Bitumikermikattoahan tosiaan asennellaan kosaanilla lämmitellen, että varsinkin tällaiseen kuivaan aikaan aika helposti nappaa liekki jostain kiinni. Ammattitaidolla tehdessä ei näin käy, mutta kesähessulle helposti lykätään se kosaani käteen ja osoitetaan urakka-alue.
Nämä vaan veikkailuja ja muisteluja omilta raksa-ajoilta. Jos palo on rajautunut kattorakenteisiin, niin ei välttämättä ole sisätiloihin päässyt hajua enempää haittaa.
Signaaleja ostovoiman vahvistumisesta olen odotellut, jotta Keskoa lisäisin salkkuun, mutta Nordean asiakkaiden korttimaksut edelleen painuksissa Nordea Corporate
Saas nähdä mikä vaikutus on rakennus puoleen kun meille rakennus tyypeille tulee muutaman kuukauden päästä yleis palkankorotus ja siihen vielä yleisveron korotus kansalaisille…
Se pitää mainita että tiedän monta talonyhtiötä jotka siirsivät remontteja kun korot nousi mut nyt syksyllä useat niistä aloittaa remontteja putki, ikkuna ja julkisivu remontteja joten piristyy ainakin siltä osalta…
Surullisia uutisia tällaiset ovat, mutta tämänkin uutisen seurauksena Keskon tukkuriasema taas parantunee hieman lisää:
Vihannespörssin liikevaihto pyörii jossain 15 miljoonan euron pinnassa. Eli ei mikään jättiyhtiö, mutta ihan kunnioitettavan kokoluokan yritys kuitenkin.
Iloisia uutisia puolestaan ovat tällaiset, ja varmasti myös hyödyllisiä Keskon käyttötavaramyyntiä ajatellen:
Näyttäisi siltä tämänkin päivän perusteella, että sijoittajissa alkaa olla uskoa Keskon liikevaihdon ja tuloksen kasvuun jatkossa. Että ostovoima kasvaa, rakentaminen ja remontoiminen vihdoin nousee, autokauppa alkaa käydä. Näin itse uskon.
Tai sitten on vain osinkohuumaa ilmassa. Itse olen lappua taas hieman kevennellyt ja nyt odottelen, josko sinne 16 euron hintoihin taas palattaisiin, ja pääsisi täydentelemään. Maanantaina saataneen kesäkuun myyntiluvut näkyville. Ja kohta puoleen tietenkin tulee osari, jonka suhteen on mielenkiintoista nähdä joudutaanko ohjeistukseen tekemään jotain tarkennusta.
Itse en kyllä jaksa uskoa, että rakentamisessa nähdään vielä mitään suurempaa elpymistä. Autokaupan ja kotinikkareiden rautakaupan ostoksilla voidaan nähdä kesällä pieni kulutuksen aikaistuminen ennen alv-nousua. Ja syyskuun luvut voi olla samasta syystä sellaiset, että niiden julkistamisen aikaan kannattaa olla ostovaraa olemassa lapun lisäämiselle.
PT-kaupassa kehitys melko vaisua, eikä toimituspäivien määrän pienenemisen taakse voida näillä luvuilla täysin vedota.
Mikä raportilta jäi mainitsematta, että Ruotsissa on K-rauta → K-Bygg konversion seurauksena myös suljettu myymälöitä, jolla ollut vaikutusta myyntiin.
Autokaupassa on hyvä huomioida heikko markkinakehitys, ja käytetyissä autoissa Kesko itseasiassa on voittanut markkinaa.
Kahdeksan prosentin miinus päivittäistavarakaupassa, plus ehkä enemmän odotetut miinukset rakennus- ja autokauppapuolella. Foorumin optimisteille tuli kertaheitolla metrikaupalla lunta tupaan, keskellä kesää.
Vaikka miinus pieneltä osin selittyy myyntipäivien määrällä, ovat selitykset muilta osin vähissä. Keskon strategia on selvästi rakennettu toisenlaiseen talous- ja kulutustottumustilanteeseen kuin missä maailma tällä hetkellä makaa. Alankin pikku hiljaa odotella ulostuloja toimenpidelistojen kera, jotta tilanteeseen voidaan edes näyttää reagoidun.
En myöskään usko tilanteen tästä oikenevan ennen kuin parantanut taloustilanne aikanaan näkyy yhteiskunnassa laajemminkin mm. lisääntyneenä rakentamisena ja kulutuksen lisääntymisenä. Tähän ei ympäröivässä maailmassa tällä hetkellä juuri ajureita näy, vaan graafit osoittavat juurikin päinvastaiseen suuntaan. Kesko on tässä tietysti paitsi indikaattori, myös ensimmäisiä kärsijöitä.
Kevensin eilen kolmanneksen positiostani miettien teenkö sijoitusvirheen. Nyt näyttäisi että tein, mutta erilaisen kuin mitä pelkäsin.
Mitä mieltä olette keskon ruokakauppojen hinnoittelupolitiikasta. Itse ihmettelen miksi Kesko pitää kynsin hampain kiinni selvästi muita kauppoja kovemmasta hinnoittelusta. Perus ruokatuotteet on järjestään kalliimpia kuin kilpailijoilla. Tämähän on fakta. Ilmeisesti kuitenkin tabu, koska yp poisti edellisen viestini jossa tätä ihmettelin.
Mielestäni hinnoittelu on juuri se syy miksi asiakkaat ovat paenneet Keskon ruokakaupoista.
Kirjoittelin jo aiemmin että s-kauppa pyyhkii k-ryhmällä nyt lattiaa, mutta moni täällä ei uskonut. Katsotaan kun s-ryhmän luvut lyödään pöytään että onko höpötykseni olleet väittämäni mukaisia.
Tähän on monta syytä. Automaatiovarasto, halvemmat hinnat, yleinen taloustilanne jossa ihmiset talouden tiukkenemisen johdosta siirtyvät “halvempiin” kauppoihin.
Ruotsin “S-ryhmä” eli Axfood (ei osuuskauppa) raportoi markkinan myötäisiä Q2-lukuja. Tämä on jatkumoa premium-toimijoiden ja halpuutuskauppojen kasvueron kaventumisesta. Tätä nähtiin 2024 lopulla ja Q1’24:llä.
Raportin mukaan kuluttajien hintaherkkyys on jatkunut ja vertailukelpoinen kasvu oli täysin linjassa markkinan 2,2 %:n kasvuun.
Keskon ruotsalainen verrokki ICA aloitti Keskoa aikaisemmin voimakkaammat hintakampanjoinnit, jotka saattavat olla yksi eroa tasoittava tekijä. Nähtäväksi jää onko Keskon lupailemat hintamielikuvan parantamistoimet riittävät markkinaosuuksien kasvattamiseen Suomessa.
Tähän voitanee lisätä vielä se fakta, että S-ryhmällä on lupa operoida ohuemmalla kannattavuudella, kun taas osakkeen omistajat odottavat Keskon raportoivan hyvää kannattavuutta. Ja lisäksi S-ryhmän volyymit on Keskoa suuremmat, jolloin näistäkin saadaan hyötyä alempaan hinnoitteluun.
Ja edelleen voidaan jatkaa, että Keskolla ei ole mitään yhtenäishinnoittelua käytössään, vaan kauppiaat määrittelevät hintatason. Lisäksi vertailua tulisi tehdä tyyliin Salet vst. K-Marketit, S-Marketit vst. K-Supermarketit ja Prismat vst. Citymarketit. Ei se hintaero nyt niin suuri ole näiden välillä ja olen huomannut, että monissa premium-elintarvikkeissa Citymarketit ovat pikemminkin pitäneet hintansa entisellään kun Prisma on niitä nostanut.
Mitä kuukausilukuihin tulee, niin karseathan nuo ovat kaikin puolin. Moni on elätellyt mielestäni aika harhaista kuvitelmaa tiettyjen toimialojen elpymisestä nyt kesällä. Mutta kyllä täytyy sanoa, että tällä kertaa pessimistikin pettyi. Mielenkiinnolla odotan, miltä Keskon tulosohjeistus näyttää osaripäivänä.
Ja ei pidä unohtaa että tämän lisäksi vertailua pitäisi tehdä myös alueellisesti. Meillä täällä Suursavon alueella on Prismassa aivan eri hinnat elintarvikkeissa kuin esimerkiksi Lahdessa joka on Hämeenmaan aluetta. Meille lähimmät Prisma ja Cittari ovat saman katon alla joten hintojen vertailu on helpompaa…
Otetaan vaikka nyt kesäisesti esimerkiksi perunat, grillimakkara(a-laatu) ja lohi. Nämä kaikki tulee haettua Cittarista koska ovat siellä selkeästi halvempia kuin prisman puolella.
Eli olkoon mielikuva mikä on mutta jos haluaa koota edullisen ostoskorin niin täytyy käydä molemmissa. Lidl on ainoa jolla on samat hinnat kaikissa liikkeissä Helsingistä Rovaniemelle.
Tähän pitää jatkoksi todeta sekin, että koska Keskon ruokakaupoissa toiminta on ruokakaupan osalta yrittäjävetoista, ja yrittäjä tarvitsee ilman muuta muutaman sadantonnin vuosittaisen siivunsa, ei Kesko tuolla yritysrakenteella pysty koskaan kilpailemaan puhtaasti hinnalla, S-ryhmällä kun on varaa pudottaa hintaa aina pikkuisen enemmän. Päinvastoin ajateltuna tämä ruokkii myös S-ryhmän ja myös tavarantoimittajien tuloksia, kun niidenkään ei ole pakko myydä aivan viimeisellä hinnalla.
Tätä enemmän kyse on kuitenkin hintamielikuvasta jota voi haastaa mainonnalla. Kesko ei ole lähtenyt halpuutuskisaan nähdäkseni puhtaan strategisista syistä vaan panostaa enemmän valikoimaan ja laatuun. Tämä ei nykyisessä taloustilanteessa ole puhutteleva viesti. Toisaalta halpuutuskisaan lähtö tietäisi tappiota yllä mainitsemastani syystä. Nyt ei siis vain ole Keskon rakenteella toimivan ruokakaupan aika. Tästä syystä tarvittaisiin edellä penäämääni reagointia.