Sijoitusfoorumi

Kamux Oyj -ketju

kamux
#1

Keskustellaanpa tässä ketjussa Kamux Oyj:stä.

TJ on juuri ostellut lisää, kuten myös @Yu_Gong. Tämä tekeekin tästä mielenkiintoisen ja potentiaalisen seurattavan.

Näyttäisi tarjolla olevan hyvin defensiivistä kasvua huokeaan hintaan.

6 Likes
#2

Tää oli ihan jees tää ROAST, vaikkakin TJ sano aika moneen kertaan kysymyksiin vastatessa “Käännetään tää näin päin” XD https://www.inderes.fi/fi/videot/roast-kamux Hitusen huolettaa diesel-autojen poliittiset riskit, mut analyytikon seurannan aloitus raportissa oli ihan hyvä pointti tälle:

“Varaston nopean kierron ansiosta Kamux pystyy
toimimaan erittäin malalla bruttokatteella
(bruttokate 2016: 12,2 %) ja silti tekemään erittäin
hyvää tuottoa sekä liiketoimintaan sidotulle
pääomalle että omalle pääomalle (ROI 2016:
22,5 %; ROE 2016: 43,8 %). Nopea varaston
kierto on myös riskien hallinnan kannalta
positiivinen asia sillä, jos tehokkaan varaston
hallinnan ansiosta Kamux selviäisi arviomme
mukaan kilpailijoitaan paremmin tilanteesta,
jossa esimerkiksi autojen hintatasolle tapahtuisi
ulkoisen shokin takia nopeasti jotain (esim.
verotukseen ja/tai diesel-autoihin liittyvien
yllätysten takia).”

6 Likes
#3

Yun seuraaminen Technopoliksessa oli sen verran hyvä päätös, että voisin jatkaa myös Kamuxissa :yum: Mikä on sun mielestä suurin uhka tässä sijoituksessa Yu?

3 Likes
#4

Ite ajattelen että Kamuxin suurin ongelma tulee olemaan digitaaliset disruptoivat palvelut (Yu voi kertoa oman näkemyksensä, koska on digipro) sekä autoilun vähentyminen kaiken Uberin kaltaisten toimijoiden takia.

2 Likes
#5

Roastissa olikin aika hyvin kaikki huolet ja painajaiset käyty läpi. @Emmainen Toi Saksaan laajentuminen on myös yks riski. Worst case scenario on varmaan et ne ei saa sitä toimimaan samalla tavalla kun Suomessa ja Ruotsissa. :disappointed_relieved: Mitä tohon digitaaliseen disruptioon tai alustatalouteen tulee, niin ne platformit on jo olemassa Nettiauto sun muut ja tulee mun mielestä elämään rinnalla. Kamux hyödyntää niitä ja kehittää myös omia digitaalisia palveluja. Ehkä enemmän mahdollisuus toi digipuoli Kamuxille? Uberin kaltaiset palvelut myös voi lisätä autoilun määrä. Jostain on Uber-kuskienkin hankittava autoja :slight_smile: Tässä joitain artikkeleita aiheeseen liittyen:


https://nordic.businessinsider.com/uber-lyft-creating-traffic-cities-bruce-schaller-2018-7?r=US&IR=T

Tos Roastissa käytiin sekin aika hyvin mun mielestä läpi toi digitaaliset “kilpailijat”. :slight_smile:

5 Likes
#6

Onko kukaan seurannut onko kamuxin kurssilaskun takana jotain isompaa?

Vaikuttaisi veromyynneiltä tms.

#7

Enskilda Bankenin kautta pääasiassa tullut tavaraa ostolaitaan jo jonkun aikaa, ja kun on näin vähävaihtoinen osake, niin väkisinkin tuollaiset tuhansien kappaleiden rojautukset liikuttaa kurssia. Ihan mahdotontahan se on sanoa, onko näillä (tällä) SEBin kautta myyvillä (myyvällä) joululahjat ostamatta vai kenties jotain sisäpiiritietoa. Todennäköisesti ei kumpaakaan, vaan jotain siltä väliltä. Veromyynteihin en oikein usko, ei tästä varmaan monellakaan mitään uskonmenetysturskia oo salkussa. Ei plussallakaan tietysti moni voi olla, kun kurssi mörnii pohjalukemissaan. :smile:

Näissä vähävaihtoisissa välillä tulee tilanteita, että yksi toimija myy/ostaa aggressiivisesti, ja silloin kurssi liikkuu voimakkaasti. Sehän tarjoaa ihan hyviä osto- ja myyntipaikkoja, jos sellainen on mielessä. :slightly_smiling_face:

2 Likes
#8

Myös Kamuxin tj Kalliokoski kommentoi jutussa sähköautoja, vaikka otsikossa Vehon edustajan kommentti.

2 Likes
#9

https://trader.di.se/index.php/quote/maklarstat/3578203

Laitetaan mäklarstatistik-sivu tännekin talteen. Tosiaan SEB:n kautta näyttää myynti käyvän… ja suomalaiset piensijoittajat ostavan.

Edit: Trafin palveluiden alasajo kuluneella viikolla ei ilmeisesti vaikuta Kamuxin toimintaan:

3 Likes
#10

Kyllä tuo varmasti jarruttaa myyntiä tai ainakin vaikeuttaa, joskin luulisi että autojen osto sitten patoutuu kunnes tuo jupakka on ohi.

En tiedä mikä vaikutus tällä on käytettyjen autojen myyntiin, mutta Ruotsissa uusien autojen myynti on sukeltanut n. kolmanneksen WLTP:n myötä. Tosin kesällä myynnissä näyttää olleen oikea piikki ennen tuon WLTP:n voimaantuloa.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1

1 Like
#11

Lähde: Holding

Kamuxin markkina-arvo on n. 220 MEUR ja ns. Free float hyvin rajallinen. Instikat myyneet nettona viim. 3kk aikana vajaa 300K osaketta eli alle 1 % osakekannasta.

1 Like
#12

Eli suomeksi sanottuna nykyinen laskusuhdanne perustuu erittäin marginaaliseen (pienivaihtoiseen) toimintaan, eikä sen takana ole mitään “suurempaa”?

Tämähän on ostopaikka :slight_smile:

1 Like
#13

Hidastuva uusien autojen kauppa tarkoittaa vähemmän yleensä melko uusia (2-4v) vaihtoautoja tarjolle. Uusien autojen hidastuva kauppa luulisi siten olevan negatiivista myös Kamuxille.

Kamux alkaa kyllä myös olemaan aika halpa tämän laskun takia, mutta en siihen suoraan ota kantaa.

1 Like
#14

Niin no näin näyttäisi, tietysti kuten Kimmo hyvin huomauttaa niin tässä painaa moni muu seikka myös. Käsittääkseni historiallisesti käytettyjen autojen kauppa on hyvin vakaa verrattuna sykliseen uusien autojen kauppaan, mutta varmasti kaikki Trafi-sotkut, diesel-peikot ja WLTP UTLP WILTJ mitä lie painat sentimentissä.

1 Like
#15

Yritin löytää tästä vähän aikaa sit jotain dataa, mutta tosi huonosti tuntuu olevan tarjolla. Tai sit en vaan osaa kirjottaa hakusanoja oikeessa järjestyksessä Googleen. :smile: Ihan lähivuosien kauppamääriähän löytyy teidän raportista, mutta oiskohan analyytikko Kajaanilla hallussaan jotain aikaan ennen finanssikriisiä ulottuvaa tilastoa?

3 Likes
#16

Juttelin Kajaanin kanssa tästä ja hänelläkään ei ollut tuota pidemmälle dataa, kuin on julkistettu. Kysyttiin myös yhtiöltä, mutta sieltä vastattiin, että Suomessa autonmyyjillä/alan toimijoilla on yhtiöiden sisäisiä tutkimuksia aiheesta, mutta niitä ei ole julkaistu.

Kannattaa lukea markkinakuvaus Kamuxin listautumisesitteestä sivulta 52 eteenpäin. Siellä on painotettu alan defensiivisyyttä, ja koska listautumisesitteitä laadittaessa selän takana on ainakin legioonan verran juristeja, pitäisi väitteen olla tosi.

Löysin, paremman puutteessa, dataa ja raportteja jenkeistä. Kyseessä erilainen markkina, mutta otetaan tämä vaikka osviittana, miten käytettyjen autojen markkina on kehittynyt:


Kuten näkee, verrattuna uusiin autoihon, joiden myynti on suorastan ultrasyklistä, on käytettyjen autojen myynti hyvin tasaista. Ottakaa myös huomioon, että finanssikriisi iski autoalaan todella rajusti eli tuo edustaa ns. ääriskenaariota.

Toinen seikka mistä juteltiin Kajaanin kanssa täällä toimistolla, on että Kamux kasvaa niin nopeasti uusia myymälöitä avaten, että pieni notkahdus alassa ei välttämättä kasvulukuja kauheasti vielä paina.

Lisäys: tässä vielä tuorein myyntiraportti jenkeistä, jos joku haluaa alaa sieltä vilkaista https://d8imphy647zzg.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/03/031918_UCMR_DigitalVersion_Spreads.pdf

5 Likes
#17

Kamux avaa 46. myymälän Suomessa Kajaaniin.

1 Like
#18

Kyllähän tuossa (nämä noin lukuja kun katson graafista) laski 2007 myyntimäärät noin 44 miljoonasta käytetystä autosta noin 37 miljoonaan keskellä lamaa 2009. Laskua tuli siis finanssikriisissä noin -16%.

Lisäksi jos dataa testaisi olisi nuo myynnit varmasti datakielellä ns. cointegroituneet eli ovat toistensa lineaarikombinaatioita jollain kertoimella.

Onko tämä romahdus - ei. Onko myynti syklistä? - kyllä. Nämä siis omia mielipiteitäni.

1 Like
#19

Musta tuollainen -16% tilanteessa jossa euforiasta tultiin siihen, että helvetti oli irti ja kriisi napsahti rumasti kuluttajienkin sormille, on yllättävän maltillinen pudotus. Kuten Verneri totesikin, kyseessä oli aika äärimmäinen tilanne. Jos talous ajautuisi rauhallisesti taantumaan ilman sen kummempia shokkeja, olisi vaikutus merkittävästi vähäisempi. Eli kyllä, toimiala ei ole täysin immuuni taloustilanteen muuttumiselle, mutta on se syklinen-defensiivinen -janalla selvästi kallellaan sinne defensiiviselle puolelle.

1 Like
#20

Tosiaan tuo oli ääritilanne, miksi iski etenkin jenkeissä hyvin rajusti (autoalalan valmistajista moni meni nurin ja pelastettiin, keskiluokan varallisuuden tukipylväs eli asuntomarkkina romahti jne). Toisekseen, data on jenkeistä, ei Suomesta.