Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Tässä on Salkunrakentajan juttu Kempowerista, Inderesin materiaaleja tarkemmin lukeneille ei pitäisi olla hirveästi uutta, mutta on tämä ihan ok tiivis juttu. :slight_smile:

”Uusien toimitilojemme myötä pystymme vastaamaan luotettavien pikalatausratkaisujen kasvavaan kysyntään. Keskittämällä tuotekehityksen ja tutkimuksen lähelle tuotantoa voimme jatkaa kasvua kustannustehokkaasti, ja keskittää sähköisen liikenteen huippuosaamista Suomeen”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Kempowerin tilojen laajentaminen Lahdessa on osa yhtiön kasvustrategiaa ja tavoitetta olla alan viiden suurimman toimijan joukossa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuoteen 2030 mennessä. Tämän vuoden loppuun mennessä yhtiö avaa myös uuden tuotantolaitoksen Durhamiin, Pohjois-Carolinaan

9 tykkäystä

Kempowerin kilpailijan Wallboxin osake rykäissyt viikossa ylös ~ 20%.

5 tykkäystä

Mikä sen asema on tuossa DC latauksessa markkinassa verrattuna Kempoweriin kun sitä olet selvästi tutkinnut?

2 tykkäystä

En ole tutkinut. Mikäli joku tuntee kyseisen yrityksen paremmin - mielelläni otan tietoa vastaan. Totean vain, että kovassa nousussa ja mietin samalla, että kuinka HOT latausmarkkinat noin kokonaisuudessaan tällä hetkellä ovat.

Seppo Saario jokin aika sitten Kempowerista:
nimetön

9 tykkäystä

Wallbox näyttäisi olevan pääasiassa AC-puolelle painottunut tuotteissaan. DC-puolelta löytyy Supernova-laturi, jota saa 60 ja 150 kW:n tehoilla (jaettuna kahdelle autolle). Arvauksena niissä on 15 tai 30 kW tehomoduuleja eri määrä. Tehomoduulit ja latauskaapelit näyttäisivät olevan samassa pömpelissä, joten en näe miten tässä olisi Kempowerin pöhinäpönttöihin verrattuna mitään mullistavaa.

8 tykkäystä

Jatkossa sähköautojen latausasemia tulee olla henkilöautoille 60 kilometrin välein. Niiden tulee olla teholtaan vähintään 400 kilowattia.

Kuorma- ja linja-autoille latausasemia on oltava 120 kilometrin välein.

23 tykkäystä

On tämä ihme firma.

58 tykkäystä

Mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut syytä olettaa muutakaan :slightly_smiling_face: :upside_down_face:

Riepoo vaan että nää posarit pamahtelee aina lisäilyä pohtiessa.

3 tykkäystä
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 13,9 milj. euroon (1,8 milj. euroa), 19,2 % liikevaihdosta (8,5 %)

Ellei viime vuonna tähän aikaan ollut jotenkin poikkeuksellisen heikko kannattavuus, minun reaktioni kun luin posaria:

:thinking: :face_with_peeking_eye: :face_with_monocle: :exploding_head:

Kausivaihtelulla varmaan vaikutusta, mutta tulos kasvoi 100% yhdessä kvartaalissa.

Tulee hieman Kahoot-hype ajat mieleen tästä, toivottavasti jatko ei toistu samalla tavalla kuin siinä :sweat_smile:

Onkin muuten aikas majesteettinen nosto:

Vuoden 2023 liikevaihto; 280–310 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttakursseilla ei ole merkittävää vaikutusta (liikevaihto 2022: 104 miljoonaa euroa, aiemmin 14.4.2023 julkaistu liikevaihtoennuste oli 240–270 miljoonaa euroa)

Analyytikkokin joutuu nostelemaan ennusteitaan reippaammin, kun alle 270m edellinen. Tänä vuonna kasvua tulee melko varmasti vieläkin yli 200%, kysymys onkin, saadaanko ensi vuonna vielä kolminumeroinen kasvu%, vastoin analyytikon nykyistä ennustetta?

Perinteinen “olisin jo rikas, ellen olisi myynyt” :smiley:. No oneksi edes 12kpl jätin itselleni “ikiholdiin”.

Edit, olihan siellä jotain varoitustakin posarissa sentään :sweat_smile:

Kempower odottaa merkittävästi korkeampia kiinteitä kuluja vuoden 2023 toiselle vuosipuoliskolle.

32 tykkäystä

Minusta oleellisinta Kempowerin tulevaisuuden kannalta ovat EU:n päätökset (+subventot!), jotka pakottavat alan toimijoita investointeihin.

Jatkossa sähköautojen latausasemia tulee olla henkilöautoille 60 kilometrin välein. Niiden tulee olla teholtaan vähintään 400 kilowattia.

Kuorma- ja linja-autoille latausasemia on oltava 120 kilometrin välein.

14 tykkäystä

Kyllä, ja mikä tärkeintä niin:

  • "Uskomme, että hyväksi todettu ketterä ja skaalautuva tuotantomallimme luo hyvän perustan vastata kysyntään tulevina vuosina”, toteaa Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

  • “Hyvän latauskokemuksen” tarjoava Kempower on erittäin arvostettu latausbrändi sähköautoilijoiden keskuudessa…

15 tykkäystä

Euroopassa kyllä. Amerikkalaisia Reddit -keskusteluja kun luki niin Kempower oli aika tuntematon. Tesla rulettaa ja Kempower saa tehdä vähän vielä töitä brändinsä eteen

12 tykkäystä

Paulin ja Petrin kommentit mm. ohjeistusten nostosta.

Kempowerin Q2:n liikevaihto ylitti ennusteemme 15 %:lla ja operatiivinen EBIT oli yli kaksinkertainen ennustamaamme nähden. Ennusteissamme on julkistettujen Q2-lukujen sekä korotetun ohjeistuksen myötä nousuvaraa etenkin lyhyen, mutta mahdollisesti myös keskipitkän aikavälin osalta. Tarkastelemme ennusteitamme 25.7. julkistettavan Q2-tuloksen ennakkokommentissamme.

12 tykkäystä

OP nostaa Kempowerin tavoitehinnan 41,00 euroon (aik. 38,00), toistaa lisää-suosituksen

13 tykkäystä

Mitä mieltä olivat muilla asiantuntijaforumeilla? Katsoitko Ylilaudalta ja Suomi24.fi:stä samalla :smile:

3 tykkäystä

Voit vähätellä, mutta tuollaiset EV-keskustelut ovat ihan hyviä lähteitä kaivella tavallisten ihmisten näkemyksiä. Kempower on paljon isompi nimi Euroopassa kuin se on Jenkeissä.

11 tykkäystä

Johtuu varmasti siitä, että yhtiö on vasta lähtenyt valloittamaan USAn markkinaa.

9 tykkäystä

Ei sillä ole väliä, tietääkö tavallinen kuluttaja Kempowerin. Kempower ei ole operaattori, vaan laitevalmistaja. Kunhan latausverkostoa rakentavat, eli operaattorit sitten tietävät Kempowerin, kun katsotaan vaihtoehtoja. Kempowerin myyntihenkilöstöäkin tietysti tarvitaan.

Teslalta ei voi laturia ostaa. Teslan voi toki operaattoriksi ottaa esim. huoltoaseman pihalle, mutta silloin myös sähkön myy Tesla. Jotain vuokraa varmaan paikasta maksetaan. Eikä Teslan laturi välttämättä ole yhteensopiva kaikkien autojen kanssa.

7 tykkäystä

Hmm paitsi, että sillä on, koska noiden pömpelien valmistajien laatu heittelee rajusti. Jos osaat tunnistaa Kempowerin laturin, tiedät saavasi laatua.

Samaan tapaan on merkitystä kenen valmistajan SoC löytyy kännykästä.

Tesla on jo tehnyt latausasemia muillekin kuten tässäkin ketjussa on aiemmin linkkailtu.

Luonnollisesti.

1 tykkäys

Ei millään pahalla, mutta ehkä 0,1% ihmisistä kiinnostaa kenen SoC on kännykässä :innocent:. Hyvä jos normaali kuluttaja osaa kertoa kenen valmistama edes se kännykkä on. Käyttöjärjestelmä alkaa jo olemaan ylivoimainen kysymys.

13 tykkäystä