Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tässä laskumarkkinassa sitä huomaa olevansa kyllä hyvin ronkeli osakkeiden tarkemman analysoinnin suhteen. Vaikka olen aina ollut konservatiivinen uusien sijoituskohteiden suhteen, niin kyllä tuolla huipuilla innostui analysoimaan yhden sun toisenkin bumtsibum-kassanpolttajan tilinpäätöksiä.

Nyt pitää pitää olla korkeat marginaalit, hinnoitteluvoimaa, kassavirtaa, brändiä, defensiivistä megatrendi-toimialaa ja huippujohtajaa, jotta saa analyysivaihteen ihan toden teolla silmään. Ja usein jo pelkkä arvostuskertoimien vilkaisu saa nyt aikaan “huhhuh, miten kallista” -huokailua, vaikka vielä viime talvena lueskelin ihan hymyssä suin yhden jos toisenkin “EV/S 30” -arvostuksen omaavan yhtiön vuosikertomusta.

Omassa salkussa on toki 5-6 sellaista yhtiötä, joiden seurantaa on edelleen ilo tehdä, ja joista suurinta osaa olenkin tässä jo alkanut tankkailla lisää. Mitää pakottavaa tarvetta ei tietenkään ole uusia yhtiöitä salkkuun haalia, ja mieluusti pidän rivit kohtuullisina. Kuitenkin nyt laskevien kurssien aikana voisi olla mahdollisuuksia löytää niitä laatufirmoja kohtuullisilla arvostuksilla, joten siinä mielessä nyt olisi hyvä olla aktiivinen myös analysointityössään.

Mitkä ovat teillä ne OMXH:n laatufirmat, joiden kurssien valumista katsotte tällä hetkellä sillä silmällä, että vuosien odottamisen jälkeen aiotte hyökätä sipaisemaan dipindipindipistä?

Edit: Lisään esimerkinomaisesti, että eQ ja Boreo lienevät sellaisia, joihin pitäisi seuraavaksi perehtyä. En tiedä niistä tällä hetkellä oikeastaan mitään, mutta kokeneempien sijoittajien kommentit ovat herättäneet mielenkiintoni.

30 tykkäystä

image

32 tykkäystä

Fortumin (ja Harvian) omistajat mitää sähköö säästele :love_you_gesture:

Miten, keneltä ja milloin sähkö katkaistaan, jos se loppuu talvella kesken? Suora lähetys Fingridin tiedotustilaisuudesta käynnissä (yle.fi)

6 tykkäystä

Lueskelin tuon @SijoitusSeppo erittäin osuvan kirjoituksen. Olen hyvin pitkälti istunut samassa pöydässä kun sijoituspäätöksiä on tullut tehtyä. Koko vuoden olen ollut mentaliteetilla “turha tässä enää on myydä”. Voimia sepolle! Kyllä tämä joskus tästä iloksi muuttuu. Osakkeet ovat kuitenkin pitkän duraation omaisuusluokka.

Uskaltaisin väittää, että indeksit alkaa olla lähempänä pohjia kuin huippuja. Olen avovaimolle puhunut että pitäisi saada lisää vipua. Vivun suhteellinen osuus salkussa, nousee kiihtyvällä tahdilla päivä päivältä, toki kurssilaskun myötä minun kannaltani vähän epämiellyttävästi =D

Ihan vitsi koko osakemarkkina.

44 tykkäystä

Toivottavasti kukaa ei luule että Kim tarkottaa tällä Marimekkoa… :smiley:

3 tykkäystä

Sijoitus Seppo se hyvin kiteytti tuossa kirjoituksessaan tunnelmat. Monissa (90) kriiseissä olleena tuntuu että olenko oppinut mitään? Toki aikas tuulipuku olen kun en omaa lasku taitoa tai kaavioiden älyllisempää lukutaitoa.luulen että saattaisi jopa sekoittaa omaa ajatusten juoksua liikaa pyörittely.Salkku on siis puolittunut muutamaan kertaan, kehitystä on tapahtunut siinä että huipulla myynnit on osuneet paremmin ja rohkeammin niitä tehty. Toisaalta olen myös jyväjemmari holdaaja. Treidaamisesta en tajua hölkkäsenpöläystä. Siksi tuntui niin lohdulliselta ja hyvältä lukea juttua, samoija ajatuksia pyöritelleenä ( myynneistä) että vaikka osaa tehdä laskelmat ym paremmin olemme kaikki aikalailla samassa veneessä. Oma salkku on kasvanut vuosien mittaan ja jokaisesta puolittumisesta se on noussut, lisäämällä sitkeästi vaikka pohjaa ei ole ollut näkyvissä. Maailma on nyt toinen ennustaminen vaikeampaa, osittain sijoitan perstuntumalla joka on ihan yhtä hyvä strategia😁 eteen päin on mentävä kyllä se joskus tuuli kääntyy! Tsemppiä jokaiselle sijoitus tyyliin katsomatta.ps. Salkku -18%

11 tykkäystä

Paljon on silmäiltävää, suurin osa niistä ihan niitä tutuimpia nimiä palstalla.

Mutta ainaisesti kireästi arvotettu kasvujyrä Talenom on sellainen jonka
kurssilasku nostaa veden kielelle.

En tosin nyt jaksa ostella punaisiin valoihin oikeastaan mitään. Lisää kriisiä vaan, joku pankki nurin etc niin taas tervehtyy arvostustasot ja pääsee ostamaan seuraavasta dipistä :expressionless:

1 tykkäys

Salkunrakentaja.fi:ssä on Ilkka Sinervän tekemä juttu pörssitulokkaista, jutun lukemiseen mene viitisen minuuttia.

Moni sijoittaja on pettynyt mikä näkyy uusien listattujen yhtiöiden osakevaihdon jyrkkänä laskuna, Listautumisen jälkeen osakkeita vaihtui vielä paljon. Mutta nyt kun mahdollisuudet pikavoittoihin ovat monen yhtiön kohdalla haihtuneet pois, niin tulokkaiden osakkeiden likviditeetti on romahtanut pörssissä”, Angervuo lisää.

Yli puolen sadan listautujan joukosta vain 17 yhtiön syyskuun lopun osakekurssi on pysynyt yläpuolella antihinnan, jolla sijoittajat merkitsivät osakkeita. Angervuo arvioi, että sijoittajat ja analyytikot eivät vetäneet riittävästi erilleen liikeideaa ja itse liiketoimintaa pörssiin menevissä yhtiöissä.

Vain muun muassa Kempowerin, Harvia Groupin, Musti Groupin ja Detection Groupin syyskuun lopun osakekurssi meni kirkkaasti yli yhtiöiden antihinnan. Tosin Detection Groupin osake on listattu pörssiin jo vuodesta 2015.

5 tykkäystä

Sytytän vaihtelevasti sytytyspaloilla, pikkutikuilla, tuohella ym. mutta en koskaan maitopurkeilla tai muulla pahvilla/roskilla. Nyt on varastossa joko pelkkää koivua (tuohi nokeaa tiedän) tai vaihtoehtoisesti kuusi/mänty sekapuuta. Sekapuulla hyvä tehdä puhtaaksipoltot kun koivun tuohi tosiaan sotkee. Ja pakostakin pitää tehdä aika pientä klapia että palaa vähän kuumempana, ja pienempää puuta kun laittaa viimeisen pesällisen täyteen niin saa sen pesän takaosan poltettua puhtaaksi edes. Ei tässä tosiaan ongelma ole kuin se luukun ympäristö mitä ei saa puhtaaksi.

Joskus on tuotu puut edellisenä päivänä sisään niin kuivuu pinta mutta aina ei muista. En kuitenkaan ole huomannut suurta eroa nokeamiseen. Puhtaamman palamisen saa aikaan pinoamalla puut ristikkäin/torniksi ja jättämällä sopivat ilmaraot mutta välillä kun on joukossa pidempiä puita, niin pitää laittaa pystyasentoon takaseinää vasten. Koitan välttää ettei puut nojaisi sivuseiniin, sillä silloin palaa huonosti ja nokeaa taas kun ilma ei kierrä kunnolla.

Harvoin tulee sytytettyä päältä. Se kyllä varmasti vaikuttaisi alkuvaiheen nokeentumiseen.

E: @kettunen mielenkiintoinen tuo V-rauta. Voisi kokeilla tuon mallista pinoamista. Tähän ajatukseen en ole ennen törmännyt

3 tykkäystä

Näitä pidempiä on hyvä käyttää “vinotukina” tuossa V-mallin pinoamisessa :wink: Näin teen ainakin itse.

Päältä sytyttäminen on myös tärkeää, että alkusytytys palaa puhtaammin.

3 tykkäystä

Se on tässä nykymaailmassa hienoa, että kaikki tapahtuu nopeutetusti. On pandemiaa, energiakriisiä, sotaa, pakolaiskriisiä, eurokriisiä, inflaatiokriisiä, jne ja vuosikymmenten sijaan kaikki rullaavat limittäin muutamassa vuodessa.

Minä katselin Qt:n menoa huuli pyöreänä vuoden 2021 ja elokuussa kurssi oli laskenut melkein 60 euroon. Perehdyin yhtiöön vähän syvällisemmin ja kirjoitin sijoituspäiväkirjaan, että hyvältä näyttää, mutta edelleen liian kallis. Osta jos tippuu alle 40 euron. En varsinaisesti arvannut, että seuraavan kuukauden aikana pääsi ostamaan :man_shrugging:
Nyt on jo valitettavasti kaikki irtoava raha kiinni osakkeissa, että ei pääse lisää tankkailemaan, vaikka näköjään laskee kaikki vielä lisää.

2 tykkäystä

Talenom on täälläkin yksi salkun kivijaloista, jota olen jo ostanut kuluneen kevään-kesän aikana ensimmäisen kerran sitten kesän 2020. Aion ostaa lisääkin.

Qt niin ikään salkun kivijalka, vaikka se onkin piesty jo liki henkihieveriin. Olen sipaissut useamman kerran dipindipistä ja aion jatkaa niin pitkään kuin pysytään näillä tasoilla tai otetaan vauhtia vielä alempaa (olettaen, että mitään uutta negatiivista ei ilmaannu).

9 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta kysymyksenä, että kuinka paljon tällä hetkellä ihmiset täällä veikkaavat tiputuksen jatkuvan vielä nykyisestä rotkosta?

  • -10%
  • -15%
  • -20%
  • -25%
  • -30% tai enemmän
  • Pohjat ihan juuri nähty ja musiikki päälle

0 äänestäjää

2 tykkäystä

Suositus tuolle Tiilerin arinalle, löytyy kotoa Pikku-Laurista. Savupelti aina kokonaan auki ja tuhkaluukulla ilman annostelun säätö.

9 tykkäystä

Veikkaan, että Indeksi (Sp500) käy kurkkaamasa koronaa edeltäviä huippuja. Ja salkku koronapohjia :smiley:

2 tykkäystä

näin näitä tavoitehintoja reivataan, forward P/Etkin voi heilua nopeatikin - kaikki toimijat eivät kovin tiuhaan niitä “ehdi” päivittelemään

jos ruotsi tökkii niin pihvi oli tuo siirtyy “pidä” suositukseen “ostasta”. tavoitehinta 7.4->1.1 euroa

7 tykkäystä

Veikkaan, että indeksit laskee vielä 10-15%, mutta oma salkku vielä -90%

63 tykkäystä

Twitterin helmiä

41 tykkäystä

Voisin omia uudehkon beginner-tason ajatuksia luetella tähän tältä päivältä. Jokainen voi sitten peilata omalla tottuneella silmällä, että mitä se tämäkin paperikäsi siellä oikein miettii.

Jos lasketellaan 20%, niin sp500 on n. 2800 ja HEX alle 8000.

Vaikka tässä on lasketeltu jo aika matka ja vuosi on tuntunut pitkältä, niin nämä luvut kuulostaa jo aika karvailta. Toisaalta, laskun ja tervehtymisen loppua on tänä vuonna odottanut aiemminkin. ”Ei se kurssi enää voi 20% laskea, sipaistaanpa dipistä^101.”

Tässä viimeisien viikkojen aikana olen miettinyt useampaankin otteeseen, että oman osakepainon keventämisen esteenä on ollut lähes yksin omaan pohjalla ”myynnin”-pelko. Samanaikaisesti makroympäristössä ei ole tuntunut olevan mitään vetureita, jotka saisivat suunnan kääntymään.

Vaikka Venäjän sota päättyisi, niin siltikin samat kaupalliset rajoitteet säilyisivät ja energiakriisi jatkuisi. Toisaalta inflaatio jos helpottaisi, niin se toisi varmasti positiivista efektiä kursseihin. Tästä ei kuitenkaan ole viitteitä, ja vaikka kevyitä viitteitä olisikin, niin kuinka hitaasti kurssit lopulta lähtevät nousuun?

Katsooko pörssi 6 kuukauden päähän? Milloin nousu alkaa? Tuntuu, että epävarmuus tekijöitä ja kohinaa leijuu, niin runsaasti, että indeksien reaktiot ovat hyvin lyhytnäköisiä (mielipide). Pörssin lyhytnäköisyyttä en lähde perustelemaan kuin yhdellä esimerkillä monista. Pidän itse hieman kummallisena, että jos Powelilta odotetaan 75 korkopisteen nostoa, ja se toteutuu, niin silti pörssi on seuraavana päivänä aivan paniikissa.

Tänä vuonna olen ainoastaan pari kertaa tehnyt hyvin maltillisia kevennyksiä tiettyihin osakkeisiin. Joka kerta olen katunut, että en tehnyt enempää.

Dc1: olen uudehko sijoittaja ja toivon, että lukija ottaa sen huomioon.

Dc2: Irrallisena huomiona, että olen uusi osakesijoittaja viime vuodelta ja yksittäisillä voitollisilla kevnnyksillä ei ole käytännössä verovaikutuksia, koska tappioita päästään kyllä kotiuttamaan.

Dc3: oma lotto oli karhuisasti kyselyyn -15%.

6 tykkäystä

Pappa-salkulla jossa esim. Sampo, UPM ja Kemira ei olisi näitä kusetusmarkkinoiden oikkuja edes huomannut.

23 tykkäystä