Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mihin aikaan jpow tänään?

21:30 alkaa lehdistötilaisuus

1 tykkäys

Ja mä kun ehdin jo luulla että halusivat miehen monttuun vaarna sydämmen läpi lyötynä mahdollisimman nopeasti. No ei sitten…

2 tykkäystä

Laitetaas tämä tänne kahvihuoneeseenkin.

18 tykkäystä

Pahasti on hyytynyt tahti…tuosta kun tulkitsee niin ekan noin kahden viikon aikana allekirjoitettu ~30K (minä mukaan lukien) ja seuraavat 2kk vain 7K. Ryhtiliike on tässä kohtaa tosiaan tarpeen! :fountain_pen:

9 tykkäystä

HCP:n salkunhoitaja Pasi Havia kirjoitti tekoälyhuumasta. :slight_smile:

Tekoäly ponnahti pintaan sitä seuraamattomalle isolle yleisölle vasta hiljan. Niinpä kehitys vaikuttaa äärimmäisen nopealta, vaikka sitä on edeltänyt vuosikymmenien työ ja kehitys. Tekoälyn tutkiminen aloitettiin Darthmoutin yliopistolla vuonna 1956. Itse ajatus tekoälystä on taasen vuosisatoja vanha. Loppujen lopuksi ei siis mitään kovin uutta. Nyt kehitys on saavuttanut pisteen, jossa teknologia puhuttelee suurta yleisöä ja siten sen esilläolosta voi saada epärealistisen kuvan miten kaikki etenee.

2 tykkäystä

Aina välillä olen pallotellut sellaista ajatusta, että hyppäisin pois päivätöiden oravanpyörästä ja alkaisin kymmenillä, ehkä jopa sadoilla eri nimimerkeillä pumpata jotain suomalaista pienyhtiötä täällä, Kauppalehdessä, Suomi24:ssä, Ylilaudalla, Vauvafi:ssä ja ties millä muilla foorumeillla. Moderoiduilta foorumeilta kuten täältä saisin yhä uudelleen kenkää, mutta en koskaan lannistuisi, vaan aina uudestaan arpoisin jollain kummallisella, kehittämälläni satunnaisgeneraattorilla uuden sähköpostin ja nimimerkin ja jatkaisin siitä mihin edellisellä nimellä jäin. Kokisin kunnia-asiaksi, että en koskaan pyrkisi millinkään vertaa varioimaan maneereitani, vaan olisin nimimerkistä toiseen sama, aivan äärimmäisen tunnistettava itseni. Maneereihini lukeutuisivat:

  • First and foremost, kaikissa viesteissäni olisi taustalla pumppaamani pienyhtiö. Kirjoittaisin siitä sekä firman omaan ketjuun että kautta rantain vihjaillen moniin muihinkin ketjuihin. Painostaisin analyytikkoja sanomaan jotain optimistista yhtiöstäni. Mainitsisin kasuaalisti erilaisia houkuttelevien pikkufirmojen listoja, kärjessä useimmiten pumppaamani firma. Rakentaisin välillä aivan uskomattomia aasinsiltoja pyrkiessäni istuttamaan muiden päihin jonkinlaisen optimistisen idean firmastani. Spekuloisin jonkin isomman ja suositumman firman ketjussa, että ehkä se ostaa pumppaamani pikkufirman ja saa kaupan päälle hyvän uuden toimarin lähtevän tilalle. Mainitsisin tarkan iän, jossa tämän isomman firman meritoitunut lähtevä toimari tuli aikoinaan puikkoihin ja pohtisin, mistäköhän löytyisi juuri sen ikäinen kaveri, arvellen kaikilla syntyvän pään päällä lamppu: ”Hei, sen yhden pikufirman toimari on nyt just tuon ikäinen!”
  • Toinen maneerini liittyisi siihen, että olisin niin mieltynyt pumppaamani firman nimeen, että kirjoittaisin sen silloinkin kun luontevampaa olisi käyttää pronominia. Jos nyt esimerkinomaisesti oletettaisiin että pumppaamani firma olisi Jäämurikka, niin sen sijaan että kirjoittaisin normaaliin tyyliin ”Jäämurikka on halpa yhtiö, ja sillä on pätevä toimitusjohtaja”, haluaisin kirjoittaa ”Jäämurikka on halpa firma, ja Jäämurikalla on pätevä toimitusjohtaja”.
  • Kolmas maneerini olisi mieltymys päivämääriin hyvin pienimuotoisissakin tapahtumissa. Yleensähän jos jollakin firmalla on ollut jokin pieni tiedote pari vuotta sitten, ihmiset tuppaavat kirjoittamaan että se julkaistiin ”kesällä 2021”, tai korkeintaan ”kesäkuussa 2021”, mutta minä kirjoittaisin aina ja joka tilanteessa tarkan päivämäärän.
  • Minulla olisi myös joitakin pienempiä, juuri tälle foorumille räätälöityjä erikoisuuksia. Lukuaikani kirjautuneena olisi jokaisella nimimerkillä vain joitakin sekunteja per päivä, vaikka olisin kirjoittanut paljonkin viestejä. Mikään nimimerkkini ei koskaan tykkäisi mistään viestistä, koska silloin tekisin kaiken aiemman päälle vielä piirun verran ilmeisemmäksi, mitkä ovat juuri minun nimimerkkejäni.

Näin jatkaisin vuosien ajan, isolla positiolla pikkufirmassani. Toivoisin että työni kantaisi hedelmää ja suomalainen sijoitusväki ja laajempikin yleisö innostuisi firmastani. En kiinnittäisi juurikaan huomiota siihen, että toiminnallani pikemminkin sabotoisin firmani julkikuvaa sijoituspiireissä. Ehkä jollain alitajuisella tasolla ymmärtäisin ettei tässä ole oikein järkeä ja että minun pitäisi löytää elämälleni merkityksellisempi päämäärä. En kuitenkaan pystyisi lopettamaan. Jälleen loisin uuden tilin ja kehottaisin analyytikkoa korjaamaan sen virheen, että Jäämurikalla ei ole osta-suositus. Saisin kenkää. Lauantai-iltana viskilasin äärellä muistelisin vanhoja hyviä aikoja kun saatoin pysyä jollain nimimerkillä pitkäänkin kehissä, lueskelisin vanhoja nimimerkkejäni ja miettisin mikä niistä on rakkain. Kerran olin tehnyt viiden kuukauden runin – Going the Distance.

Ja nyt nukkumaan.

101 tykkäystä

Oot vissiin harjoitellut täällä Tulikiven ketjussa, siellä on sama henkilö keksinyt taas tänään uuden nimimerkin ja pumppaa paskaa :rofl:

Ihmeellistä, mutta täällähän tuo sallitaan :poop: :rofl:

19 tykkäystä

Lämmin kiitos @Kale-possu sydäntäraastavan mojovasta retoriikanpurkuoperaatiosta! Ja kun nyt kuitenkin tulet aikeesi ennen pitkää toteuttamaan, pyydän saada muistuttaa että noiden esille ottamiesi tarkkojen päivämäärien yhteydessä on hyvien - tai ainakin hyviksi arveltujen - tapojen mukaista luoda katsaus myös siihen, mitä Ruoveden lehti (nimi muutettu) on kulloinkin aiheesta kirjoittanut.

Vakavammin (tai ainakin astetta alakuloisemmin) tuollaisesta häkellyttävän umpimielisestä, jästipäisestä, kouristuksenomaisesta ja täysin vuorovaikutusresistentistä puskemisesta tulee mieleen lähinnä jokin tekijäänsä ja kokijaansa jälkistrukturalistisessa hengenhädässä karkuun pinkova puolitietoinen taideteos: teksti joka parkuu hokemaa “älä lue minua” ja sittenkin samaan aikaan tietää tuskallisen selvästi, että sen olemassaolon ainoa edellytys on, että edes yksi ihminen joskus tulee siitä jotenkin ottaneeksi vaarin.

Kielen ja viestinnän kannalta kiehtovan ristiriitaista, banaalin todellisuuden (osakemarkkinat & ahneus) vinkkelistä toki vähemmän hohdokasta. Pieni ja yksinäinen on yksittäinen ihminen internetin kajossa.

7 tykkäystä

Pasi ei tunnu ymmärtävän että tekoälyn kehitys etenee aidosti poimunopeudella ja tälläkin hetkellä meillä on nyt käytössä sovelluksia ja kyvykkyyksiä jotka vaikuttivat todella kaukaisilta vielä Q1 aikana. Vuonna 2021 ennen ChatGPT:n julkaisua kehitysvauhti oli jo poikkeuksellisen nopeata verrattuna muuhun IT-teknologiaan ja tuntui välillä, että putoaa kärryiltä jos ei jatkuvasti seuraa mitä uutta on kehitteillä. Kun ChatGPT:n julkaisun jälkeen saatiin hirveät määrät lisää rahaa ja voimavaroja ohjattua tekoälyn kehityksen, niin sektorista on tullut pitkälti mahdotonta seurattavaa, koska aivan liikaa asioita tapahtuu liian nopeasti.

Turha selittää mistään 50-luvusta, kun käytännössä kaikki nykytilanteeseen johtanut kehitys on tapahtunut kymmenen vuoden sisään ja vasta 2020-luvun rauta ja Nvidian tarjoama laskentateho on aidosti tarpeeksi tehokasta luomaan järkeviä tekoälysovelluksia. Esimerkiksi viime vuonna ei oikein meinannut pyöriä 7 miljardin parametrin mallit kotikoneella, kun taas nyt pystyy jo kalliimman luokan kuluttajaraudalla ajamaan 30 miljardin parametrin malleja kvantisoituina. Ihan mahdotonta edes yrittää ennustaa, että mitä kaikkea uutta keksitään Q3 aikana ja sen jälkeenkin kun innovaatiot hidastuvat ja teknologia stabiloituu, niin alkaa tulla valtavasti räätälöityjä sovelluksia ja malleja jotka mahdollistavat tavallisille loppukäyttäjille aivan uskomattomia asioita.

Selvää on että maailma ei tule kokonaisvaltaisesti välittömästi mullistumaan kun meillä on esimerkiksi Eurooppakin täynnä maita missä on vielä paljon käteistä yms. apinatason teknologiaa ihmisten arkisessa käytössä ja jos Suomessa ei osata edes käyttää matkapuhelimen taksisovelluksia, niin miten voi olettaa sellaisten ihmisten pystyvän hyödyntävän tekoälyä omassa elämässään. Pasi on varmasti siinä oikeassa, että tekoälyteknologian leviämistahtia tavisten käyttöön on projisoitu liian vahvasti, mutta se ei johdu siitä että teknologian kehitys olisi hidasta, vaan siitä että ihmiset nyt ylipäätään eivät tykkää muutoksesta tai ole kovin tehokkaita hyödyntämään uusia työkaluja tai muuttamaan omia vuosien saatossa kehiteltyjä kuvioitaan, riippumatta kuinka ylivertaisia uudet toimintatavat olisivat. Miettikää kuinka monessa firmassa toiminnanohjaukseen ja dokumentaatioon käytetään vieläkin herran vuonna 2023 Microsoft Exceliä ja kommunikointiin sähköpostia :smiley:

33 tykkäystä

Sanoppas joku firma, jossa näin ei ole. Siivoan samantien cv:n ja laitan hakemusta menemään.

35 tykkäystä

Retviittasin eilen @Mirko_Sampo_IR tärkeän noston Puuilosta, missä todettiin tarjottaneen yli 4000 asiakkaalle grillimakkaraa Porttipuiston avajaisten humussa ja se riittää minulle Q1-raportista.

https://twitter.com/Vernepu/status/1668973082571161602

Vaikka nostin tämän hieman kieli poskella, mietin todella ettei laadukasta ja tasaisesti oikeita asioita tekevää firmaa välttämättä tarvitse seurata edes kvartaalitasolla. Ehkäpä kuuntelen toimarihaastiksen inderesTV:stä kun ehdin.

Kun pohjatyö liiketoiminnan ja sen kilpailuetujen ymmärtämiseen on tehty ja luottaa johtoon, voi omistajana lähinnä nauttia kyydistä ja lisätä tarkastelufrekvenssiä jos asiat alkaakin mennä pieleen (tai osakkeen arvostus liikkua tasolle missä tekee mieli tehdä liikkeitä suuntaan tai toiseen).

39 tykkäystä

Kiitos itsellenne! :smiley:

Huomaa että “palaveripäivä” oli minun järjestelmä kun siinä ei ollut fiksattua ohjelmaa. Sen sijaan puistokävelyä ja jubailua. Mutta kun asiat on hyvin ei pidä mennä korjaamaan toimivia asioita! Harmi kun terassilla istuminen jäi lyhyeen, ensi kerralla petrataan siinä! :smiley: :beers:

(Ettei synny väärää käsitystä niin itse palavereissa, jos kun sellaisia on, olen todella tiukka vetämään keskustelua eteenpäin ettei ne jumitu turhaksi kahvitteluksi ja junnailuksi :smiley: ).

27 tykkäystä

Älkääs nyt, itse olen kanniskellut kirjoituskoneita ulos omista työpaikoistani ja kaikki ohjelmistot ovat olleet 90 luvulta. Toiminnanohjaus? Dokumentointi?
Tarkoitatte varmaan niitä paperivuoria, jotka aina jos kirjanpitäjä kysy niin sattui vesivahinko/tulipalo.

9 tykkäystä

38 tykkäystä

NEW EMPLOYEE: WHERE’S THE DOCUMENTATION?

TEAM LEAD: CREATE THE DOCUMENTATION, NOW! (Iso-Arska äänellä)

14 tykkäystä

Tämä muuten vastaa aika lailla totuutta, ehkä äänensävy on eri. Uuden ihmisen tulo taloon on loistava paikka löytää kaikki puutteet dokumentaatiossa.

13 tykkäystä

En oo koskaan ymmärtänyt tota logiikkaa, että nuorena voi ottaa riskiä, koska absoluuttiset euromäärät ovat pieniä.

Tottakai suurella riskillä voi saada hyvän varaslähdön salkun kasvatukseen. Yhtä lailla menettäessäsi pääomaa sijoitusuran alkutaipaleella, menetät paljon absoluuttista pääomaa, kun tuotot prolongoidaan pitkälle tulevaisuuteen. Eli valitettavasti korkoa korolle -efekti pätee myös nuorena tehdyille tappioille.

45 tykkäystä

Hei!

Viestisi liputettiin, koska Ostin/myin -ketjuun saa laittaa vain viestejä, joissa on osto- tai myyntitoimeksianto. Siksi siirsin viestisi kahvihuoneelle. :slight_smile:

Vastasit tähän viestiin:

Tässä on ohjeet, miten voi vastata toisessa ketjussa olevaan viestiin:

Kiitos ja hauskaa torstaita!

4 tykkäystä

Esimerkit 18 vuotias, sijoitusvarallisuus 2000€ josta puolet osinko-osakkeisiin ja puolet bitcoiniin tai 65 vuotias, salkku 300k€ puolet osinkoon ja puolet Bitcoiniin, niin kumpi tuntuu “järkevämmältä”?

Lisäksi nuorella kuukausittainen lisätulo salkkuun voi huikeasti isompi suhteessa omaisuuden kokoon joten riskin oton mennessä munille, saa korjattua palkkatulosta ihan erilailla kuin vanhempana vaikka tulot olisikin absoluuttisesti pienempiä.

20 tykkäystä