Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Asunnon ostaminen tähtäimessä n. 12kk kuluttua. ASPia lienee myöhäistä availla.

Pitäisikö nyt vaan kerryttää tavalliselle säästötilille käsirahaa asuntoon? Tuntuu jotenkin typerältä seisottaa rahaa sielä mutta 12kk skaalalla tuntuu todella typerältä myös laittaa niitä vaikka rahastoihin.

Mitä te tekisitte?

ASP:llä pitää olla talletuksia vähintään kahdeksana kalenterivuosineljänneksenä, eli käytännössä ensi vuoden lokakuun alkuun pitäisi säästää.

ASP:lle voi hakea väliaikaisrahoitusta, jos talletuksia on tehty vähintään neljänä vuosineljänneksenä. Itselläni ei ole tästä kokemusta, eikä myöskään lainaehdoista siihen liittyen.

ASP-tileille maksetaan 1% korkoa, ja sen päälle 4% lisäkorkoa jos tilin varoilla ostaa asunnon. Saat kuitenkin tuon 1% koron, vaikka lopettaisin ASP-tilisi kesken kaiken!

Älä siis missään nimessä seisota rahaa tilillä, vaan talleta se jonnekin mistä saat parhaan koron. Uskoisin, että ASP-tilin 1% korko ja tilin lopetus on tässä tilanteessa paras mahdollinen ratkaisu. Tai jos asunnon hankinta venyy, niin saat tuon lisäkoron käyttöön talletukselle (huomioi, että lisäkorkoa maksetaan vain maksimissaan 3000 euron vuosineljännestalletuksille).

4 tykkäystä

Vuosi on niin lyhyt aika ettei mun mielestä kannata korvamerkittyä rahaa riskeerata sijoittamalla, koska niin osakekurssit, rahastot ja korkosijoitukset voi tulla alas. Kyse on kuitenkin riskinottohalusta ja -kyvystä.

7 tykkäystä

Itsellä on. Laina otettiin asunnon ostoon siis 4 säästetyn kvartaalin jälkeen. Luotto otettiin pankista koko kauppasummalle, josta maksettiin vuoden ajan pelkkiä korkoja. (minun mielestä erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto suhteessa vuokraan, kun lainan korko oli kuluineen alle 1%). Tämä rahoitusluotto sitten kuitattiin 4 seuraavan kvartaalin jälkeen pois omalla ASP-tilille säästetyllä rahoituksella ja uudella ASP-lainalla.

Samaa mieltä siinä @jps kanssa, etten kyllä itse laittaisi rahaa markkinalle jos säästämisen aika on hyvin lyhyt. Jos on vuoden päästä ostamassa kämppää niin pienempi riskisempää voisi olla laittaa rahat sinne ASPille.

2 tykkäystä

Minkä takia inderes ja Nordnet näyttää eri lukuja välillä? Esim. Sampo PE inderesillä 20.8 ja Nordnetin mukaan 33.2?

Todennäköisesti eri P ja E käytössä laskussa. Inderesin luku, johon viittaat, on laskettu tämän hetken kurssilla ja 2022 ennustetulla tuloksella. Nordnetin P/E lukema lienee arvottu joillain muilla numeroilla.

Yleisemmin ottaen P/E lukuja katsellessa täytyy aina ymmärtää, mihin ne perustuvat. Katsovatko ne ns. eteenpäin (ennustettu tulos) vai taaksepäin (toteutuneet luvut).

Edit: Lisäksi osa laskee tuon E-komponentin oikaistuista luvuista, osa oikaisemattomista. Eli P/E luku ei ole mikään vakio, joka olisi muodostettu aina samoista luvuista.

6 tykkäystä

Todennäköisesti jos P/E-lukuja yrittää löytää netistä, niin lähes jokainen palvelu näyttää eri lukemia.

Nordnet, Inderes, Yahoo, MarketScreener, Kauppalehti jne.

1 tykkäys

Koitin tutustua Bull/Bear-sertifikaatteihin mutta en ihan ymmärtänyt, että miten esim. jenkkipörssin sertit toimivat jos sertifikaatilla voi käydä kauppaa 9-21? Miten hinta määräytyy ennen kello 16.30 kun jenkeissä avataan? Kello 21 jälkeen seuraavana aamuna?

Kannattaa katsoa mikä se sertifikaatin kohde-etuus oikeasti on. Useimmiten se on futuuri.

Kannattaa myös oikeasti, siis aivan oikeasti miettiä ymmärrätkö miten sertifikaatin arvo käyttäytyy yön ylitse ja milloin se erääntyy.

Jos et ymmärrä, älä koske niihin.

6 tykkäystä

Eikö esim. tässä kohde-etuus ole ihan suoraan Facebookin/Metan osake?BEAR FACEBOOK X3 NORDNET F3 -sertifikaatteja pörssistä First North Finland | Nordnet

Kannattaa varmasti miettiä, aivan oikeastikin. Ei kuitenkaan välttämättä auta mennä vessan nurkkaan miettimään ilman tietoa. Sitä tässä koitin kysyä kun en esitteitä ja Nordnetin ohjeita kahlaamalla löytänyt.

Jokaisen “tuotteet” yhteydessä on avaintietoesite. Lain mukaan pitää olla. Jos et ole ainoatakaan näistä koskaan lukenut niin kaikki on valmiina näppien polttamiselle.

2 tykkäystä

Oletin, että hait vastauksia minulta kun viesti oli osoitettu vastaukseksi minulle:
image

Pari lainausta Nordnetin sivuilta:
“Huomaathan, että tuote voidaan hinnoitella vain, kun sen kohde-etuudella käydään kauppaa jossakin pörssissä.”

“Esimerkiksi amerikkalaisten kohde-etuuksien päätöskurssi lasketaan klo 21.00, kun kaupankäynti USA:n pörsseissä päättyy vasta klo 23.00.”

Amerikkalaisilla osakkeilla voi käydä kauppaa ennen pörssin avautumista premarketissa. Itse en ole käyttänyt amerikkalaisten osakkeiden bull/bear -sertifikaatteja, niin en ota ollenkaan kantaa miten niiden arvonmuodostus tapahtuu pörssin normaalien aukioloaikojen ulkopuolella.

Kyllä, luettu on. Sitä yritin ilmaista edellisessä viestissäni.

Kyllä, esimerkiksi sinulta. Kiitos vastauksista. :slightly_smiling_face:

Mun verraten pieni salkkuni on miinuksella hieman yli tuhat euroa kun lasketaan ost ja aot yhteen. Onko huono idea lopettaa koko homma ja ottaa tappiot verotukseen, ja avata uudestaan vaikka ihan samoilla osakkeilla? Tulkitaanko tämä veronkierroksi?:smiley:

Osaako joku sanoa Nordnet ETF kk-säästösopimuksen osalta, että onko ostopvä. tänään vai maanantaina. Virallinen päivä on 5.2, mutta se osuu viikonlopulle. Laitoin juuri summan AOT:lle ja mietin olenko päivän myöhässä. Kiitos jo etukäteen!

Jos 5. päivä sattuu päivälle jolloin pörssi on kiinni, suoritetaan ostot seuraana aukiolopäivänä. Usein kuitenkin Nordnetilla on tässä ongelmia, ja ostot saattavat siirtyä sitä seuraavaan päivään.

3 tykkäystä

Ei sitä veronkierroksi tulkita, jos et nyt ihan samana päivänä myy ja osta. Mutta mieti valmiiksi, että olet valmis palaamaan markkinoille, markkinaliikkeitä kun on vaikea ennustaa. Voit joutua ostamaan takaisin kalliimmalla. Jos salkussa ei ole hype ja bumtsibum lappuja, niin ota ihan rauhallisesti. Tosin pahaltahan nämä kurssiheilahtelut tuntuu itse kullekin.

Vastaan vähän myöhässä, mutta tuolla oli todella hienosti tiivistetty sijoittamisen pointti:

Koska olen huomannut, että yllättävän moni osakesijoittaja ei ole oivaltanut, että osakesijoittaminen tarkoittaa yksinkertaisesti talouskasvusta hyötymistä, suurella varmuudella, erittäin pitkällä aikajänteellä. Huomattavan moni pitää osakesijoittamista jonkinlaisena pelinä. Jotkut jopa uskovat osaavansa ennustaa kurssivaihtelua vuoden tai kolmen vuoden tähtäimellä, joka on tietenkin mahdotonta.

Osakesijoittamista voi toteuttaa monella eri tavalla, mutta tuo yllä siteerattu tapa olisi sellainen, jota toivoisi jokaisen ihmisen harjoittavan koko elämänsä ajan. Sijoittamisen ei tarvitse olla pelaamista, vedonlyöntiä, spekulointia vaan ihan vain talouskasvuun osallistumista. Ja mä toivoisin, että sijoittamisen julkisuuskuva olisi enemmän juuri tämä jälkimmäinen.

12 tykkäystä

Mitä tapahtuu mergerissä ns desimaaleille jos osakkeet on paikassa joka ei tue fraktionaaleja? Omistan nordentissä Xilinxiä joka on muuttumassa AMD:ksi maanantaina ~1.7 kertoimella, ja tämän tuloksena olisin ~8.5 AMD:n osaketta saamassa.

Useimmiten nuo jäljelle jäävät osat maksetaan rahana.

2 tykkäystä