Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kesällä 2013 löysin indeksirahastojen paratiisin. Rahat sinne ja lopputulos on parempi kuin useimmilla sijoittajilla, nollavaivalla. Hyvä diili varsinkin minulle, jolla ei ole kummempaa luontaista intohimoa miettiä pörssijuttuja. Pörssijumalat sanoivat: ”Vain yksi asia on kiellettyä. Näetkö tuon hyvän ja pahan tiedon sivuston kauppalehti.fi. Älä avaa sitä. Tai jos avaat, älä lue käärmemäisiä blogeja tai viestejä joiden mukaan ”Fortum on osien summalla mitaten edullinen”. Tai jos luet, älä anna niiden viekoitella. Sitten Forzaa sai 14 eurolla enkä voinut vastustaa kiusausta. Minut karkoitettiin paratiisista takaisin mörnimisarvosijoittamisen vaikeakulkuiseen louhikkoon. Hiestä märkänä minun piti indeksin kyydissä pysymän.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin katselen paratiisia huutoetäisyydeltä. Osa minusta onkin siellä. Kehittyvien maiden ja Aasian indeksirahastoon voisi heittää vähän rahaa. Mutta hei, Fortum on 12 euroa, pelkkä vesivoima arvokkaampaa. Alokaskin tankannut taas. Ostankin sitä.

112 tykkäystä

Toivottavasti ette naureskelleet heille, jotka hamstrasivat koronapaniikissa WC-paperia…
image

83 tykkäystä

Varallisuuden kasvatustahti on ihan kiitettävä.

Onko tuossa kuinka suuri prosenttiosuus ihan puhdasta säästöä eli lisärahan laittoa pottiin?

Ei niin, että olisin muka utelias. Kaverin puolesta ihan vaan kyselen.

No eihän tuota väitettä usko kukaan. Totta ihmeessä olen aivan sairaan utelias. Kun itsellä tuntuu olevan silleen, että vaikka kuinka luulen joskus saavani isommalti sivuun, niin kyllä perhe jotain menoa keksii. Tai sitten auto hajoaa. Tai sitten tulee itselle joku yllättävä mieluhalu ostaa jotain kallista. Ja sinne meni taas puolet suunnitellusta säästöstä.

No onneksi jotain sentään kuitenkin yleensä jää säästöönkin.

11 tykkäystä

Pardon my ignorance, mutta eikös kokousmunkit ole niin yesteryear?

Eikös tarjoiluna pidä olla kampaviinereitä?

Vai onko kampaviinerit varattu julkiselle sektorille, ja yksityisellä puolella sitten syödään munkkeja?

3 tykkäystä

Kiitoksia ja kiitos kysymyksestä! :slight_smile:

Olen huono sijoittaja, mutta hyvä säästämään. Puhdasta säästöä on varmasti yli 85 prosenttia, mulla ei ole valitettavasti tarkkaa lukua.

Viime vuosina tulot ovat nousseet paljon, koska saan paljon enemmän tehdä ylitöitä ja sit mulla on sivutyö.

Sijoitustuottoni eivät ole kovinkaan ihmeelliset ja jos taitojani + tietojani katsoo, niin voisivat olla paljon huonommatkin. Mulla on ollut enemmän hyvää kuin huonoa tuuria.

10 tykkäystä

Viime syksy indeksisijoittajan silmin: “Milloin se veri oikein virtaa kaduilla, eihän nää laskut ole vielä mitään?” :face_holding_back_tears: (-18%)

Viime syksy hypeosakesijoittajan silmin: “Ei kestä enää, keskihintaakin on jo alennettu, nyt on pakko kotiuttaa tappiot!” :dizzy_face: (-60%… -70%… -80%…)

Se mikä laulaen menee ylös, tulee viheltäen myös alas…

17 tykkäystä

Milloin Nokia ilmoittaa, että työskentelee AI:n parissa?

Ilmeisesti jo aikoinaan Aku Ankassa oli puhelinliittymissä tekoälyä kun Akun puhelimen johto meni Roopen muotoiseksi kun Roope soitti.

7 tykkäystä

Tuossa videossa oli tosiaan Olvin logo sumennettuna. Niistä muista yhtiöistä tunnistin logojen perusteella: Grigeo AB, TOYA S.A., ja Betsson AB. Mitäköhän nuo muut ovat?

6 tykkäystä

En malta olla huomauttamatta, että monelle yritykselle tämä oli tuolloin myös ainoa keino selvitä :blush: Samaa mieltä, että koronatukia (muitakin kuin tätä ko. Kehitysrahaa) onnistuttiin kaiken kaikkiaan kohdistamaan erittäin huonosti ja esimerkiksi Tapahtumatakuuta onnistuttiin käyttämään todella rumasti hyväksi. Tosin tuki-instrumenttia kritisoitiin jo sitä laadittaessa erittäin voimakkaasti, eikä paremmin kohdistuvia tukimuotoja onnistuttu siitä huolimatta kehittämään.

Sodan alkamisen jälkeen en ole teboililla käynyt kuin kusella ja laittmassa ilmaa renkaisiin, molemmat tuottavat tappiota teboilille :heart:

39 tykkäystä

Teboilin asiakkaat eivät rahoita Ukrainan sotaa, koska Teboil on ostanut ainakin 5 vuoden ajan polttoaineensa Nesteeltä. Suomalaiset francising yrittäjät ovat sen sijaan ongelmissa, kun asiakkaat ovat kadonneet… Lisäksi Teboil ei ole vuosiin siirtänyt penniäkään tuloksestaan Veäjälle, vaan investoinut Suomeen. Teboilin pääomistajan Lukoilin hallitus on suhtautunut Ukrainan sodan alusta asti siihen hyvin kriittisesti ja 2 johtajaa on pudonnut kerrostalon ikkunasta. Lukoilista puolestaan omistaa amerikkalinen ConocoPhillips n. 10 %. Tosin välissä taitaa olla sveitsiläinen väliyhtiö. Tämä, että Teboilin taustalla on venäläinen Lukoil, ei minusta tarkoita oikeastaan mitään. Ne, ketkä ovat lähiaikoina käyneet USA:ssa, ovat ehkä huomanneet siellä lukuisat Lukoilin huoltoasemat.

6 tykkäystä

Kyse ei ole pelkästään polttoaineesta, vaan siitä, että Lukoil perii franchising-yrittäjiltä markkinointi/liikepaikka- yms maksuja emoyhtiölle. Eli jokaisessa myyntieurosta valuu tätä kautta osa venäläiselle omistajalle, juot sitten vaikka kupillisen kahvia tai tankkaat dieseliä. Pakoitepolitiikan seurauksena polttonesteidien tuonti Veäjältä päättyi 11.7.2022 On kokonaan toinen asia,miten Lukoil käyttää näin saamansa varat - maksaako osinkoa vai investoiko lisää Suomeen (mitä en usko),. Joka tapauksessa nämä perityt maksut jäävät venäläisen omistajan haltuun. Onneksi täällä on muitakin huoltoasemia käytettävissä kuin Teboil.

27 tykkäystä

PRH:sta saat tulokset ja taseet ym. tiedot, jos olet kiinnostunut.

:joy: Nokia AVA AI julkistettiin jo pari vuotta sitten :hushed:

7 tykkäystä

Yksi ehkä vähän epävarmempi, mutta mahdollisesti merkittävä asia on se, että huhujen mukaan Teboilin asemat ovat strategisesti ilmestyneet juuri sellaisille reiteille/sijainneille, joita Venäjän armeija käyttäisi hyökätessään Suomeen.

4 tykkäystä

Eli oli liian aikaisin liikkeellä.

Ei vaan nimesi väärin. Parempi olisi ollut AI-jai. :wink:

Voidaan kirjoittaa myös AI-Jay, mutta silloin pitäisi monessa kielessä lausua väärin.

3 tykkäystä

Matiaksen veli saatu näköjään kanssa rekryttyä töihin Indelle.

20 tykkäystä

Zumiez bongattu.

Edit. Myös Ulta beaty ja Pricer löytyi.

8 tykkäystä

Ihan hyvää noille kolmelle on tapahtunut, parempaa kuin Sammolle.
3v
Sampo +15,44%

Harvia +82,27%
Qt +162,19%
Tecnotree +87,7%

11 tykkäystä