :smiley:

Mistäs sinä tiedät onko se 10 % 1000€ vaiko 10 000 000€?

En ehkä alle 10k€ summia rupeisi ajallisesti noin pitkälle ajalle toki hajautttamaan, kun transaktiokustannuksia ei varmaan saa painettua alle 1% (pl. kuukausisäästö-ETF:t?), mutta kyllä jo tuosta ylempää summaa aina kannattaa hiukan ajallisesti hajauttaa, ellei ole jostain syystä aivan varma ajoituksestaan (kertokaa toki nämä keinot?).

11 tykkäystä

Piti tulla itsekin kehumaan kun juuri kuuntelin, mutta veit sanat suustani!
@Verneri_Pulkkinen näistä teemoista voisit viritellä taas pitkästä aikaa myös inderespodia!
Kaikista hauskinta olisi jos saisit Pipsa-Possun keskustelukaveriksi sinne, mutta kyllä se Juhakin kelpaa, vaikka onkin kusetusmarkkinat ja kriisit saatana. :smiley:

12 tykkäystä

Kääntäen voisi kai ajatella, että jos on tarvetta hajauttaa hakiessaan turvaa niin olisiko syyyä pohtia sitä onko 90% osakepaino sitten liikaa?

Ei voisi. Ajallisella hajauttamisella ei ole mitään tekemistä allokaatioon liittyvän hajauttamisen kanssa. Samalla tapaa pidän ajallista hajauttamista järkevänä, oli sijoitusten kohde korkosijoitukset, osakkeet tai vaikka kiinteistöt. Ajallisen hajauttamisen ideana on pehmentää todennäköisyyttä osua lokaalisti heikkoon ostohetkeen (toisaalta myös lokaaliin pohjaan).

Pohdimpa tässä keskustelun innoittamana sitäkin, että sijoittamisessa riskit (riskejähän ovat tuntemattomien ja odottamattomien tapahtumien toteutuminen sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä) eivät ole suinkaan symmetriset: Negatiiviset uutiset jotka vaikuttavat kurssiin ovat useammin yllättäviä, jonka vuoksi liikkeet ovat nopeita ja voimakkaita, kun taas positiiviset riskit ovat toteutuessaan (ehkä joitain kasvuyhtiö “lottolappuja” lukuunottamatta) jokseenkin odotettuja, ja pitkäjänteisen hyvän tekemisen tulosta, joista merkkejä tihkuu vähitellen. Ehkä juuri tämän vuoksi pidän ajallista hajauttamista järkevänä: väistää helposti ison potin ostamisen ennen kurssin romahtamista, kun taas epätodennäköistä, että missaa rakettinousua. Toki spekulatiivisissa lapuissa tämä ei päde, mutta oma katsomiskantani on varsin “Grahamilainen” enkä pidä niiden ostamista sijoittamisena, vaan spekuloimisena.

3 tykkäystä

Rahtikustannuksista

This week’s spot rates continue downwards at an alarming pace, particularly on the transpacific.”

31 tykkäystä

Kiitos haastosta, yritän avata ajatteluani!
Olen n. 86% osakepainolla nyt. Tätä sisässä olevaa osuutta en halua myydä, koska se on pääosin AOT:in puolella ja veroja tulisi maksettavaksi, ja ei ole mitään takeita että lasku on niin suuri, että hyötyä tulisi yli verojen verran. Tuon 10%-yks haluan kuitenkin hajauttaa, koska kyse on yli puolen vuoden nettopalkasta ja olisi psykologisesti harmillista katsella mahdollista laskua all-in -tilassa. Hajautus ei myöskään maksa mitään, koska rahastolla ei ole merkintäkuluja. Loput 4% (parin kk nettopalkka) jätän harkinnanvaraiseksi laitettavaksi sisään silloin tuntuu pohjaisalta, lähinnä koska tämä antaa maustetta makronseurantaharrastukselleni.
En usko että vakuutin nyt ketään toimintani järkevyydestä, mutta ehkä avasin ajatusmalleja sen takana :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Älkää nyt liikaa kiusatko @Sijoittaja-alokas :ta. Eikö se riitä, että minä myin juuri viikon sisään ison läjän Harviaa ja tulos on näkynyt eilen ja tänään? :flushed:

21 tykkäystä

Onko Alokas hankkimassa Applea? Ihan vaan kaverin puolesta kyselen… Omppufirma yrittää kovasti pysyä pinnalla ja keikkuu fibo tasolla, teknistä matkaa ylös on vain noin 10%, mutta alas puolestaan yli 20%. S&P500 ja koko pörssi liikkuu samaan suuntaan vähemmän yllättäen.

Olisi ehkä kaikkien kannalta reiluinta, jos hoidettaisiin tämä pelätty romahdus kerralla pois. Onneksi meillä täällä foorumilla sisäpiiritietoa, tarvitaan vain vahvistus alokkaalta milloin tämä käynnistyy.

8 tykkäystä

On kyllä fiksuja ja jalat maassa olevia kavereita nuo Susijengin pelaajat.

Ja tietysti haastattelun tärkein kysymys ja Salinin hyvä muistutus kaikille:
Entä turskapuoli eli tappiot tällaisina aikoina?
”On tullut”, Salin vahvistaa.
”Vähän on vaikeat ajat, mutta kyllä ne sieltä taas joskus lähtee nousemaan. Ei pidä hätäillä.”

36 tykkäystä

Sasun vanhana koulukaverina voin kertoa, että fiksumpaa urheilija"nuorta" saa kyllä etsiä. Jalat maassa, ja aina kiltti ja kohtelias tapaus! Ei vain kiiltokuvaa :slight_smile:

30 tykkäystä

Kaverista huokuu hyvä henki. Minulla ei todellakaan ole tietoa, mutta katsoin Sasun haastattelua aiemmin viikolla ja mietin, että hän on tärkeä joukkueelleen monella tavalla. Ei myöskään yllätä, että osaa hoitaa raha-asioitaan eikä hötkyile. :slight_smile:

8 tykkäystä

Jos oltais nyt Kauppalehden keskustelupalstalla, ni sanoisin, et “QT vieläkin aivan törkeän ylihinnoiteltu” (á 46,55 €) ja et “Aloitan ostot ku tippuu 12 eguriin”. :crazy_face:

2 tykkäystä

Mistäköhän johtuu kun Inderesin logo kutistuu yhä vain pienemmäksi painikkeessa, josta foorumi aukeaa. Seuraako se kutistuvaa sijoituspossaani vai kärsiikö siitä, että painan sitä liian usein. Alkuaan oli samanlainen kuin ylempi audiosoftan painike.

14 tykkäystä

Minullakin kirjojen kirjaimet pienentyivät muutama vuosi sitten ihan itsestään, vaikka fyysinen kirja oli sama.

Lopulta hankin lasit ja ne palautuivat entisen kokoisiksi - jopa suuremmiksi.

31 tykkäystä

Kiitos, kun puolustat mua! :smiley:

vahvistus=ostotoimeksianto


Musta tuntuu, että mua on ruvettu peesailemaan. Ostin tänään Sieviä ja se on lähtenyt hurjaan nousuun, heti ostoksieni jälkeen!

image

Kohta kerjätään, että “Alokas osta Bumtsibumiremedyä” jne. :sunglasses:

24 tykkäystä

Mistäköhän johtuu kun Inderesin logo kutistuu yhä vain pienemmäksi painikkeessa, josta foorumi aukeaa. Seuraako se kutistuvaa sijoituspossaani vai kärsiikö siitä, että painan sitä liian usein

Sehän johtuu siitä että maailmanloppu lähenee.

Vanhan sanonnan mukaan Inderesin logo pienenee älypuhelimen näytössä maailmanlopun edellä

5 tykkäystä

Tämä varmaan pitää paikkaansa, sillä minulla on Jeesuksen vanha puhelin. Onneksi vielä on aikaa toteuttaa unelmiaan elikä siirryn Hyzonin osakeenomistajaksi.

6 tykkäystä

Katsotaan, todennäköisesti lisään seuraavaksi jotain muuta. :cowboy_hat_face: Mulla on jo seuraava lisäyskohde mielessä.


Voi olla, että tämä huhu on itse keksimäni, mutta mallisalkkutrio pelkää mun jatkavan “mallisalkkuosakkeiden” ostamista. No… ne nyt pelkää sitä, että mallisalkkua aletaan pitämään Nordnetin Smarttien ja Ark Investin “sukulaisena”, johon suuntaan se on kyllä hiljalleen valumassa. :thinking:

16 tykkäystä