Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Volvon sähkörekoilla pääsee 300km, mutta 2026 muistaakseni matka pitenee superakuilla. Tässä linkkiä Volvon sivulle: Volvo FM Electric | Volvo Trucks

1 tykkäys

Paljon on myös alueita, joilla ei ole mahdollisuutta kotilataukseen. Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa globaalisti, monella ei ole omaa autopaikkaa. (edit)
Kotilataus vaatii sekä autopaikan että autopaikkaan rakennettavan latausjärjestelmän.

Uskon myös että latauspisteitä tulee olemaan moninkertainen määrä bensa-asemiin verrattuna, koska latauspiste varataan pidemmäksi aikaa = tarve suurempi. Lisäksi latauspisteen rakentamiseen kohdistuu paljon vähemmän säätelyä kuin bensa-aseman rakentamiseen.
Pian joka paikassa sähköauton latauspiste on oletustoiminnallisuus, kuten kahviautomaatti on toimistoissa.

3 tykkäystä

Tulevaisuudessa latauspiste on autopaikalla täysin vakiovaruste. Siirtymäaika on varmasti pitkä, mutta kuvio on ihan selvä.

1 tykkäys

Jos tulee Model 3 Teslalla Marketin pihaan vaikka 20% akulla ja saa 250kW laturiin lyötyä auton niin noin 20-25min ja akku on 80%. 20 asteen pakkasella menee vähän pitempään paitsi jos akku on esilämmitetty. Hyvinkin se +200km tulee ja ihan vaivatonta lataamista.

Kai ne muutkin mallit jo alkaa omata tuon akun esilämmityksen ja pääsee samoille tai paremmille latausnopeuksille.

4 tykkäystä

Kannattaa laittaa jäitä hattuihin kuitenkin. Vety on raskaassa liikenteessä uhka Kempowerin raskaan liikenteen toiminnoille.

Tässä hyvä esimerkki miksi:

Mikään MW tason laturi ei tuo riittävää suorituskykyä pöytään vs vedyn tankkaus.

Nieppinä tiedän seuraavaa: Mirai on käynyt Kempowerin pihassa ja sille oli tehty jotain mittauksia. Sitä en tiedä mitä, enkä usko että kovin moni muukaan tietää.

9 tykkäystä

Jo ensimmäisen sukupolven sähkörekat kuten Tesla Semi lataavat 70% 650 kilometrin rangestaan 30 minuutissa. Ajan kuluessa latausnopeudet vain kasvavat ja akut kevenevät ja halpenevat. Kyseisellä Tesla Semillä on ajettu yli 1700 km yhdessä vuorokaudessa, kolmen latauksen taktiikalla.

Meinaatko, että vetyrekkakuskit eivät pidä ollenkaan taukoja, jos tämä suorituskyky ei ole “riittävä”?

Vetyä käytettäessä hyötysuhde on lisäksi niin huono, että energiaa tarvitaan yli kolme kertaa enemmän kuin akkuun ladatessa, puhumattakaan infrastruktuurikuluista.

Ps. 18 akkubussia saadaan ihan hyvin ladattua 90 minuutissa samanaikaisesti kun vaan latauskenttä on tarpeeksi iso.

6 tykkäystä

tuolla semillä on kantavuus jotain 20 tuhannen kilon luokkaa, suomen teillä liikkuvat laitteet suurimmat 70 tuhannen luokkaa eli noita joutuu 3 kertaa useammin “tankkaamaan” ja noihin mahtuu kyytiin kolmas osa tuotteista :smiley: lisäksi ovat 2x kalliimpi ja kokonsa puolesta eivät sovellu ainakaan kauppa jakeluun mihin taas kantavuus ja range riittäisivät.

7 tykkäystä

Akkujen halventuessa sähkörekat ajaa taloudellisuudessa dieselin edelle. Vety ei tule yleistymään rekoissa. Tulette näkemään sen kyllä

2 tykkäystä

Tesla Semi on vasta ensimmäisiä sähkörekkoja, kannattaa miettiä kehitystä hieman pitemmällä tähtäimellä. Mikään ei estä 70 tonnia kantavan sähkörekan rakentamista.

Teslan nykyakkujen energiatiheys on alle 200 Wh/kg, mutta uusilla akkuteknologioilla päästään jo yli 500 Wh/kg:n lukemiin. Akkujen paino ei siis tule olemaan ongelma, eikä myöskään niiden lataus. Myöskään sähkömoottorien tehosta se ei jää kiinni, jatkossa rekat vetävät ylämäetkin hyytymättä.

3 tykkäystä

Aikamoisen työn takana on varmaankin se että range tuplataan, kantavuus vähintään tuplataan ja samalla hinta suunnilleen puolitetaan, mut en nyt kuitenkaan ala väittämään vastaan :slight_smile:
Kaupunki ajoissa bussit ja roska-autot ja muut tommoset niin niissä sähkö yleistyy todennäköisesti mut noissa raskaissa vekottimissa varmaankin vety tai sitten joku muu.

2 tykkäystä

No tästä olen samaa mieltä. Onneksi sitä työtä tehdään tuhansissa yrityksissä valtavin investoinnein lähes yötä päivää. Tarkastellaan tilannetta uudestaan vaikkapa kymmenen vuoden päästä, voimme yllättyä.

3 tykkäystä

No Sveitsissä on jo vähän suuremmat kokeilut menossa …7-10 miljoonaa kilometriä ajettu. Jostain luin, että vety on jo edullisempi polttoaine kuin diesel, tässä kokeilussa.
Eiköhän vedyllä liene merkittävä rooli tulevaisuuden pitkän matkan tavara- ja henkilöliikenteessä. Puhutaan sitten maa-, meri-, raide- tai lentoliikenteestä.

”Switzerland embraces XCIENT Fuel Cell, World’s 1st Mass Produced Fuel Cell Heavy-duty Truck

Fuel cells are no longer the future. It’s a reality.

Hyundai will deliver 1,600 fuel cell electric heavy duty trucks to Switzerland by 2025.

Check out the paradigm-changing features of the XCIENT Fuel Cell, with its short refueling time, long distance driving range, and 100% zero emissions!.”

4 tykkäystä

Ihminen yleensä ali arvioi lyhyen tähtäimen kehityksen, ja yliarvioi pidemmän ajan kehityksen. Sähkö on todellisuutta osana autoilua nyt, mutta raskaassa liikenteessä vasta kokeellista. Sama kokeellisuus henkilöautoilussa oli noin 15 vuotta sitten. Osakkeen arvostus on tasolla mikä ei perustu edes järkeviin laskelmiin vaan unelmointiin tai ihan uhkapeliin. Jollekin jää mustapekka käteen. Uskon kyllä Kempoweriin yrityksenä, mutta en nykyiseen arvostus tasoon.

3 tykkäystä

Torstaina ollaan viisaampia, miten menee Amerikan valloitus, mutta kun katsoo Amerikan kilpailijoita, niin ei se kaikille näytä olevan siellä ruusuista. Esim.

1 tykkäys

Täällä palstalla näyttää olevan monenlaista kirjoittajaa ja arvausta osakkeen arvosta.

Itse sijoitin tähän joskus sähköautoilijana sen vuoksi, että Kempowerin tuote on toimintavarma, helposti laajennettava ja laadukas. Edelleen nämä pitää kutinsa ja markkina kasvaa eksponentiaalisesti vielä vuosia. Ainut asia, joka itseä huoletti jossain vaiheessa, oli sähköautojen saatavuus, mutta sekin on hieman “helpottanut”, kun kiinalaisia malleja vyöryy Eurooppaan ja vielä hyvässä hintakategoriassa. Tämä edesauttaa latureiden menekkiä huomattavasti.

Myöskin kiinnostava aspekti tässä pelissä / sähkössä on sen saatavuus, sillä sitä tulee kehittyneessä osassa maailmaa joka tontille. Tämä tarkoittaa sitä, että latauskenttiä voi rakentaa / rakennuttaa kuka tahansa, joka haluaa esimerkiksi edesauttaa oman liiketoiminsa houkuttelevuutta. Suomessa tätä on nähty huoltoasemilla, ruokakaupoissa, kauppakeskuksissa, toreilla, rautakaupoissa, elektroniikkakaupoissa, liikuntapalveluissa yms. Näin ollen laturipömpeleitä voi ostaa todella monet tahot. Tämä taas lisää Kempowerin tapauksessa myyntipotentiaalia huomattavasti esimerkiksi verrattuna bensapumppumarkkinaan, jota joku täällä nosti esiin. Kun kehittyvä maailma alkaa kilpaa laittaa pömpeleitä jokaisen kaupan, huoltoaseman yms. eteen, niin siinä saa toimittaa. Ja oman näkemykseni mukaan markkinaa riittää monelle toimijalle.

Kuitenkin pääsyy, miksi itse istun käsieni päällä ja en myy omistuksiani on mahdollinen yrityskauppa. Omissa skenaarioissani olen laskenut sille huomattavan korkean todennäköisyyden, että Kempower ostetaan ulos pörssistä. Monelle yritykselle erittäin laadukkaasti rakennettu tuote, hieman valmiiksi skaalattu valmistus ja vahva brändi on houkutteleva kokonaisuus. Mahdollisia ostajia voisi olla monia, mutta itse näkisin autoteollisuuden tai energiateollisuuden parista löytyvän suuryrityksen, joka tämän marjan nappaa. Globaali markkina on siinä vaiheessa, että suuri pyörä on lähtenyt liikenteeseen ja näköpiirissä ei ole, että sähköistyminen enää hidastuisi.

Pdän 3 miljardin markkina-arvoa jokseenkin korkeana, mutta edellä mainituista syistä painan vain osta nappulaa ja nautin matkasta.

21 tykkäystä

Tässä on Paulin kommentit Kempowerin uudesta megawattilatausjärjestelmästä, joka soveltuu raskaalle liikenteelle. Pauli on hieman myös kommentoinut osakekurssin liikkeitä. :slight_smile:

Kempower on raskaan kaluston latausratkaisuiden osalta edellä monia muita valmistajia. Raskaan kaluston latausratkaisuiden osuus liikevaihdosta tulee todennäköisesti kasvamaan vuosikymmenen loppuun mennessä.

19 tykkäystä

Toistaiseksi ainakin 70 tonnin kantavuuden estää, täällä Suomessa voimassa oleva 76tn suurin sallittu kokonaismassa.
Yhdistelmien omapainojen ollessa luokkaa 25tn ± ~4tn.
Puhutaan siis n. 50tn kantavuuksista.

70tn kantavuus akkuautolla vaatii varmaankin jo yli 100tn kokonaispainot, omapainon noustessa akkukapasiteetin tarpeen sekä kuormatilatarpeen myötä.

Siirtyminen +100tn kokonaispainoihin yleisesti vaatii kyllä aikamoisia panostuksia, muuallekkin kuin pelkästään lataustehojen nostoon.

5 tykkäystä

Sen todella huomaa, että moni kirjoittaja ei ole perehtynyt yhtiöön juurikaan. Yhtiöstä kiinnostuneiden kannattaa vaikka ensiksi lukea Juntusen (omavaraisuushaaste) kirjoitus, jonka Alokas on linkannut ylempänä, jos ei ole Kempoweriin aiemmin tutustunut.

Mitä tulee kurssiheiluntaan, olihan tämä odotettavissa, kun posaria ei ole kuulunut. Siksi kevensin maanantaihin mennessä 60% omistuksestani.

On hankalaa arvioida, mikä yhtiön arvo kuuluisi olla, mutta yhtiön kilpailuedut ja kasvunäkymät pitkälle tulevaisuuteen ovat kiistattomat. Me yhtiötä tiiviisti seuranneet tiedämme, että kasvutahti on jatkunut erittäin vahvana ja kurssin korjausliikkeen myötä huominen osari voi yllättää vielä positiivisesti markkinat.

8 tykkäystä

Kannattaa pitää pää kylmänä jos omistaa Kempoweria. Hyviä uutisia vain tällä viikolla. Myös tänään sopimus raskaan liikenteen latausasemista. Huominen rauhoittanee sijoittajia kummasti.

6 tykkäystä

tässä jotain juttua vähän suomessa liikkuvista raskaammista yhdistelmistä Orpe Kuljetus Oy

Orpe Kuljetus Oy sai lokakuussa 2014 kokeiluluvan HCT-ajoneuvoyhdistelmälle, jota käytetään UPM-Kymmene Oy:n Itä-Suomen alueen kuljetuksiin. Yrityksellä oli ensin 94-tonnisena ajava yhdistelmä ja keväästä 2018 lähtien 100-tonnisena ajava yhdistelmä. Ajoneuvoa käytetään UPM:n eri tuotantolaitoksia yhdistävällä reitillä, jolla tehdään eri puulajien vaihtoa tuotantolaitosten välillä. Tutkittavassa HCT-konseptissa ajoneuvokapasiteetin käyttö pyritään maksimoidaan mm. meno-paluukuljetuksia hyödyntämällä."

1 tykkäys