Näitä pidempiä on hyvä käyttää “vinotukina” tuossa V-mallin pinoamisessa Näin teen ainakin itse.
Päältä sytyttäminen on myös tärkeää, että alkusytytys palaa puhtaammin.
Näitä pidempiä on hyvä käyttää “vinotukina” tuossa V-mallin pinoamisessa Näin teen ainakin itse.
Päältä sytyttäminen on myös tärkeää, että alkusytytys palaa puhtaammin.
Se on tässä nykymaailmassa hienoa, että kaikki tapahtuu nopeutetusti. On pandemiaa, energiakriisiä, sotaa, pakolaiskriisiä, eurokriisiä, inflaatiokriisiä, jne ja vuosikymmenten sijaan kaikki rullaavat limittäin muutamassa vuodessa.
Minä katselin Qt:n menoa huuli pyöreänä vuoden 2021 ja elokuussa kurssi oli laskenut melkein 60 euroon. Perehdyin yhtiöön vähän syvällisemmin ja kirjoitin sijoituspäiväkirjaan, että hyvältä näyttää, mutta edelleen liian kallis. Osta jos tippuu alle 40 euron. En varsinaisesti arvannut, että seuraavan kuukauden aikana pääsi ostamaan
Nyt on jo valitettavasti kaikki irtoava raha kiinni osakkeissa, että ei pääse lisää tankkailemaan, vaikka näköjään laskee kaikki vielä lisää.
Talenom on täälläkin yksi salkun kivijaloista, jota olen jo ostanut kuluneen kevään-kesän aikana ensimmäisen kerran sitten kesän 2020. Aion ostaa lisääkin.
Qt niin ikään salkun kivijalka, vaikka se onkin piesty jo liki henkihieveriin. Olen sipaissut useamman kerran dipindipistä ja aion jatkaa niin pitkään kuin pysytään näillä tasoilla tai otetaan vauhtia vielä alempaa (olettaen, että mitään uutta negatiivista ei ilmaannu).
Ihan mielenkiinnosta kysymyksenä, että kuinka paljon tällä hetkellä ihmiset täällä veikkaavat tiputuksen jatkuvan vielä nykyisestä rotkosta?
0 äänestäjää
Suositus tuolle Tiilerin arinalle, löytyy kotoa Pikku-Laurista. Savupelti aina kokonaan auki ja tuhkaluukulla ilman annostelun säätö.
Veikkaan, että Indeksi (Sp500) käy kurkkaamasa koronaa edeltäviä huippuja. Ja salkku koronapohjia
näin näitä tavoitehintoja reivataan, forward P/Etkin voi heilua nopeatikin - kaikki toimijat eivät kovin tiuhaan niitä “ehdi” päivittelemään
jos ruotsi tökkii niin pihvi oli tuo siirtyy “pidä” suositukseen “ostasta”. tavoitehinta 7.4->1.1 euroa
Veikkaan, että indeksit laskee vielä 10-15%, mutta oma salkku vielä -90%
Voisin omia uudehkon beginner-tason ajatuksia luetella tähän tältä päivältä. Jokainen voi sitten peilata omalla tottuneella silmällä, että mitä se tämäkin paperikäsi siellä oikein miettii.
Jos lasketellaan 20%, niin sp500 on n. 2800 ja HEX alle 8000.
Vaikka tässä on lasketeltu jo aika matka ja vuosi on tuntunut pitkältä, niin nämä luvut kuulostaa jo aika karvailta. Toisaalta, laskun ja tervehtymisen loppua on tänä vuonna odottanut aiemminkin. ”Ei se kurssi enää voi 20% laskea, sipaistaanpa dipistä^101.”
Tässä viimeisien viikkojen aikana olen miettinyt useampaankin otteeseen, että oman osakepainon keventämisen esteenä on ollut lähes yksin omaan pohjalla ”myynnin”-pelko. Samanaikaisesti makroympäristössä ei ole tuntunut olevan mitään vetureita, jotka saisivat suunnan kääntymään.
Vaikka Venäjän sota päättyisi, niin siltikin samat kaupalliset rajoitteet säilyisivät ja energiakriisi jatkuisi. Toisaalta inflaatio jos helpottaisi, niin se toisi varmasti positiivista efektiä kursseihin. Tästä ei kuitenkaan ole viitteitä, ja vaikka kevyitä viitteitä olisikin, niin kuinka hitaasti kurssit lopulta lähtevät nousuun?
Katsooko pörssi 6 kuukauden päähän? Milloin nousu alkaa? Tuntuu, että epävarmuus tekijöitä ja kohinaa leijuu, niin runsaasti, että indeksien reaktiot ovat hyvin lyhytnäköisiä (mielipide). Pörssin lyhytnäköisyyttä en lähde perustelemaan kuin yhdellä esimerkillä monista. Pidän itse hieman kummallisena, että jos Powelilta odotetaan 75 korkopisteen nostoa, ja se toteutuu, niin silti pörssi on seuraavana päivänä aivan paniikissa.
Tänä vuonna olen ainoastaan pari kertaa tehnyt hyvin maltillisia kevennyksiä tiettyihin osakkeisiin. Joka kerta olen katunut, että en tehnyt enempää.
Dc1: olen uudehko sijoittaja ja toivon, että lukija ottaa sen huomioon.
Dc2: Irrallisena huomiona, että olen uusi osakesijoittaja viime vuodelta ja yksittäisillä voitollisilla kevnnyksillä ei ole käytännössä verovaikutuksia, koska tappioita päästään kyllä kotiuttamaan.
Dc3: oma lotto oli karhuisasti kyselyyn -15%.
Pappa-salkulla jossa esim. Sampo, UPM ja Kemira ei olisi näitä kusetusmarkkinoiden oikkuja edes huomannut.
Alkaakohan tuo Euroopan turvallisuustilanne ketju menemään välillä vähän meemeilyn puolelle, kun aletaan pistämään kuvia jostain kanuunoista.
Taisi olla sarkasmia tämä @CitizenJ kommentti alkuperäiseen viestiin.
Joskus on tuotu puut edellisenä päivänä sisään niin kuivuu pinta mutta aina ei muista. En kuitenkaan ole huomannut suurta eroa nokeamiseen. Puhtaamman palamisen saa aikaan pinoamalla puut ristikkäin/torniksi ja jättämällä sopivat ilmaraot mutta välillä kun on joukossa pidempiä puita, niin pitää laittaa pystyasentoon takaseinää vasten. Koitan välttää ettei puut nojaisi sivuseiniin, sillä silloin palaa huonosti ja nokeaa taas kun ilma ei kierrä kunnolla.
Onko veto riittävä? Jokainen piippu ja tulisija on yksilönsä. Toiset kuristaa liikaa ilmamäärää, niin ei pala kunnolla → ei lämpene ja nokeaa. Oikeanlainen palamisen veto on tärkeä ymmärtää. Lämmöt ei saa myöskään mennä harakoille.
Itse sytytän kuivalla sekapuulla, joka tuotu sisälle vuorokautta aikaisemmin.
Pinoaminen pystyyn (arinan ilmavirta pääsee puiden välistä
Sytytys päältä
Ilmavirran / vedon oikeanlainen säätö, kun on syttynyt kunnolla
Luukkujen ja peltien sulku oikeaan aikaan
Aina kehunnut nuohooja kuinka siistissä kunnosa on hormi. Kituva palaminen on suurin sotkija.
Tuli kävästyä pitkän teams palaveri päivän lopuks sijoitusmeemiketjussa. Ei jumalauta, nyt ei enää vuoden ytd miinukset paina hetkeen sielussa.
Kaksi erilaista suhtautumistapaa.
Karhu-Kinnunen:
Alokas-Härkänen:
(jälkimmäisen kommentin on bongannut @Markus14 KL:n palstalta, kun QT oli päivän suurimpia tippujia )
Tämä sopii tähän alle:
Jokainen pomppu ois kannattanu myydä ni joko nyt sit huomenna taas -2% yleisindeksit?
Sijoitussuunnitelma käskee istumaan koko matkan alas asti, ja sitten se oikein ajoitettu laitaan kaato koko osakesalkulla. Henk koht koitan vielä yrittää löytää parempia paikkoja
Sijoitussuunnitelma käskee istumaan koko matkan alas asti, ja sitten se oikein ajoitettu laitaan kaato koko osakesalkulla.
Sitten se hetkellinen helpotuksen tunne kun ei tarvi stressata enää osakesalkun sulamista, ja seuraavana päivänä kusetusmarkkinoiden kuolinkorahdus ja indeksit aloittavat loputtoman rallin. Katsot kun se Qt/Kamux/Harvia/Tecnotree nousee uusiin huippuihin ja sinä ammuit sille lähtölaukauksen myymällä kaiken.
Lisäisin vielä lopuksi mieleeni luoman kuvan Inderes nimisestä pyramidihuijauksesta