Keskustelua välittäjistä

Just tästä olin tulossa motkottamaan. Kaikesta koittavat vetää välistä (Inderesin premiun 10e joka kuuluu ko etuohjelmaan). Ei ole kallis ei, mutta on se kumma kun ei voi pitää mitä lupaa. Tulihan toki vastauskin yllättäen nopeaan että virheellisesti mennyt veloitus.

Aika ikävää asiakasta kohtaan ja asiakkaalla se tunne ettei voi kertakaikkiaan missään luottaa.

Kävin pitkästä aikaa sharevillessa- herranen aika mikä aikamatka 90-luvulle.

Ja tuplasaitin erittäin kömpelö suppeus on tullut näköjään jäädäkseen.

Arghh.

5 tykkäystä

Kenellä on Nordea käytössä, niin laittakaahan pankille palautetta että lisäisivät investoriin graafin, millä voi seurata salkun kehitystä eri ajanjaksoilla. Ihmettelen miksi näin yksinkertaista ominaisuutta ei saada tuonne lisättyä. Tämä taitaa löytyä kaikilta muilta?

2 tykkäystä

Danskelta graafi puuttuu kokonaan… vuonna 2020 :man_shrugging:

2 tykkäystä

Ei uskoisi että eletään vuotta 2020 näiden palveluiden parissa. Nordeassa “salkkusi tänään” ei paljoa lämmitä. Joutuu pyörittämään PortfolioPerformancea rinnalla.

6 tykkäystä

Olen itse kirjallisena pistänyt asiasta palautetta ja kerran soittaessanikin asiasta sanonut. Vähän hävettää kun ei loppuusa pitäisi olla kovin vaikea juttu? Ehkä pitäis pistää IR osastolle viestii näin osakkeenomistajan näkökulmasta… Tässäkin voisi olla paikallaan Inderes yhteisön nettiadressi?

Vissii oli sitä IT uudistusta meneillää vai?:roll_eyes:

3 tykkäystä

Avasin viime yönä tilin Degirolle. Olin tehnyt joskus puoli vuotta aiemmin pelkän käyttäjätunnuksen ja jättänyt homman sikseen passin lähettämisen kohtaan. Laitoin passihommat ja muut kuntoon, valitsin Basic-tilin ja muutin sen heti Trader-tiliksi. Euron talletuskin napsahti tilille saman tien.

Ilmeisesti pelkkään tunnusten tekemiseen on jono, koska en ollut aiemmin laittanut mitään tietoja Degirolle, mutta silti toimenpiteet onnistuivat välittömästi. Positiivinen yllätys. Toki mobiilisovellus olikin sitten Nordnettiin verrattuna todella köykäinen räpellys :smiley: Pystyykö tuolla tekemään seurantalistoja vai voiko pelkästään lisätä noita suosikkeja?

@Vili_jo Joo velkavipuhommat on tiedossa ja riskillä mennään. Riskiä pienennän kyllä ajan myötä varsin paljon. Toki tässä vaiheessa joku -30% olis katastrooffi, mutta en jaksa uskoa sellaiseen.

1 tykkäys

No onpa hienoa Danske. Olen koittanut nyt 2 päivää putkeen ostaa/myydä LK (Luckin Coffee) osakkeita ja Danskella vain sanotaan, että sori se on vielä Danskella lukossa jotenkin ja asiaa selvitellään. Eipä ole enää kyllä paljoa selviteltävää omalta osalta, kun mitään ei ole jäljellä (-70%) jo. Ei voinu ns meklarikaan mitään kuulemma. Hyvä että ovat aktiivisia ja nopeita Danskella. Not.

1 tykkäys

Tässä seikkailin Nordean twitterissä ja osui tämä silmään

Joku verkkopankin ulkoasu uudistus?

Näyttää että Nordean verkkopankkiin tulee nykyisen Investorin kaltainen ulkoasu.

Sitä onkin jo hetki odoteltu. Pitää vain toivoa, että ulkonäkö ei oikeasti ole tuon teaserin mukainen. Miksi tehdä työpöytäsivusto, joka matkii mobiilisivustojen ulkonäköä ja hyödyntää vain 1/3 käytettävissä olevasta tilasta?

Ja toivottavasti eivät ole niin tyhmiä, että estävät vanhan version käytön. Vanhemmat ihmiset eivät mitenkään osaa käyttää uudistunutta ulkonäköä, joka tapauksessa heidät pitää ohjata käyttämään “classic”-versiota, jos vain se säilytetään.

Usean eri sovelluksen ylläpito vaatii enemmän rahaa kuin yhden, ja siksi ne lopetaan pääsääntöisesti kun uusi saadaan käyttöön. Alkuun kahden eri version ylläpito voi olla helppoa kun toiminnot ovat lähes samat. Mutta mitä enemmän uutta sovellusta/sivustoa parannetaan ja sitä kautta taustajärjestelmiä kehitetään uuden mukana, sitä enemmän vanhan ylläpito vaatii lisätyötä ja sitäkautta rahaa (-> korkeampia palvelumaksuja). Pahimmillaan vanhan version softa-arkkitehtuuri on pullonkaula / ongelma kaikelle uudelle ja siksi siitä pitää aktiivisesti päästä eroon.

edit:Käyttäjäkokemuksen / -liittymän (UX/UI) suunnittelussa voidaan toki tuo muutos ja eri käyttäjäryhmät ottaa huomioon hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Pian nähdään mikä vaihtoehto toteutuu :smiley:

Olen miettinyt osakesäästötilin avaamista. Vaihtoehdot taitaa olla Nordnet ja Mandatum. Ensimmäinen ei hoikuttele millään tasolla, jälkimmäinen menisi ihan ok, jos sinne olisi heittää se 50k€. Tai vaihtoehtoisesti muljata 20+ kertaa kuussa, mikäli oikein muistan.

Itse lähtisin liikkeelle Mandatumilla, jos on varaa laittaa se 50k€ palveluun (osa voi myös toki olla AOT puolella, tähän voi saada myös apua jos suomalaisen AOT-tilin siirtää toiselta välittäjältä Mandatumiin).

Jos ei ole pistää sitä 50k€ tai käy kauppaa pienillä summilla, niin Nordea ja 1% kulut voivat olla hyvä vaihtoehto.

Nordnettiä en suosittele ollenkaan, eiköhän sinnekin tule lisämaksuja aivan pian. Oma tilini on Nordnetissa, käyn kauppaa tällä hetkellä tuolla toiseksi korkeimmalla tasolla (5€ per toimeksianto). Tällä hetkellä näyttää olevan 7 kauppaa tälle kuulle, eli 4 pitäisi saada lisää jos haluaa säilyttää tuon tason. Toki sen saa aika halvalla tehtyä veivaamalla 2x Nordnet Markets tuotteita.

1 tykkäys

Onko kokemusta mikä on edullisin välittäjä Saksalaisia osakkeita ostettaessa?

Nordea, OP yms. tippuu pois, kun ei ole asunto lainaa ja pankki palvelut on muualla. Tulee piilo kuluja kylkeen.

En ole oikein hyvää vaihtoehtoa löytänyt. Saattaa jäädä pohdinnan tasolle.

E: Nordnet on kyllä tiedossa. Surullista, että se pitää edes mainita vaihtoehtona.

1 tykkäys

Nordeassa OST on ilmainen, kun ostelee sinne kerran 3kk edes yhden osakkeen, eli kuluja tulee sitten vain pankkitunnuksista ja näitäkin kanattaa tiedustella, josko saisi mobiilipankin käyttäjänä ilmaiseksi/halvemmalla.

Nordnetiä en kyllä suosittele lainkaan. Itse tein jo tämän erehdyksen ja se maksoi sitten heti 50€ tilin lopettamisena siellä.

3 tykkäystä

Nyt on ollut koronan takia niin vähän virikkeitä että on tullut leikittyä treidaajaa iltaisin amerikan markkinoilla

Kannattaa varmaan näillä hinnoilla avata dollaritili. Tämä on Mandatumin palvelu. Nordeasta ei valuutan vaihtokulut selviä yhden napin painamisella

1 tykkäys

Vai seuraako peräti päivän kurssia? Samana päivänä Kanadasta ostettu

kuva

Törmäsin justiinsa tuohon Mandatumiin, ja nyt kismittää (se että on maksellut 15 € minimikuluja “sille toiselle” palveluntarjoajalle).

Eli jos on 50 000 € salkussa niin 6 € per laaki lähes kaikki käyttämäni pörssit… mikäs koira tähän on haudattuna?

Ensimmäisen kuukauden aikana 3 €, eli salkun täyttö olisi varmaan paree tehdä niin, että myy NN:n tyhjäksi ja ostaa tuonne takaisin. Ovat niin tuoreita lappuja, ettei hankintameno-olettamasta tarvitse välittää.

Mutta nyt oikeasti. Miksi tämä ei ole käytössä kaikilla, joilla tuo maaginen 50K menee rikki? Mitä en ymmärrä?

P.S. Jatkokyssärinä. En kännyllä löytänyt paikkaa mistä voisi tarkistaa kaikki palvelun kautta saatavilla olevat osakkeet, eli että varmasti löytyy joka lappu joka on tällä hetkellä NN / OP salkuissa. Huvikseen ei viitsi kirjautua, ettei tarjouskuukausi lähde juoksemaan ennen aikojaan.

Itse olen aina avannut valuuttatilin, jos osakkeella ei käydä euroissa kauppaa. En nyt keksi mitään haittaa valuuttatilistä. Missaanko jotain?