Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Muutama kommentti analyytikolle Kamuxista. Ensinnäkin uusia autoja on myyty koko Euroopassa vuodesta 2020 huomattavasti vähemmän kuin aikaisempina vuosina ja tämä tulee jatkumaan vielä pitkään, luultavasti vielä ensivuoden. Kun uusia ei myydä niin ei tule käytettyjä, eli vielä vuonna 2026 on vähemmän autoja markkinoilla kuin aikaisemmin. Tästä johtuen tietenkin uudet sähkö ja hybriidi autot loistavat poissaolollaan markkinoilta.
Uusi ryhmäpoikkeusasetus joka astuu voimaan kesällä sitoo uusien autojen myyjät eritavalla valmistajiin ja muuttaa olennaisesti heidän tienaustapaansa. Vaihtoauto tulee olemaan entistä tärkeämpi osa uusien autojen kauppiaiden tuloksenteosta. Koska niitä on liian vähän he pitävät kiinni omistaan ja myyvät ne itse. Se tulee entisestään vähentämään tarjontaa ostomarkkinoilla. Ei mielenkiintoiset autot, eli paljon ajetut ja ei niin kurantit mallit myydään kauppiaille. Leasing palautukset kilpailutetaan jo tänään huutokaupuissa ja niiden hinnat ovat tapissa, täältä ei voi ostaa enää määriä vaan auto kerrallaan.
Kamux on ravintoketjun alapäässä, jokainen auto on ostettava ja ostajia riittää markkinoilla, ja tämä koskee koko eurooppaa. Myös suomessa on perinteisiä ketjuja jotka ovat tehneet huikeata tulosta vuosikymmeniä ja joilla riittää kovempaa ammattitaitoa ostotoiminnassa kuin monella uudella tekijällä.
Sitten vielä se asia että mitä itse olen seurannut niin Kamuxin asiakastyytyväisyys ei luultavasti yllä samalle tasolle kuin perinteisten merkkiliikkeiden. Jälkihoito ja yhteydenpito asiakkaisiin on Tokmanni tasolla. Joillekin se riittää mutta useimmat haluavat maksaa siitä että saavat asioida oman myyjänsä ja tutun henkilökunnan kanssa. Kamuxilla tulee tunne että olet valintatalon kassalla. varmasti myös poikkeuksia pisteissä mutta yleistäen asia on näin. Kun markkinoilla on niukasti hyödykkeitä ei voida kilpailla hinnalla vaan silloin muut asiat voivat olla ratkaisevia,

3 tykkäystä

Miksi autoliikkeen myyjän pitää olla yhteydessä asiakkaaseen kauppojen jälkeen?

Kaksi uutta autoa merkkiliikkeestä ostaneena olen tyytyväinen, että kukaan ei ole kauppojen jälkeen ottanut yhteyttä. Eiköhän sielläkin myyjillä seuraava ostaja ole jo kiikarissa kun muste vielä kuivuu kauppakirjoissa.

5 tykkäystä

Sillä luodaan luottamusta asiakkaassa liikkeesseen, tuotteeseen ja myyjään kun varmistetaan että kaikki on sujunut kuten pitääkin. Samalla pohjustetaan seuraavaa kauppaa. Yhteydenpito olemassa oleviin asiakkisiin on ehto jatkumolle. On kalliimpaa ja vaikeamapaa hankkia uusia asiakkaita kuin hoitaa nykyiset kunnolla. Kuuluu ihan perusprosesseihin joita valmistajat vaativat ja seuraavat.

20 tykkäystä

Tämä on super-tärkeä pontti myös monessa muussa liiketoiminnassa. Kun rakennetaan asiakkuutta, rakennetaan asiakassuhdetta. Me ihmiset ostamme aina tutuilta helpommin kuin tuntemattomilta. Luotamme tuttuihin, emme luota tuntemattomiin. Ja tämä korostuu alalla jossa on paljon huijareita, veijareita ja koijareita ja käytetyn auton kauppa kait on juuri sellainen :sweat_smile:
Joten todellakin olisi erittäin tärkeää huolehtia jo olemassa olevista asiakkaista.

11 tykkäystä

Tarkoitatko asemoinnilla parempaa ostoa? Omassa seurannassa sähkö- ja hybridiautojen osuus Kamuxilla ja Sakalla suurinpiirtein sama.

3 tykkäystä

Komeaa kasvua kieltämättä. Kovasti kiinnostaisi toki myös SAKAn liikevoiton kehitys, sen osalta kun ei mainintaa ole enkä tästä itseasiassa löytänyt tietoa edes vuoden 2021 osalta (ovat ilmeisesti tehneet jonkinmoisia yritysjärjestelyjä viime keväänä tehdyn pääomasijoituksen aikoihin, eikä tilinpäätöstä koko vuodelta näy ainakaan julkisissa lähteissä).

Aikaisempina vuosina SAKAn tulos on toki kehittynyt myös hyvin vahvasti eli sen puoleen ei ole syytä varsinaisesti asiaa epäillä. Mutta kuten tiedetään niin liikevaihtoahan tällä alalla on helppo kasvattaa, myös tai ehkä etenkin sillä tavalla ettei tulos seuraa perässä :thinking::sweat_smile:

Tuosta yhtiöiden varastojen erilaisesta asemoitumisesta on helppo olla osittain samaa mieltä. SAKAn bisnes on kokoajan keskittynyt Kamuxia uudempien ja korkeamman keskihinnan autoihin, eli varastossa on varmasti ollut suhteessa enemmän hybridejä. Sähköautojen varastoja on puolestaan tullut ihan omasta mielenkiinnosta seurattua jo pidemmän aikaa, ja niiden osalta Kamuxin varasto on ollut ennen Ukrainan sotaa jatkuvasti myös suhteessa suurempi kuin SAKAlla. Näiden osuus varastosta on kuitenkin ollut molemmilla niin pieni, ettei erolla ole isossa kuvassa mitään merkitystä.

Veikkaisin ihan mutulla, että jos myös SAKAn tulos on kasvanut liikevaihdon mukaisesti, niin taustalla lienee ainakin osittain sitä, että yhtiö on pelannut tämänkin poikkeuksellisen ja nopean markkinamurroksen ihan vain yksinkertaisesti paremmin kuin Kamux. Näinhän kävi Koronan alussa, kun Kamux veti hätäjarrua mutta SAKA painoi täysiä eteenpäin. Samalla tavalla uskoisin tässäkin tilanteessa olleen pelipaikkansa. Jos haistoi sähkäri-/hybridikysynnän räjähtävän kasvun ajoissa, niin niitä olisi varmaankin kerennyt imuroimaan vasta vain lievästi nousseisiin hintoihin laivalasteittain ympäri Eurooppaa, samalla kun muut panikoivat sodan alkua. Ikkuna reagoida oli kuitenkin varsin lyhyt, niin lyhyt että sen pystyi hyödyntämään vain ihminen. Tällaisissa nopeissa markkinamurroksissa KMS:n kaltaiset järjestelmät menettävät hetkeksi lisäarvonsa, kun eihän mikään olemassa oleva data kerro miten yllättävä musta joutsen markkinaa muuttaa. Siihen vaaditaan tosiaan ihminen, jolla on valtuudet ja osaaminen tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä, jos siis murroskohtia halutaan yrittää hyödyntää eikä pelata varman päälle (molemmat voi olla ihan järkeviä strategioita).

Tällä hetkellä SAKAlla on plug-in-hybridejä noin 480 varastossa, Kamuxilla noin 400. On tässä siis iso ero kun Kamuxin varasto Suomessa on kappalemäärältään kuitenkin noin 20-25% suurempi. Sähköautoissa varastot ovat puolestaan tosiaan suhteessa suurinpiirtein samassa tasossa (SAKA n.70 ja Kamux n.90).

30 tykkäystä

Stockpixin Frederik jututti Kamuxin CFO Markoa.

Aluksi perus yhtiöesittely ensimmäiset 12 minuuttia, jonka jälkeen jutustelua.

  • Marko uskoo, että omnichannel-malli toimii paremmin kuin pelkkä online shop. Tästä esimerkkinä USA:n online-myyjien ongelmat.
  • Tutkimuksen mukaan 95% ostajista haluaa nähdä ja koeajaa auton.
  • Kamux ostaa vaihtoautoja uusien autojen myyjiltä, jotka keskittyvät mielummin omiin brändeihinsä.
  • Kuvien merkitys tärkeä digitaalisessa myynnissä. Uusissa prosessointikeskuksissa 360-kamerat.
  • Muutama mielenkiintoinen kysymys Ruotsin ja Saksan toiminnan tehostamisesta. Niihin tuli vähemmän mielenkiintoisia vastauksia.
  • Marko ei myöntänyt, että markkinaosuutta “ostettaisiin” pienemmillä katteilla, mutta myönsi, että hinnan merkitys niissä suurempi. Työntekijöiden kokemuksen karttuminen tärkeä tekijä uusilla markkinoilla toiminnan tehostamisessa.
  • “Oletteko Ruotsin SAKA?” nauratti.
  • Marko luottaa, että Kamuxin malli, jossa kaikki varastossa olevat autot ovat ostettavissa kaikista myymälöistä on markkinaosuuksia voittava malli. Markkinaosuuksia voitetaan etenkin pienemmiltä toimijoilta.
  • Lopuksi Frederik sanoi, että ovat tyytväisiä omistajia.
46 tykkäystä

Jälkipörssi: Sampo tarjoaa osinkodipin jälkeisen tankkauspaikan – Kamuxista aja ohi

Jälkipörssi aika pessimistinen Kamuxin suhteen. Juttu muurin takana, mutta pointit (jotka aika ohuenlaisia, mutta kertoo markkinan ajatuksia ehkäpä nyt):

Jarruta: Kamux

-Autokauppias Kamuxin tilanne näyttää jo varsin huolestuttavalta.

-Käytettyjen autojen markkina muuttui viime vuonna vaikeaksi, ja on pysytellyt sellaisena myös tänä vuonna. Kauppojen on ollut hankalaa saada käytettyjä autoja, polttoaineen hinnan nousu on kiristänyt kilpailua erityisesti hybridi- ja sähköautoista. Korkea inflaatio ja talouden epävarmuus on puolestaan painanut kuluttajakysyntää.

-Osake ei ole kallis, mutta automarkkina on lyhyellä aikavälillä vielä epävarma. Paina kaasua vasta, kun markkinan käänteestä alkaa olla merkkejä.

5 tykkäystä

Kun markkinan käänteestä on merkkejä, hintakin on noussut 30 - 40 %

60 tykkäystä

Maaliskuussa tiedotettiin Kamuxin digijohtaja Mikki Inkeroisen siirtyvän uusiin tehtäviin. Viime viikolla päättyi sitten Kamux-ura, joka alkoi 2018.

Twitterin ja LinkedInin tietojen perusteella Inkeroinen on siirtynyt Reiman digijohtajaksi.
-CDO @ Reima → https://twitter.com/minkeroinen

Tänään saatiin myös hieman lisätietoa Kamux Management Systemin osalta.
Efima julkaisi tänään tiedotteen, jossa kerrottiin Efiman toteuttaneen Kamuxin taloushallintojärjestelmän modernisoinnin.

Ulkopuolelta Kamuxin CDO:n ja digipuolen onnistumisia on vaikea arvioida. Voi kai sanoa, että yksi Kamuxin vahvuus digipuolella on ollut monipuolisuus kumppaneiden valinnassa.

Näyttää ainakin siltä, että Kamux on valinnut kumppaneita erilaisista palveluyrityksistä aina oman tarpeen mukaan. Ei ole vain suoraan tilattu perinteisiltä järjestelmätoimittajilta koko pakettia.

Kamuxin kumppanit on toteuttaneet esimerkiksi hinnoittelutyökalun ja tuotetiedonhallintaratkaisun, joista ketjussa on ollut puhetta.

-Toukokuussa 2020 Visma tiedotti Vismaan kuuluvan Weoptitin kehittäneen Kamuxin kanssa analyytiikkaratkaisun käytettyjen autojen arvonmääritykseen. Kamux Oyj - voiko pelkästään moittia? - #2109 käyttäjältä manafina

-tuotetiedonhallintajärjestelmä: RockOn toteutti Kamuxille tuotetiedonhallintajärjestelmän, jolla tehostettiin ja helpotettiin Kamuxin päivittäistä toimintaa. Kamux Oyj - voiko pelkästään moittia? - #5146 käyttäjältä keijo4

34 tykkäystä

Tämä oli kyllä hyvin outo tiedote. Miksi Kamux päättää uusia ERP:n juuri nyt ja vaihtavat Dynamicsiiin? Eikö siellä vasta äskettäin uusittu ERP? Ensireaktiona tuli kyllä aikamoiset Martela-fiilikset, kun sählätään näiden kanssa :sweat_smile:

Ilmeisesti heillä on ollut jossain vaiheessa aiemmin käytössä Microsoft Ax. Onko nyt vaan päivitetty Dynamics 365 ja ajettu ulos tiedote vai kokeilivatko välissä jotain Kamux Management Systemiä? Miksi ihmeessä Efima Layer tuohon??

34 tykkäystä

KMS on operatiivinen järjestelmä ja tämä on taas eri maiden taloushallinnon järjestelmien yhtenäistäminen/konsolidointi, eli looginen steppi siinä mielessä. Kyseessä ei ole siis dynamics erppi vaan kirjanpito kilke. KMS toi varaston hallinnan yhteen järjestelmään koko Kamuxin osalta eikä tarvita enää pisteratkaisuja vaan nähdään reaaliajassa koko konsernin varasto, eikä tarvitse Excelissä vemputtaa. Tässä siis kyse samasta hankkeesta, että tuodaan yhden toiminnon pisteratkaisut yhden softan alle, josko osaritkin valmistuvat tämän jälkeen nopeammin, kun eri maissa on sama järjestelmä ja sama prosessi käytössä. Tämä ei siis ole ERP hanke. Varaston hallinta yms. on KMS järjestelmässä ja tällä tehdään kirjanpito yms.

EDIT: KMS on juuri Kamuxin tarpeisiin kustomoitu järjestelmä. Kirjanpito järjestelmää ei ole järkevä kustomoida, joten tälläisen standardi ratkaisun osto sen kylkeen on mielestäni perusteltu ratkaisu.

93 tykkäystä

Juuri näin, hyvä tiivistelmä @SamuelJay :+1:

Dynamicsin alla on tosiaan paljon muutakin kuin ERP, se voi olla CRM, se voi olla asiakaspalvelun työkalu tai kuten tässä tapauksessa talouden järjestelmä.

Tällaisella talouden järjestelmäuudistuksella ei pitäisi juuri olla vaikutusta Kamuxin operatiiviseen toimintaan, mahdolliset vaikutukset jos sellaisia on niin on ainakin aivan murto-osia tuohon KMSään verrattuna. Tämä on mielestäni aivan normaalia business as usual -järjestelmäkehitystä kun yritys kasvaa ja laajenee uusiin maihin jne.

36 tykkäystä

Dynamics Finance on ERP. ERP on paljon laajempi asia kuin pelkkä varaston hallinta. Aiemmin tosiaan heillä oli käytössä Ax ja jos siitä on suoraan päivitetty Dynamicsiin niin tämä on sinänsä täysin turha nollatiedote, koska muutos on varsin pieni.

Olin kuitenkin ainakin itse siinä luulossa että Kamuxilla oli tarkoitus rakentaa ERP jonkin toisen alustan päälle ja vaihtaa pois Microsofista (aiemmat ERP-hankkeet) joten minulle jäi epäselväksi että mikä Kamuxin ERP-strategia on vai rakennetaanko tässä nyt jotain tilkkutäkkiERPhelvettiä, jossa jokaisella osa-alueella on oma järjestelmänsä jotka eivät välttämättä ole integroituja keskenään.

1 tykkäys

Käytettyjen autojen asiantuntija, Kamux Oyj , modernisoi taloushallintojärjestelmänsä Microsoft Dynamics 365 Finance -ratkaisulla. Pilvipohjainen taloushallinnon kokonaisratkaisu korvaa yhtiön entisen järjestelmän. Ratkaisu toimitetaan kaikkiin Kamuxin toimintamaihin: Suomeen, Ruotsiin ja Saksaan. Toimituksesta ja tuki- sekä ylläpitopalveluista vastaa Efima Oyj .

Kyllä tuossa suoraan sanotaan, että kyseessä on taloushallinnon ratkaisu. Microsoft d365 alle kuitenkin kuuluu paljon tuotteita mistä ERP muodostuu. Siihen kuuluu paljon muutakin, kuten sanoit. Kaikki ERP toiminnallisuudet/kilkkeet eivät ole Kamuxille edes relevantteja.

17 tykkäystä

Olen kovasti koittanut pohtia tätä siirtymää sähköautoihin Kamuxin kannalta. Olin aiemmin hyvin huolestunut Kamuxin lyhyen aikavälin tuloksista, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja pelkäsin diesel- ja bensa-autojen kysynnän suorastaan romahtavan, joita Kamuxilla oli silloin varastot pullollaan. Q1 kuitenkin poisti pahimmat katastrofiskenaariot ja samaaan aikaan madaltuneet arvostustasot saivat osakkeen näyttämään entistä edullisemmalta.
Mutta miten tämä siirtymä sitten voisi mennä pidemmällä aikavälillä Kamuxin kannalta? Uusista sekä käytetyistä sähköautoista lienee pulaa vielä hetken aikaa ja se näkyy korkeissa hinnoissa. Polttomoottoriautot taas eivät houkuttele juuri ketään, mutta mikä onkaan monesti se ratkaisevin tekijä ostopäätöksen takana? Hinta. Uskon hintojen putoavan nopeasti sille tasolle, että kalliiden käyttökulujenkin jälkeen polttomoottoriautot ovat useimmille kuluttajalle se järkevin vaihtoehto. Lisäksi sijoittaminen kerralla kalliiseen, käyttökuluiltaan halvempaan ja arvoaan paremmin säilyttävään sähköautoon ei ole kaikille mahdollista, niin kuin on ostaa kertaostoksena huomattavasti halvempi vanha polttomoottoriauto. Myöskään ekologisesta näkökulmasta ei liene järkevää romuttaa vanhaa polttorimoottoriautokantaa kesken elinkaaren.
Käytettyjen autojen hintojen pudotessa varastonkierto ja oikea hankintahinta (datalla johtaminen) korostuvat. Nämähän ovat juuri niitä Kamuxin teesejä menestykseen. Tällaisessa markkinassa luulisi juuri isojen ketjujen kuristavan pienempiä toimijoita ahtaammalle eli tämä vaikea markkina voi myös antaa myötätuulta Kamuxille pitkällä aikavälillä.

Lyhyesti muutama muu ajatus:

-Johdon vaihtuvuus isoin huolenaihe. Minkä verran tietotaitoa katosi kilpailijoille mm. ostojohtajan vaihtaessa maisemaa vaikeassa ja kriittisesti ostomarkkinasssa? Miksi niitä ylipäätänsä on niin paljon lähtenyt?

-Uskon, että digikanavat+myymälät on myös tulevaisuudessa voittava konsepti. Ihmiset haluavat nähdä, koeajaa ja potkia renkaita. Jostain niille myyjillekin on myyntipiste tarjottava ja nuo autohallit kaupunkien laidoilla tuksin ovat suhteellisesti kovin kalliita.

-Kamuxin brändillä ei ole isoa merkitystä, kunhan se ei ole luokkaa Alexandria (sekin pärjää silti hyvin). Suurin osa ihmisistä etsii tiettyä autoa ja valitsee sen perusteella liikkeensä. Tärkeintä on siis olla oikeanlainen valikoima.

-Autovex yms. koventavat ostomarkkinalla kilpailua ja ottavat osansa marginaaleista. Niitä on kuitenkin ollut jo jonkin aikaa (Auto 1 group) ja niiden kanssakin on pärjätty. Tässäkin se data korostuu, että huudetaan niitä autoja oikeilla hinnoilla.

-Käytetyjen autojen kauppa on ollut suhteellisen defensiivistä ja mahdollisesti edessä siintävä taantuma ei ole Kamuxille aivan yhtä suuri töyssy kuin joillekin toisille yrityksille. Käsittääkseni kustannukset joustavat mukavasti alaspäin (palkkarakenne) huonojen aikojen osuessa kohdalle.

-Suuruuden ekonomia on kilpailuetu Kamuxille. Tämä näkyy paremmissa sopimuksissa vakuutus- ja rahoituslaitosten kanssa. Lisäksi toimimalla kolmessa maassa hyödynnetään eri markkinoiden eroja ja mahdollisia hinta-arbitraaseja. Vaikka Saksan kannattavuus ei koskaan yltäisi aivan Suomen tasolle, niin hankintakanava Saksa lienee merkittävä joka tapauksessa.

-Vaikka liikevaihto pitää ansaita joka kvarttaali uudestaan, on kuitenkin olemassa olevat hankintakanavat ja myymäläverkosta myyjineen pysyvämpää.

Muistaakseni Kallioskoski (vai olikohan tämä oma tai jonkun muun letkautus? :grin:) on todennut myyvänsä vaikka pyörillä kulkevia porkkanoita, jos ihmiset niitä haluavat ostaa.

24 tykkäystä

Ei hän siinä kaikki varmasti totta, tällä hetkellä varmaan tuloksen hidas kehitys laahaa, vaikka kamux tietysti kertoi panostavansa liikevaihdon kasvuun.

Kovasti korostettiin lisä tuotteiden myyntiä q1, jossa oli parannusta, joten se voi näkyä selvemmin q4 /jälkijättöisesti, jolloin seuraaminen vähän vaikeutuu.

En nyt tiedä miksi frakmentoidulla markkinalla ei voisi kamux edelleen menestyä ihan hyvin.

Hirveän paljon helpompaa olisi jos kannattavuus seuraisi liikevaihdon kehitystä.

Toisaalta, osakkeen hinta on sen verta laskenut, että ihan kauheaa tuloskasvua lyhyellä tähtäimellä ei ehkä tarvittaisikaan? Eikös q2 ja q3 ole ne kvartaali jolla autoja eniten myydään myös?

2 tykkäystä

Kamuxin sivuilla myytävien autojen määrä alkanut laskemaan, kuten kesäkaudella soisi olettavankin. Laskenut n. 6200 tasosta 5700 tasoon.

24 tykkäystä

Edelleenkään markkina ei tarjoa myötätuulta:

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

2015 on viimeksi myyty käytettyjä autoja vähemmän toukokuussa kuin tänä vuonna. Joskaan pudotusta edelliseen vuoteen ei enää toukokuussa ollut aivan yhtä paljon kuin edellisissä kuukausissa.

16 tykkäystä

2,5 € bensa, Euroopan “ihan kohta” -suuntaus sähköautoihin, joiden infra on vielä hyvin puutteellinen Suomessa ja inflaation syömä palkka, niin en ihmettele pudonneita myyntimääriä.

Jos bensa saadaan takaisin alle 2 € tai inflaatio kuriin/palkat nousuun, niin sitten varmaan alkaa taas autot liikkua.

9 tykkäystä