Pistetetään linkki myös Konecranes -ketjuun
@Erkki_Vesola kirjoitteli Konecranesista.
Konecranesin toimintaympäristöön ja etenkin laitekysyntään kohdistuu tällä hetkellä perusteltuja epäilyksiä. Haluamme kuitenkin muistuttaa sijoittajia siitä, miten yhtiön Kunnossapito-liiketoiminta ainakin historiallisten näyttöjen perusteella turvaa Konecranesin tuloksenteon heikommassakin markkinatilanteessa. Osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva ja positiivinen näkemyksemme yhtiöstä ja osakkeesta on ennallaan.
Eki on kirjoittanut konepajoista näkökulmista; kuinka riippuvaisia ne ovat Euroopan markkinoista ja rakentamisesta.
Olemme tarkastelleet isojen kotimaisten konepajojen riskiprofiileja kahdesta näkökulmasta: riippuvuus Euroopan markkinasta sekä riippuvuus rakentamisesta. Johtopäätöksemme on, että isot konepajat ovat rakenteellisesti varsin hyvin suojassa tällä hetkellä kaikkein hankalimmalta yhdistelmältä eli riippuvuudesta eurooppalaisesta rakentamisesta.
Konecranes julkaisee Q3-rapsansa ensi viikon keskiviikkona, alla on Ekin ennakkokommentit.
Konecranes julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona 25.10. klo 8:30. Yhtiön toimintaympäristön perinteiset indikaattorit ovat viime aikoina olleet alavireisiä. Uskomme kuitenkin tuloslaskelman lukujen kehityksen olleen tasapainoista. Odotamme Konecranesin toistavan 2023-ohjeistuksensa. Osakkeen arvostus on edullinen.
KC:lle uusi tilaus, tilauksen arvoa ei kerrota.
Norjalainen logistiikkapalveluiden tarjoaja Tyrholm & Farstad AS on tilannut kuudennen sukupolven siirrettävän Konecranes Gottwald-satamanosturin Ålesundissa sijaitsevaan uuteen Flatholmen-terminaaliinsa. Sähkönosturin tarkoituksena on laajentaa terminaalin kapasiteettia ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Tilaus kirjattiin vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, ja nosturi on tarkoitus toimittaa vuoden 2024 toisella neljänneksellä.
Ilmeisesti jostain tällaisesta on kyse:
Tulos ulkona:
Nopeasti katsottuna tulos vs Inderesin ennuste:
- Liikevaihto yli (tot. 1005MEUR vs 984MEUR)
- Tilaukset ali (853MEUR vs 984MEUR
- EPS yli (0,88 vs 0,69 EUR)
Liikevaihto kasvoi 18,3 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Sen seurauksena kirjasimme kaikkien aikojen parhaan EBITA-kateprosentin 12,3 %, ja ylsimme ensimmäisen kerran taloudelliselle tavoitetasollemme (12-15 %).
Laskeneista tilauksista yhtiö ei tunnu olevan huolissaan.
Yleinen kysyntäympäristömme pysyi hyvänä kolmannella vuosineljänneksellä. Saadut tilaukset vähenivät 18,7 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Lasku ei johtunut niinkään heikentyneestä makroympäristöstä vaan Satamaratkaisujen asiakkaiden päätöksenteon ajoituksesta. Tilauskanta oli syyskuun lopussa 3,3 miljardia euroa eli 11,7 % suurempi kuin vuotta aiemmin vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna.
Tässä on vielä Ekin kommentit tuloksesta.
Konecranesin Q3-numerot olivat muutoin oivallisia ja ylittivät ennusteet, mutta tilaukset pettivät ikävästi. 2023-ohjeistus säilytetiin odotetusti ennallaan, eivätkä kysyntänäkymät ole heikentyneet kolmen kuukauden takaisista. Kurssireaktio lienee melko neutraali.
Konecranesin tilauskannan arvo oli katsauskauden lopussa 3 282,1 miljoonaa euroa, kun vertailukauden lukema oli 3 052,1 syyskuun lopussa. Siinä kasvua on vuodentakaisesta 7,5 prosenttia, ja vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna se tarkoittaa 11,7 prosentin kasvua. Näillä puksutetaan tovi eteenpäin. Itse uskon tilausten lähtevän kasvuun seuraavilla kvartaaleilla.
Yleinen kysyntäympäristömme pysyi hyvänä kolmannella vuosineljänneksellä. Saadut tilaukset vähenivät 18,7 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Lasku ei johtunut niinkään heikentyneestä makroympäristöstä vaan Satamaratkaisujen asiakkaiden päätöksenteon ajoituksesta. Tilauskanta oli syyskuun lopussa 3,3 miljardia euroa eli 11,7 % suurempi kuin vuotta aiemmin vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna.
Toimarin osio. Kysyntä jatkunut hyvänä mainitaan.
Ei ainakaan huoleta itseäni. Seuraavat kvartaalit näyttää tietä…
OP:n Jussi Mikkonen ja KC:n Q3
Konecranes raportoi aamulla Q3-tuloksensa, joka oli kannattavuuden osalta vahva, mutta uudet tilaukset jäivät odotuksista. Yhtiön uudet tilaukset laskivat 22 %.
Juha Varis ja Konecranes
EDIT:
Tässä vielä Sijoittaja.fi:n juttu Konecranesista ja Q3:sta.
Vaikka toimintaan liittyy epävarmuustekijöitä, näkee Konecranesin johto yhtiön lähitulevaisuuden positiivisessa valossa. Johto arvioi edelleen yhtiön kysynnän pysyvän hyvänä, ja saatujen tilausten kasvavan vuoden viimeisellä neljänneksellä Q3:sta. Konecranesin nykyinen tilauskanta on suuri, ja yhtiö osoitti päättyneellä neljänneksellä pystyvänsä purkamaan tilauksia tehokkaasti, vaikka globaaleissa toimitusketjuissa esiintyisi haasteita.
Uutta rapsaa pukkaa: https://www.inderes.fi/fi/research/kaikkiaan-kelpo-suoritus
Eki on Konecranesia varovaisempi tulevaisuusarvioissaan. Ennusteita leikattu, samoin tavoitehintaa 38e → 33e.
Omistan, ja kai, siis varmasti, lisäilen tätäkin nyt kaiken synkkyyden keskellä.
Laitan tänne tämän Juha Variksen tviitit, ei mitään ihmeellistä, mutta pari kiinnostavaa huomiota.
Kauppalehden tilaajille:
Business Finland myönsi keväällä hankkeeseen Konecranesille 20 miljoonan euron ja hankkeessa luotavalle ekosysteemille 50 miljoonan rahoituksen, jonka lisäksi Konecranes investoi itse hankkeeseen 40 miljoonaa euroa viidessä vuodessa. Zero4:n lanseeraustapahtuma järjestettiin lokakuun alkupuolella.
”Tavoitteena on luoda ympäristö, jossa samassa suljetussa tilassa, olipa se satama tai tuotantolaitos, operoivat älykkäät laitteet ja ihmiset pystyvät saumattomasti vaihtamaan informaatiota ja toimimaan sekä tekemään päätöksiä mahdollisimman optimaalisesti. Me voimme tuoda siihen yhden elementin eli älykkäitä nosto- tai siirtolaitteita”, Pankakoski kertoo.*
Hienoa, että Konecranes lähtee kehittämään kyseistä ekosysteemiä. Hienoa myös nähdä valtio rahoittamssa hanketta.
Tällaista tiedotetta Konecranesilta tänään, tilauksen arvoa ei julkistettu.
Konecranes toimittaa 16 nosturia Hybarille, joka on Yhdysvalloissa toimiva kestävään metalliromun kierrätykseen ja terästuotantoon keskittyvä yhtiö. Nosturit tulevat muun muassa kauha-, täyttö- valssaamo- ja kuljetuskäyttöön, ja ne tukevat keskeisellä tavalla Hybarin terästankotuotantoa. Tilaus saatiin vuoden 2023 syyskuussa, ja nosturit on tarkoitus toimittaa vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025.
Konecranesilta tuli tänään tällainen tiedote.
Tilauksen arvoa ei kerrottu.
Konecranes on solminut sopimuksen ruotsalaisen Oskarshamnin ydinvoimalan reaktorisalissa käytettävän siltanosturin päivittämisestä. Nosturilla on ratkaisevan tärkeä rooli sen varmistamisessa, että reaktorin huollossa ja käytetyn ydinpolttoaineen kuljetussäiliöiden poistamisessa noudatetaan tiukkoja sääntelyvaatimuksia. Tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännellä vuosineljänneksellä.
Tässä on Ekin juttu konepajojen taseista.
Olemme tarkastelleet kotimaisten konepajojen taseiden profiileja niiden riskiensietokyvyn näkökulmasta käyttäen tavanomaisia mittareita. Keskimäärin yhtiöiden taseet ovat erittäin vahvassa kunnossa sietämään reilunkin tulospudotuksen, mutta muutama yhtiö on harmaalla alueella.
Laitoin just kuunteluun:
@Karo_Hamalainen haastatteli KC:n sijoittajasuhdejohtajaa Kiira Fröbergiä.
Huoltobisnes tuo valtaosan Konecranesin tuloksesta. Tekeekö firma nostureita ja muita materiaalinkäsittelylaitteita siksi, että pääsee pitämään niitä kunnossa - hurjalla katteella?
Voisiko Konecranesin mieltää palveluyhtiöksi, jolla on huoltotoiminnoissa SaaS-yhtiöiden hehkuttamaa “jatkuvaa liikevaihtoa”? Ja mistä kunnossapitoliiketoiminnan rahat tulevat?
Sijoittajasuhdejohtaja Kiira Fröberg kertoo Karon Grillissä myös tilauskannan muodostumisesta - sekä paljastaan ensimmäisen oman osakesijoituksensa.
Eki on päivitellyt Konecranesin yhtiöraporttia.
Konecranesin osakekurssi on Q3-raporttipäivän jälkeen kohonnut +36 %. Kysyntäajureiden lähiaikojen kehitys vaikuttaa kuitenkin lattealta eikä selviä nousua tukevia tekijöitä voida nyt osoittaa.
Rapsasta lainattua:
Alennamme suosituksemme vähennä-tasolle (aik.lisää). Nostamme kuitenkin tavoitehinnan 37,00 (aik. 33,00) euroon korkotason ja siten markkinoidentuottovaatimuksen alennuttua selvästi edellisestä tavoitehinnan asettamishetkestä.
Onkohan kuitenkin suurin syy tavoitehinnan nostoon 33 eurosta 37 euroon tämä? t. kontraindikaattori
__
EDIT:
Tässä on vielä kommentit.
Eki ja Vepu kävivät tällä videolla läpi Konecranesin, Cargotecin ja Wärtsilän meininkiä sekä näkymiä.
Cargotec, Konecranes ja Wärtsilä ovat tuplanneet pohjista. Vieläkö niissä on tuottoja luvassa, analyytikko Erkki Vesola?
Cargotec -analyysit löytyvät täältä Cargotec - Inderes
Konecranes -analyysit löytyvät täältä Konecranes - Inderes
Wärtsilä -analyysit löytyvät täältä Wärtsilä - Inderes
00:00 Aloitus
00:17 Cargotec
03:13 Konecranes
05:35 Wärtsilä
Konecranes tiedotti uudistavansa brändi-identiteettinsä:
Kauppalehti reagoi tiedotteeseen kiitettävän rivakasti ja asiaan paneutuen:
Tuossa artikkelissa on hyvin nostettu esiin Cargotec-fuusion suunnittelu, fuusion kaatuminen ja näiden tapahtumien vaikutus brändityöhön.