Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kiitos vinkeistäsi!

Kävin jo lukemassa noita ja luen myöhemmin lisää. Jatkan Scanfilin tutkimista tänään ja huomenna, jos kirjoittaisin myöhemmin sinne Scanfilin ketjuun omia pohdintojani, niin joku viisaampi voi tulla jatkamaan keskustelua ja ehkä vastaamaan mun mahdollisiin kysymyksiini/pohdintoihini. :slightly_smiling_face:

Kävin jo Valmetin ketjussa pohdiskelemassa asioita ja @Osinkosijoittaja laittoikin mulle oikein hyvän vastauksen, kiitos siitä! :pray:

3 tykkäystä

Tuollastahan tuo virhepesu on ja sitä ei yleensä saa kritisoida. Harva tuon puolustaja edes tietää miten tuo toimii ja he kyllä saavat sitä promota minkä kerkeävät. Annas olla jos haistat jotain palaneen käryä hommassa ja et tiedä täydellisesti, että miten homma toimii. Silloin voi haukkua natsiksi ja persuksi jne.

3 tykkäystä

Markun video 12.5.2022

Historiaa katsomalla helppo nähdä, että touko-kesäkuussa on aika monta pumpahtavaa videota Orocosta laitettu ilmoille. Mainittakoon etten itse seuraa kaikkia Markun videoita ja mielelläni kurkkaan sen videon, jossa hän ilmoittaa olevansa itse myyntilaidalla ko. aikaan.

3 tykkäystä

Helen 18.10. “Nostamme hintoja, perusteena on sähkömarkkinoiden olosuhteiden olennainen muuttuminen vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen johdosta sekä sähkön hankintakustannuksien nousu”

Helen 28.10. “Liikevoitto kasvoi 207% ja oli 58 miljoonaa euroa (19)” - Helen-konsernin osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2022: Jatkoimme investointeja ja tuoteportfolion uudistuksia turbulentissa toimintaympäristössä | Helen

Voitot menee onneksi Helsingin kaupungille, mutta kyllä minä tästä touhusta silti mieleni pahoitin.

32 tykkäystä

Vastaamon hakkeriepäillyn jutussa oli muistaakseni Hesarissa mm näin “Dallasista San Diegoon matkalla ollut lento jouduttiin ohjaamaan Phoenixin lentokentälle, mikä maksoi yhtiölle noin 13 000 dollaria. Yhdysvaltain ilmavoimat lähetti kaksi hävittäjälentokonetta turvaamaan lentoa, mikä sekin maksoi noin 15 000 dollaria.” Hakkeriepäilty oli tehnyt pommiuhkauksen.
Olen aina ihmetellyt, miksi lähetetään noita hävittäjiä turvaamaan pommiuhkauksen saanutta lentokonetta. Pois lukien Belarussian-tapa, jolla kone pakotetaan laskeutumaan väärään maahan, jotta saadaan toisinajattelija pidätettyä. Jos pommi räjähtää ja matkustajakone alkaa menettää nopeasti korkeutta, niin syöksyvätkö nuo hävittäjät sen alle kannattelemaan konetta kuten valasemo kannattelee vielä uimataidotonta poikasta.

2 tykkäystä

Ehkäpä halutaan varmistaa, ettei kone - mahdollisesti kaapattunna - lennä päin pilvenpiirtäjää.

15 tykkäystä

Tämä on ollut aika pitkälti Scanfil- ja Valmet-päivä. Melkein rankempi on ollut tämä tutkimuspäivä, kun normaali työpäivä.

Olin jo ennestään tutkinut noita firmoja, mutta nyt sitten tutkin pitkään vielä putkeen noita firmoja. Laitoin nyt omat koosteeni sekä Valmetista että Scanfilistä niiden ketjuihin. Eipä ainakaan kiinnostus kumpaankaan firmaan vähentynyt.

LeadDesk on aiemmin tänään mainitsemistani firmoista se tutuin, joten se vaatinee vähiten tutkimista. Quuttiakin olen tutkinut aika paljon ja viime aikoina aina hyökkään katsomaan sen ketjuun, kun sinne on tullut jokin viesti.

Voin sanoa, että en ollenkaan vielä tiedä, mitä lisään tai ostan ensi kuussa. :smiley: Ehkä olen jopa epävarmempi kuin aiemmin… :grimacing:

8 tykkäystä

Jos jollain on tylsää, kun forumilla on hiljasta viikonloppuna, niin voi lukee hyvää viihdettä. Helsingin sanomissa on uutinen, kuinka ab- ja bc-vyöhykkeiddn kuukausilippujen hinnat nousee 65,3 eurosta 70,6 euroon.

Itse jutussa oli hauskaa vasemmistoliittolaisen ehdotus ”Ei nosteta hintoja. Tehää alijäämänen budjetti. Kaupungit kyl printtaa massii”. Mutta todellisia helmiä löyty itse kommenteista. Ja kyllä luin ne kaikki.

Parhaimpia referoituna:

  • nostitte lipun hintoja, niin en luovu omasta autosta.
  • no nyt jään kyllä etätöihin, häviäjiä on helsingin keskustan lounaspaikat ja paikalliset kaupat.
  • Lippujen hinnat jo päälle 70e/kk eikä palkat ole noussu ollenkaan. Itse muutin pois Helsingistä jo yli 10 vuotta sitten. Ja nyt koko Helsinki romahtaa ja kehä 3 ulkopuolella voidaan nauraa Helsinkiläisille.

Lopuks pakko ottaa vielä ihan suora lainaus, kun on niin hyvin argumentoitu.
”En suostuu enää maksamaan kiinni ilmaisi kyytejä vaunuilla matkustajille. Matkustan tänäisestä alkaen ilman lippua.”

Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009163905.html

3 tykkäystä

Taloyhtiöön on tulossa n.100k€ kattoremontti. Taloyhtiön tilillä on kyllä ihan kivasti rahaa, mutta lainaakin täytyy tietysti ottaa.

Jos 12kk euribor on nyt n. 2.7% hujakoilla ja siihen päälle n. 2% marginaali, niin korko yhteensä on sen 4.7%.
Toisaalta maksamalla itse könttänä omasta osuudesta hieman isomman osan heti alkuunsa saisi ns “varmaa tuottoa” tuon 4.7%. Toisaalta en taida viitsiä hassata käteiskassasta yhtään ylimääräistä juuri nyt, kun osakkeet alkavat olla ostohinnoissa. Saati jos tästä vielä halpenevat.
:thinking:
(Tämä nyt oli lähinnä tälläistä ääneen pohtimista.)

Mitä mieltä viisaammat on siitä, että kannattaisiko laina sitoa mahd lyhyeen euriboriin? (Vaihtoehdot todennäköisesti 6kk ja 12kk) Muistan kuulleeni, että lyhyemmät on yleensä tulleet halvemmaksi lainanottajalle.:face_with_monocle:

8 tykkäystä

Viisaammasta en tiedä, mutta itse pyrkisin tässä markkina tilanteessa pitämään käteisposition mahdollisimman korkealla korkeamman potentiaalin sijoituksia varten.

Mikäli työllisyytesi/ansiotulot on kunnossa ja turvattu, niin se entisestään tukee tätä ajatusta. Tämän lisäksi taloyhtiön laina on ”käytännössä” vakuudetonta lainaa, ellei tarvitse juuri nyt ottaa jotain lainaa jonka vakuutena asuntosi olisi.

A) Itse jättäisin taloyhtiön lainan (pitäisin kassan sijoituksissa/käteisposition korkealla) tai B) ottaisin oman halvemman pankkilainan (yhtiölainan sijaan) ja maksaisin pääomalainan kerralla pois.

2 tykkäystä

En ikinä muista näitä kellojen siirtelyitä, onneksi tuli tämä juttu sopivasti vastaan ja eipä mun tarvitse ikinä laitteitteni kellonaikoja muutella. :slight_smile:

Talviaikaan siirtyminen tekee hyvää ihmisen terveydelle. Näin sanoo unitutkija ja psykologi Saana Myllyntausta Turun yliopistosta.

Kelloja siirretään jälleen näin lokakuun viimeisenä viikonloppuna tunnilla taaksepäin normaaliaikaan eli talviaikaan.

Unitutkija Saana Myllyntaustan mielestä kellojen siirtelystä pitäisi päästä eroon. Viisareiden veivaamisen piti loppua jo vuosi sitten, mutta aika on seisahtunut EU-koneiston rataksiin.

10 tykkäystä

Kiitos alokas ja unitutkija Saana, mutta on jo niin saatanan sekaisin nukkuminen tällä hetkellä, että ei kesä/talviaika paljoa paina. Välillä 5 tuntia ja toisena 10. Aina sieltä kuitenkin noustaan, kun pakko on. Viikonloppusin saattaa olla kolmelta vasta silmät kiinni, jos ei edes tajua musiikin soidessa katsoa kelloa hetkeen lukiessa jotain kiinnostavaa.

Onneksi unirytmi on helppo korjata sillä, että simppelisti nouset silmät ristissä aamulla ja kyllä illalla väsyttää jo yhdeltätoista. Tadaa, korjattu!

Jos joskus lähden politiikkaan korjamaan Suomen, niin lupaan heittää tämän aikapelleilyn roskikseen.

9 tykkäystä

Asiaa voi hyvin tarkastella monelta näkökannalta. Ruotsissa ja Virossa on ollut vahvaa kannatusta siirtymisestä pysyvän kesäajan puoleen. Illat olisivat valoisammat ja näin valoisaa aikaa jäisi enemmän kaikenlaiselle harrastustoiminnalle ja todennäköisesti liikunnan määrä lisääntyisi. Olisihan tuo nyt tyhmää olla ajassa kaksi tuntia edellä Ruotsia.

14 tykkäystä

En ota kantaa kartelli väitteeseen, mutta jos itse olisin tilanteessa jossa joutuisin sähkösopparin uusimaan niin ottaisin pörssisähkön. Ihan vaan siksi, että se on tosi paljon halvempi kuin nykyiset kiinteähintaiset ryöstöhinnat. Voi itse vaikuttaa kuluihin jos seuraa hintaa. Voi saunoa rauhallisin mielin kun hinta on pari senttiä per kilowattitunti jos vaan on valmis joustamaan päivästä jolloin saunoo. Niihin kiinteähintaisiin on leivottu kaikki paha sisään. Monena päivänä päivän kovin piikki ei ole lähelläkään 30senttiä ja tuollaista pitäisi maksaa koko ajan? Vaikea nähdää että niillä kiinteillä soppareilla saisi ns. voittoa. Olen onnellisessa asemassa että Helenin alle 7c/kwh sopparia on noin 1v jäljellä. Hyvä sijoitus ja siitä pitää taputtaa itseäni olalle :smile:

5 tykkäystä

Käyhän lukemassa myös Arocellin ketjussa TJ n haastattelu

1 tykkäys

Kiitos vinkistä!

Siitähän on aikaa, kun olen lukenut Arocellin ketjua kunnon ajatuksella. Täytyy tänään käydä sitäkin käydä lukemassa. :slight_smile:


Sain hyvän katselusuosituksen, kun olen kerran kiinnostunut Valmetista. Laitoin hetki sitten pyörimään ja vaikuttaa oikein oivalta, tosin sijoituspäätökseen tämä ei vaikuttane :upside_down_face:

Valmet juhli 220-vuotista teollista historiaansa vuonna 2017. Osana juhlavuotta päätimme esittää hienon ja pitkän historiamme yhdistettynä nykypäivän moderniin Valmetiin. Dokumentissa Valmetin 220-vuotinen teollinen historia linkittyy maailman historian tapahtumiin ja se avaa niitä oivalluksia ja ratkaisuja, joiden pohjalle nykyinen Valmet on rakennettu. Valmetin tarina on kertomus siitä kuinka noustaan markkinajohtajaksi ja kuinka merkittävä rooli edeltävillä sukupolvilla on ollut Valmetin nykyiselle menestykselle. Dokumentissä sekä entiset että nykyiset Valmetlaiset ja ulkoiset asiantuntijat jakavat tietoa historiallisista tapahtumista ja Valmetin kehityksestä eri näkökulmista. Dokumentti on tehty yhteistyössä Valmetin ja Parad Median kanssa. Alkuperäinen versio on esitetty MTV3-kanavalla keväällä 2017. Opi lisää Valmetin 220-vuotisesta teollista historiasta: https://www.valmet.com/220vuotta/

EDIT: Kyllä oikeasti tuosta Valmetin historiasta sain hieman jotain ajateltavaa, mitä tulee sijoittamiseen ja ainahan sitä pitää vähän taaksepäinkin katsoa.

6 tykkäystä

Fortumin entinen toimitusjohtaja Pekka Lundmark Hesarissa https://www.hs.fi/talous/art-2000009164956.html:

”Olen todella surullinen ja pahoillani kaupan lopputuloksesta. Kannan täyden vastuun kaikista Fortumin johtoryhmän päätöksistä toimitusjohtajakaudellani.

@OldFeki, oma kommenttini ei enää liity varsinaisesti Fortumiin. Siksi vastaus tänne kahvihuoneelle.

Tämä on juuri se ongelma. Johtaja nostaa kädet pystyyn :person_raising_hand: Ottaa muka vastuun, mutta se on pelkkää sanahelinää :innocent: Mitään seuraamuksia ei johtajalle tule. Niinpä sama meno jatkuu eikä yrityksien johdon ja hallituksen tarvitse muuttaa toimintatapojaan. Johtajasopimuksiin ei tuo porukka tietenkään tule laittamaan itselleen epäedullisia ehtoja. Ei laita, ellei laki vaadi laittamaan :wink:

Ilmiö murentaa suuren yleisön luottamusta johtajiin ja yrityksiin yleisesti. Luottamuksen puute ilmenee monin tavoin: kyynisyyttä, välinpitämättömyyttä, vähettelyä, vihaa, kapinaa, vallankumousta. Ilmiö on vaarallinen yhteiskunnalle. USA:ssa ollaan jo pidemmällä tässä kehityksessä ja epäluottamus on laajentunut koskemaan myös valtionhallintoa.

5 tykkäystä

Vedit johtopäätökset aika pitkälle. Olen sanonut aiemminkin, että etenkin busineksen ja politiikan yhdistäminen on huono ajatus.

Kärjistäen… USA:ssa oli business-maailmassa pitkään voimissaan ajatus, että toimitusjohtajan tehtävään ei voitu valita johtajaa, jolla ei ollut ainakin paria konkurssia takanaan. Riskinotto on aina ollut aivan toisella tasolla kuin meillä täällä Suomessa. Ja menestystäkin on tullut. Ja niitä konkursseja.

USA:ssa ei myöskään koskaan olla luotettu liittovaltioon. Ei se mitään uutta ole. Osavaltiot, kaupungit, läänit – kaikki ovat halunneet ja haluavat edelleen sanoa oman sanottavansa siihen, miten kyseisten alueiden ihmiset elävät.

Fortumin ongelmien kaataminen yhden miehen harteille ei olisi kovin reilua. Korjaavia liikkeitä olisi voitu tehdä ennen Lundmarkia ja hänen jälkeensä. Ei tehty.

12 tykkäystä

En nopeasti keksi mitään konkreettista ja järkevää seurausta tämän kaltaisten strategisten virheiden vuoksi. Lundmark on toteuttanut hänelle annettua tehtävää (kassan investointi vesi- ja ydinvoimaan) ja jutusta selviää, että riskejä on tunnistettu, mutta riskin todennäköisyys on arvioitu niin pieneksi, että on riskeistä huolimatta edennyt. Jokaisessa riskien arviossahan on näitä minimaalisen todennököisyyden riskejä, jotka realisoituessaan voivat aiheuttaa yrityksen konkurssin tai vaikka ihmishengen menetyksen. Ei kaikkea voi tekemättäkään jättää vaikka riskejä on.

Tänään kaikkien mielestä Venäjän kaasuun toimittamisen riskit olivat päivänselviä jo 2016, mutta jostain syystä Uniperin riskeissä julkinen keskustelu painottui paljon enemmän Uniperin fossiilipäästöihin ja kiukuttelevaan johtoon kuin kaasun toimitusvarmuuteen.

Nyt Lundmark siis myöntää, että strategia oli virhe, mutta ei se ole mikään rikos, mistä pitäisi saada sakkoja tai menettää takautuvia palkkatuloja. Mainehaitan ja keskustelupalstojen vihat toki Lundmark on ansainnut.

29 tykkäystä

Tässä on Jukka Oksaharjun tekemä mielenkiintoinen katsaus Helsingin pörssin suuryrityksiin sekä niiden Q3-tuloksiin. :slightly_smiling_face:

Helsingin pörssin yleisindeksi on laskenut vuoden alusta 18 prosenttia. Euroopassa on laajentunut sota, inflaatio on 40 vuoden huippulukemissaan ja useat korot ovat kohonneet yli kymmenen vuoden huippuihinsa. Energiakriisikin kolkuttelee nurkan takana. Kuluttajien luottamus on Tilastokeskuksen koko mittaushistorian heikoimmalla tasolla.

Tätä taustaa vasten parhaillaan kiivaimmillaan käynnissä oleva pörssiyritysten Q3-tuloskausi on tarjoillut pääosin vahvoja lukemia ja keskimäärin rauhoittelevaa viestiä markkinoille. Tähän mennessä Helsingin pörssin 25 suuryrityksestä jo 17 on kertonut heinä-syyskuun lukunsa osavuosikatsauksensa julkistamalla. Liikevaihto- ja tulosluvut ovat osin kuin eri maailmasta kotitalouksien kohtaama arkinen todellisuus ja pelkokerroin.

15 tykkäystä