Uusivuosi on ihmisten keksintöä, samoin se että palestiinalainen puuseppä olisi syntynyt 25.12., keksitty joskus pari-kolmesataa vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Yksi on näiden hömpötysten yläpuolella: juuri nyt klo 11:21 on talvipäivänseisaus
Pienoismalliharrastus on kyllä hauskinta mitä voi tehdä ilman housuja! Vai miten se sanonta menikään?
Itelläni innostus kohdistui noihin miniatyyrejä käyttäviin strategiapeleihin, eli pensseliä on tullut heiluteltua pienten miesten edessä aikoinaan. Ja tosiaan ois kyllä oikein rauhoittavaa ja mukavaa puuhastelua edelleen, jos vain sais allokoitua aikaa sille.
Housumies ihmetteli pitchauskisassa seuraavaa esitellessään Games Workshop’ia:
Voi pojat, jos ois aikoinaan kaikki ne Warhammereihin törsätyt rahat laittanut Games Workshopin osakkeisiin! (Toki muitakin valmistajia ja vaihtoehtoisia pelejä on pilvin pimein, mutta GW lienee se suurin ja suosituin ja siksi hinnoitteluvoimaisin). Kyllähän totuus on, että noi pikku-ukot ovat eräänlaista kohdennettua huumetta, joka hämärtää kaiken rationaalisuuden rahankäytössä. Miks joku taas on valmis maksamaan suuria summia jostain merkkikäsilaukusta, jonka arvo on funkiotaan suurempi? Kai se tuo ostajalleen jonkinlaista “elämänsisältöä”
Ei ole keksitty, että “Palestiinalaisen puuseppä” olisi syntynyt 25. joulukuuta. Aluksi “palestiinalaisen puusepän” syntymäpäivää vietettiin tammikuussa, mutta koska 25.12. oli suosittu Sol Invictus-juhla, päätettiin syntymäpäivän vietto siirtää kyseiseen ajankohtaan. Kyseessä on siis valinta syntymäpäivän ajankohdaksi, ei tieto tai luulo siitä, että syntymä olisi tapahtunut tuolloin.
Pentti Jokinen on tehnyt hyvän jutun brittiläisestä lisäravinneputiikista.
*Lontoon pörssiin lokakuussa listautunut yritys on vahva tulokas pienehköjen Eurooppalaisten kuluttajatuoteyritysten vähälukuiseen joukkoon. Vuonna 2014 perustettu Applied Nutrition (APN) valmistaa Briteissä laajaa valikoimaa urheiluun sopivia ja terveyttä edistäviä lisäravinteita, joita myydään yli 80 maassa. Sen liikevaihto on euroissa jo yli 100 miljoonaa. *
APN on kasvanut erittäin vauhdikkaasti 10 vuotisen historiansa aikana, rajusti kilpaillusta markkinasta huolimatta. Lisäksi se on ollut erittäin kannattava koko historiansa ajan. Nettomarginaali viime vuonna +20 %, ROIC/ROCE ollessa 35 / 45 %. Kasvusta ja vahvoista marginaaleista huolimatta se on hinnoiteltu alle PE 20. Ja nettokassaakin löytyy reilusti.
Oonko ainoa jota suunnattomasti ärsyttää nämä kollektivistiset juhlaperinteet? Siis se ajatus että pitäisi juhlia vain siksi, että yliauktoriteetti on päättänyt merkitä kalenteriin virallisen juhlapäivän.
“Riemuitse lammas ja pidä hauskaa koska minä käsken niin, saat jopa vapaapäivän töistä sitä varten.”
Kivempaa olisi juhlia pitkin vuotta silloin kun on juhlan aihetta, esimerkiksi muiden kanssa spontaanisti torilla kun Suomi voittaa jonkin kilpailutapahtuman tai sitten mikäli henkilökohtaisessa elämässä tapahtuu jotain juhlan arvoista. Ajatelkaapa että kuinka ankeata kiekkojuhlista tai euroviisuvoitosta tulisi mikäli valtio määräisi kalenteriin, että kaikkien pitäisi juhlia noita tapahtumia jonain tiettynä ennalta sattumanvaraisesti päätettynä päivänä ja kaikkina muina päivinä näiden asioiden juhliminen olisi sosiaalisesti kielletty.
Haluaisin kaikki juhlat pois kalenterista (juhlapyhät voisi muuttaa ekstralomapäiviksi) ja sitten ihmiset saisivat orgaanisesti itse keksiä jokainen omanlaisensa juhlan, ihan milloin vain haluavat
Kai kaikki saa päättää että juhliiko ja miten juhlii itsenäisyyspäivää, helatorstaita sun muita. Kinkkuakin saa kyllä paistaa myös jussina tai marraskuun kolmantena torstaina.
Toki jotkin lahja perinteet saattaa aiheuttaa ärsytystä tai stressiä jouluina, synttäreinä tai ystävänpäivänä - mutta kai niistäkin pystyy irtisanoutumaan jonkinlaisella sosiaalisella kustannuksella.
Itse ainakin nautin suunnattomasti että on aikaa rauhoittua niin että myös muut ihmiset osaavat olla vaikka soittelematta, pilaamatta lautapelimaratoneja tai mitä ikinä - vaikka olisihan tämäkin mahdollista järjestää myös marraskuun kolmantena torstaina.
Et todennäköisesti ole ainoa. Minua ne eivät ärsytä suunnattomasti - mutta ignooraan valtaosan ko. juhlimistraditioista omassa elämässäni, juurikin tuosta syystä. Ne eivät ole minun juhliani, ne ovat juhlia, jotka on ”määrätty”. Määrätyt juhlat eivät todellakaan ole minulle ”se juttu”.
En varsinaisesti piittaa määrääjistä (auktoriteetista muita ylempänä), olen siinä mielessä melko puhdas anarkisti.
Anarchy:
An-archy,
archy tulee kreikan sanasta ”archon”, joka tarkoittaa hallitsijaa, määrääjää, isäntää (engl. ruler, master)
Sana Anarchy tarkoittaa kirjaimellisesti ”ilman auktoriteettia, ilman hallitsijaa tai ilman määrääjää”
Orjilla on määrääjä, isäntä. Koska en indetifioi itseäni orjaksi, en huoli määrääjää, enkä isäntää. Päätän itse mahdollisimman laajasti omista asioistani.
Ja kyllä, auktoriteetin nimeämien ”juhla”päivien sijaan orgaanisesti muotoutuvat merkitykset päiville ovat ehdottomasti ”ei-orjan” valinta.
Hyvää auktoriteetin määräämää juhlajaksoa ja ”sallimaa” lomajaksoa joulukuulle, kaikesta huolimatta.
On tullut lapsena ja nuorena rakennettua suunnilleen ihan kaikkea… pienoismalleja, lennokkeja, pienoisraketteja, vaappuja, rc-autoja, -veneitä, -lennokkeja… nyt oman pojan kanssa elvyttämässä harrastusta katoavaa kansanperinnettä, Tamiya enää ainoa merkki, joka tekee autojen rc-rakennussarjoja