Keskustelua välittäjistä

Nordnet näyttää viikonlopun kehityksen aina ihan väärin. Ost tänään 0.93% pakkasella vaikka euro heikkeni kruunuun nähden merkittävästi eilen illalla jääden lukuun -1.63%. Kruunun vahvistumisen olisi siis pinyt kasvattaa salkkua euromäääräisesti mutta toisin näytttää. Katsoo sitten maanantaina sen todellisen arvon.

Incapin merkintäoikeudet ovat ilmestyneet Nordeassa olevalle osakesäästötililleni. Ajattelin ostaa merkintäoikeuksia hieman lisääkin, mutta ost:lle tämä ei näytä onnistuvan Nordean Investorissa. Arvo-osuustileille näiden merkintäoikeuksien ostaminen sen sijaan onnistuu. Surkeata toimintaa Nordean osalta.

Surkeata on myös se, että Nordea luottaa edelleen Kustin polkemiin kirjeisiin anneista tiedottaessaan. Incap-annista kertova kirje on edelleen matkalla, mutta hyvällä onnella se saattaa löytää tiensä perille ennen merkintäajan päättymistä. Nordnetillä ilmoitus Incapin annista toimintaohjeineen on kuulemani mukaan jo luettavissa verkkopalvelussa.

1 tykkäys

Tämä taitaa olla OST:n ominaisuus eikä Nordean vika. Eli OST:lle voi ostaa vain osakkeita.

2 tykkäystä

Totta. Enpä tuota osannut tulla ajatelleeksi.

Milloin nämä merkkarit irtosivat? Ei näy itsellä Nordnetissa mutta voi johtua veivailuista.

Vastaus löytyy Incap-ketjusta.

1 tykkäys

Mitenhän tähän tulisi suhtautua että OST:llä on muita arvopapereita kuin osakkeita? Eikö tämä ole laitonta? :frowning:

1 tykkäys

OST-käyttäjänä täytyy sitten olla iloinen siitä että edes sain itselleni ne merkintäoikeudet eivätkä ne kadonneet laittomina olemattomiin. Onnistuin siis tekemään Nordean OST:llä merkinnän vain puhelimitse.

Tänää kilahti postilaatikkoon Nordeasta kirje ja palautuskuori, joilla voi merkinnät tehdä OST:lle.

Kun puhuin Nordean asiakaspalvelijan kanssa, hän varoitti että jos posti tuo palautuskuoren Nordeaan myöhässä, menettää merkintäoikeutensa. Merkintäaika on kuitenkin lyhyt ja Suomen posti on … epävarma. Kehotti hoitamaan merkinnän saman tien puhelimessa ja niin teinkin. Vartin päästä huomasin että merkintähinta oli vähennetty OST:n rahatililtä.

Paljon on ollut keskustelua kirjepostin ongelmista. Totta se on, se on hieman hidas tapa toimittaa dokumentteja, varsinkin kun postilla on vissiin ollut vähän väliä erilaisia ongelmia. Toisaalta arvopapereiden omistajalla on velvollisuus pysyä oman yhtiönsä tapahtumista perillä eikä ulkoistaa vastuutaan täysin säilyttäjälle. Maailmassa on kuitenkin ihan mieletön määrä listattuja yrityksiä ja eri tuotteita ja kaikkien tapahtumista perillä pysyminen on melkoinen haaste ihan mille säilytysyhteisölle tahansa.

Itse en ole edes viitsinyt jättää joitain tärkeitä tai tarpeeksi suuria ostotarjouksen hyväksymisiä tms. postin vastuulle vaan olen aina soittanut Nordean asiakaspalveluun tunnistautuneena jolloin homma hoituu käden käänteessä. Viimeisimpänä taisin muistaakseni tehdä Pihlajalinnan ostotarjouksen peruutuksen ja myydä osakkeet itse pörssissä kun kaupan selvittely näytti vievän pitkään. Välillä puhelinpalveluissa on ruuhkaa, tiedän, mutta on se pankkiasiointi nykyään tällä tavoin helpompaa kun konttoreissa jonottelu. Rauhallisempina aikoina kun soittaa niin ei siinä muutamaa minuuttia pidempään ole mennyt ja hyvin on hommat sujuneet.

Ehkä ei niin suosittu mielipide, mutta tulipahan sanottua :sweat_smile:

9 tykkäystä

Kirjepostissa on sekin ongelma, että se menee tiettyyn osoitteeseen, tyypillisesti vastaanottajan kotiosoitteeseen. Tämä tosin taitaa olla ongelma vain Nordean tapauksessa; ainakin Nordnet lähettää merkintäoikeusanneista sähköpostia.

Itse olen melko harvoin siinä osoitteessa, johon Nordea lähettää minulle osoittamansa kirjeet. Omalla kohdallani muistaakseni neljä viimeisintä merkintäoikeusantia olisivat menneet ohi, jos en olisi huomannut tileilleni ilmestyneitä merkintäoikeuksia. Ehdot olen yleensä kaivanut joko yhtiöiden nettisivuilta tai pankkiin soittamalla. Merkinnät olen tehnyt tietenkin puhelimitse.

1 tykkäys

Taas oppi uutta nordnetin superluotosta. Ihmettelin, miksi tililleni kertyy luottokorkoa reippaasti enemmän, kuin saldon perusteella pitäisi tulla. Kävi ilmi, että kaikkiin aluuttatileihin kertyy ihan oma korkonsa, eli se ei koske tilin saldoa. Itsellä oli tilanne, jossa eurotili oli miinuksella, mutta vastaavasti dollaritilillä oli saman verran plussaa. Nämä eivät siis kumoa toisiaan koron osalta, vaan korkoa juoksi koko ajan negatiivisen eurotilin perusteella. Jos siis haulaa koroilta välttyä täytyy muut valuutat vaihtaa euroiksi tällaisessa tilanteessa.

1 tykkäys

Tähän voisi sanoa vielä lisäyksenä, että superluoton korko koskee vain eurotiliä. Muiden tilien negatiivisestä saldosta menee sitten normikorko, joka oli muistaakseni noin 5 prosenttia.

4 tykkäystä

Tämä oli erittäin hyvä tieto kiitoksia. Viime pe tein oston kanukeista ja jätin tilin miinukselle, koska sinne tippuu kanukki-REITeista kuukaisittain osinkoja, mutta nyt heti se tili nollille.

Jossakin aiempana tuolla ketjussa puhuttiin Nordeaan saapuvista osingoista Kanadasta.

Viime viikolla sain ekat, ja 25% siitä oli otettu veroa. Eli kymppi enemmän kuin verosopimuksen sopimuksen 15% lähdevero. Alla aspan “harmillinen” vastaus.

Kanadasta tulevista osingoista valitettavasti pidätetään verosopimusta suurempi lähdevero. Emme pysty maksamaan kanadalaisten yhtiöiden osinkoja pienemmällä lähdeverolla säilyttäjästämme johtuen. Eli kanadalaisia osinkoja ei voi saada 15 % lähdeverolla. Tämä on harmillista.

Eipä taida kannattaa ainakaan osinkolappuja Kanadasta ottaa Nordean kanssa.

1 tykkäys

Todennäköisesti yleisluontoinen eikä välittäjäkohtainen kysymys, mutta kysytään silti täällä, kun liittyy välittäjän ja asiakkaan väliseen rahaliikenteeseen:

Yhtiöllä on osakeanti, jossa vanhat omistajat saavat merkitä uusia osakkeita hintaan X. Tarjolla osakkeita on Y kpl, suhteessa nykyiseen omistukseen. Jos osallistuu antiin, veloitetaanko ostettavista osakkeista normaali välityspalkkio?

Kyseessä siis Mandatum ja ITM. Salkussa on 500 osaketta, ja kun uusia saa merkitä 1/160 suhteessa, minulle tarjotaan kolmea osaketta. Markkinahinta on tällä hetkellä 265 penceä, antihinta 235. Saisin siis kolme osaketta yhteensä 0,9 puntaa halvemmalla kuin vapailta markkinoilta. Jos ostoksesta veloitetaan välityspalkkio niin… :joy:

Osakeantien merkinnöistä ei mene välityspalkkioita.

Kiitän!

Ei sitten varmaan näistä “osingot osakkeina” merkinnöistäkään?

Kannattaa lukea ne ehdot. Esim kuuluisan R6C3 osingot osakkeiksi transaktiossa menee käsittelymaksu.