Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Vahvasti odottaisin, että ensi viikon aikana nuo kurssit palaa lähtötasoilleen. Siellä on tapahtunut isoja osto- ja myyntikauppoja noissa kaikissa yhtiöissä. Ja minäkin muka alensin Nokian keskihintaa lisäostolla juuri ennen tuota syöksyä. Eipä maha mitään tuollaiselle. Seuraillaan… :thinking:

2 tykkäystä

Yritystoimintaa harjoitettu jo viitisen vuotta, eikä verottaja ole kertaakaan kysynyt mitään. Kauhulla odottelen sitä päivää, kun pitää alkaa kuittien kanssa pelaamaan, vaikka mitään velmuilua en ole harrastanutkaan :smiley:

Olen ajatellut asian niin, että minulla vähennykset ovat aika maltillisia liikevaihtoon nähden. Mitään yksittäisiä isoja heilahduksia ei ole suuntaan eikä toiseen.

Ehkä sinä olet ollut satunnaispoiminta pitkästä listasta. Tai sitten juuri tuo yhtäkkinen vähennysten määrä on kiinnittänyt verottajan huomion.

2 tykkäystä

Mietin asiaa uudestaan brittiläisen bitter tuopin äärellä. Ainoa looginen johtopäätös on että Euro Stoxx indeksi on nettona shortattu. Uusimmassa Vartissa @Verneri_Pulkkinen mainitsi että 8% eurooppalaisista osakkeista on shortattuna.

4 tykkäystä

Omat euromääräiset tappiot on vielä murto-osa sun tappioista, mutta toivottavasti menetän seuraavassa laskumarkkinassa jo yhtä paljon kuin sinä :chart: kaukainen tavoite, mutta ehkä joskus

5 tykkäystä

Tarkoittaako tuo että verottaja on tekemässä yleisen verotarkastuksen vai miten nuo asiat liitttyivät toisiinsa? Vähensitkö jotain Inderesin tilauskuluja muista pääomatuloista tai vastaavaa?

Voi toki olla näinkin. Eniten huolestuttaa Nordeassa ja muussa pankkisektorissa EU:n yhteisvastuu -himmeli, jos Italian pankkisektori ja jos nyt Saksan pankkisektori alkaa ”rykimään”, niin Pohjoismaiset pankit osallistuvat näihin talkoisiin, mikäli vakauttamisvälineestä ei irtoa riittävästi rahaa. Tämä riski on huomattavan korkea.

Mut sinänsä minua ei haittaa vaikka Nordeaa ryhdyttäisiin shorttaanaan, sillä se avaa loistavia tilaisuuksia hankkia lisää Pohjoismaista laatupankkia, joka maksaa loistavaa ja oletettavasti kasvavaa osinkoa :smiling_face_with_three_hearts:

Onko muita kotinsa öljyllä lämmittäviä?

Kovin trendikästähän tämä ei ole, mutta lämmitys on tämän hetken sähkön hintoihin halvempaa. Eikä se pahan hintaista ole ollut aiemminkaan.

Tänään Neste myy halvemmalla kuin koko Venäjän aloittaman sodan aikana, n. 1,57 €/litra. Onko kenellänkään hyvää arviota öljyn hinnan kehittymisestä?

EDIT: lisäsin boldatun sanan

9 tykkäystä

Tuon jos osaisi laskea auki, niin voi öljylämmitys olla tänä talvena se kannattavin lämmitysmuoto :+1:

2 tykkäystä

Onneksi en aikoinaan tarttunut kaukolämpöön. Se on vain yksi noista kunnan verotusmuodoista.

Öljykattilani pitäisi vaihtaa muutaman vuoden sisällä. Täysin auki on että mihin sen vaihdan.

4 tykkäystä

Eikös niitä saa ilmaiseksi käytettyjä, kun ihmiset niistä luopuu :wink:

3 tykkäystä

Vaikka heitit vitsinä niin idea on mainio :grinning:

Öljykattilat ovat melko halpoja. Ykkösvaihtoehtona on hybridikattila, jossa öljy varmistaa. Käytännössä primäärinä voi olla mitä vain, vaikka kuntopyörä.

EDIT: @KalleH :joy:

1 tykkäys

Sinne hankit Bitcoin louhijoita ja saat lisäksi vähentää kulutetun sähkön verotuksessa.

16 tykkäystä

Sinut on tosiaan luultavimmin poimittu massasta ja kysytään, että onko ostamasi asunto ollut vuokrattuna ennen vai vasta remontin jälkeen. Verokohtelu vaihtelee, meneekö remppakulut hankintahintaan vai voitko heti vähentää vuosikuluina/perusparannusmenoina.

Samalla sitten kun selvityspyyntö on lähetetty, on samalla vaivalla katsottu muut vähennyksesi ja ovatko ne ok. Verovirkailijalle ei jokin Inderes nimenä välttämättä sano yhtään mitään, siksi pyydetään kertomaan, että miten liittyy sijoitustoimintaasi.

Toinen vaihtoehto on, että massasta on vain sattumalta poimittu otos ja sinä olet 1 niistä tuhannesta jolle selvityspyyntö lähti… näin tehdään joka vuosi tietylle ihmismäärälle, tarkoituksena laadunvalvonta, jota verottajan on pakko tehdä. Kyseessä ei ole 1 ihmisen silmätikuksi ottaminen vaan ihan matemaattisesti seulotaan massasta pieni otos.

5 tykkäystä

Mulla on pienimuotoista metsätaloustoimintaa. Ostin viime vuonna käytetyn traktorin entisen tilalle ja siitä tuli nyt selvityspyyntö. Luulen, että tuokin on vain ylittänyt jonkun prosentuaalisen eurorajan kun tuloja on hyvin epäsäännöllisesti mutta nyt tein kerralla 13000 e (alv 0% hinta) hankinnan ja luonnollisesti tuosta sitten alv-vähennykset ja poistot rullaamaan.

Tuloja tuolta on tullut 2019 päätehakkuusta sekä 2021 ja tänä vuonna sitten energiapuun myynnistä joten tosiaan uskon, että epäsäännölliset tulot vs yksi isompi kertahankinta tosiaan nosti kokonaisuuden jonkun “hälytysrajan” yli. Eipä tuossakaan sen kummempaa, kun vastata selvityspyyntöön ja asia oli ok.

1 tykkäys

Windows-koneiden tiedot on helppo purkaa näkyville netistä saatavilla ilmaisilla ohjelmilla myös formatoinnin jäljiltä.
Itse irroitan kovalevyt ja rikon ne fyysisesti (tai ylikirjoitan ne toisessa tietokoneessa siihen tarkoitukseen tehdyllä ohjelmalla) niin omat por- eikun sijoitussuunnitelmat eivät päädy helposti muiden nähtäville.

10 tykkäystä

Eipä mitään ja kyllä noi jengiin uppoaa. :smiley: Tykkään myös siitä, että noi on erilaisia ja hyvin tehtyjä.

Et oikeasti tiedäkään, mutta tässä kuvassa on oikeasti aika paljon mua - monet kaverini tunnistaisivat mut tuosta. :upside_down_face:

image

Tämä alla olevan kuvan kaveri on myös kuin mä, mun työkaveri tunnisti mut siitä. Olen hyväntuulinen, mutta aika vilkas sosiaalinen tyyppi, jolla oli tässä asemassa oma työhuone ehkä muiden rauhan turvaamiseksi :grimacing:, vaikka työni olen aina erinomaisesti tehnyt (no nyt olen vain etätöissä). Ja tästä tuli mieleen, miten eräässä koulutuksessa joku kouluttaja puhui avokonttorin “vilkkaista tyypeistä” ja useat tyypit kääntyivät katsomaan mua päin virnuillen. :slightly_smiling_face:
image

24 tykkäystä

Samaa mieltä, tärkeintä on ettei omat porttofoliot päädy toisten käsiin.

3 tykkäystä

En yleensä postaile koiravideoita, mutta silloin kun postailen, on niissä ukrainalaisia susia.

3 tykkäystä

Se olisi kohtalokasta. Oma strategiani on laserin tarkka, niinkuin Modulightilla.

2 tykkäystä

Mitäs ihmettä? Kuka mennyt kehumaan? Käsi ylös virheen merkiksi. :wink:

Ihan vakavissaan…

Kiitos todella paljon! Yllätti joukkoon pääseminen ja lämmitti sydäntä.

Hyvä, jos jollekin on iloa näistä mun romaaneista. Hiukan aina jännittän, ovatko liian raskaita ja oikeassa paikassa.

Ilmeisesti ovatkin.

17 tykkäystä