Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

12kk on kuluttajansuoja nykyään. Mutta muuten toki juurikin noin.

Pitäisi tietää tarkemmin, miten softa on hankittu. Onko siinä ollut joku erillinen kiinteä hankintahinta (räätälöity Kamuxille) ja sen jälkeen kuukausikäyttö maksetaan SaaS:ina?

Ymmärsin sen niin, että saas palveluna ostettua softaa oli jouduttu räätälöimään muutamilla sadoilla tuhansilla. Koska kyseessä on saas-softa niin räätälöintiä ei voi aktivoida taseeseen ja poistaa pikkuhiljaa vaan tulee suoraan kuluna läpi kerralla. Tästä eteenpäin kyseisen ohjelmiston kulut eivät ole niin isot kuin alkuvuonna.

7 tykkäystä

Kannattaa kuitenkin tutustua kuluttajasuojaan tarkemmin, se ei todellakaan koske jokaista vikaa mikä autoon tulee, vaan virheitä, tuossa tiivistelmä:

“Jos käytettynä ostamasi auto ei vastaa myyjän antamia tietoja tai se rikkoutuu ikäänsä ja ajomääräänsä nähden ennenaikaisesti, autossa on virhe”.

Tuo viimeisen lauseen moni 200 - 300tkm ajetun auton ostaja unohtaa.

Vinkkinä, jälkipolvella on autoliike, josta myydään n- 200-250 autoa vuodessa, joten pikku aavistus käytännön elämästä minulla on.

9 tykkäystä

Kuulostaa ihan loogiselta. Kiitos!

2 tykkäystä

Pientä opponointia Inderesin Kamuxin yhtiöraporttiin:

Kerrankin @Rauli_Juva saa edes hieman kritiikkiä härkämäisyydestään.

KASVU

Kasvulukujen ennusteet ovat ehkä jopa maltilliset: 2023 -0,8%; 2024 4,7% ja 2025 7,0%. Sen jälkeen DCF-malli alkaa laskettelemaan suht kauniisti kohti 2%:n terminaalia. Ehkä kuitenkin parempi ilmaisu tähän kaikkeen on neutraali näkemys.

Omien laskujeni mukaan Suomen käytettyjen autojen markkina on ollut tänä vuonna 6% alle keskiarvon, Ruotsi 8%, Hampurin markkinasta en halua laittaa arviota, koska se jostain syystä sukelsi tosi paljon Q2:lla kuten webcastissa mainittiin ohimennen ja lisäksi Kamux ei enää toimi ainoastaan Hampurin alueella. Joka tapauksessa, tämä upside Saksassa on iso. Tässä vielä on muuttujana markkinaosuuden kasvattaminen, joka näytti aikaisemmin huolestuttavalta, mutta viime kvartaalissa taas paremmalta. Tämänkin voisi laskea upsideksi.

Tässä vaiheessa lienee hyvä mainita sivu huomautuksena, että omassa sijoituskeississäni (tai nykyään sijoittamattomuuskeissäni), suuruuden luomat skaalaetuudet markkinaosuuden ottamisessa, integroiduissa palveluissa yhdessä datalla johtamisen ja siihen perustuvan hyvä rautamarginaalin kanssa on ollut keskiössä.

MARGINAALI

Inderesin DCF-mallista nähdään, että marginaalin oletetaan asettuvan noin 2.9%:n tasolle. Kamuxin vuosille 2021-2023 asettamissa tavotteissa liikevoittomarginaaliksi asetettiin 3,5%. Muistelen sen jopa aiheuttaneen kohahduksia negatiivisessa mielessä (itse olin varmaankin yksi kohahtajista), olihan liikevoittomarginaali pyörinyt jopa yli 4%:n luvuissa ja sitä jopa ennusteltiin Indersin puolesta aikanaan johonkin asti. Silloin tätä infoa ei tosin julkaistu DCF-mallissa. No se siitä. Oikean ja siedettävän liikevoittomarginaalin määritteleminen jääköön jokaisen omaksi tehtäväksi. Ehkä kuitenkin kannattaa jatkaa lukemista, jos olet tänne asti päässyt ja kaipaat perusteluita. Suomessa huippumarginaalit on kyllä ollut hurjia, jopa yli 6% vielä 2021.

Sen sijaan voisin ehkä tarttua Ruotsin ja Saksan marginaaleihin: Ruotsi 2% ja Saksa 3%.

Ruotsista minulla ei sinänsä ole mitään vahvaa näkemystä. Olin kyllä ollut siinä käsityksessä, että siellä myös toimii suuruden voima, mutta Kamux on päättänyt himmata Ruotsin kasvulla. En aivan ymmärrä tätä mekaniikkaa, miten sillä saisi yhtäkkiä niin paljon lisää suffelia, mutta myönnän taipuvaisuuteni väärin ymmärryksiin, joten en intä siitä sen enempää.

Sen sijaan Saksasta haluan inttää. En oikein ymmärrä miksi Saksan liikevoittomarginaalin odotetaan olevan suurempi kuin Ruotsissa, 3%. Käsittääkseni yhtiön kasvupanostukset tulee kohdistumaan juurikin tähän Saksan markkinaan. Lisäksi epäilen, että nämä panostukset tulisi kohdistumaan Dürenin lähialueisiin synergioiden luomiseksi, mutta samalla ne eivät luo valtavasti synergioita Hampurin bisnesten kanssa. Ei ainakaan vielä, kuten tässä kirjoituksessa asiaa pohdin..

Toinen argumenttini perustuu lyncheilyyni, jolloin sain kuulla, että aikomus olisi luoda uusia liikkeitä kahden liikkeen vuositahdilla ja, että markkinaa halutaan ottaa juurikin rautakatteen kustannuksella. Saksassa ei päästä koskaan herkuttelemaan vakuutuksien tuomasta pienestä katteesta ikä ainakaan vielä KamuxPlus-palvelusta. En kyllä toisaalta näe syytä miksei jälkimmäinen voisi ilmestyä markkinoille omana tuotteena, kunhan jalansija Saksassa kasvaa. Olen toki siinä ymmärryksessä, että Kamuxilla on ihan ok diili Santanderin kanssa rahoituksesta, mutta että 3% kaiken tämän kasvun keskellä, se ottanee aikaa.

ARVOSTUS

Tämä olkoon se varsinainen karhuiluopponointini. Jos oletetaan, että Kamux tulee kasvamaan seuraavien 10v aikana max 7% (Inderesin arvio) ja liikevoittomarginaali tulee olemaan max 3%, niin miksi Kamuxille voidaan hyväksyä korkeammat kertoimet verrokkeihin nähden? Tai vaikkapa korkea PEG-luku?

LOPPUKANEETTI

Tämä oli siis opponointi Inderesin tekemään yhtiöraporttiin. Tämän vuoksi ei kenenkään kannata pahoittaa mieltään enkä myöskään aio ostaa Raulille härkähattua (vielä, vaikka 9/11 positiviisella suosituksella ratsastatkin). Tämä oli vain tällaista omien ajatuksien jäsentämistä ja tapa oppia. Hyviä vasta-argumentteja otan kyllä mielelläni vastaan oppiakseni.

Ps. Käyttäjän @Partsikka puolesta haluan osoittaa toivomuksen, että hänen minua kritisoivat viestinsä säilytettäisiin tai siirrettäisiin johonkin muuhun ketjuun, koska olen oppinut hänen kritiikistään paljon. Mainittakoon esim case virhevastuu vs. takuu ja oma virheellinen kommenttini siihen liittyen. Menkööt aivopirujen piikkiin, molemmilla. Onhan tämä kuitenkin vain keskustelufoorumi.

37 tykkäystä

Tämäpä on mukavan virkistävä keskustelukulma :smiley:

Nämähän on molemmat semmosia keskipitkän aikavälin potentiaalisia kannattavuustasoja, joilla haarukoin tuota osien summa arvoa. Eli aikaa se ottaa, siitä ei olla eri mieltä. Ja sitä meidän osiem summa “perusskenaario” arvoa ei toki sellaisenaan pidä soveltaa nykyhetkeen, kuten emme teekään, juuri sen takia että ulkomaiden tuloksen teko on kuitenkin vielä jossain tulevaisuudessa.

Firma on kuiteknin tänä vuonna ensimmäistä kertaa laittanut kannattavuuden kasvun edelle (mun nähdäkseni) ja uskon että tämä jatkuu tulevina vuosina (perustuen mm. Tapsan kannustimiin kuten olen kommentoinut) ja tulee siten näkymään siinä miten businesta ohjataan ja johdetaan. Tätä kautta uskon tehokkuuden paranevan ja kannattavuuksien ulkomailla nousevan. Mikäli yhtiö selvästi valitsee uhrata Saksan kannattavuutta kasvun takia, niin ei sekään mun mielestä mahdottoman huono valinta ole, jos säilyy usko siihen, että joskus sitä rahaakin pystyy tekemään. Siinäkin tapauksessa pidän järkevämpänä pyrkiä löytämään Saksan liiketoiminnalle joku muu arvo kuin nolla tai negatiivisen tuloksen kautta tuloskertoimilla tuleva nolla/negatiivinen arvo. Sen takia tuloskertoimien kautta suoraan tässä mielestäni annetaan liian vähän arvoa ulkomaiden toiminnoille, se varmasti vaikuttaa myös kun kertoimia vertaa verrokkeihin.

39 tykkäystä

Jos tämä lehtijuttu totta on, ja miksi ei olisi, niin paremmin ymmärrämme miksi Kamuxilla on osari toisensa jälkeen selityksenä ollut vääränhintainen varasto!
Korona-kysynnän huipussa käytettyjen hinnat nousivat voimakkaasti, nyt ne ovat tuleet tonttiin.
Suomesta käsin asiaa helpottaa heikentynyt kruunu, mutta Ruotsin Kamuxilla kun hinnat ovat kesän aikana laskeneet, niin katteen tekeminen on tietysti vaikeaa.

Ruotsin suurin markkinapaikka raportoi yllätysromahduksesta – käytettyjen pyynnit pudonneet rajusti - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

4 tykkäystä

"Uuden strategian keskeisenä osana on pohtia, miten yhtiö pystyy olemaan useammin kuluttajan arjessa mukana. Autokauppoja asiakkaat eivät tee vuosittain tai edes parin vuoden välein. Eipä uutta kiuastaakan kukaan joka vuosi tarvitse. Mitä muuta yhtiö voi myydä asiakkaillensa kuin autoja?

Tällä hetkellä Kamux tarjoaa asiakkailleen esimerkiksi erilaisia vakuutus- ja rahoituspalveluita. Pajuharju kuitenkin korostaa, että lisäpalveluita voitaisiin vielä ottaa reippaamminkin käyttöön.

”Autohan pitää huoltaa, katsastaa, pestä ja silloin tällöin korjatakin. Meidän pitää miettiä palveluitamme niin, että asiakas ei kävisi meillä vain joka kolmas vuosi, vaan ehkä joka vuosi tai jopa useamman kerran vuodessa.”

Pajuharjun kädenjälki saattaa siis näkyä Kamuxissa samalla tavalla kuin Harviassa, joka tarjoaa kiukailleen esimerkiksi huoltopalveluita. "

Siinä lainausmerkeissä ehkä päivän Kauppalehden jutun mielenkiintoisin kohta. Mielenkiintoista myös, että jutun päivämäärä on 20.8.2023.

54 tykkäystä

Ainakin merkkihuolloissa huoltojen hinnat on “suolaiset”. Liekö miten hyväkatteista hommaa? Eipä haittaa vaikka Kamux laajenisi sille puolelle, jos se on kannattavaa.

2 tykkäystä

Huoltopuolella tulos tehdään varaosilla. Niissä katteet on 40-60% välillä.
Pelkkää huoltotyötä tarjoamalla ei viivan alle jää juurikaan.

4 tykkäystä

Toisaalta kolarikorjaamopuolella on nähty Suomessa viime vuosina aika hienoakin menestystä.

3 tykkäystä

Kamuxilla pitäisi olla sen verran kokoa, että varaosiin saattaisi saada neuvoteltua ihan hyviä diilejä. Vai meneekö tuo niin, että kate menee autonvalmistajalle ja huoltamon pyörii lähellä kannattavuusrajoja? Alaa en hirmu hyvin tunne, mutta minulla on kova luotto Pajuharjuun ja parin vuoden rämpimisestä huolimatta myös Kamuxin johtoon, että jos siellä nähdään tämä mahdollisuudeksi, niin uskon, että asiaa on tutkittu ja se on analysoitu kannattavaksi.

1 tykkäys

Onhan se selvä. Vakuutustyhtiön piikkiin laitetaan uutta osaa ovh. hinnalla. Vakuutusyhtiö kun maksaa, yleensä työtäkin saattaa lipsahtaa pari tuntia ylimääräistä laskulle.

Off-topicia hetki: ylimääräistä laskulle ei tule, koska laskun täytyy vastata korjauskustanusarviota ja kustari puolestaan perustuu Suomessa tyypillisesti Cabas -ohjelmiston ohjeellisiin työaikoihin. Maalauksen pinta-alalla voi kenties hiukan pelata, mutta esim. samanlaisen auton puskurin maalauksen ala on kaikkialla sama ja vakuutusyhtiön järjestelmät kyllä huomaavat jos eroja alkaa tulla korjaamoiden välille.

Sitten Kamuxiin.

Huoltotoiminta voisi olla hyvää ja jopa ihan kannattavaa bisnestä ja saattaisi saada jopa autokauppaakin tehtyä kun antaisi veloituksetta sijaisauton vaihtaririvistä. Myös vaihtoautojen korjaaminen omakustannehintaan vs. asiakkaan ohjaaminen jollekin kumppanikorjaamolle voisi olla kannattavaa ja jopa järkevää. Se mikä taas ei puolla tuota omaa huolto- ja korjaustoimintaa on sen tilantarve ja henkilöstökulut. Aika harvassa nykymyymälässä on mahdollista tehdä edes kahta nosturipaikkaa ja töiden vastaanotto sitoo yhden henkilön. Jos se on automyyjä niin ammattitaito ei riitä ja aika on poissa myymiseltä ja jos se on mekaanikko niin välttämättä sosiaaliset taidot tai ulkoinen habitus (likaantuneet vaatteet ja kädet) ei tuo uskottavuutta.

Mutta toki nuo on ratkaistavissa olevia asioita.

17 tykkäystä

Tämä ei mielestäni ole hirveän hyvä benchmark, huoltopalvelut Harviassa on hyvin marginaalista, eikä lainkaan se asia mitä nostaisin “Pajuharjun kädenjälkenä” sieltä. Onhan toi huolto/varaosabusiness autoalallakin kannattavin osa, mutta ei se tietysti mikään automaattinen rahasampo ole, kuten yllä jo hahmoteltiin aika selkeä kiinteä kulumassa siihen sitoutuu, jos itse lähtisi tekemään.

33 tykkäystä

Mekonomenilla itse käyttänyt autoa huollossa. Konsepti eroaa radikaalisti perinteisestä huoltamosta. Siis huoltamo on aktiivisesti yhteydessä asiakkaaseen whatsupin kautta esim ilmoittamalla huollon valmistumisesta ja olen tässä yhteydessä saanut mm. videoita ja kuvia rikkinäisistä osista ja vaihdosta. Voit varata huollon tätä kautta myös. Jotenkin tuntuu ihan epätodelliselta, kun kirjoittelet kavereille whatsuppia ja sitten siinä ohessa huoltamopäällikölle, että moro, olisko aikaa mun koskalle, meni se ja se paskaksi. Firma onnistui jotenkin soluttautuun minun kavereihin ja luotettuihin henkilöihin.

No, lopulta meni maku, kun erotuksena tälle kätevälle, ystävälliselle toiminnalle alkoi se rahastus niillä klassisilla “tuulilasinpyyhkijän kunnon tarkastamisella” ja “jäähdytinnesteen tarkastamisella” ym tämän kategorian haistapaska huolloilla, kun taas samaan aikaan oli aistittavissa selkeä vastenhakoisuus lähteä korjaamaan konkreettisia ja kenties ammattitaitoa vaativia vikoja.

Jos nyt jotain toivoisi niin sitä, että Kamux pystyisi toteuttamaan tuon paremmin. Autopesut ja fixit olisi aina kova juttu, jos vertaa näihin mukahuoltoihin. Siirryn tietenkin heti Kamuxin asiakkaaksi myös huoltopuolella, jos se palveluita alkaisi tässä kulmilla tarjoamaan.

ps. olisi kiva tietää, miten kannattavaa tuo Mekonomenin huoltopuoli oikein on.

2 tykkäystä

Itse kyllä näkisin, että paras olisi toteuttaa yhteistyökumppanien kanssa. Kamuxille vain provikkaa palvelun myymisestä auton kylkeen. Kamuxhan voisi aina kutsua asiakkaansa määräaikaishuoltoon kun aika on sopiva tai jopa myydä(antaa kaupan kylkiäisenä ja ottaa rautakatteessa takaisin) ne ennakkoon.
Myös kaikenlaisia lisävarusteita olisi hyvä kaupata asiakkaiden tarpeiden mukaan auton matkassa.

2 tykkäystä

Rengasmyynti. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin etsiä uudet renkaat, tilata/varata aika huoltamolta tms ja löytää se aika ajaa se kosla sinne. Tuo myynti olisi erityisen helppo sommittaa lisämyynniksi niissä tapauksissa kun Kamux myy auton netissä, ajaa auton asiakkaalle ja vie vanhan auton mennessään. Parhaassa tapauksessa voisi myydä rengashotellijäsenyyden jollekin yhteistyökumppanille. Kaikki kyhnyä suoraan viivan alle.

12 tykkäystä

Vielä kun pystyisivät kilpailemaan hinnalla varsinaisten rengasliikkeiden kanssa. Valitettavasti autoliikkeissä renkaat tahtoo olla kalliimpia.

Edit. Siis että jos saisi renkaat samaan hintaan kuin erikoisliikkeestä niin helppo olisi ostaa ne samalla.

1 tykkäys