Keskustelua välittäjistä

Eli mandatum on ilmoittanut valuuttakauppojen osto ja myyntihinnat päivän valuuttakurssin mukaan eikä Todellisten euro kauppahintojen mukaan.

Olin äsken siihen fineen yhteydessä. En ollut ensimmäinen. Neuvoivat olemaan yhteydessä finassivalvontaan.

3 tykkäystä

Mandatum on ilmoittanut kaikki toteutuneet kaupat käyttäen EKP:n kyseisen päivän viitekursseja. Nämä kurssit löytyvät esimerkiksi EKP:n sivuilta.

Tämä on oikea toimintatapa, jos kaupassa on käytetty valuuttatiliä (esimerkiksi USD-kauppa USD-tililtä).

Mandatum on myös ilmoittanut euromääräisen tilin ei-euromääräiset kaupat (esim. EUR → USD → EUR) käyttäen tuota samaa viitekurssia. Itse kaupat on toteutettu kaupankäyntihetken kurssin mukaan, eli Mandatum on ilmoittanut verottajalle eri hankinta- ja luovutushinnat kuin euromääräisen tilin rahaliikenne kaupoista. Näin ollen edellä mainitun tilin verotus ei vastaa toteutuneiden kauppojen summia.

Tässä vielä mitä Mandatum sanoi itselleni asiasta:

Vieraassa valuutassa tehtyjen kauppojen osalta 9A-raportilla ja verottajalle lähetetyssä aineistossa käytetään EKP:n päivän päätöskursseja verottajan ohjeistuksen mukaisesti ja kaupankäyntialustan raporteissa sen hetken kurssia.

Itse olen tehnyt kauppaa kummallakin tavalla (esim. USD → USD → USD valuuttatililtä ja EUR → NOK → EUR päätililtä), joten verotukseni on osittain oikein ja osittain väärin. Eurotilin kauppojen ilmoitettu summa oli hieman yli 2% korkeampi kuin tilini rahaliikenne, eli oikea tuotto.

4 tykkäystä

Kaveri laittoi tuon mandatumin toiminnan finassivalvontaan. Olivat ottaneet sen vastaan. Ne ei taida vaan paljoa kertoa tekemisistään mutta kaikkien ei varmaan tarvitse olla erikseen yhteydessä ellei halua.

Kannattaa laittaa, jos tuo virhe on omalle kohdalle sattunut. Eiköhän Finanssivalvonta ole niinkuin muutkin virastot. Se joka pitää isointa ja ruminta mekkalaa saa ensimmäisenä palvelua. Jos jotain pitää muuttaa, niin se muuttuu sitä nopeammin, mitä enemmän palautetta asiasta tulee.

1 tykkäys

Mandatumia varmaan tästä nyt kannattaa pommittaa.

Sehän antaa vääriä veroneuvoja ja ilmoittaa väärin tietoja verottajalle. Luulisi Sampo konsernissa olevan jonkinlaista sisäistä valvontaa ja velvollisuudentuntoa hoitaa asiat kunnolla ilman viranomaisten puuttumista.

2 tykkäystä

Mandatum Trader Go loggaa ulos, kun koittaa kirjautua. Onko joku kysellyt?

re: toimii taas

1 tykkäys

Sama vika, ei ole pariin tuntiin toiminut.

1 tykkäys

Vastaanpa vielä itselleni. Nordea myönsi lopulta, että heidän järjestelmässään ollut virhe. Penäsin toimeksiantokulujen hyvitystä, ja suostuivat korvaamaan 10e. :partying_face::partying_face::dizzy::fire::sparkler::sparkler::fireworks:

No, positiivista että myönsivät virheen.

3 tykkäystä

Olin ostamassa Kahoottia Nordeassa kunnes huomasin 46% kokonaiskulun. Valuutanvaihtokuluksi näytti 23% suuntaansa. Olikohan tuo joku häiriö…

Avasin tilin InteractiveBrokerissa ajatellen käyttää premarketisssa .
Löydän ainoastaan Outside RTH Aftermarketin mahdollisuutta.
Vielä, onko provisio paljon korkeampi (pre-) Aftermarketissa?
Onko tiedossa premarketvälittäjiä NYSE kaupoissa?

Hei kaikille,

kirjoitan kandia liittyen välittäjiin ja arvostaisin jos voisitte käyttää muutaman minuutin ja vastata kyselyyni, kiitos. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRGQsORxhMiNwFXTA3cWP9ppQM8DCN3p9vnP-9YpAXTYiIHA/viewform?usp=sf_link

4 tykkäystä

Olin ostamassa Kahoottia Nordeassa kunnes huomasin 46% kokonaiskulun. Valuutanvaihtokuluksi näytti 23% suuntaansa. Olikohan tuo joku häiriö…

Epäilemättä kyllä…Anyway, todelliset (absoluuttiset) välityskuluthan näkee siitä eurolaskelmasta mikä ennen kaupan hyväksymistä tulee ainakin Investorin puolella näkyviin. Samoin näillä Nordean “euron päivillä” kuluerittely ei aina ihan ajan tasalla, mutta eurolaskelma kyllä. `

Kävin täyttämässä. Olisi kiva jos laittaisit kyselyn tulokset ja johtopäätökset foorumille kun saat valmiiksi

BTW:

Ei ole Mandatumista kuulunut mitään. Asiakaspalvelun kautta jätetty ticker on suljettu vastaamatta eikä sähköpostinkaan vastata. Loistavaa asiakaspalvelua hädän hetkellä.

Kai se on palkattava tilitoimisto näpyttelemään ne verotettavat voitot ja tappiot veroilmoitukseen oikein

Pariin kertaan eilen näytti ~46% kulua valuutan vaihtoon, mutta myöhemmin iltapäivällä oli korjattu. Olisiko valuutan vaihto ollut 0,25% / suunta. (Kahoot / Oslo pörssi)

1 tykkäys

Täälläkin ollut vähän heikkoa tuuria tickereiden kanssa. Soittamalla olen aina päässyt läpi, ja sitten puhelimessa sopinut, että teen asiasta tickerin.

Nämä “puhelinkeskusteluumme viitaten” alkaneet tickerit on sitten aina hoidettu jokseenkin kunnialla :smile:

Kannattaako ottaa välittäjäksi Lynx kolmen olemassaolevan (Nordea, Nordnet, Seligson) lisäksi vain yhden kokeiluluonteisen osakkeen takia (voi ehdottaa myös Degiroa tms)?

Olisin hankkimassa Kazatompromin osaketta Lontoon pörssistä mutta Nordealta sitä ei saa kun se sattuu olemaan USD (pitäisi olla paikallisina puntina) eikä Nordea jostain syystä ota sitä euroillakaan Saksan pörssistä listoillensa.

Saatan jatkossa hankkia Lynxin kautta muutakin mutta on pieni kynnys hankkiutua vielä yhden välittäjän asiakkaaksi varsinkin kun ilmeisesti Lynx vaatii kai 10 000 EUR alkupääoman ja vuosittain pientä lisävaivaa veroilmoituksen tekoonkin.

Lynxistä ei ole omaa kokemusta välittäjänä, joten siitä en osaa sanoa tarkemmin.

Jos tarkoitus lähinnä päästä käsiksi tohon Kazatompromiin niin Mandatumilta löytyy kyseinen osake Lontoon pörssistä. Säilytyspalkkiota ei Mandatumissa ole, joten maksat vain kaupankäyntikuluista, jotka ekat 2kk avauksesta 0,03 %, min. 3 €.

Minimi alkupääomaa Mandatum ei vaadi, mutta veroilmoitus voi pientä lisäviilausta vaatia.

2 tykkäystä

Onko minulta mennyt joku Helsingin ja Tukholman välipäivä kokonaan ohi vai onko OP:n järjestelmä taas rikki? Yhtäkään kauppaa ei näissä pörsseissä tällepäivää ole heidän järjestelmänsä mukaan tehty.

Ihmettelin juuri samaa. Nyt taitaa olla OP alhaalla.

1 tykkäys

Itse en pääse nordnettiin muutakuin sovelluksella, valittaa virheellisiä kirjautumistietoja, en ole kyllä mitään muuttanut niissä.