Konecranes - Materiaalinkäsittelyalan globaaleja johtajia

Entä jos Cargotec saadaan tämän ansiosta suoriutumaan samalla tasolla kuin Konecranes?

Vai käykö päinvastoin, Cargotecin tauti tarttuu Konecranesiin fuusiossa :confused:

Cargotecin suoriutuminen on kyllä karua verrattuna Koneeseen, josta jakautui 2005.

1 tykkäys

Sitten kun/jos fuusio toteutuu.

1 tykkäys

Konecranes sulkee Ukrainan tehtaan.

2014 kriisin eskaloituessa tuotantoa siirrettiin muualle. Tappiot n.6milj euroa. Liikevaihto samana vuonna 2miljardia euroa.

Iltalehden uutinen vuodelta 2014:

Ei siis syytä paniikkiin varmaan nytkään.

Hyvä muistaa että Konecranesilla on toimintaa yli 50:ssä maassa.

Tuorein uutinen;

Konecranes sulki tehtaansa Ukrainassa: ”Työntekijöitä on pyydetty jäämään kotiin” Konecranes sulki tehtaansa Ukrainassa: ”Työntekijöitä on pyydetty jäämään kotiin” | Kauppalehti

9 tykkäystä

Ja samaan syssyyn lisää uutisia. Molempien yhtiöiden kaupankäynti on keskeytetty.

EU-komissiolta ehdollinen hyväksyntä Cargotecin ja Konecranesin fuusiolle EU-komissiolta ehdollinen hyväksyntä Cargotecin ja Konecranesin fuusiolle – Kaupankäynti osakkeilla keskeytetty | Kauppalehti

23 tykkäystä

Mitäs mieltä täällä ollaan fuusiosta? Miltä se nyt reaalisesti näyttää, kun aika on käymässä vähiin. Lisäksi liiketoiminnallinen logiikka ollaan heittämässä alas viemäristä, kun Cargotecin paras osa, oman alansa ylivoimainen markkinajohtaja, myydään pois. Menee ehkä tehdasta mukana.

Tuntuu ja kuulostaa mahdottomalta liikkeeltä, kun sota-aikana saatu hinta on varmasti vielä alhaisempi kuin ennen sotaa.

1 tykkäys

Referoin Cargotec-ketjuun World Cargo Newsin uutista (7.3.): Cargotec salkkuun? - #232 by TW1

Sen mukaan Puolan tehdas menisi KAS-kaupassa, joka on aika yllättävää. Toki sinne ainakin HIABille jäisi tilat varmaankin.

Vaikea tosiaan nähdä enää logiikkaa fuusiossa. Liiketoiminnan synergiaa on lähinnä satamabisneksessä ja nyt siitä puolisko divestoidaan pois. Mitä muut liiketoiminnat hyötyvät yhdistymisestä konglomeraatiksi?

Itse arvelen, että fuusio kuitenkin toteutuu. Satamabisnes on ahtaalla kiinalaisten kilpailijoiden takia ja ehkä KAS ei ole ollut enää riittävän kannattava. Olikos se pandemian alkuaikoina, kun Kalmar myi Kiinan toimintoja ja ulkoisti nosturisuunnittelun siellä. Ikäänkuin valmistautumista fuusioon. Sitten jätettiin hyvästit end-to-end strategialle myymällä Navis. Minkähänlaisia spekulaatioita KASsin ostajasta voisi keksiä?

1 tykkäys

Ei hyvältä näytä Cranes-Cargo fuusio. Asiakkaat alkaa pohtia, että voiko näiden kanssa tehdä pitkiä diilejä kun ei tiedä missä mikäkin osa jatkaa.

Näillä ehdoilla omistaja-arvoa tuhotaan kiihtyvää tahtia. Olisiko aika laittaa piste tälle, jos ehdot ovat nuo? Väkisin näiden naittaminen ja osien myynti voisi luoda entistä heikomman yhtiön.

5 tykkäystä

Onko konepajasektorin yllä leijuva yleistunnelma heikentynyt jo jonkin verran ja trendi tuntuu olevan heikompaan suuntaan?

6 tykkäystä

U.K. CMA Blocks Cargotec-Konecranes Merger After In-Depth Probe
(Bloomberg) –

The Competition and Markets Authority has blocked the proposed merger between Cargotec and Konecranes after its in-depth investigation identified substantial competition concerns, according to a statement.

  • CMA investigation found that Cargotec and Konecranes are competing closely for business in the U.K., and that U.K. customers would have “few remaining alternative suppliers” after the merger

*CMA Says Investigation Identified Substantial Competition Concerns
*CMA: Solutions by Cargotec, Konecranes Failed to Effectively Address Concerns
*CMA: Merger Would Harm Competition in Supply of Container Handling Equipment Products

*CMA: Loss of Competition Could Have Serious Consequences for UK Port Terminals

  • This loss of competition could have serious consequences for U.K. port terminals and other customers, including higher prices and lower quality products and services across a wide range of container handling products.

*CMA: Cargotec, Konecranes Declined to Consider Alternative Remedies

  • Says having tested the proposed remedies offered by the companies thoroughly, CMA found that these asset packages lacked important capabilities, so would not enable whoever bought them to compete as strongly as the merging businesses do at present.
  • As Cargotec and Konecranes declined to consider alternative remedies that would have involved the sale of one of their existing container handling equipment divisions,” the regulator says.

(Dow Jones) – (MORE TO FOLLOW) Dow Jones Newswires

Virallinen tiedote:

17 tykkäystä

Miten tämä nyt sitten menee. Pystyykö pieni luoteis-eurooppalainen saari torppaamaan globaalilla markkinoilla toimivien yritysten fuusion? Vai voiko tästä kielteisestä päätöksestä huolimatta fuusioitua ja lopettaa liiketoiminnan britanniassa?

4 tykkäystä

Moro kaikki, meiltä tulee aiheesta pikakommentti aivan pian. T. Eki

30 tykkäystä

Se siitä sitten.

CMA:n kielteisen raportin perusteella Konecranesin ja Cargotecin hallitukset ovat näin ollen päättäneet, että on Konecranesin ja Cargotecin sekä molempien yhtiöiden osakkeenomistajien parhaan edun mukaista peruuttaa sulautuminen.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/konecranes-oyj-yhdistyneen-kuningaskunnan-kilpailuviranomainen-cma-estaa-konecranesin-ja

10 tykkäystä

Moro, pikakommenttimme vanheni sekunneissa joten poistimme sen. Perussuhtautumisemme yhdistymisen läpimenoon mielekkäässä muodossa onkin koko ajan ollut melko epäilevä. Case closed tältä osin. Palataan asiaan jos yhtiöiden strategiset täsmennykset (tänään Konecranes ja huomenna Cargotec klo 10) antavat aihetta. T. Eki

34 tykkäystä

Pystytkö sellaista pikaisesti kommentoimaan, että onko tämä mielestäsi jommalle kummalle parempi lopputulos?

10 tykkäystä

Eikö viime aikojen tuloskehitys puolla sitä, että Konecranesille parempi suhteellisesti.

6 tykkäystä

CMA tekee vain työtään ja esitetyt perustelut ovat aivan ymmärrettäviä. Näinhän markkinatalouden pitäisi toimia, että kilpailuviranomaiset estävät monopolististen kilpailutilanteiden syntymistä.

Kyllä tässä silti vähän hapan maku jää suuhun! Yhtiöiden fuusiossa olisi syntynyt yksi vahva suomalainen toimija ja sen sijaan nyt jatketaan sillä, että globaalissa taloudessa 5,5 miljoonan ihmisen kansakunta pyörittää kahta rinnakkaista globaalisti toimivaa kilpailijaa, jotka kilpailevat toisiaan ja esimerkiksi kiinalaisia kilpailijoita vastaan molemmat erikseen… Suomen valtiontalous ja osakkeenomistajat kärsivät. Tähän on palanut myös kummankin yhtiön osalta aika paljon aikaa ja vaivaa valmisteluihin, sopimuksiin, suunnitelmiin jne.

“having tested the proposed remedies offered by the companies thoroughly, CMA found that these asset packages lacked important capabilities, so would not enable whoever bought them to compete as strongly as the merging businesses do at present.”
Koko homma kaatuu, kun britit vaativat ettei fuusiossa liiketoimintoja saisi yhdistää! :man_facepalming:

Kyllä tämä(kin) vähän suomalaisena veronmaksajana ja osakkeenomistajana ärsyttää. USA:ssa ja Kiinassa on sisämarkkinat jo valtavat ja kilpailutilanne sekä lainsäädäntö auttavat kasvamaan suureksi. Aika harvassa on Eurooppalaiset yhtiöt, joilla olisi monopolistinen tai duopolistinen asema maailmassa; ehkä jotkut Nestle, Loreal, Airbus oikeasti merkittäviltä aloilta.
Sitä kun vertaa ei-Eurooppalaisiin yrityksiin kuten Apple, Microsoft, Alphaphet, Amazon, Nvidia, Meta, TSMC, Visa, Mastercard, Samsung, Alibaba, CocaCola, Cisco, Intel, AMD, McDonalds, Netflix, jne.
Jäi suomalaisille taas Mustapekka käteen. Mutta hei, eihän tässä mitään fuusioita tarvittu! Näistä kahdesta Konecranes on saavuttanut parhaimmillaan viimeisen kolmen vuoden aikana jopa 6,9 % liikevoittomarginaalin ja Cargotec jopa 10,7 % marginaalin, ai että :money_mouth_face:

12 tykkäystä

Moro investori ja muut, sanoisin, että teknisessä ja markkinamielessä ei juurikaan eroa. Mielenkiintoista on katsoa mitä Konecranesin (jonka yhtiökokousta siis lykättiin) osingolle nyt tapahtuu. Tavanomainen osinko on ollut yhdistymissopimuksen rajoittama ja sitten sieltä oli tulossa se 2,00 EUR/osake lisävarojenjako ennen yhdistymisen täytäntöönpanoa. Mielenkiintoista nähdä tuleva uusi osinkoehdotus. T. Eki

29 tykkäystä

Konecranesin osalta mielenkiintoinen tilanne, yhtiöllä ei ole varsinaista toimitusjohtajaa (vaikka Ottola on minusta erinomainen ainakin vt. roolissa) ollut hetkeen ja nyt aloitetaan uuden etsiminen.

On muutenkin tj vaihtunut tiuhaan, toivottavasti löydetään pysyvyyttä. Myös henkilöstöjohtaja vaihtui fuusioprojektin yhteydessä, Karkovirta ei välttämättä ole paras siihen rooliin.

3 tykkäystä

”Olemme tehneet kaiken mahdollisen sulautumisen toteuttamiseksi ja olemme pettyneitä, että sulautumissuunnitelmista oli luovuttava”, sanoo Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin tiedotteessa.
Herlinin mukaan sulautuminen olisi luonut huomattavaa arvoa sekä koko teollisuudenalalle että osakkeenomistajille parantamalla kestävää materiaalivirtaa.

”Yhdistyminen olisi luonut vahvan eurooppalaisen yhtiön nopeuttamalla yhteistä innovaatiokykyä kilpailua haittaamatta”, sanoo Herlin.

4 tykkäystä

Olemme pitkään olleet isosti mukana Konecranesissa mutta Cargotecissa emme juuri ollenkaan.

Miksi?

Koska mielestämme Konecranesilla on millä tahansa mittarilla paremmat näytöt siitä että bisnestä kehitetään pitkäjänteisesti ja liiketoiminta sujuu näinkin syklisten yhtiöiden sarjassa vuodesta toiseen kohtuullisen vakaan laadukkaasti.

Syksyn 2020 fuusioehdotus ei antanut minkäänlaista painoarvoa näytöille. Kaikki perustui tietynlaiseen näkemykseen siitä millainen tulevaisuus on, irrallaan siitä mitä oli tapahtunut 2005–2020 (tai 2002–2020 jos lasketaan Koneen Partek-ostosta alkaen).

Fuusiouutinen pilasi minulta sen päivän totaalisesti ja on sen jälkeen aika ajoin nostanut ärtymystä pintaan.

Minulla ei ole sen kummempaa viisautta synergioista ja tulevaisuudesta. Mutta ihan periaatesyistä mielestäni on hienoa että tahallisesti tai tahattomasti historiatiedoton, Cargotecin omistajia suosinut, fuusio kaatui.

26 tykkäystä