Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Iiiik… Mä saisin kenkää aika nopeasti.

Kertoisin kaikille, miten käy kun sijoitat Kanadaan. Tottakai, heti kun tulen serverille.

4 tykkäystä

Onko hyviä kokemuksia, mistä saa parhaimman tarjoukset viilentävästä ilmalämpöpumpusta?

Kyselin yhtiökokouksista. Tässä tulokset ja lyhyet pohdinnat.


Olin näköjään muotoillut kyselyn mennä/käydä -muotoon, ja tämä on voinnut johdatella vastaukset perinteiseen yhtiökokoukseen osallistumisen suuntaan. Tilaisuuksiin osallistuminen ei ole yksinkertaista, koska näitä pidetään hankalaan aikaan ja moneen joutuu vielä matkustamaan. Työssäkäyville ja opiskelijoille hankala järjestellä näihin aikaa. Lisäksi monien mielestä nämä ovat tylsiä ja kaavamaisia. Foorumin kyselyyn osallistuneista kuitenkin 17% on joko ollut tai menossa yhtiökokoukseen tänä vuonna.



Iso osa kyselyyn vastanneista haluaa pitää kiinni mahdollisuudesta osallistua perinteiseen fyysiseen yhtiökokoukseen hybridikokousmuodossa tai jopa ilmankin etäyhteyttä, joka tuli kakkoseksi hieman itsellenikin yllätyksenä. Pelkkä etäyhteyskokous sai 9%:n kannatuksen. Etäkokous yhdistettynä jonkinmoisella tapaamisella sai vain 7%:n kannatuksen. Tämä vaihtoehto oli siis vastine Inderesin yhtiökokoukseen, vaikka juhliin voi osallistua käsittääkseni ilmankin omistusta yhtiöstä. Siksi vähän yllätyin kuinka pienen kannatuksen se sai. Etäosallistumismahdollisuus sai kuitenkin niukan voiton kun kaikki lasketaan yhteen hybridikokouksen kanssa eli 94%. Perinteisen ja hybridin yhteenlaskettu prosenttiluku on 93. Monissa yhtiökokouksissa, kuten Tokmannin johon osallistuin, päätettiin antaa hallitukselle tulevaisuudessa mahdollisuus järjestää yhtiökokous myös pelkästään etänä. Saa nähdä miten tulevaisuudessa käy.


Sitten tärkeimmän eli reaaliosinkojen pariin. 7 prosentin mielestä ei tarvita tarjoiluja, mutta jokainen äänestäjä on antanut melkein kolme ääntä. Pistin kahvin ja teen samaan, koska ajattelin, että molempia on, jos jotakin yleensä on tarjolla. Ne voittivat odotetusti. Makeat ja suolaiset tulivat lopulta tasoihin, mutta kuulin Tokmannin yhtiökokouksessa hieman jupinaa, kun oli vain makeaa purtavaa ilman suolaista. Alkaa olla siis melko toivottavaa tarjota jotain suolaista kahvin kanssa. Mustekynä kiilasi ilmaisen yllätysämpärin edelle. Täytyy sanoa, etten edes tiedä voiko yhtiökokouksesta olla saamatta mustekynää, kun noita äänestyslipukkeitakin jaettiin. Aika paljon myös haluttiin ostaa tuotteita ja palveluja alennuksella. Lämmin ateria on varmaan harvinainen yleellisyys nykyisin, mutta olen itse ollut yhtiökokouksessa, jossa notkui seisovapöytä. Alkoholi sai myös melko ison kannatuksen.

11 tykkäystä

Aa aivan aivan! Foorumilla oon toki mukana niinkuin peräpukama. Lähinnä muiden asianomaisten tuskaa koitin sympatioida.

Olen kuullut mainittavan kans tästä discord-ryhmästä jossa on Inderesiläisiäkin, muttei ole kehdannut tuppautua mukaan… :disguised_face: Mielettömästi propseja vaan kaikille jotka on kirjottanu mielenkiintoisia juttuja tänne (siis kaikki toisin sanoen), timanttista koittaa silmäillä läpite eri ketjuista asiaatuntevien kommentointia ja oppia.

Mikään oo täydellistä, mutta kyllä tämä foorumi vaan tänne uppoaa erittäin hyvin. :+1:

3 tykkäystä

Mikä on parempaa suomalaiselle kuin ilmainen muoviämpäri. No tietenkin ilmainen elektroniikka.

Gigantin munajahti muuttui kaaokseksi (iltalehti.fi)

Oikeuttaa jopa lapsen tallomisen :angry:

8 tykkäystä

Pääsiäissunnuntain kolikkovisa: Liitteenä olevasta kuvasta löytyy 10 osavaltion oma 25 centtinen (ja muutkin kuin munakkaat saavat vastata). Löydätkö kaikki? Saa vastata :point_down:

Edit: Laitetaan vielä kolikon klaava-puoli, joka ei kuulunut kvartaalidollarien (näin sijoituspalstalla) joukkoon eli yhden dollarin kolikko (2000) pääsiäismaanantain kyytipojaksi:

5 tykkäystä

Varmaan riippuu hyvin pitkälti siitä että haluaako asennettuna vai otetaanko pelkkä laite sekä mihinpäin suomea asennus tulee vaiko mahdollisesti Esimerkiksi Mallocalle :thinking:

1 tykkäys

Tuollainen sairas meno laittaa sapen kiehumaan. Kyllähän tuossa pitää olla järjestäjällä vastuu. Ihmisten typeryys noissa tilanteissa tiedetään varsin hyvin. Kuvassa ei näy jonoa. Jono on sellainen, jossa ihmiset ovat peräkkäin eikä sikin sokin. Gigantista kommentoitiin asiaa vähättelevään sävyyn. Ensi kerralla pitänee palkata järjestyksenvalvojat poistamaan tunkeilijat paikalta.

5 tykkäystä

Minulle lekuri ihan oma-alotteisesti alkoi tarjoamaan reseptiä kun huomasi Hyzon takkini.

11 tykkäystä

Mielestäni tässä ollaan asian ytimessä. Tämä on kiinnostavaa keskustelua. Mielestäni voi sanoa, että pääosin me itse teemme sijoittamisesta vaikeaa. Juurikin tuo akateeminen tutkimus, mihin viittasit, osoittaa, että lapioimalla sijoitusvarat indeksirahastoihin, on voittanut keskimääräisen sijoittajan nätillä marginaalilla. 7-10% p.a. yli ajan hiukan laskentatavasta riippuen ei ole huono. Kun ajankäyttö otetaan huomioon, indeksisijoittamisen ylivertaisuus korostuu entisestään.

Miksi kaikki ei sitten sijoita indeksiin?
“Tulevaisuuden indeksituotot ovat todennäköisesti kehnot, koska xxxx”
“En halua omistaa huonoja yhtiöitä, joita indeksiin kuuluu”
“Se on tylsää”
“Saan paremman tuoton valitsemalla osakkeet itse”
Jne

31 tykkäystä

”Indeksirahasto voittaa keskimääräisen sijoittajan”-väitettä näkee paljon tälläkin foorumilla. Se on myös totta. Indeksi voittaa käytännössä aina mediaanituottoa saavan osakepoimijan. Sitä todennäköisemmin mitä pidempi on aikajakso. Mutta olen käsittänyt että valtaosa sijoittajista ymmärtää väitteen väärin. Yksittäisiä osakkeita satunnaisesti poimivan sijoittajan tuotto-odotus on kuitenkin ihan sama kuin indeksin tuotto-odotus. Yksittäisiä osakkeita poimimalla kun voit osua johonkin helmeen jolla voit voittaa indeksin vaikkapa sadoilla prosenteilla. Mutta huonolla osakevalinnalla voit hävitä indeksille ”vain” sen 100%. Tämä johtaa siihen että jokaisen indeksin mediaanituottoa tuottava osake häviää kyseisen indeksin tuotolle. Ja sitä suuremmalla marginaalilla mitä pidempi on tarkasteltava aikajakso.

Osakepoimija lähtee siis tuotto-odotuksen suhteen samalta viivalta indeksiin nähden. Ei useiden prosenttien takamatkalta. Todennäköisesti hän häviää kuitenkin indeksille, mutta voittaessaan indeksin voittaa sen keskimäärin selvästi isommin kuin hävitessään sille häviää.

19 tykkäystä

Ehdottomasti samaa mieltä, mutta ei kannata kuitenkaan pelkkään shakkiin rajata. Maailma on pullollaan upeita, taktisia lautapelejä.
Nimim. Tänään kaikkien aikojen ennätys itselle takana, vain 9h peliaikaa Twilight Imperiumia, kunnes voitin :ok_hand::muscle:

1 tykkäys

Jos yli 90% sijoittajista on ollut viimeisen päälle huolellisista analyyseistään huolimatta täysin väärässä, näkisin että hyvin keskinkertaisellakin osaamisella keskittymällä isoon kuvaan, on huomattavasti suurempi todennäköisyys päästä parempaan tulokseen. Liika tutkiminen, jo todistetusti, johtaa heikkoon lopputulokseen.

1 tykkäys

Voittaa toki pörssin mediaanituoton koska indeksissä sisään rakennettu mekanismi ylituottoon, mutta se ei korreloi sen kanssa mitä keskivertosijoittaja saa tuottoa.
Jotain on pielessä tuossa arvioissa, koska ainakin Sharevillessä reilu enemmistö biittaa indeksin mennen-tullen, monilla jopa esim yli 1000% tuotto/3v. Itse vastaavalla ajanjaksolla tuotto jotain 4x indeksi ja olen tuotoissa jossakin siellä keskivaiheilla sijalla monta sataa sijaa tuottokärjen takana. Ammattilaiset valehtelee että työpaikkoja riittäisi rahastonhoidossa, todellisuudessa reilu enemmistö osakepoimijoista tuottaa paremmin kuin indeksirahastot, samaa tukee Nordnetin omat tilastot, kertovat että noin 60%-70% asiakkaista ylittää indeksin(Sis. osingot) tuoton.

1 tykkäys

Tämä ei ole matemaattisesti mahdollista. Keskimäärin osakepoimijat tuottavat indeksituoton miinus kulut ja verot.

21 tykkäystä

Oletko laskenut tässä kuluiksi verojen osuuden? Vuosittainen osinkojen verotus tuo yllättävän suuren rasitteen vs indeksi rahasto.

Olet harmillisen oikeassa: en ole suorien osakeomistusten pienikuluisuuslausumassani ottanut veroja huomioon.

Olen toki silloin tällöin pieniä laskelmia aiheesta tehnyt, ja kyllähän se totta on, että osinkojen verotus syö miestä verrattuna edullisiin indeksirahastoihin. Ja hulluintahan tässä touhussa on, että indeksien voittaminen on oikeasti vaikeaa. Senkin ajan, mikä erilaisiin osakepohdintoihin kuluu, jos käyttäisi lenkkipolulla, saisi takuuvarmasti elämänlaadussa parempaa tuottoa.

Samaisesta aihepiiristä on moni muukin lausunut, että rakkaudesta lajiin. Eli tähän kohtaan voi laittaa ne vakioselitykset siitä hyvästä tunteesta, kun osinkoja kilahtaa tilille, ja kun itse vaikuttaa kohtaloonsa, vaikka sitten huonompaan suuntaan. Ja miten mielenkiintoista se osakkeiden kanssa puuhastelu nyt vaan on. Ja vertailukohdaksi voi aina ottaa vaikkapa rahojen hassaamisen autoihin tai viinaan, jolloin osakepoimintahan alkaa vaikuttaa jo suorastaan järkipuuhalta.

7 tykkäystä

Teiden kunto heikkenee aina näin keväällä, kun lumet sulaa ja teiden pintoihin tulee reikiä. Tiemäärärahoja on supistettu ja samaan aikaan päällysteen neliöhinta on noussut huomattavasti. Mietin vain, että onkohan tehty laskelmia siitä, miten paljon teiden huono kunto aiheuttaa lisää kustannuksia ja vaikuttaa esimerkiksi yrityksien tuloksiin.

Aihe on aina ajankohtainen, kuten huomaamme Karin piirroksesta vuodelta 1973.

12 tykkäystä

Itse tiedostan indeksirahastojen helppouden ja järkevyyden mutta sitten joka kuukausi sitä raapii päätä ja hämmästelee indeksien kalleutta. Sitten sitä päätyy ostamaan 14 euron Kamuxia kun näyttää halvemmalta.

55 tykkäystä

Alla on juttua suomalaisten säästämisestä ja selviytymisestä inflaation keskellä.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten säästämisaste laski pakkasen puolelle jo viime vuonna, ja oli loka-joulukuussa -3,5 prosenttia. Suomalaisten kulutusmenot siis kasvoivat inflaation vaikutuksesta suhteessa enemmän kuin käytettävissä oleva tulo.

Kaikkiaan Taloussanomien verkkokyselyyn tuli yli 2 200 vastausta. Näistä enemmistö eli lähes 1 500 kertoi, että heille jää rahaa säästöön pakollisten menojen jälkeen. Noin 900 vastaajista kertoi, etteivät heidän mahdollisuutensa säästämiseen ole muuttuneet vuoden sisällä esimerkiksi hintojen nousun takia ainakaan kovinkaan paljon.

5 tykkäystä