Otan hieman kantaa tähän nuorten pahoinvointiin, kun itse edustan juuri tuota legendaarista “pullamössö” gen z sukupolvea. Sosiaalista mediaa syytetään lähes aina nuorten ahdistuneisuudesta, mutta minusta tämä on aivan liian yksikertainen selitys nuorten pahoinvoinnille. Nuoret voivat pahoin, koska meidän elämän aikana elämä on mennyt huonompaan suuntaan ja valoa ei näy tunnelin päässä.
-
Suomalaisten vauraus ja palkat eivät ole nousseet 20 vuoteen reaalisesti eli gen z ei ole koskaan kokenut elintason nousua.
-
Työnsaaminen on aivan saamarin työlästä, kun nykyään rekryihin kuuluu useita haastatteluita, älykkyystesti ja ennakkotehtäviä. Tyttöystäväni isä haki kolmeen eri työhön suoraan yliopiston penkiltä ja hänelle tarjottiin työ jokaiselta työnantajalta.
-
Nuoret miehet eivät edes löydä parisuhdetta, koska naiset eivät halua naida alaspäin. Tästä kärsii myös luonnollisesti naiset, kun he eivät löydä miestä.
-
Korkeakoulutus ei todellakaan takaa enää koulutusta vastaavaa työtä, mutta silti opintojen rahoittaminen on muutettu yhä enemmän lainapainotteisemmaksi. Eli opiskele vuosia, et löydä työtä ja sen jälkeen hukut vielä velkaan.
-
Sitten luonnollisesti vielä päälle tämä järkyttävä nuorten syyllistäminen kaikesta. Me olemme kuulemma niin laiskoja ja emme tee edes lapsia. Itse en ymmärrä, miksi mediassa ei ikinä puhuta siitä, että millainen yhteiskunta meille on jätetty, koska vanhemmat sukupolvet ovat siitä vastuussa.
Itse sanoisin, että gen z on ensimmäinen sukupolvi, jonka elämä ei ole parantunut heidän vanhempiin verrattuna.