Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Pankista on tullut joskus noin 2 vkon aikaeron suositus myynnin ja oston välille.

5 tykkäystä

Loistavaa. Tämä on hienoa joustavuutta verottajalta. Pankille on ilmeisesti jäänyt vanha tieto tai muuten vain olivat varovaisia neuvoissaan. Siitä ei ole kuitenkaan kymmentä vuotta.

You are really all-seeing… :smile::+1:

2 tykkäystä

hohhoo! :sweat_smile::ok_hand:

1 tykkäys

Ehkä tuo ‘yksiselitteisesti’ on hieman liian vahva ilmaus, jos tätä ei ole eksplisiittisesti missään kirjattu (ts. “näin voi tehdä aina ja joka tilanteessa”), vaan perustuu KHO linjauksiin kahdessa oikeusjutussa (2009, 2012) sekä verottajan ohjeisiin joissa kerrotaan, että milloin edestakaiset kaupat ainakin ovat veronkiertoa.

En ole juristi enkä veroasiantuntija enkä lukenut ko. KHO-päätösten perusteluja (joista ilmenisi mitä huomioitiin päätöksissä), mutta joku pieni epävarmuus tähän hommaan silti jää minulle ainakin, koska sekä jakamasi pörssisäätiön juttu vuodelta 2010 että sijoittajan vero-opas 2019 suosittaa jättämään enemmän kuin yhden päivän väliin.

2010 jutussa Veronmaksajien keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela sanoo näin: “Jotta edestakaisia kauppoja ei tulkittaisi veronkierroksi, suosittelen, että kaupat tehdään parin päivän hajuraolla eikä parin tunnin.”

Pörssisäätiön sijoittajan vero-opas 2019 kohta 7.3:

Osakesijoittajalle voi olla tarkoituksenmukaista tehdä edestakaisia osakekauppoja eli myydä
ja ostaa saman yhtiön osakkeita lyhyelläkin aikavälillä. Tappiolla myymisen ja osakkeiden
takaisinoston avulla voi esimerkiksi alentaa salkussa olevien osakkeiden hankintahintaa.
Tappioiden realisoiduttua pystyy verotuksessa vähentämään kaupoista syntyneet myyntitappiot muista myyntivoitoista. Edestakaiset osakekaupat pitää kuitenkin tehdä avoimesti
pörssissä, sillä muutoin verottaja voi tulkita kaupat veronkierroksi. Siksi edestakaisten kauppojen väliin on myös syytä jäädä muutama päivä, joiden aikana osakkeen kurssi on ollut
avoimesti markkinoiden määrättävissä.

1 tykkäys

Näin se homma hoituu. Ja jos sitten myy vähän vaikka kalliimmalla, niin Masse-sedän sijoitusoppaan 1.käskykin “Osta halvalla ja myy kalliilla” toteutuu :slight_smile:

Eli win-win tilanne: seurakunnan jäsen rikastuu ja karhun edustajat ovat tyytyväisiä, kun heitä ei häiritä kesken valioliigan nettiseurannan :slight_smile:

Masse-setä, FA, elämä on helppoa kun se oikein oivaltaa

Osakekaupankäynnissähän on aina FIFO-periaate, vai mihin viittasit?

2 tykkäystä

Fifo-periaate pätee vain saman arvo-osuustilin sisällä, kuten polo6 totesi.

2 tykkäystä

Totta, luin huolimattomasti.

1 tykkäys

Miten mittaatte oman sijoitustoiminnan tuloksellisuutta?

Esim. vertailetteko indeksiin tai passiivisempaan sijoitustyyliin tms.

1 tykkäys

Tarkkailen 10 vuoden tuottoa ja tietysti katselen myös lyhyemmän aikavälin tuottoja. Olen vertaillut tuottoja suhteessa passiivisiin indeksirahastoihin, ne ovat hyviä vertailukohteita, koska a) ne sisältävät osingot ja b) ne huomioivat (pienet) hallinnointikulut. Eli olisin aktiivisuuden sijaan voinut sijoittaa suoraan niihin ja saada niiden tuotot.

2 tykkäystä

Mulla on sama strategia

Tosin päädyin luomaan oman mittatikun MSCI ACWI maailmanindeksin pohjalta, koska jos sijoittaisin koko pääoman puhtaasti ETF:iin, niin jakaisin sen kyllä usean rahastoyhtiön ja ETF:n yli. Samalla varmistin, että mulla on dataa pitkälle eteenpäin olettaen, että pääsen jatkossakin käsiksi samaan datasettiin, jota olen käyttänyt 2009 alkaen.

Olen sillätavalla kai amatööri että minua ei kiinnosta vertailu mihinkään indekseihin tms. En tee sillä tiedolla mitään että “päihitin indeksin x kolmella prosentilla”. Etsin vain hyviä sijoituskohteita (pääasiassa suorat osakesijoitukset) ja yritän maksimoida tuloksen ottamalla enemmän riskiä hyvien tapausten kohdalla. En edes tiedä montako prosenttia tuottoni ovat milläkin aikavälillä, muuta kuin että voitolla ollaan.

Joten kai sitten vertailen tuloksellisuutta sijoitettuun rahamäärään verraten? …no, senverran tiedän että omalla toimintatavalla olen monet indeksit kevyesti päihittänyt jo pitkään.

(Tällaista vastausta ei varmaan haluttu, vaan ehkä vähän ammattimaisempaa lähestymistapaa. Vastasin nyt siitä huolimatta…)

5 tykkäystä

OMXH GI, OMXH Cap GI (eli osingot uudelleensijoittavat indeksit) ja tottakai hieman SP500:seenkin vaikka minulla ei ole jenkkifirmoja niin se on vaikein indeksi biitata isoista indekseistä =)

2 tykkäystä

Tulipa nyt vaan mieleen kysyä, kun ainakin itseäni asia kiinnostaa ja täällä on varmasti hyvin moneen erilaiseen tyyliin kauppaa tekeviä.

Se on ihan OK myös, jos asia ei kiinnosta. En tosin ymmärrä mistä esim. itse tiedät päihittävästi indeksit, jos sanot, ettet asiaa seuraa.

Mitä tulee indeksin päihittämiseen, niin se on kyllä todella vaikea temppu pitkällä aikavälillä ja sitä vaikeampaa mitä suuremmista summista on kyse. Esim. ammattimaisista rahastosijoittajista suurin osa häviää vertailuindeksilleen, kun tarkastellaan mitä pidemäpiä ajanjaksoja kuin yksi vuosi (5v/10v/15v). Mitä pidempi ajanjakso, niin sitä suurempi osuus häviää (Esim. USA:ssa 15v tarkasteluvälillä vain alle 10% osakerahastoista voittaa indeksin).

1 tykkäys

Nordnetissä on minulla toki seurantalistalla näkyvillä muutamat tärkeimmät indeksit, joten pysyn kärryillä missä maailmalla mennään ja indeksien suuruusluokka on siten tiedossa. Tarkoitin lähinnä sitä, että en suorita minkäänlaisia laskutoimituksia indeksin vs. omien sijoitusten tuottojen välillä (tai en vertaile kyllä mihinkään muuhunkaan). Asia ei kiinnosta enkä ole edes miettinyt kuinka suuri ero on. Tiedän että indeksit ovat nousseet “jonkun verran” mutta oma tuotto on ollut selvästi reippaampaa, joten epäselvyyttä ei ole.

Selvennyksenä, että olen hakenut tarkoituksella viimeiset vuodet riskisempiä kohteita ja satunnaisesti ollut “all in” esim. Comptelissa ja Elektrobitissä yrityskauppojen aikaan. Välillä on voinut olla vuosikin välissä kun ei ole ollut sopivaa kohdetta mihin laittaa, joten olen toki voittanut indeksin vain silloin kun sijoituksia ylipäätään on.

Nyt olen toki jo hieman rauhoittunut, ja vaikka esim. Remedyssä nyt onkin taas ns.laittoman suuri paino, niin tälläkertaa on jo muitakin sijoituksia tekemässä sitä “varmaa” tulosta.

Edit:
Muutama uusi villi kortti on jo kiikarissa mutta olen vasta selvittelemässä uskaltaako niihin sijoittaa. Selvitystyöhön menee yleensä motivaatiosta riippuen hyvinkin kauan ennen ostopäätöstä.

1 tykkäys

Itselläni olisi aloittelijan kysymys, että miten koko salkun volatiliteetti lasketaan? Yritin
Googlettaa, mutta en löytänyt konkreettista esimerkkiä.

Kiitokset

Tuolta löytyy aika selkeä opastus, miten se lasketaan excelissä:

Kuten huomaat, tarvitset paljon dataa volatiliteetin laskemiseen (salkun arvo joka päivältä), mikä voi tehdä hommasta hyvin vaikeaa (ainakaan itselläni ei ole aikaa ja mielenkiintoa päivittää salkkuni arvoa joka päivä ja laittaa lukuja ylös). Monet palveluntarjoajat (esim. Nordnet) laskee sen puolestasi, mutta tietenkin vain niille sijoituksille, mitä sinulla on siellä sisällä. Jos sijoituksia on monessa eri paikassa homma menee vaikeaksi.

Eli vielä tarkennus: laitat tuohon “close price”-sarakkeeseen salkkusi euromääräisen arvon joka päivä ja sitten noilla kaavoilla lasket sen vuoden ajan. Huomaa myös, että volatiliteetti on erisuuruinen erimittaisilla ajanjaksoilla, vuoden volatiliteetti on eri kuin viikon mittainen jne.

Joskus yrityksen historiallisia lukuja on hankala löytää ajalta kun yhtiö ei ollut pörssissä. Joskus edessä voi olla aika penkominen ennenkuin löytää etsimäänsä. Mistä näitä liiketoiminnan avainlukuja yleensäkään löytää alusta alkaen, jos yritys on ollut 20 vuotta olemassa mutta pörssissä vasta pari vuotta? Riippuuko se täysin yhtiöstä ja sen tavoista vai onko olemassa joku oikea paikka mistä ne näkee? Nasdaqin sivut?

Esimerkiksi Kamux. Kun yritin etsiä hiljan, millä määrillä yhtiö on myynyt autoja ja miten tehnyt liikevaihtoa/voittoa eri vuosina historiansa aikana. Kamuxin sivuilta löytyi tietoja johonkin muutaman vuoden taakse tilinpäätöksistä jne. Nasdaqin sivuilta löyty tietoa pidemmältä ajalta. Mistä @Petri_Kajaani olet esim laajaan raporttiin kerännyt tiedot käytettyjen autojen myynnistä vuodesta -07? Samaan syssyyn voisi myös kysyä mistä olet liikevaihdon ja liikevoiton niinpäin pois kerännyt -07 vuodesta lähtien? Tuon vanhempaa dataa ei taida enää löytyäkään. Ei tarvi jokaista lähdettä ja raporttia linkata mutta noin niinkuin suurinpiirtein :smiley:

Tämä voi olla hölmö kysymys mutta kysytään silti. :crossed_fingers:

1 tykkäys