Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Ilkka Sinervä on kirjoittanut Nokiasta, Outokummusta ja YIT:stä. Hän on lainannut juttussa Hannu Angervuota.

Jutun alaotsikot:

  1. Satasen sijoituksen tuotto verrokkina
  2. Nokialta tuli suuria lupauksia
  3. Outokumpu jää hieman plussalle
  4. YIT:ssä jää satasesta 22 euroa
1 tykkäys

Kauppalehden Unelmasalkku -kisassa minä en ole viimeinen.

image

18 tykkäystä

Kovassa sakissa olet kun noin pienellä miikalla on noinkin alhaalla tuossa listassa, itse osallistuin ekaan skabaan mutta nyt olen niin lukossa, etten viitsinyt pahoittaa enempää mieltäni. :flushed:

6 tykkäystä

Keskustelu tässä taisi painottua maahanmuuton vaikutuksiin uudisrakentamisen tarpeeseen.

Mutta jos silti pallottelen asiaa muilta kanteilta lyhyesti. Ainakin seuraavat tekijät on hyvä huomioida rakentamistarpeessa.

Osa paikkakunnista on kasvupaikkakuntia, niissä on mikrosijaintinsa puolesta tarve uudisrakentamiselle. Oli Suomen kokonaispopulaation kehitys mihin suuntaan tahansa.

Asuntokantaa on myös uusittava. Jos kerrostalon elinkaarena olisi 100 vuotta, niin sadan kerrostalon pitäjälläkin pitäisi keskimäärin rakentaa 1 kerrostalo keskimäärin vuoteen. Mikäli siis asuminen painottuu samaan rakennustyyppiin ja väestömäärä pysyy samana.

Rakentamisen tarve on kestävä. Uudisrakentamiselle on tarvetta vastedeskin. Henkiset ja taloudelliset markkinatekijät vain voimistavat syklejä.

Anekdoottina asiaa uhkapeleistä ja salaliittoteorioista: Mulla on ollut niin Lotossa kuin Eurojaskassa suosikkirivi, joita olen pelaillut lähes aina kun olen lotonnut mutta nyt kun pelitili lähes tyhjä niin jätin eilisen eurojaskan pelaamatta ja kas vain: 3+2 oikein (voitto-osuus 211 eur) ja viime viikon lauantaina meni pikkuvoitto ohi lotossa (5 oikein / 35 eur). Liekö sitten sattumaa vai onko pirullinen vedätys?
Viekkaukselle hävinnyt 650 euroa maaliskuun alusta lähtien kun palasin Suomeen ulkomailta.

Edit: korjattu tuo menetetty lottovoitto (5✅vs 4✅)

9 tykkäystä

“Ei ole tämä keissi mennyt kuin Ahvenanmaalla”

@TomPettynyt Kurssien ja niiden muutosten ihmettelyt… #8826.

Mielenkiintoinen sanonta. Sisältänee markkinointiarvoa. Mitä tekee Ålandsbanken?

1 tykkäys

Siis elikkä nostaa kiinteistöjen hintoja pitkällä aikavälillä? :roll_eyes:
Se on minulle tuttu lause, että inflaatio syö asuntolainaa pois. Minä vaan hommasin itseni velattomaksi vuoden vaihteessa. Periaatteessa kivalta tuntuu olla velattomana.
Minä tietenkin voin nostaa omieni kiinteistöni hintoja inflaatioista tai taantumista välittämättä.
Oma kuntani vaikuttaa näihin hintoihin jos rakentaa koko kylän täyteen tai jättää kovaa kysyntää ja jättää rakentamatta.

Ei tarvitse odottaa lähipäiviä. Duellin ostamisen järkevyyden pohtimiseen menee noin puoli millisekuntia.

20 tykkäystä

Tähän asti viinissä ja kolmos oluessa on ollut saman suuruinen vero per litra vaikka viini on melkein kolme kertaa vahvempaa. Veromuutoksen jälkeen tätä suhteellista veroetua on hieman vähemmän. Silti verotuksella suositaan viinejä oluen kustannuksella.

8 tykkäystä

Wolt Enterprisesin tuoreimman tilinpäätöksen mukaan se teki viime vuonna 67 miljoonan euron liikevaihdolla 422 miljoonaa euroa tappiota.

Vuonna 2021 liikevaihtoa kertyi 63 miljoonaa euroa ja tappiota 188 miljoonaa euroa.

Woltin henkilöstökulut paisuivat viime vuonna yli 50 prosenttia ja olivat 60,6 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä kasvoi 854 henkilöön edellisvuoden 647 henkilöstä.

:thinking:

23 tykkäystä

Kiinnostava henkilökuva Ari (hillo)Tolppasesta via KL Optio (linkin artikkeli tilaajille).

“Pitää olla paalua”

5 tykkäystä

Noin pienillä tappiolla kuulostaa siltä, että uhkapelaaminen on noin 1005,3% parempi investointi mitä sijoittaminen. :thinking:

7 tykkäystä

Kuvasta päätellen Iiris ja Adeliina eivät jaa tätä sinun intoa! :smiley:

25 tykkäystä

Kello on 22 Suomen aikaan… xDDD ei voi syyttää heitä xD

16 tykkäystä

Kissasta tuli mieleen että viimeisimmässä Vernerin vartissa maukui kissa taustalla inflaatio osiossa. Onko tämä tulkittava härkäiseksi vai karhuiseksi?

11 tykkäystä

@Matias_Arola:n salkku tippui tämän jälkeen noin 80 prosenttia. :frowning:

Cat Zoom GIF by Inderes

26 tykkäystä

Järkyttävää, etenkin kun kissan häntä oli noin reippaasti ylhäällä. :scream:

10 tykkäystä

Tietäjät varmaan tietää paremmin, mutta käsittääkseni yhtiön merkittävä osa tuotekehityksestä ja siihen liittyvistä kuluista on tehty Suomessa ja merkittävä osa tuotoista syntyy eri maayhtiöissä. Mun on vaikea tulkita tuosta IS:n uutisesta onko siinä Oy:n luvut vai group, mutta haiskahtaa Oy:ltä.

6 tykkäystä

Kissathan naukuu kuuta → moon → to the moon! → kissa on härkä.

8 tykkäystä

Taisin hieman luvata esitellä toista virtuaalisalkkua tuossa OP:n parhaita seuraavan salkun esittelyn yhteydessä. Nyt Paskaosake -salkku on vuoden ikäinen. Paskaosake - salkun tavoitteena on ollut saavuttaa mahdollisimman surkea tulos eli koko pääoman menetys. Olen kuitenkin melko kaukana tavoitteesta. Viime vuonna tällä salkulla olisi voinut päästä melko suuriin tuottoihinkin. Tämä salkku oli myös lyhyen ajan ykkösenä Sijoittaja.fi:n kilpailussa. Realiteetit ovat kuitenkin iskeneet salkkuun, vaikka se kävi plussallakin Lifa Airin raketoinnissa taannoin. Salkku on kuitenkin selkeästi jäänyt OP:n parhaista.

Tuottokäyrästä näkee, että tällä salkulla olisi päässyt myös ylituottoon.

Tunnuslukuja ei paljonkaan ole:

Salkun tämän hetkinen sisältö. Tarkoitus on lisätä Lehtoa, jonka suhteen olen hyvin luottavainen.

Tapahtumat:


Alma kävi salkussa, koska yritin saada osingot irtoamispäivän jälkeen. Mutta en saannut osinkoja.

30 tykkäystä